Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Shortcut: Tohle je první elektrická Škoda! Znáte raritní elektrofavorit?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 5. 3. 2017 • 06:34
13
34
Zobrazit náhledy (13)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
První elektromobil s logem značky Škoda se objevil poprvé v roce 1990 na základě zakázky ze Švýcarska. Zkrácený a výrazně upravený elektrický favorit pojmenovaný Shortcut však zůstal pouze prototypem.

Stále rostoucí množství elektromobilů může v mnohých budit dojem, že se jedná o technologii posledních řekněme deseti let. První funkční elektromobil vznikl u nás na počátku 70. let. Jednalo se automobil EMA 1, který vyvinul někdejší Výzkumný ústav elektrických strojů točivých v Brně. Dlouho bylo ticho, až v roce 1990, tedy krátce po Sametové revoluci, představila Škoda další elektromobil pojmenovaný Shortcut.

Zkrácený favorit

V té době byl zvýšený zájem o elektromobily mimo jiné ve Švýcarsku. Právě na objednávku jistého Švýcara Shortcut vznikl. Na rozdíl od průkopnického EMA 1 nedostal zejména z cenových důvodů specifickou karoserii. První pohled na prototyp vozu neomylně prozrazuje, z čeho Shortcut vycházel. Konstruktéři prostě vzali sériovou Škodu Favorit, výrazně ji zkrátili, přičemž kabina nově pojala pouze dva pasažéry včetně řidiče.

Shortcut začal objíždět západní autosalony a specializované výstavy. Všude sklízel úspěch, přesto se malosériová výroba nikdy nerozběhla. Technicky vzato používal Shortcut elektromotor o výkonu 15,5 kW. Maximální rychlost byla udávána 80 km/h, normovaný dojezd činil 80 km. Na rozdíl od současných elektromobilů, které mají zpravidla pouze redukční převod, si Shortcut ponechal manuální pětistupňovou převodovku z Favoritu. Pouze „pětka“ byla zablokovaná. Zřejmě by jízda na tento dlouhý převod příliš zvyšovala rychlost jízdy.

Chceme větší auto

Úspěch Shortcutu, jakkoliv pouze teoretický, velkou měrou přispěl ke zvýšení zájmu zahraničních zákazníků o československé elektromobily. Shortcut sice z obchodního hlediska nedopadl podle původních představ, ovšem už o rok později se objevil jiný švýcarský zákazník, opět s požadavkem na elektromobil, přičemž objednávka zněla na 1000 automobilů jak osobních, tak i ve verzi pickup.

Do hry tak vstoupil tehdy ještě státní podnik Škoda Plzeň a opět se mluvilo o Škodě Favorit. Ovšem tentokrát se upustilo od výrazných úprav a zkracování jeho karoserie. Celý rok probíhalo testování, až se v roce 1992 rozběhla výroba vozu. Nikoliv však ve Škodě Plzeň, která na to údajně neměla kapacity, ale ve specializované pobočné firmě Škoda Elcar Ejpovice. Produkce elektromobilů na bázi favoritu a pick-upu čítala deset aut denně. Nová auta se jmenovala Škoda Eltra 151 L a 151 Pick-UP.

Vozy poháněl stejnoměrný sériový elektromotor ELIS Plzeň o výkonu 15,5 kW. Převodovka byla stejná jako u Shortcutu. Akumulátor byl olověný, skládající se ze 14 kusů, každý s napětím 6 voltů a kapacitou 180 Ah. Regulace výkonu byla pulzní, přičemž maximální rychlost i dojezd opět odpovídaly Shortcutu. V letech 1992 až 1994 bylo vyrobeno 1100 kusů. Auta požívala také Česká pošta.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
9. 8. 2019 22:11
SHORTCUT
Tento uvedený a vyobrazený elektromobil nepředstavila Škoda, nejezdil po žádných výstavách. Byl zhotoven fy EKOLO (nikoli Ekolo.cz) pro švýcarského zákazníka. Po homologaci ve Švýcarsku byl později dovezen zpět a "uložen" na mé zahradě, kde prakticky zcela zrezivěl. Měl sice olověné akumulátory,ale byl již osazen asynchronním motorem o výkonu 25 kW, podobným tomu, který má nyní Tesla. Následně byl prodán a vzorně restaurován majitelem z Brna. Jediná výstava, na které byl byla ta v Brně, ze které jsou fotografie. Ty a ostatní použil autor článku, aniž by se zeptal jejich autora.
Nenapadlo jej ani zjistit si skutečnou historii tohoto vozu a vymyslel si svou.
Proudu zdar.
6. 3. 2017 21:59
Re: Pětka by příliš zvyšovala otáčky
Elektromotory obecně mají v nulových otáčkách největší kroutící moment, ale zároveň největší odběr - a vzhledem k tomu že vyšší proud znamená vyšší tepelné ztráty, motor v tomto režimu nejvíce topí. Nejde ale jen o motor, ale o veškerou napájecí soustavu (baterce taky nesvědčí, když se vyzkratuje).

U moderních elektromobilů je proud v režimech vysoké zátěže omezen, aby nedocházelo k nadměrnému zatěžování. Výsledkem je pak plochý průběh točivého momentu do určitých otáček, kde začne téměř lineárně klesat, ve skutečnosti ten lineární pokles probíhá od nulových otáček a maximálního momentu.

U favoritu ještě nebyla tak vyspělá elektronika, kdo ví, jestli to nebylo řízené odpory. Proto byl pátý stupeň zablokován, příliš těžký převod by udržoval motor v neúčinných otáčkách.
6. 3. 2017 19:36
Re: +++
Co v mym postu napovida, ze nechapu procenta? Ted pises to samy, co ja. Ty jsi tu prvni psal, ze na recyklaci jde jen 15% baterii. To ze pujdou za 15-20 let nic nemeni na tom, ze na tu recyklaci pujdou.

Cekam, ze ho vyhrabes, kdyz se tu s nim ohanis. Porad kecy ale dukaz zadny. Porad cekam na nejake prinosne informace, ale nic jsi tu nenapsal... Z vetsi casti jen urazky.

Hodis tu sice nejaka cisla, kolik spotrebuje recyklace, ale vynechas cisla pro porovnani. Cili informacni hodnota 0. To zavani propagandou...

K cemu je informace o tom, zekoncovy zakaznik nesmi baterii vyhodit? Chci vedet, co se s ni deje pak
6. 3. 2017 19:09
Re: +++
opravdu cekas ze budu hledat post v diskuzi nekdy pred 3-5 mesici?

a je videt ze nechapes procenta ani cisla, na recyklaci postupne pujde 100%, ovsem treba az za 15-20 let, a jiz dnes se dani soucasne baterie pouzivane v elektromobilech recyklovat ze 100%, vysokoenergetickou recyklaci, kdy kazda MWh baterii sporada pri recyklaci 300-350kW, u dane firmy kterou jsem jmenoval ze 100% pokryvanou z obnovytelnych zdroju

recyklace baterii je dnes busisness kde se automobilkam vyplaci baterie vykupovat a dale zuzitkovata nechat recyklovat, jedinou komoditou z baterii ktera ma dnes mensi cenu tezebne je lithium, toho je v bateriich 2-4% a i ono do par let bude tezebne, respektive jako monodita na burze drazsi

V EU, Japonsku a Cine je na recyklaci baterii "zakon" a podvadeni je oceneno celkem solidnima pokutkama v radech stovek milionu eur (v EU, jinde netusim), resi to stejne predpisy, jake resi stavajici olovene akumulatory a kuprikladu kapaliny pouzivane v autech, tedy treba recyklace oleju, realne se tedy stare baterie z BEV v EU "nelegalne" nezbavis, v prvni rade je na obalu te baterie seriove cislo a to hned na nekolika mistech a je tedy dohledatelny majitel tak jako treba u vraku auta, v druhe rade by takovej clovek byl blbej aby se zbavoval vyhozenim neceho za co od automobilky dostane penize kdys jim to preda
6. 3. 2017 16:16
Re: +++
Na prispevek, pane chytry... Pises ze jsi to 2x zverejnil, tak snad odkaz na to, kdes to zverejnil, ne? Premyslej, nez zacnes z jiny urazet.

Ctu pozorne. Napriklad, ze 85 procent baterii se dale pouziva. Podle tvych vypoctu se pak recykluje jen zbylych 15%. Pritom zpracovat se musi vse. Nebo se tech 85% tim pouzitim v energetice vypari? :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku