Technika
Francouzi jsou na převodovky odborníci, velikost kulisy z Ikarusu a gumovost závidí i kaučuk.
trochu opomenul hypoidni soukolí u rozvodovek při klasické koncepci, resp.všude tam, kde se otáčí přenos Mk a ot o 90 st. Pastorek je vyosen oproti talířovému kolu....ale jako vždy zde, co bysme chtěli? Znalosti konstrukcí asi sotva. Bejvávalo...
Chtělo by to více rozepsat. Nebo příště bude článek o tom, proč se právě na kola soukolí rychlosti vzad používají rovné zuby? A proč je v ilustraci převodovka, která tento zvuk nevydává?
Nedávno sem si koupil za pár tisíc 17 let starý citroen a krom vůle v kulise ( podobně jako měla felda vyběhané to pouzdro ) sem z řazením nic nespozoroval. Což pro mě bylo také docela překvapení 😄
Byla rec o tom, proc se pri sportovnich upravach prevodovky pouziva rovne ozubeni. A jedem z duvodu je zmenseni axialnich sil. Ja do toho dimenzovani lozisek nepletl.
nj, ale razeni u takovy Skody 1203 ... kdy zarazeni trojky znamenalo mit krvavy kloubky na ruce ... :yes:
No pokud si člověk koupil klasického Moskviče, (všechny řady před Alekem), tak ti toho příšerného kňourání zubů "užíval" i při jízdě dopředu! >😒] >😒] >😒]
Jsou dimenzovana na zvyseny tocivy moment, vykon, vetsi razy a delsi dobu v maximalnim zaberu? Bylo to mysleno na zavodni prevodovky.
Navic nemusi jit jen o loziska. Napr. u Felicii se vlivem axialnich sil muze posunout ozubeni 3° i u serioveho motoru
Navic nemusi jit jen o loziska. Napr. u Felicii se vlivem axialnich sil muze posunout ozubeni 3° i u serioveho motoru
Otázkou je či je horšia kulisa z ikarusu a gumovosť, alebo nutnosť používať kladivo pri radení z 3. na 2. napríklad u takého forda tranzit. V tomto prípade beriem tú francúzsku 😉
Auta, kterými jezdím žádný divný zvuk nedělaji nejspíš ve Francii umí vyrobit tichou převodovku. A např. Fabie vydávají zvuk jak kdyby se měla převodovka rozpadnou ikdyž stojí a jenom tam někdo řadí teprve za 1 nebo R >😁
to se taky řadilo dlaní a ne pěstí !😁 párkrát si člověk skalpoval prsty a pak už na to měl v ruce >😁
U závodních aut mají rovné zuby jiný smysl - mají nižší ztráty při pževodech , obecně platí čím více šikmý zub , tím větší vzniká axiální síla kterou je nutno někde zachycovat a mařit vyrobenou energii, proto jdou na rovné zuby , extrém je bez synchronů - přímo řazená kola ale to už vyžaduje umění závodního řazení tkzv. v otáčkách po ztrátě výkonu pod zatížením , To se umí naučit opravdu jen pár Závodníků.
Protože i u automatu je zpátečka dělaná vřazeným kolem a mění se směr točení , druhá příčina tohoto zvuku je v soukolí diferenciálu kde zuby zabírají obráceně a nejsou na tento směr točení zaběhnuty případně ani dobroušeny, poznáte to když tkzv. kola tlačí motor.
Ložisko je ložisko, o poddimenzováni nebyla řeč, řec byla o zachycení axiálních a radiálnich sil.
Na zpatecku se to pouziva kvuli zpusobu razeni - kola zpatecky nejsou ve stalem zaberu, ale mezi dve kola se zasouva treti. S sikmym ozubenim toto nelze.