Škoda Shortcut: Tohle je první elektrická Škoda! Znáte raritní elektrofavorit?
Stále rostoucí množství elektromobilů může v mnohých budit dojem, že se jedná o technologii posledních řekněme deseti let. První funkční elektromobil vznikl u nás na počátku 70. let. Jednalo se automobil EMA 1, který vyvinul někdejší Výzkumný ústav elektrických strojů točivých v Brně. Dlouho bylo ticho, až v roce 1990, tedy krátce po Sametové revoluci, představila Škoda další elektromobil pojmenovaný Shortcut.
Zkrácený favorit
V té době byl zvýšený zájem o elektromobily mimo jiné ve Švýcarsku. Právě na objednávku jistého Švýcara Shortcut vznikl. Na rozdíl od průkopnického EMA 1 nedostal zejména z cenových důvodů specifickou karoserii. První pohled na prototyp vozu neomylně prozrazuje, z čeho Shortcut vycházel. Konstruktéři prostě vzali sériovou Škodu Favorit, výrazně ji zkrátili, přičemž kabina nově pojala pouze dva pasažéry včetně řidiče.
Shortcut začal objíždět západní autosalony a specializované výstavy. Všude sklízel úspěch, přesto se malosériová výroba nikdy nerozběhla. Technicky vzato používal Shortcut elektromotor o výkonu 15,5 kW. Maximální rychlost byla udávána 80 km/h, normovaný dojezd činil 80 km. Na rozdíl od současných elektromobilů, které mají zpravidla pouze redukční převod, si Shortcut ponechal manuální pětistupňovou převodovku z Favoritu. Pouze „pětka“ byla zablokovaná. Zřejmě by jízda na tento dlouhý převod příliš zvyšovala rychlost jízdy.
Chceme větší auto
Úspěch Shortcutu, jakkoliv pouze teoretický, velkou měrou přispěl ke zvýšení zájmu zahraničních zákazníků o československé elektromobily. Shortcut sice z obchodního hlediska nedopadl podle původních představ, ovšem už o rok později se objevil jiný švýcarský zákazník, opět s požadavkem na elektromobil, přičemž objednávka zněla na 1000 automobilů jak osobních, tak i ve verzi pickup.
Do hry tak vstoupil tehdy ještě státní podnik Škoda Plzeň a opět se mluvilo o Škodě Favorit. Ovšem tentokrát se upustilo od výrazných úprav a zkracování jeho karoserie. Celý rok probíhalo testování, až se v roce 1992 rozběhla výroba vozu. Nikoliv však ve Škodě Plzeň, která na to údajně neměla kapacity, ale ve specializované pobočné firmě Škoda Elcar Ejpovice. Produkce elektromobilů na bázi favoritu a pick-upu čítala deset aut denně. Nová auta se jmenovala Škoda Eltra 151 L a 151 Pick-UP.
Vozy poháněl stejnoměrný sériový elektromotor ELIS Plzeň o výkonu 15,5 kW. Převodovka byla stejná jako u Shortcutu. Akumulátor byl olověný, skládající se ze 14 kusů, každý s napětím 6 voltů a kapacitou 180 Ah. Regulace výkonu byla pulzní, přičemž maximální rychlost i dojezd opět odpovídaly Shortcutu. V letech 1992 až 1994 bylo vyrobeno 1100 kusů. Auta požívala také Česká pošta.