Třída malých vozů zaznamenala v srpnu razantní pokles nových registrací. Oproti červenci, kdy zákazníci zakoupili 6202 nových malých automobilů, jich v srpnu odebrali jen 4991.
Opravdu nepovedla? Vždyť se jí prodává o řád více než libovolného jiného modelu. Navzdory tomu, že je nejužší, technicky nic moc nového nepřinesla, není moc líbívá a nevyhrává soutěže "auto roku" a často ani testy v motoristických časopisech, tak se jí v srpnu prodalo více než dalších 8 modelů v pořadí....
Jen mi uniká proč se prodá za měsíc 2000 Fábií a jen 20 Cordob, přestože je Cordoba hezčí a technicky dál, nenabízí v základu tu hrůzu, kterou se Škodovka nestydí nazvat motorem a má modernější podvozek. Zajímal by mě opravdu racionální důvod ke koupi Fábie ;-\
Jenomže s ohledem na to, že jde stále o "novou" generaci, je výsledek dost ubohý. Vzpomínám si, byl to nejspíš rok 2002, tedy přes dva roky od uvedení fabie I na trh, a běžně se jí prodávalo kolem 4.000ks měsíčně a někdy i téměř 6.500 8-s
Spadne jako kazda domaci automobilka na "normalnich" trzich. Skode zustane cca 25% (+-) trzniho podilu. To, co se Skode deje, je uplne normalni a zdravy vyvoj.
Škoda na domácím trhu těží samozřejmě zejména ze současné dobré kvality a z obrovské tradice. Otázkou je, jestli to stačí na dynamickou konkurenci. Obávám se, že ne. Prodeje budou klesat nadále a kde se pokles zastaví, to zaleží na konkurenceschopnosti, jejíž součástí je hlavně cena. Ta je v současné výši dlouhodobě neudržitelná a to u většiny modelů.Skutečnost, že jsou Škodovky na našem trhu jedny z nejdražších v evropě, je určitě pro mnoho lidí nepochopitelná. Další otázkou je, co lepšího nabízí Octavia např. proti Focusu, Mazdě 3, Aurisu nebo Corolle. Samozřejmě, že velikost zavazadelníku nemám na mysli.V případě Fabie je její cena vzhledem ke konkurenci a k tomu co nabízí pro průměrnou českou rodinu, pro kterou je určena,spíš v oblasti sci-fi.
Nová Fabka se mi nelíbí vůbec. Ovšem tvrdit, že stávající situace je výrazný propad, to bych si tedy netroufl. Propad možná teprve nastane, ale nepochybuji o tom, že VW koncertnový marketing je ve střehu. Možná se budeme ještě divit, jak se "základní Fabka" bude prodávat za 180 litrů :-)
Ale to může nastat teprve poté, co prodeje opravdu klesnou. Když mají přes 40% registrací ve třídě, tak to asi těžko...
Škoda nabízí svou Fabií, co žádná jiná automobilka: levný kombik se zavazadelníkem velikosti o třídu většího vozu. Je to tak vyhledávané "rodinné auto" a služební auto nižší třídy. Kombi Clia a 207 tolik nenabízí a hlavně, vinou pověstí o "nekvalitě" vzbuzuje nedůvěru. Proto bude Fabie i nadále na českém trhu velmi úspěšná, ve své třídě dominantní a v nejbližších letech nespadne pod 33% tržního podílu.
To je možné, ale těch 33% nebude tak velkých, jako současných 33%. Lidi začínají mít na větší káry, takže pro Škodovku se u nás stane klíčovou Oktávka (nebo nějaký její nástupce).