Prakticky každý automobil vydává při couvání zvuk, který někomu připomíná jekot a jinému zase kňučení, ale ne každý má jasno v tom, kde se tento zvuk bere. Odhalení jeho původu je celkem prosté.
Auta, kterými jezdím žádný divný zvuk nedělaji nejspíš ve Francii umí vyrobit tichou převodovku. A např. Fabie vydávají zvuk jak kdyby se měla převodovka rozpadnou ikdyž stojí a jenom tam někdo řadí teprve za 1 nebo R >:D
Otázkou je či je horšia kulisa z ikarusu a gumovosť, alebo nutnosť používať kladivo pri radení z 3. na 2. napríklad u takého forda tranzit. V tomto prípade beriem tú francúzsku ;-)
Nedávno sem si koupil za pár tisíc 17 let starý citroen a krom vůle v kulise ( podobně jako měla felda vyběhané to pouzdro ) sem z řazením nic nespozoroval. Což pro mě bylo také docela překvapení :-)
Chtělo by to více rozepsat. Nebo příště bude článek o tom, proč se právě na kola soukolí rychlosti vzad používají rovné zuby? A proč je v ilustraci převodovka, která tento zvuk nevydává?
To pise u zavodnich stroju a navic je to blbost >:D Hlavni vyhoda primeho ozubeni je, ze nevytvari axialni zatizeni na hrideli, tim padem jsou mene namahana loziska.. Pak je tam jeste drobny narust ucinnosti.
Na zpatecku se to pouziva kvuli zpusobu razeni - kola zpatecky nejsou ve stalem zaberu, ale mezi dve kola se zasouva treti. S sikmym ozubenim toto nelze.
Jsou dimenzovana na zvyseny tocivy moment, vykon, vetsi razy a delsi dobu v maximalnim zaberu? Bylo to mysleno na zavodni prevodovky.
Navic nemusi jit jen o loziska. Napr. u Felicii se vlivem axialnich sil muze posunout ozubeni 3° i u serioveho motoru
Byla rec o tom, proc se pri sportovnich upravach prevodovky pouziva rovne ozubeni. A jedem z duvodu je zmenseni axialnich sil. Ja do toho dimenzovani lozisek nepletl.
trochu opomenul hypoidni soukolí u rozvodovek při klasické koncepci, resp.všude tam, kde se otáčí přenos Mk a ot o 90 st. Pastorek je vyosen oproti talířovému kolu....ale jako vždy zde, co bysme chtěli? Znalosti konstrukcí asi sotva. Bejvávalo...
No pokud si člověk koupil klasického Moskviče, (všechny řady před Alekem), tak ti toho příšerného kňourání zubů "užíval" i při jízdě dopředu! >:-[] >:-[] >:-[]
Protože i u automatu je zpátečka dělaná vřazeným kolem a mění se směr točení , druhá příčina tohoto zvuku je v soukolí diferenciálu kde zuby zabírají obráceně a nejsou na tento směr točení zaběhnuty případně ani dobroušeny, poznáte to když tkzv. kola tlačí motor.
U závodních aut mají rovné zuby jiný smysl - mají nižší ztráty při pževodech , obecně platí čím více šikmý zub , tím větší vzniká axiální síla kterou je nutno někde zachycovat a mařit vyrobenou energii, proto jdou na rovné zuby , extrém je bez synchronů - přímo řazená kola ale to už vyžaduje umění závodního řazení tkzv. v otáčkách po ztrátě výkonu pod zatížením , To se umí naučit opravdu jen pár Závodníků.