Citroën byl jednou z automobilek, které na konci 60. let minulého věku experimentovaly s rotačním motorem. Zkusil to dvakrát a neuspěl. První počin se jmenoval M35.
Pořídil jsem si knižně zpracované ročníky časopisu Automobil od r.1957 do 1977 a není snad čislo, kde by se rotačním motorům (v článcích též nazývaných Wankelovým motorem, motorem s rotujícím pístem nevěnoval alespoň malý článek. Ale spíše pořádny rozbor, včetně čs.pokusů. Jen nadpisy se časem měnily: Perspektiva.., Nadějný.., Budoucnost...na Skutečnost..., Realita..., Vystřízlivění..., Konec.... :-)
Ano, také mám ty "Automobily" - schované - a živě se na ty články pamatuji. Všichni (jako NSU, Citroen, Chrysler) se Wankelů vdaly jako pracného a drahého vývoje s pravděpodobně špatným koncem, až nakonec vše koupila Mazda a ukázkovou japonskou pílí přivedla Wankel k životu. Dokonce tak, že dva vozy jim vyhrály Le Mans - pak museli kvůli tomu změnit pravidla, aby tam už Wankely nemohly. RX8 a pak 7 však nakonec taky skočily.
Výhoda zbavení se vratných hmot byla vždycky překryta nevýhodami (hlavně v těsnění rohů pístu), a tak Wankel nikdy nevykazoval výrazně lepší hodnoty výkonu, momentu a spotřeby než klasické písťáky.
Wankel je krásným příkladem, jak se na původně geniální nápad "nalepují" jiné jevy, které nechceme, a jejich vyřešení bývá přinejmenším stejně geniální, jako původní nápad sám.
Domnívám se, že pro auto s pouhými 37 kW je rychlost 175 km/h docela problém. Poklud se v článku tvrdí opak, vysvětlení bych asi hledal ve velmi optimistickém tachometru
Jestli počítali maximální rychlost podle změřeného úseku za projetý čas... tak to pak přesné bude. Ale vzhledem k dost nízké váze, úzkým gumám a svažující se zádi, bych takovému vozítku těch 175 i věřil.
Felix Wankel 1902-1988 se zabýval motory s rotujícími písty. Dokladem jeho zájmu jsou patenty z let 1929 a 1934. Byl mechanik a konstruktér a neměl vyššího vzdělání. Jeho závod /Wankelovy pokusné dílny/ v Lindau, byl za války zničen. v 50tých letech byl v Lindau vybudován nový ústav, ktery vedl právě Felix Wankel. Od roku 1951 spolupracoval s NSU Motorenwerke. Podle mého názoru je zcela na místě používat Wankeluv motor. Bez uvedené poznámky autora článku. :-)