Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přídavné pohony předních kol: HAD od Mercedes-Benzu

Ladislav Černý Ladislav Černý 10. 3. 2017 • 13:26
21
23
Zobrazit náhledy (21)
Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Na každé kolo proudí výkon 40 kW Přívod oleje do nábojů kol zprostředkovávají vysokotlaké hadice Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
Dočasnou trakci předních kol nabízí také Mercedes-Benz. Je dostupná pro modely Actros, Arocs a Antos s motory OM 470 a OM 471.

Stuttgartská značka nabízí pomocný pohon předních kol HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) se šestnácti- či dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Powershift již od uvedení na trh. Zkratka HAD znamená Hydraulic Auxiliary Drive, hydraulický doplňkový pohon jako podpora rozjezdu.

Používá se v případě potřeby a po technické stránce se odlišuje od klasického mechanického pohonu všech kol s rozdělovací převodovkou, spojovacím hřídelem, diferenciálem a hnacími hřídelemi na trvale poháněné nebo připojitelné přední nápravě.

Mezi přednosti hydraulického pohonu patří relativně nízké zvýšení hmotnosti, nižší spotřeba paliva a emise i rozmanité možnosti konfigurace vozidla. A protože se jedná o vozidla Mercedes-Benz, je k tomu nutné připočítat bezúdržbovost, nízkou spotřebu při aktivovaném hydrostatickém pohonu a především kombinaci s převodovkou Mercedes PowerShift 3.

Systém Hydraulic Auxiliary Drive byl vyvinut značkou Mercedes-Benz s využitím komponentů společnosti Poclain, největšího světového výrobce hydraulických systémů pohonu.

K aktivaci doplňkového pohonu stačí stisknutí tlačítka na přístrojové desce. K tomu může dojít během jízdy na silnici před vjezdem na staveniště nebo kdykoli v terénu.

Řidič může nezávisle na aktivaci systému Hydraulic Auxiliary Drive zapnout uzávěrky diferenciálu. V závislosti na situaci je tak možná i jízda jen s uzavřeným diferenciálem zadní nápravy a bez doplňkového pohonu přední nápravy.

Srdce pomocného pohonu tvoří vysokotlaké čerpadlo, které je umístěno centrálně na motoru a poháněno přímo soustavou ozubených kol. Čerpadlo s výkonem až 112 kW dává průtok oleje až 350 litrů během minuty. Nejvyšší tlak dosahuje úctyhodných 45 MPa.

Hydraulické motory v nábojích kol převádějí hydraulický tlak na mechanickou práci. Jedná se o radiální vícepístové motory s jedním centrálně umístěným pohonem a vždy deseti kruhově uspořádanými válci. Jejich písty s vodicími kladkami na vrcholu jsou střídavě stlačovány hydraulickým tlakem směrem ven proti vačkovému prstenci. Reakční sílou vzniká točivý moment, jímž jsou poháněna přední kola. Průtok hydraulických motorů v nábojích kol činí téměř litr za otáčku při výkonu 40 kW.

Do hydraulických motorů v nábojích kol je hydraulický olej přiváděn přímo prostřednictvím čepů nápravy a nábojů kol. Otočný rozdělovač v čepu nápravy chrání vysokotlaké hadice hydraulické soustavy před zkrutným namáháním při řízení. Systém odolává výhradně svislým pohybům při propružení kola, nikoli natáčecím pohybům kola při řízení, což je velká výhoda pro životnost.

Témata
Avatar - wakantanka
15. 3. 2017 12:08
Re: standard
To nie je od stolu, to je poznatok z praxe. Písal som ti to už vyššie. Zažil som to na vlastnej koži, keď sme na Donovaloch stáli všetci aj dvaja chlapíci v Manoch s týmto systémom a keď som sa čudoval tak ako ty, tak mi jasne povedali, že naloženým v kopcoch je im to v podstate na nič. Nejaký aký taký zmysel by to malo, ak by to mali všetky kamióny, čo je samozrejme utópia, lebo by to bolo na úkor užitočnej hmotnosti.
15. 3. 2017 08:03
Re: standard
Ale já jsem pochopil, že to není plnohodnotný pohon přední nápravy. Jen mi není jasný jak můžeš takhle od stolu vědět co ti v zasněženým kopci pomůže a nepomůže? Všechny argumenty beru. Těžiště kamionu v kopci ti odlehčuje nápravy auta, ale o vyjetí a nevyjetí dálničního stoupání nebo vůbec rozjetí se na sněhu třeba od nakládací rampy leckdy rozhoduje strašně málo. Tak proč takovej systém v autě nemít. Horší to s ním určitě nebude.
Avatar - wakantanka
12. 3. 2017 19:01
Re: standard
Tak ešte raz. Toto nie je plnohodnotný pripojiteľný pohodn prednej nápravy. A bavíme sa o ťahačoch, nie o sólo vozidlách kde by to fungovať malo aj tom kopci. Ale ťahač v kopci trpí tým, že mu ten naložený náves odľahčuje hnanú zadnú nápravu. A že pošlel na prednú riadenú 20 - 30 % ti v kopci ktorý nevybehneš aj bez toho nepomôže. Tento systém je výborný v podmienkach pre ktoré bol vyvinutý, teda na zablatené stavby či iné nespevnené komunikácie ako sú lesné a poľné cesty bez nejakých výrazných dlhých stúpaní. Preto aj dopravcovia, ktorí jazdia v náročnejšom teréne berú plnepohonné verzie podvozkov či už 4x4 alebo 6x6. Ak by platilo to čo tvrdíš ty, tak si drvivá väčšina lesákov vystačí s týmto hydromaticom.
Idea to nie je zlá, len v praxi nefunguje, to je celé.
12. 3. 2017 16:32
Re: standard
Jasně může nastat taková situace, že zapadneš i se 6x6, Kamarád zapadnul i se speciálem Liaz Dakar, ale pořád platí úměra, že 2 hnaný nápravy jsou za snížených adhézních podmínek lepší než 1.
12. 3. 2017 16:29
Re: standard
Ty se mi pořád snažíš vysvětlit, že by to nefungovalo, ale neuvědomuješ si že když to funguje na stavbě v blátě, tak to bude fungovat i na sněhu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku