Situace je taková, že státy, ve kterých se jezdí vlevo mají přibližně stejný počet obyvatel, jako státy, kde se jezdí vpravo.
Jezdit vlevo je jedna věc, ale ještě důležitější je, že v takových státech platí přednost zprava, což je zcela logické, protože řidič sedí vpravo a má na pravou stranu dokonalý výhled. Potom je zcela logický i provoz na kruhovém objezdu...
Naopak jezdit vpravo je zatíženo nesprávnou předností zprava, což je v takovém případě nesprávné (měla by být přednost zleva). Výsledkem jsou nesmysly, jako je přeznačování kruhových objezdů. ;-\
Hele Ádo vím jistě že máš dýzla protože v tom je budoucnost a smrt benzínu a tak, ale co to máš za auto že nemáš výhled na pravou stranu? Že ty si fakt řidič kamionu jak už tady někdo psal.
vtip je v tom, ze Ada ma pravdu. Porovnaj si vyhlad vlavo a vpravo ked sedis ako vodic v aute a je to jasne. Pri pravostrannej premavke by mala platit prednost zlava
Krizovatka ma tri jazdne pruhy. Auto odbocujuce vpravo stoji v pravom, po lavej ruke ma autobus pokracujuci rovno a vedla este jeden, co odbocuje vlavo. Nie som si isty, ci cez tie dva autobusy ma vodic dolava naozaj dokonaly vyhlad a nema problem davat prednost zlava.
Zajímavé, ale ten výhled z auta bych nepřeceňoval. Představte si třeba "+" křižovatku..dáváme (A) přednost zprava autu, které jede v pravém pruhu (B), tudíž v tom vzdálenějším pruhu z našeho pohledu. To je podle mě mnohem bezpečnější, než kdybychom museli dávat pozor na auto po levé ruce (C), tam sice máme z auta lepší výhled, ale C jede k A blíž, což je náročnější třeba na dobrzdění, pokud by si ho A nevšiml, a C "pojede rychle, protože má přece přednost". I v případě, že z křižovatky není dobrý výhled (nejen ve městě, ale i pro různá strategicky umístěná křoví O.o), se mi jeví jako lepší pro jízdu v pravém pruhu přednost zprava jednoduše pro lepší úhel, díky němuž můžeme vidět auto přijíždějící zprava dříve, než auto přijíždějící zleva. Opravdu málo kdy se mi stane, že si stěžuji na výhled do křižovatky např. kvůli spolujezdci, nebo prostě že koukám "přes auto", na rozdíl od vnějších překážek. U těch to změna na přednost zleva nezlepší a navíc tam budou negativa popsaná výše. Snad je z toho srozumitelné, jak to myslím..samozřejmě záleží na konkrétní situaci a schválně až pojedu, tak si řeknu, jestli by to opravdu nebylo lepší zleva :-)
já bych tedy nesouhlasil s tím že jízda vlevo je přirozenější.Většinou jsme praváci a neumím si představit jak bych řadil levou rukou,popř. ladil radio a klimatizaci.
Zvykneš si. Mozek je stejně dobře schopen ovládat levou i pravou ruku, je to jen otázka cviku. U několika aktivit jsem přešel z pravé na levou ruku, protože se mi to hodilo. A pravá má dnes problém s věcmi, které jsem s ní přestal dělat úplně (je to v první řadě zvláštní, nepřirozené). Jen jsem byl dostatečně motivovaný vydržet prvotní neohrabanost. Vem si třeba psaní poznámek u počítače - je nevýhodné pravou psát i ovládat kurzor.
Nejstarší předpis je z roku 1756 a říká, že na London Bridge se jezdí vlevo :-) Takže všichni ostatní jezdí špatně a rovněž jediný správný čas na světě je ten GMT :-)
Některé země to vůbec neřeší a používají auta s řízením nalevo i napravo. A turista si může říci jaké mu vyhovuje. Ovšem většinou je to v zemích bývalého impéria a jezdí se tam tedy vlevo. Ale americkými auty...
Docela dobrý článek byl opět na konci degradován naprostou pitomostí - "Ty se týkají hlavně světlometů, které musí být přizpůsobeny našemu provozu (aby levé přední světlo svítilo méně než to pravé), prověřená zkušebna (např. Dekra) navíc musí potvrdit, že zpětná zrcátka zaručují správný výhled ven." V první řadě obě světla svítí naprosto stejně, ale mají asymetricky nastavené osvětlení vozovky, kdy je světelný kužel nasměrován tak, že se od středu světlometu vpravo zvyšuje o 15° kvůli většímu dosvitu na krajnici a lepšímu osvětlení dopravních značek (jelikož je světlomet skloněn směrem k vozovce, nesvítí tak příliš nahoru, za mlžného oparu se zdá, že světla svítí doprava místo rovně před sebe). Při jízdě vlevo tak oslňuje protijedoucí vozu, tedy je nutné buď vyměnit světlomety za typ pro pravostranný provoz nebo je upravit nalepením clonky tak, aby se staly symetrickými. Používá se první varianta, protože většina aut je konstruována pro obě možnosti a není problém správné světlomety sehnat. Se zrcátky je to složitější, ale také se to dá vyřešit.
Dekra by mala konečne radšej riešiť na STK zadné svetlá. Stačí, že všelijaké vyšisované a vytunené kryty prepustia aspoň náznak svetla a TK zadného osvetlenia je podľa nich v poriadku! ;-\
Dekra by si v první řadě měla pořídit pořádné diagnostické přístroje, kterými by načetli minimálně všechna auta, která se u nás běžně prodávala, když si od loňska usmysleli, že se budou na emisích hrabat i v diagnostice! ;-\ Nejsou na to vůbec připravený a situaci nijak neřeší, resp. "řeší" ji tak, že lžou do očí majitelům těchto aut a svévolně vyhazují auta, která jsem technicky zcela v pořádku, ale ty jejich šmejdský přístroje je neumí načíst! Bral bych jim za to licence, když místo aby situaci řešili, tak jen prohlubují tuto arogantní šikanu majitelů aut tím, že je pošlou jinam, tj. nedokážou splnit elementární funkci STK! A není to žádný ojedinělý případ, osobně znám několik lidí s běžnými modely aut, kteří takto dopadli a bude jich zákonitě stále přibývat! :no: Také bych hnal k zodpovědnosti toho magora, kvůli kterému teď trvá STK 3 hodiny, kdy majitel půlku doby stojí u auta, se kterým se nic neděje, ale běží nějaké povinné normativní časy, po které prý musí být auto bezdůvodně zadržováno v provozovně STK! :no:
Hladas chyby za kazdu cenu. V laickom ponimani svetlomet svieti nizsie, teda na kratsiu vzdialenost a teda svieti tym padom menej. Ta formulacia je na serveri urcenom pre siroku verejnost absolutne vpohode. Ty sa vzdy vyjadrujes uplne exaktne, pan dokonaly?
Pre redakciu: Ked zvladnete na takejto urovni spracovavat vsetky temy, budete suprovy server. Dobra praca. Snazte sa viac a zbavte sa lemplov - a ine ako chvalu na vase clanky citat od ludi nebudete.
Mluví o registraci auta, ne o výletu. A tam si nejsem jistý, jestli to stačí (u xenonů se to dělalo, pokud vím, přes regulaci sklonu). Tahle funkce je tam proto, abys nemusel řešit clonu při přejezdu hranic.
V Anglii se jezdí vyrazně lépe a zejména přednost zprava tam znamená dát přednost někomu koho dobře vidim a ne přes celou kabinu u dodávek a nákladních vozu tam dokonce nevidim téměř vůbec.
Pokud jezdit vpravo tak samozřejmně změnit přednost zprava na přednost zleva odpadly by i značky ny kruhových objezdech.
To je blbost s tím, že by se vlevo jezdilo kvůli výhodě nad
Jako pravák nosíte meč, šavli... na levém boku, abyste mohli zbraň tasit pravou rukou. A pokud nasedáte na koně se šavlí na levém boku, tak logicky musíte nasedat z levé strany, jinak vám zbraň bude překážet. A pokud nasedáte z levé strany, tak chcete nasedat ze strany, kde jste dál od provozu - kryti tělem koně. A když už máte koně čelem pro jízdu po levé straně, tak přece po nasednutí nebudete koně otáčet, ale vyjedete přímo - na levé straně silnice.