Technika

Zpět na článek

Výkon motoru udávaný v koních: Kde se vzal? A proč se už dnes moc nepoužívá?

75 komentářů

Avatar - nathan
nathan
Dnes má něco 200 koní a díky přidušení různýmí bazmeky které nařídila EU havěť, to pocitově jede jak ňáká lemra :-!
Avatar - Jenik3
Jenik3
Jsem rad, ze muj motor ma 240Nm "od mála do vysoka". To se mi libi. Na max vykon se motor dostane snad jednou za rok, ale mezi 1500 a 4500 rpm se pohybuje 90% casu.
Ty Nm a kone jsou krasne videt na mazdim motoru 2.0. Prvni slaboch 88kW, druhy silak 121Kw, ale do 4000 rpm stejna krivka Nm.
Podobne je na tom starsi Audi 1.8 TFSI (88 Kw vs. 118Kw)
samael
Nějak jsem nepochopil tvůj duchaplný příspěvek. 😲
Avatar - Jenik3
Jenik3
200 kobyl v roce 2017 neni to same jako 200 kobyl v roce 1997.
samael
No za dvacet let pár koní z motoru uteče,ale s tím nemá nějaká EU nic společného.
Somewhere je už preč
Len chlapci akosi zabúdate, že o tie kobyly zas až tak nejde, pretože ide len o špičku, čo sa pekne vyníma na papieri. Zbytočných ti je 200 koní, keď ťahajú pri 6000 otáčkach a ty jazdíš pri 2000-3000. Porovnaj si grafy motorov a snáď zistíš, prečo tých "200 koní" neťahá v oboch prípadoch rovnako... Plus pripočítaj vplyv prevodovky, naladenia softvéru motora a toho telesa medzi pedálmi a volantom... 😉
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Přesně. A proto pod kapotou auta patří diesel. :-!
kulishak
Nafta pouze do kamen!😁 vlastně ani tam ne. Do auta patří jednoznačně benzin.
kyklop
Predpokladá, že si zobral do úvahy aj nárast rozmerov, výbavy a tým aj ešte donedávna spolu s tým súvisiace priberanie na váhe
Avatar - Kuban
Kuban
No vidíš to, pro lidi jako ty zavedeme "ehp" jednotku, "EUROPE HORSE POWER" >😁
Avatar - Googlit
Googlit
V kontextu že, cituji: "A nic na tom nemění skutečnost, že druhý běžně udávaný údaj, a sice maximální hodnota točivého momentu, je pro jízdu vlastně důležitější" bych se Vás rád pane Dusil zeptal na následující otázku😒br />
Proč je Octávka v 1.8 TSI 132kW (250Nm) o tolik rychlejší než Octávka v 2.0 TDI 110kW (340Nm) když má TDI o 40% větší maximální hodnotu kroutícího momentu? >😁 >😁

A hned vzápětí si můžete položit i otázku proč to samé 1.8 TSI 132kW (250Nm) jede stejně jako 2.0TDI 135kW (380Nm)? >😁 >😁
kalousek
Obávám se že vysvětlení bude už hodně nad síly p.Dusila
Avatar - Bully_
Bully_
Možná tak pro lidi, co používají hlavici řadící páky jako opěrku pravé ruky.
r2d2
Zrychlení je o vždy o výkonu. Samotná hodnota mk je opravdu oničem, musí se udávat při určitých otáčkách a slouží jen pro přiblížení průběhu výkonu motoru. TDI a TSI při stejných otáčkách - třeba 2tis. pojede TDI lépe, chvíli, protože v tu chvíli mé větší výkon. Takže je pravda - pro líné řadiče může být TDi živější.
Avatar - Googlit
Googlit
Ač jsem to uvedl jako absurdní příklad pro pana Dusila tak shodou okolností mám "odježděné" oba motory z prvního příkladu a že by bylo TDI pro líné řadiče to mi teda nepřipadá. Naopak člověk musí řadit jako splašený pokud chce jet v optimálním (spíše nižším) spektru otáček.

Dovedu si představit jen jedinou situaci kdy by to mohlo vyhovovat. Městské auto - rozjezdy na dvojku a pak rovnou za čtyři. Otázkou je proč si raději nekoupit automat.
Avatar - Kuban
Kuban
zrychlení je vždy otázka síly, to co tě posune v čase dopředu je změna otáček za čas.. Jak rychle se otáčky změní je dáno sílou na rameni ojnice, kedy momentu na klice.

už jsi někdy jezdil na kole. Tak se zamysli co dělaji tvé nohy, a co musíš vynaložit ptroto aby si zrychlil..... Třeba i na tomhle rádoby dvoutaktním dvouválcovém modelu což bicykl je, pochopíš, k čemu je kroutící moment a co ti vlastně o chování motoru a tedy i vozidla řekne 😄 .......

vyšší level je pak přehazovačka .... Aneb můj oblíbený okruh vysvětlování problematiky, proč i ženská co je slabší dovede stejně zrychlit i dosáhnout vysoké rychlosti jako silnej chlap....

víc už z praxe zmínit nemohu, jakožto modelu kde si i na vlastní kůži člověk vyzkouší principy spalování a efektivity spalování včetně zatížení motoru 😁😁
Avatar - praptak
praptak
Tak nějak, stroj může mít vysokou hodnotu maximálního točivého momentu a přesto dynamiku (výkon) tříkolky. 😄
Flajzi
Učitel fyziky nám dával příklad mlýnského kamene. Výkon nula nula nic, ale krouťák jako prase. 😄
martinikus
To právě není pravda, že výkon na mlýnském kameni je nula nula nic. Je stejný (mínus tření), jako výkon na vodním kole, a to rozhodně nezanedbatelný.
Píšu to proto, abych zdůraznil to, co píšou jiní, a to, že výkon se zpřevodováním nemění. Pochopení tohoto faktu je pro článek docela zásadní.
Flajzi
Ježíšmarjá, to byla nadsázka. To tu musíme psát k tomu poznámky, že se jedná o nadsázku?
Jelikož se to točí, tak je snad jasné, že výkon NENÍ nula. A že je stejný jako výkon na vodním kolem (minus ztráty na převodu). To nula nula nic je k tomu, že vodní kolo jste schopen zastavit vlastní silou. Mlýnský kámen už ne.
_Teddy_
Ono krutiaci moment bez informacie pri akych otackach sa dosahuje nema prakticky ziadnu vypovedaciu hodnotu.

Druha vec, krutiaci moment sa na rozdiel od vykonu sprevodovanim nezachovava (odhliadneme teraz od strat). Dajme za motor prevod 1:2, a mame 2x vyssi krutiaci moment (pri polovicnych otackach)! Inak povedane, na klukovom hriadeli sice moze byt 250 resp. 340Nm, ale na kolesach je ina hodnota dana celkovym sprevodovanim. A v tom su samozrejme velke rozdiely medzi naftovym a benzinovym motorom...
_MT_
Vzhledem k tomu, že se běžně motory stejného druhu v charakteristice zase tolik neliší, si uděláš hrubou představu i bez údaje o otáčkách. Ano, bude to jen odhad a znalost otáček by ho vylepšila.
Avatar - Kuban
Kuban
maximální výkon stejně tak 😄
určíš z něj jen maximální potenciální rychlost, nikoliv dynamiku
tesnav
Ale autor v článku netvrdí nic o tom, kdy které auto pojede lépe. Jen zmiňuje obecný fakt, že při běžné jízdě pro běžné řidiče je v reálu zajímavější hodnotou točivý moment v běžně používaném rozsahu otáček než peakový výkon.
kalousek
No pokud autor tvrdí že max.moment je pro jízdu důležitější než max.výkon, tak asi má na mysli které auto pojede lépe. Nebo ty v tom vidíš nějaký jiný význam ?
A samozřejmě je jeho tvrzení chybné

Mimochodem, když už p.Dusil v závěru píše že "..Aby byl výkon 1 watt, je třeba vykonat práci 1 joul za dobu 1 sekundy...", mohl ještě upřesnit co je to ten "joul" 😄
tesnav
Myslím, že je logické, odhlédneme-li od zpřevododování, přinejmenším srovnávat motory shodné konstrukce, popř. při srovnání konstrukcí rozdílných ty křivky dát na srovnatelný základ (např. diagram max. výkonu s ohledem na rychlost) .

Protože třeba ve srovnání benzín vs. nafta se bavíme o zásadně odlišném pásmu využitelných otáček a maximu otáček. A pak motor s větším krouťákem pojede za jinak stejných podmínek lépe, než ten s nižším. Viz. třeba jiné vlákno, kde pokud si mám vybrat mezi benzínem 200 PS s 200Nm nebo 300Nm, tak pro mne je volba jasná.
kalousek
To určitě ano, nicméně p.Dusil konstrukci motoru nijak nezohledňuje, výslovně píše o důležitosti jen hodnoty max.momentu. No třeba nám to ještě vysvětlí
r2d2
Joule je samozřejmě Nm, proč by to měl upřesňovat ? To snad ví každý.
kalousek
Joule není samozřejmě Nm a navíc p.Dusil nepsal joule ale joul
Nicco
Kdyz srovnavas ropaka s benzinem, musis pocitat si tim, ze ropak ma mensi pole otacek a musis vic radit a razeni stoji cas.
Avatar - Kuban
Kuban
problém ropáku není řazení, k tomu abys otestoval celé spektrum dynamického rozsahu vozu stejně musíš zařadit všechny rychlosti, dříve či později.... Problém je ten, že rychlost = otáčky dízl tím pádem musí točit těžší převody a ztrácí tak hnací sílu na převodech, proto dízl musí být vždy silnější, tím si kompenzuje ten průser, ale zároveň s tím hodně těží, neb má krouťák nízko a nepotřebuješ ho na plnej plyn provozovat, proto máš velkou rezervu efektivity a hlavně hodně síly pro okamžitou akceleraci už z provozních otáček... laicky dá naf´ták plnej pyn převod nepřevod, benzín zase musí podřazovat aby začal efektivně zrychlovat 😄
Avatar - Kuban
Kuban
obávám se že odpověď znovu najdeš v tom grafu točivého momentu.
Avatar - Googlit
Googlit
mě 😄
Avatar - LEGOPARK
LEGOPARK
Kam pridem do predajne aut, vsade mi hovoria vykony v konoch ako pred 100 rokmi!
čert
Ano. Evidentně je dnes u auta důležitější velikost displejů a konektivita. Někdo ještě řeší i barvu. 😉
Avatar - speedfred
speedfred
mňa zaujíma výkon v koňoch a nie kW (ako pred 100 rokmi!)
Avatar - praptak
praptak
Mě nezajímal výkon v koních nikdy, vždy v kW.
Somewhere je už preč
Vidíš, a mne sú jednotky fuk, nezaujíma ma maximálny výkon, ale nominálny. Beztak z papiera nevyčítaš všetko, aj keď budeš na krivky momentu a výkonu motora čumieť neviem ako dlho. Všetko ide aj tak ešte cez prevody a svoje povedia aj váha auta, odpory a naladenie softvéru. Takže neostáva než vyskúšať a aj tak bude výsledok maximálne subjektívny... >😁
kalousek
A co je ten tvůj nominálny výkon ?
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
aj tak vestci dnes uz riesia hlavne velkost tabletu a farbu vozu... polovica kolegov v praci o vykone nikdy so mnou ani nehovori... ale o farbe auta su schopni kecat aj polhodinu... o vybave aj hodinu... o dizajne aj pol dna.... 😉 ... takze asi tak....

PS: mne pride coraz dolezitejsi udaj kroutak/otacky .... je to dnes asi najtransparentnejsi udaj ktory povie asi viac ako tie ciste papierove vykony ... ktore su uz vypovednou hodnotou kusok zdeformovane ( kedze okrem atmo uz mame aj turba, hybridy, elektrovozy ) .. lebo v praxi je citit rozdiel ze ci mas 100kw v atmo.. alebo 100kw v turbe alebo hybride .. kroutak ale nejde osalit 😉 .. takisto maximalka je dnes uz k nicomu... o tej som sa s kolegami nebavil snad nikdy... ta zaujima tak este decka do 12-14 rokov
kalousek
A co pojede líp, 200Nm/ 3000 ot. nebo 300Nm/ 2000 ot. ?
tesnav
A co je to "líp"? Maximální akcelerace? Nebo pružná akcelerace v běžně používaných otáčkách? Jaký je rozsah otáček zmíněných motorů? Jaký je jejich maximální výkon?
kalousek
To se zeptej H/K co je pro něho důležitější, já reagoval na jeho příspěvek
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Samozřejmě se mi pojede lépe s tím motorem s větším krouťákem a menšími otáčkami, to je jasné. Hezky se jezdí i elektromotorem, protože je tichý. Ale s trolejbusem z Plzně do Ostravy nedojedeš...
kalousek
A uměl bys i zdůvodnit proč ? Klidně to porovnej třeba na těch tichých elektromotorech
FrantišekKLM
Nezapleveluj slovenčinu, keď už používaš synonymum ku krútiacemu momentu,
tak "krútiak".
Habakuk14
No a já si to přepočítám do hodnoty která tazatele zajímá.
Nicco
A ake kone ta zaujimaju. Britske banske poniky alebo nemecke tazne kone, ci spanielske plnokrvniky? Potom v danej kategorii myslis kona zdraveho, choreho, hladneho ci smadneho?
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
koně nebo kilowaty, to je prodejci jedno, on potřebuje ohromit tím vyšším číslem... 😄

A já se mu nedivím, spousta zákazníků, resp. zákaznic vůbec netuší, která bije, a uvedení nižší hodnoty by je mohlo znejistět.
Avatar - LEGOPARK
LEGOPARK
Na tom moze nieco byt. 😉
_MT_
Také to tak vidím. 😄 A je otázka, jestli sám prodejce ví, která bije. Tahle snaha ohromovat čísly se projevuje i tam, kde by lidé měli problematice slušně rozumět. Roli tu bude hrát i zvyk.

Marketingovou hodnotu koní pak nevidí jen prodejci. Stačí se podívat na výkony motorů, jestli jsou pěkná čísla spíš v koních, nebo kilowattech.
Avatar - Anonym
Anonym
Však koně se používaj stále, je to lepšíněž nějaké Kilowaty, jak někdo udává výkon v Kw, okamžitě to stejně přepočítávám na HP 😄
Avatar - euro89
euro89
Nevim, kde pan redaktor vzal, ze se vykon v konich uz moc nepouziva, ale kdekoliv ctu neco o autech, tak se uvadi vykon v PS/CV/HP/PK (podle zeme). Jen na zdejsim bulvaru musim zapinat kalkulacku a prevadet si udavane kW zpatky na CV. :-!
Nicco
Obzvlaste pak na konkurencnim forumu_cz
Avatar - CHerokee
CHerokee
Souhlas kW ať si nechají pro elektrospotřebiče a nám ať zůstanou koníky.
_MT_
Sice s tím tvrzením nesouhlasím (v kontextu osobních automobilů), ale v EU je kW oficiální jednotkou pro výkon motoru automobilu. Koně se používají spíš z nostalgie (/zvyku), kterou osobně nesdílím. Vtipné pak je, že si lidé používající koně kolikrát ani neuvědomují, že existuje více než jedna definice a tedy není kůň jako kůň. I když mi koně vadí mnohem méně než stopy a uzly. O "palcích rtuti" ani nemluvím. Tyhle nesmysly měli nechat v minulém tisíciletí. Ne, že by SI byla dokonalá.
Avatar - Bertold
Bertold
Oficiálne sa má používať výkon v kW. Kone len ako pomôcka pre zákazníkov zo „starých čias“. Že to niektoré automobilky nerešpektujú je druhá vec. Radšej majú na karosérii uvedené vyššie číslo. Napríklad Renault- Motor Energy dCi 160- (118kW/160k).
Avatar - euro89
euro89
"Oficiálne sa má používať výkon v kW." A kdo o tom rozhodl? Nejaky soud? FIA? Nebo urednici z brusele? Ci snad nejaka vyssi moc...? Je to blbost. Kone jsou tradicni jednotkou pouzivanou od pocatku automobilismu a uz jen proto by se na tom nemelo nic menit.
Vseobecne nemam rad, kdyz se nahrazuji fungujici a zavedene veci necim novym v podstate jen proto, aby se s necim novym prislo a tim se vykazala nejaka cinnost. Tohle je podobny pripad. Neexistuje zadny relevantni duvod, proc prestat pouzivat vykon v konich.
Podobna "novatorska" blbost se aplikuje i u udaju spotreby. Tam se zase uvadi nic nerikajici udaje "mimo mesto" ci "kombinace". Driv se vedle mestskeho cyklu uvadela spotreba pri 90km/h a pri 120km/h (ja to tak u svych aut jeste mam), coz bylo mnohem srozumitelnejsi a papirove hodnoty odpovidaly realite a ne laboratornim podminkam.
Avatar - Bertold
Bertold
Lebo kôň je zastaraná jednotka výkonu. Nie je súčasťou jednotiek SI.
tesnav
Viz. mezinárodně uzákoněný předpis o používání soustavy SI, který definuje 7 základních jednotek, který akceptovala i ČR.

A srovnání se spotřebou je jiný problém. Ta se pořád měří v litrech, jen metodika neodpovídá realitě. Srovnání s HP by bylo, kdyby ti to prodejce dával i u nás třeba v MPG.
_MT_
Spíš něco jako žejdlík/ holba/ pinta/ atd. na míli (nebo nějaký násobek). A samozřejmě česká míle byla jiná než vídeňská míle i míle moravská, stejně jako český žejdlík byl jiný než vídeňský žejdlík. Jen pro zajímavost, 10 l/100 km je asi 1,4 žejdlíku na míli (oboje české, samozřejmě). >😁 I pivaři si zvykli na půl litr.

Dalo by se to samozřejmě i otočit, ale galony jsme, pokud vím, neměli. Takže by to byly míle na sud/ bečku/ vědr👋 atd. 10 l/100 km je tedy asi 162 českých mílí na bečku, nebo 17 na soudek. 😄 Umím si představit tu konverzaci. Mně se do nádrže vejde šest a půl soudku. To já tam nacpu celou bečku. >😁
Avatar - 12Eagle
12Eagle
nemám žiadny problém s koňama, ale prekvapilo ma, že sú iné kone v EU a iné v USA, to som nevedel
_MT_
Ještě jsi měl napsat kontinentální EU, protože Britové nemají stejné koně jako Němci nebo Italové. Dříve bylo naprosto běžné, že se jednotky se stejným názvem podle místa (nebo i použití) lišily a to někdy hodně výrazně (vem si všelijaké míle, galony atd.). Metrický kůň vznikl tím, že ho definovali v metrických jednotkách. Proto má jinou hodnotu než tzv. mechanický, nebo také imperiální, který je definován v librách a stopách.
Avatar - michal.t
michal.t
Uvádět výkon v koních je v dnešní době opravdu přežitek (dere se mi na mysl spíš slovo „zrůdnost“, ale chápu, že někteří mají historii rádi)…
Kdo o tom rozhodl? – Praxe. kW jsou odvozeny od základních jednotek, tudíž se s nimi dobře počítá.
Když znáš výkon v kW, snadno si z toho spočítáš např. stoupavost, rychlost akcelerace, účinnost motoru, atd… Aniž by sis musel pamatovat a zatahovat do toho nějaký nepěkný násobek.
Kdybychom měli všechno uvádět a počítat např. v anglosaských jednotkách, řada lidí by měla problém vůbec spočítat si, kolik potřebuje např. barvy na vymalování bytu. Tolerovat se dají ještě tak některé délkové „nemetrické“ jednotky, např. průměr ráfku v palcích, ale koně fakt ne.
Jinak koně už jsou zdiskreditované i tím, že je potřeba rozlišovat ty mechanické a metrické, což někdy vede k nedorozuměním.
Avatar - Anonym
Anonym
Koně jo, Kw sou nesmysl, pokud nemáš eltkromobil 😄 >😁

Vše se uvádí už celá desetiletí v HP >😁
kyklop
Tvoja prvá veta je celkom nezmysel, či?
Avatar - Anonym
Anonym
Rozhodně ne >😁
kyklop
Takže dĺžku si prepočítavaš na palce a stopy? 😉
_MT_
A co teprve točivý moment. Newton metr, kdo kdy viděl takový nesmysl. 😉
kalousek
A u hybridu se musí výkon spalováku psát v koních a zároveň výkon elektromotoru v kW aby to dávalo smysl ?
_MT_
I u průměru ráfků je to zbytečnost. Tím spíš, že to není z metrického pohledu pěkné číslo (bylo by lepší, kdyby byl definovaný jako 25 mm).
_MT_
Máš snad v technickém průkazu koně? Říká ti něco Metrická konvence? Nebo Generální konference pro míry a váhy? SI byla přijata před více než 50 lety. Koňská síla, podobně jako loket nebo sáh, je věc historie.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
I každý kamion to má na kabině v koních.
Somewhere je už preč
Scania vraj na domácom trhu uvádza výkon v ťažných psoch.
Nicco
Jinak tady mame dones lakty, nohy a kone britskych feudalu.