Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přídavné pohony předních kol: HAD od Mercedes-Benzu

Dočasnou trakci předních kol nabízí také Mercedes-Benz. Je dostupná pro modely Actros, Arocs a Antos s motory OM 470 a OM 471.
Zpět na článek
10. 3. 2017 08:16
10. 3. 2017 08:26
10. 3. 2017 08:52
10. 3. 2017 09:04
10. 3. 2017 09:12
10. 3. 2017 09:20
10. 3. 2017 12:07
10. 3. 2017 13:05
12. 3. 2017 16:26
10. 3. 2017 09:12
10. 3. 2017 09:16
10. 3. 2017 10:44
10. 3. 2017 11:15
10. 3. 2017 12:13
10. 3. 2017 13:44
12. 3. 2017 16:29
12. 3. 2017 16:32
15. 3. 2017 08:03
10. 3. 2017 08:10
A co v praxi ?
Výkon čerpadla, průtok oleje i jeho tlak jsou podružné konstrukční údaje. Zcela rozhodující je co ten systém přináší pro jízdu nebo vyprošťování, tj. především jak velkou přídavnou trakční sílu umí vyvinout. To ale nedozvíme nikde
Rozbalit vlákno
0
10. 3. 2017 08:16
standard
Tohle by měly mít všechny kamiony zcela běžně, pže jinak stačí když trošku zachumelí a dopravní kolaps je na světě. Ona ta jedna hnaná náprava nemá šanci na sněhu ten naloženej kamion utáhnout.
Rozbalit vlákno
21
10. 3. 2017 08:26
Re: standard
Dokud ten pohon nebude i na všech kolech návěsu, tak ani tohle na sněhu v kopci asi moc nepomůže u naloženýho kamionu. Ale pořád lepší než nic.
10. 3. 2017 08:52
Re: standard
Všechna kola hnací můžou být i zákeřné. Pokud je hnacích kol méně než brzdících, tak v případě ztráty trakce ve stoupání se auto jen zastaví. Pokud jsou ale hnací všechna, auto při překročení limitu adheze v prudkém stoupání může nekontolovaně klouzat dolů. U osobáku se celkem nic neděje, ale kamión už nadělá pěkný šrumec.

Takže za mě raději jen u tahače
10. 3. 2017 09:04
Re: standard
Pěkná úvaha. Ale k překročení limitu adheze a dosažení pěkného šrumce není potřeba složitě laborovat o pohonech. Stačí zasněžený nebo namrzlý kopec dolů.
10. 3. 2017 09:20
Re: standard
Je to i v textu napsané. Tohle řešení je primárně určené pro pomoc při pohybu po staveništi, na nezpevněném povrchu a v terénu, víceméně jako "nouzové" doplňkové řešení zlepšení trakce. Na zasněženém kopci je účinek, podle mě, méně přínosný.

Ale to je otázka názoru. Dokud to někdo nezměří testem, jsou to jen dohady.
10. 3. 2017 12:07
Re: standard
Já vím, že je to určený primárně na pohyb po staveništi atd, ale to je to co píšu. Kdyby to měly kamiony běžně, tak v zimě nemusím řešit, že se nemám kudy dostat domů, protože všude stojí zapadlý kamiony s protáčejícíma se zadníma kolama a mezi nima se snaží prokličkovat osobáky. Na tom není potřeba nic měřit i takový nouzový 4x4 je lepší než dvoukolka.
10. 3. 2017 13:05
Re: standard
Tak to by bylo lepší mít na jedné nápravě na návěsu, než v předu na tahači. Náves má celkem s nákladem 34 tun, auto 8, takže ani dvě hnací nápravy vpředu nemusí stačit. Notabene, na čepu , tzn, nad zadní nápravou návěsu je 12 tun, a na nápravách návěsu 3x8 tun, resp. 3x12tun už z toho vychází, že vzadu toho je více. A předn ínáprava na tahači je zatížena s bídou 3 tunami.
12. 3. 2017 16:26
Re: standard
Mám dojem, že táhnout tlakovej olej k předním kolům bude konstrukčně jednodušší než táhnout ho několik metrů na návěs, kterej se ti navíc neustále pohybuje vůči autu. Myslíš jako proč to dělat jednoduše když to jde složitě nebo jak?
10. 3. 2017 09:12
Re: standard
Ale on to je propastný rozdíl jestli máš hnaný jen 2 kola nebo 4. Vyjet zasněžený kopec na dálnici by najednou nebyl problém.
Avatar - wakantanka
10. 3. 2017 08:56
Re: standard
Ono to hlavne zvyšuje pohotovostnú hmotnosť, zčasti spotrebu a znižuje zaťaženie, preto inštalácia do vozidiel pohybujúcich sa výhradne po spevnených povrchoch je primárne nevhodné a neefektívne. Na zasneženom kopci by to vedelo pomôcť len v situácii, že ten kamión je v pohybe. Ak raz zastane padla. Iné je to samozrejme u plnepohonných sólo vozidiel a aj tie často musia nahodiť reťaze. On ten náves v kopci pôsobí totižto ako protipáka voči hnanej náprave ťahača, nadľahčuje ju a preto ten ťahač stráca rýchlo trakciu.
10. 3. 2017 09:16
Re: standard
Všechno to co zmiňuješ u kamionu, který naložený váží odhadem přes 30 tun ovlivňuje naprosto zanedbatelně. Na zasněženým kopci by to dokázalo pomoct v drtivý většině případů. To by ses divil jak málo by leckdy stačilo kamionu k tomu aby vyjel kopec. Pokud by mu pomáhaly táhnout i přední kola, tak se vyřeší drtivý procento případů s kamiony co blokují silnice při sebemenší sněhový nadílce.
10. 3. 2017 10:44
Re: standard
Dopravci by to možná do aut i dávali, ale muselo by to být za ekonomicky přijatelnou cenu. Troufnu si říct, že tenhle systém bude stát cca 10% ceny tahače a při použití párkrát v roce je to nesmysl. Je to vyloženě určené pro stavební auta.
10. 3. 2017 11:15
Re: standard
Na obe nápravy ťahača pripadá asi 40% hmotnosti plne naloženej súpravy. V kopci, je na prednú nápravu len asi tretina z toho. Takže áno nejaký prínos by to malo, ale zázraky nečakaj sú miesta kde sa kamióny boja schádzať dole a brzdí ťa 5 náprav.
Okrem toho tieto systémy sú pomocné, nie sú vhodné na dlhšie pripojenie prednej nápravy, ani vyššie rýchlosti. Takže na diaľnici kde sú stúpania so sklonom, ktorý by to mohlo zvládnuť, by bol problém s chladením.
10. 3. 2017 12:13
Re: standard
Já taky nikde nepíšu, že by to mělo být trvale v provozu. V zimě běžně na silnicích potkávám kamiony, který se zoufale snaží vyjet a přitom by jim stačilo popostrčit nějakých 100, 200 metrů a měly by vyhráno a je šuma fuk jestli takový úsek vyjeden třeba jen 20 nebo 30 km/h. V takových případech by to mělo pomáhat ne že to zapnu u Plzně a poletím 100 až do Harrachova.
10. 3. 2017 13:44
Re: standard
Tak ešte raz. Pridalo by to 25-35% momentu čo si schopný dostať na cestu zadnou nápravou. A to zdanlivé po postrčenie si pokojne môže žiadať viac. Nehovoriac o tom, že oveľa ľahšie, lacnejšie a možno aj činnejšie riešenie sú automatické reťaze a ani to väčšina aut nevozí.
12. 3. 2017 16:29
Re: standard
Ty se mi pořád snažíš vysvětlit, že by to nefungovalo, ale neuvědomuješ si že když to funguje na stavbě v blátě, tak to bude fungovat i na sněhu.
Avatar - wakantanka
10. 3. 2017 15:50
Re: standard
Pozri, odkrútil som si za veľkým volantom desať rokov. Teória je pekná vec, prax je druhá. Na zasneženom kopci ti je takýto pseudo 4x4 na .... Na zasneženom kopci v 40 tonovej súprave ťahač + náves ti pomôžu jedine reťaze alebo cestári. Proste v kopci ti náves odľahčí najviac zadnú nápravu na ťahači, o niečo menej prednú a nie nieje to spôsobené zlým rozložením nákladu. Takýto systém uviedol Man už tuším pred viac ako 10 rokmi v rade TGL, teda veľký ťahač s užšou a ľahšou kabínou, kde váha toho systému neovplyvní negatívne užitočnú nosnosť. A to že ti ten systém v kopci najčastejšie nepomôže mám z prvej ruky od iných vtedy kolegov s tými Manmi, ktorí tam bezmocne hrabali všetkými šiestimi kolesami. Na prednej náprave totiž máš väčšinou obuté smerové pneumatiky, ktoré tej trakcie veľa neposkytujú. Takže úvaha pekná, ale defacto by to bolo nanič.
12. 3. 2017 16:32
Re: standard
Jasně může nastat taková situace, že zapadneš i se 6x6, Kamarád zapadnul i se speciálem Liaz Dakar, ale pořád platí úměra, že 2 hnaný nápravy jsou za snížených adhézních podmínek lepší než 1.
Avatar - wakantanka
12. 3. 2017 19:01
Re: standard
Tak ešte raz. Toto nie je plnohodnotný pripojiteľný pohodn prednej nápravy. A bavíme sa o ťahačoch, nie o sólo vozidlách kde by to fungovať malo aj tom kopci. Ale ťahač v kopci trpí tým, že mu ten naložený náves odľahčuje hnanú zadnú nápravu. A že pošlel na prednú riadenú 20 - 30 % ti v kopci ktorý nevybehneš aj bez toho nepomôže. Tento systém je výborný v podmienkach pre ktoré bol vyvinutý, teda na zablatené stavby či iné nespevnené komunikácie ako sú lesné a poľné cesty bez nejakých výrazných dlhých stúpaní. Preto aj dopravcovia, ktorí jazdia v náročnejšom teréne berú plnepohonné verzie podvozkov či už 4x4 alebo 6x6. Ak by platilo to čo tvrdíš ty, tak si drvivá väčšina lesákov vystačí s týmto hydromaticom.
Idea to nie je zlá, len v praxi nefunguje, to je celé.
15. 3. 2017 08:03
Re: standard
Ale já jsem pochopil, že to není plnohodnotný pohon přední nápravy. Jen mi není jasný jak můžeš takhle od stolu vědět co ti v zasněženým kopci pomůže a nepomůže? Všechny argumenty beru. Těžiště kamionu v kopci ti odlehčuje nápravy auta, ale o vyjetí a nevyjetí dálničního stoupání nebo vůbec rozjetí se na sněhu třeba od nakládací rampy leckdy rozhoduje strašně málo. Tak proč takovej systém v autě nemít. Horší to s ním určitě nebude.
Avatar - wakantanka
15. 3. 2017 12:08
Re: standard
To nie je od stolu, to je poznatok z praxe. Písal som ti to už vyššie. Zažil som to na vlastnej koži, keď sme na Donovaloch stáli všetci aj dvaja chlapíci v Manoch s týmto systémom a keď som sa čudoval tak ako ty, tak mi jasne povedali, že naloženým v kopcoch je im to v podstate na nič. Nejaký aký taký zmysel by to malo, ak by to mali všetky kamióny, čo je samozrejme utópia, lebo by to bolo na úkor užitočnej hmotnosti.