WTF? Co je tohle zase za nesmyslný titulek ... ? Absolutně mimo to, oč jde v článku. Popravdě jsem si spíš představil nějakej "rozbor" vlivů sil působících na pneumatiky (i když mi to přišlo taky jako konina) - a nakonec je z toho upoutávka na Dodge ...
A btw jste si jistí, že podobnej efekt by se nedal natočit u staré sto-dvácy s padesáti koňmi při prudším puštění spojky ... ? ;-\ Tohle je opravdu trošku mimo.
... to byla hned další věc, co mě napadla. Ten vztah točivý moment vs. pneumatika vs. obsah "článku" je tu zkrátka úplně mimo.
To je jak kdyby na tenisovym portálu napsali článek o návratu třeba Nadala po zranění na tenisovy kurty a titulek dali "Video: Co dokáže udělat Rafael Nadal po zranění s míčkem" a bylo tam video zpomaleného záběru na tenisák, který Nadal trefil a senzačně ho zdeformoval a odpálil po zranění. A pak šel Pepan z Horní-Dolní na dvůr, sehnal si nějakou slušnou kameru a se svou dřevěnou, padesát let starou raketou trefil míček, kterej vzal z huby svýmu Šarykovi a naprosto neuvěřitelně docílil podobného efektu, jako sám velký Rafael Nadal.... Tohle je podobná rádoby-senzace >:D
Nemám nic proti technické korektnosti, ale nyní kritizuješ něco, co je naprosto v pořádku… To jak se chová ta pneumatika, to je přece přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli toho motoru – právě on je původcem tohoto chování. Nikde se tam nepíše, že na pneumatiku působí přesně jmenovitý moment motoru - z hlediska správnosti této věty je tedy úplně jedno, zda je to tak nebo zda na pneumatiku působí moment nějak transformovaný převodovkou. Toho se už většina rozumných lidí určitě dovtípí sama… Ale ta věta jako taková je pravdivá.
A když už jsme u toho, jmenovitý moment motoru se na kolech může vyskytovat poměrně často - při některých rychlostních stupních v kombinaci s určitým (částečným) sešlápnutím plynu.
michal: to se ovšem hluboce mýlíte, ty i pan redaktor. To jak se chová ta pneumatika není přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli motoru, ale na hřídeli kola. Což je ovšem veliký rozdíl.
Točivý moment motoru je v tomhle případě naopak poměrně nedůležitý, mnohem významnější roli hraje jeho okamžitý výkon. Jen výkon umožňuje při vhodném zpřevodování dosažení vysokého krouťáku na kolech zároveň s prudkým nárůstem jejich otáček. Protože jen tehdy dojde k dynamickému vyvolání vysoké trakční síly kde jako reakce působí setrvačnost auta. Bez výkonu by vysoký moment na kole vůbec nevznikl, chyběla by tam ta reakční síla z urychlování setrvačné hmoty auta. Velikost momentu motoru v tomhle nic neřeší, ta se stejně ztratí v převodech
Ostatně tohle platí celkem obecně - pro dynamiku auta není podstatná velikost krouťáku motoru, ale jeho okamžitý výkon. Doufám že si to přečte i pan redaktor
Věřím, že většině lidí tady je to naprosto jasné – to, že na deformaci pneumatiky má nejpřímočařejší vliv právě moment na kole. V tom se určitě shodneme. Jen poukazuji na to, že není nic závadného na větě „podívejte se, co udělá točivý moment osmiválce s pneumatikou“. Netřeba naříkat nad tím, že tam není výslovně psáno „moment osmiválce násobený převodovými poměry“… některé věci jsou prostě tak samozřejmé, že jejich výslovné uvádění by spíš působilo jako urážka čtenářů, dělajících z nich naprosté analfabety.
Skoro bych souhlasil, nicméně nejsem úplně přesvědčený že se ve významu momentu motoru (i mnoha dalších pojmů) tak samozřejmě a bezchybně orientují i sami redaktoři. Naopak myslím že právě oni tápou nejvíc a dokážou pak zblbnout spoustu laických čtenářů, viz třeba nedávný článek p.Dusila.
Takže bych se silně přimlouval za věcně správné formulace bez míchání hrušek s jablkama. Myslím že tenhle odborněji zaměřený server by měl být trochu výše než je úroveň Blesku a spol.
Podle mě se jedná o speciální měkké gumy tzv. Wrinklewall - třeba zde - [odkaz] [odkaz] [odkaz] , běžně používané pro dragstery. Zde použito pro účely reklamy. Tohle žádná normální guma neudělá ani náhodou. Žádná nebo jen minimální souvislost s točivým momentem.
Měl by stačit nízký tlak. Wrinklewall jsou konstruované s ohledem na tohle použití, neměly by být ale nutné. Nevím, co lze u běžné pneumatiky při běžném tlaku pozorovat, bez pochyb se o to motor/ brzdy snaží (vnější část pneumatiky je v kontaktu s povrchem a ty působíš na disk, který je v kontaktu s vnitřní částí, přesně tohle se tedy děje s bočnicí; jen míra se bude lišit).
Ne, nízký tlak nestačí. To jsi doopravdy nikdy neviděl žádné auto s podhuštěnou gumou? Tohle se opravdu neděje s normální běžnou podhuštěnou pneumatikou. Jestli mi nevěříš, není nic jednoduššího, než si to zkusit. Je to otázka tak pěti minut u kompresoru.
Nepochybuji o silách, které na normální pneumatiky a i třeba podhuštěné, působí. Nelze u nich však pozorovat jev, který vidíme na videu.
Přesně, neni nic jednoduššího, než si to zkusit. Asi jsem hloupej, ale skutečně mi nedochází, jak postřehnout případnou deformaci pneumatiky při akceleraci, zatimco sedim za volantem a šlapu na plyn. Taky jsem přesvědčenej, že je to kravina, ale metodika toho jednoduchýho testu na pět minut mi fakt uniká.
Myslel jsem to v kontextu dragu. Udělají to i slicky s relativně tuhou bočnicí, nejsou potřeba "speciální měkké gumy." Mně drag moc nezajímá, ale pokud vím, používají nižší tlaky. Můžou jít až na nějakých 0,7 baru (70 kPa) nebo něco takového. To tomu kroucení pomůže.
Jak jsem napsal, nemám ponětí, co lze pozorovat u normální pneumatiky. Asi by to chtělo vysokorychlostní kameru, kdybych se chtěl podívat. Na tohle asi bude muset pneumatika pořádně lepit.
Uznávám, že klasické Wrinklewall, které se na dragstery používají a hlavně také se zvýšenými otáčkami dost zvětší i svůj průměr, to na obrázku fakt nejsou. S největší pravděpodobností to budou, jak píšeš, ty NT05Rs Nitto [odkaz] [odkaz] ovšem také patřící mezi drag race tire. Myslím však, že rozhodně nepatří do kategorie pneumatik, používaných pro běžný provoz i když, do provozu jsou údajně přípustné. Běžná pneumatika, podle mě, má tužší bočnice a menší grip, takže se tak dramaticky nezdeformují a guma se také určitě daleko dřív protočí.
Je to rozhodně dost extrémní pneumatika (v kontextu silničního provozu), ale měl by ji mít z výroby (možná volitelně, nevím). Nakonec to není běžné auto. Jinak v USA je schválená pro provoz.
Jak jim trapna hlaska "domestic" pomuze s exportem? Vzdyt je to naprosto kontraproduktivni. Navic by se meli zamerit vubec na smysl existence takoveho produktu...
I totální hlupák se snad dokázal dovtípit, že se zřejmě bude jednat o reklamu pro americkej trh.
Mnohem zábavnější je, když už o tom jde řeč, celá (hlavně americká) JDM (japanese domestic market) kultura, oslavující snad bez vyjímky auta určený pro export.