Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeŠkoda Shortcut: Tohle je první elektrická Škoda! Znáte raritní elektrofavorit?
40 komentářů
bez_prislusnosti
Kolega měl zkrácenýho favorita nafasovanýho z FEI VUT. Nevím jesltli se jednalo o stejný auto, o kterým píšete, každopádně to mělo jen přední sedačky, v zadu vyskládaný olověný akumulátory (72A) protože ty vyšly nejlevněji. Odpich dobrý, reálně to jezdilo do 60 km/h, dojezd 80km klesl po 2 letech asi 30-40km. Ale dobíjet se to dalo normální prodlužkou z kolejní zásuvky, dokonce se to snažili z recese přihlásit jako elektrospotřebič ale tehdejší sazebníky elektromobily neznaly, prý neblíž k tomu byla rychlovarná konvice za 15 Kč/měs :-!
wladyk
Ještě, že se to nevyrábělo. Stačí, že s tím nesmyslem prudí ekoteroristi teď.
Ty oloveny baterky v tomhle sly alespon rozumne recyklovat...
a soucasny baterky v BEV snad nejdou recyklovat?
ekonomicky to vychazi draz, nez vyroba novych... Takze recyklovat lze, ale ne rozumne
aha je videt ze nemas ani sajnu jak se recykluji a kdy se recykluji >😁
Pouc me tedy, misto nic nerikajich vykriku
a ma to nejaky smysl poucovat, beztak u dalsi novinky budes psat zase to same :-!
jen povidej, kdyz tedy máš lepší informace... zatim.jsi nijak nedokazal, ze bys o tom vedel vic
dopis ktery me na dotaz odpovedeli z Umicore, tedy nejvetsi firmy na recyklaci v Eu jsem tu jiz zverejnoval 2x, znova to delat nebudu
baterky z hybridu a BEV se rycikluji prave proto, ze je to vynosnej business a krome lithia ty baterie obsahuji na recyklaci mnohem vzacnejsi kovy jako nikl, kobalt, hlinik nebo zelezo, takze prez 85% baterii se zaprve nejdrive dale zuzitkovava v energetice, a zbylich necelich 15% se recykluje pro ziskavani oneh surovin pro vyrobu dalsich baterii
na celem svete jezdi jiz prez 1.5 milionu BEV, kolik jsi nekde videl valet se jen tak battery packu z elektromobilu?
baterky z hybridu a BEV se rycikluji prave proto, ze je to vynosnej business a krome lithia ty baterie obsahuji na recyklaci mnohem vzacnejsi kovy jako nikl, kobalt, hlinik nebo zelezo, takze prez 85% baterii se zaprve nejdrive dale zuzitkovava v energetice, a zbylich necelich 15% se recykluje pro ziskavani oneh surovin pro vyrobu dalsich baterii
na celem svete jezdi jiz prez 1.5 milionu BEV, kolik jsi nekde videl valet se jen tak battery packu z elektromobilu?
tak aspon posli odkaz, na ten citovany dopis
Zelezo, kobalt a hlinik tvori cca 45% hmotnosti. Vic jak pulka se tedy vyhodi?
Zelezo, kobalt a hlinik tvori cca 45% hmotnosti. Vic jak pulka se tedy vyhodi?
aha odkaz na email >😁
je videt jak pozorne ctes, skoro to az bypada ze sis precet prvni a posledni slovo a odpovedel, jak jsem psal vejs zbytecne o tom psat 😄
je videt jak pozorne ctes, skoro to az bypada ze sis precet prvni a posledni slovo a odpovedel, jak jsem psal vejs zbytecne o tom psat 😄
Na prispevek, pane chytry... Pises ze jsi to 2x zverejnil, tak snad odkaz na to, kdes to zverejnil, ne? Premyslej, nez zacnes z jiny urazet.
Ctu pozorne. Napriklad, ze 85 procent baterii se dale pouziva. Podle tvych vypoctu se pak recykluje jen zbylych 15%. Pritom zpracovat se musi vse. Nebo se tech 85% tim pouzitim v energetice vypari? 😄
Ctu pozorne. Napriklad, ze 85 procent baterii se dale pouziva. Podle tvych vypoctu se pak recykluje jen zbylych 15%. Pritom zpracovat se musi vse. Nebo se tech 85% tim pouzitim v energetice vypari? 😄
opravdu cekas ze budu hledat post v diskuzi nekdy pred 3-5 mesici?
a je videt ze nechapes procenta ani cisla, na recyklaci postupne pujde 100%, ovsem treba az za 15-20 let, a jiz dnes se dani soucasne baterie pouzivane v elektromobilech recyklovat ze 100%, vysokoenergetickou recyklaci, kdy kazda MWh baterii sporada pri recyklaci 300-350kW, u dane firmy kterou jsem jmenoval ze 100% pokryvanou z obnovytelnych zdroju
recyklace baterii je dnes busisness kde se automobilkam vyplaci baterie vykupovat a dale zuzitkovata nechat recyklovat, jedinou komoditou z baterii ktera ma dnes mensi cenu tezebne je lithium, toho je v bateriich 2-4% a i ono do par let bude tezebne, respektive jako monodita na burze drazsi
V EU, Japonsku a Cine je na recyklaci baterii "zakon" a podvadeni je oceneno celkem solidnima pokutkama v radech stovek milionu eur (v EU, jinde netusim), resi to stejne predpisy, jake resi stavajici olovene akumulatory a kuprikladu kapaliny pouzivane v autech, tedy treba recyklace oleju, realne se tedy stare baterie z BEV v EU "nelegalne" nezbavis, v prvni rade je na obalu te baterie seriove cislo a to hned na nekolika mistech a je tedy dohledatelny majitel tak jako treba u vraku auta, v druhe rade by takovej clovek byl blbej aby se zbavoval vyhozenim neceho za co od automobilky dostane penize kdys jim to preda
a je videt ze nechapes procenta ani cisla, na recyklaci postupne pujde 100%, ovsem treba az za 15-20 let, a jiz dnes se dani soucasne baterie pouzivane v elektromobilech recyklovat ze 100%, vysokoenergetickou recyklaci, kdy kazda MWh baterii sporada pri recyklaci 300-350kW, u dane firmy kterou jsem jmenoval ze 100% pokryvanou z obnovytelnych zdroju
recyklace baterii je dnes busisness kde se automobilkam vyplaci baterie vykupovat a dale zuzitkovata nechat recyklovat, jedinou komoditou z baterii ktera ma dnes mensi cenu tezebne je lithium, toho je v bateriich 2-4% a i ono do par let bude tezebne, respektive jako monodita na burze drazsi
V EU, Japonsku a Cine je na recyklaci baterii "zakon" a podvadeni je oceneno celkem solidnima pokutkama v radech stovek milionu eur (v EU, jinde netusim), resi to stejne predpisy, jake resi stavajici olovene akumulatory a kuprikladu kapaliny pouzivane v autech, tedy treba recyklace oleju, realne se tedy stare baterie z BEV v EU "nelegalne" nezbavis, v prvni rade je na obalu te baterie seriove cislo a to hned na nekolika mistech a je tedy dohledatelny majitel tak jako treba u vraku auta, v druhe rade by takovej clovek byl blbej aby se zbavoval vyhozenim neceho za co od automobilky dostane penize kdys jim to preda
Co v mym postu napovida, ze nechapu procenta? Ted pises to samy, co ja. Ty jsi tu prvni psal, ze na recyklaci jde jen 15% baterii. To ze pujdou za 15-20 let nic nemeni na tom, ze na tu recyklaci pujdou.
Cekam, ze ho vyhrabes, kdyz se tu s nim ohanis. Porad kecy ale dukaz zadny. Porad cekam na nejake prinosne informace, ale nic jsi tu nenapsal... Z vetsi casti jen urazky.
Hodis tu sice nejaka cisla, kolik spotrebuje recyklace, ale vynechas cisla pro porovnani. Cili informacni hodnota 0. To zavani propagandou...
K cemu je informace o tom, zekoncovy zakaznik nesmi baterii vyhodit? Chci vedet, co se s ni deje pak
Cekam, ze ho vyhrabes, kdyz se tu s nim ohanis. Porad kecy ale dukaz zadny. Porad cekam na nejake prinosne informace, ale nic jsi tu nenapsal... Z vetsi casti jen urazky.
Hodis tu sice nejaka cisla, kolik spotrebuje recyklace, ale vynechas cisla pro porovnani. Cili informacni hodnota 0. To zavani propagandou...
K cemu je informace o tom, zekoncovy zakaznik nesmi baterii vyhodit? Chci vedet, co se s ni deje pak
Marty1
Zrenovujte ho prosím do funkčního pojízdného stavu s doklady pro možnost ježdění na pozemních komunikacích. Rád dodám některé díly :yes: Rád někdy uvidím naživo
EKOLO VEGR
Tento uvedený a vyobrazený elektromobil nepředstavila Škoda, nejezdil po žádných výstavách. Byl zhotoven fy EKOLO (nikoli Ekolo.cz) pro švýcarského zákazníka. Po homologaci ve Švýcarsku byl později dovezen zpět a "uložen" na mé zahradě, kde prakticky zcela zrezivěl. Měl sice olověné akumulátory,ale byl již osazen asynchronním motorem o výkonu 25 kW, podobným tomu, který má nyní Tesla. Následně byl prodán a vzorně restaurován majitelem z Brna. Jediná výstava, na které byl byla ta v Brně, ze které jsou fotografie. Ty a ostatní použil autor článku, aniž by se zeptal jejich autora.
Nenapadlo jej ani zjistit si skutečnou historii tohoto vozu a vymyslel si svou.
Proudu zdar.
Nenapadlo jej ani zjistit si skutečnou historii tohoto vozu a vymyslel si svou.
Proudu zdar.
thegrid
Příspěvek podléhá schvalování.
EKOLO VEGR
Kdybyste se chtěli dozvědět něco víc, zeptejte se konstruktéra přímo. Ještě žiji a lecos si i pamatuji. Najdete mne třeba na eSalonu.
Jaromír Vegr ekolo@seznam.cz
Jaromír Vegr ekolo@seznam.cz
Toto bylo jediné auto, které se mi podařilo vyfotit na pražském Autosalonu 1991. Pak mi vynikající foťák, který přidávali na trzích v Mistlebachu k zázračným kráječům, či velkému balení kafe ve zlatém obalu, už nevím přesně, zdarma, přestal převíjet film a plácal fotky jednu na druhou. >😁
Pětka je nevyužitá z prostého důvodu že by byla pro daný elektromotoru příliš těžká a elektromotor by se dostal do pásma nižší účinnosti. jak už napsal i michal.t
Konkrétní parametry elektromotoru z toho Favorita asi nezjistíme ale dá se celkem předpokládat, že vysoké zatížení momentem při relativně nižších otáčkách na pátý, tedy nejdelší rychlostní stupeň by zbytečně posouvalo pracovní rozsah do nevýhodné oblasti. Tedy že vzhledem k maximální rychlosti auta bylo výhodnější skončit na čtvrtém stupni.
Ale v dnešní době se čím dál častěji používají i střídavé trojfázové motory a ty už tak excelentní moment při nízkých otáčkách nemají (z principu). Proto zde má změna převodového poměru redukcí smysl a může přispět k udržení funkce v optimálním prac. pásmu.
Oproti stejnosměrným bude asi výhoda v absenci komutátoru ale nevím možná i ty už jsou dnes elektronické, nezabývám se tím.
U moderních elektromobilů je proud v režimech vysoké zátěže omezen, aby nedocházelo k nadměrnému zatěžování. Výsledkem je pak plochý průběh točivého momentu do určitých otáček, kde začne téměř lineárně klesat, ve skutečnosti ten lineární pokles probíhá od nulových otáček a maximálního momentu.
U favoritu ještě nebyla tak vyspělá elektronika, kdo ví, jestli to nebylo řízené odpory. Proto byl pátý stupeň zablokován, příliš těžký převod by udržoval motor v neúčinných otáčkách.