Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Budoucnost svícení v motorových vozidlech dnes patří laseru a diodám LED, jež dávají konstruktérům a designérům vozidel netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice v podobě halogenů a xenonů?
Zpět na článek
28. 5. 2017 15:14
28. 5. 2017 18:59
Avatar - hedvin
28. 5. 2017 14:32
Servisní náročnost
U toho halogenu je fajn, že když nesvítí tak vyměníte žárovku v řádu desetikorun a svítíte dál,(jasně ne vždy to jde úplně hladce ale pořád je to levný). Ale když vypadne nějaký spoj v diodách tak to nespravíte a dost možná ani servis. Pak nezbývá nic jiného než koupit nový světlomet. Sice ceny asi půjdou dolů ale i tak zůstanou levný auta u halogenů.
Rozbalit vlákno
0
28. 5. 2017 15:14
Levne / drahe
Dnes neni problem koupit halogenove zarovky za 150kc nebo za 1000kc (s o 50% vyssi svitivosti). Takze kdyz koukam jak pada cena vykonnych LED chipu a roste svitivost, nebude asi brzo problem vyrabet hloupy LED modul za 500kc a naopak chytry schopny napsat na silnici svitici napis AHOJ za 30.000kc.
Rozbalit vlákno
1
28. 5. 2017 22:11
Re: Levne / drahe
Nie je zaujímavé, za čo ho kto vyrobí, ale za čo ho predá. H4 alebo H7 vyrába hafo výrobcov v miliónoch, preto sa predávajú za pár drobných. LED moduly budú pre každý model auta špecifické, tým pádom výrobcov spočítaš na prstoch jednej ruky a aj cena bude voči žiarovkám horibilná, aj keď samotné diódy budú mať hodnotu smetia.
28. 5. 2017 18:59
Stroboskopy
V první fázi bych velmi uvítal, kdyby konstruktéři světel začali brát ohled i na ty co vidí dobře a přestali do aut montovat ty stroboskopující koncová světla nebo osvětlení přístrojů. Tj aby jim ledky konečně začaly svítit aspoň tak dobře jako klasické žárovky
Rozbalit vlákno
1
28. 5. 2017 22:07
Laser je este v plienkach
Ako konstrukter som sa podielal na vyvoji LASEROVEHO svetlometu pre BMW 7 a funguje to takto. Laser svetlomet je FULL LED Svetlomet s pridavnou funkciou dialkovych svetiel prisvecovanim LASEROM. T.j. 90% casu je to LED svetlomet a asi 10% je to LED+LASER. Svieti to asi do vzdialenosti cca 600 metrou, LED dialkove do cca 300 metrou. Zapina sa to len v idealnych podmienkach kedy nieje riziko oslnenia okolia (asi len na dialnici) od 80km/h a ked kamera vyhodnoti ze nikoho neoslnite(ziadne vypalovanie sietnice na horizonte nehrozi ani chodcov). Takze zatial ziaden svetlomet na trhu(su asi len 3 co viem BMW I8, BMW 7 a AUDI R8, RolsRoy je bmw 7 modul) niesu FULL LASER svetla ale kombinacia LED+LASER a ani tak skoro FULL LASER svetlomet nebude lebo najvykonnejsie LED-ky dokazu to co Laser tych spominanych cca 600m. :-!
Rozbalit vlákno
10
29. 5. 2017 09:07
Re: Laser je este v plienkach
To přesně mě napadlo hned jak ty lasery vymysleli. K čemu je dosvit až na Měsíc, když to skoro nemůžu použít protože oslním všechny okolo.

Ostatně předpisy omezují výkon resp. svítivost i u klasických halogenů. Halogeny i dálkové nesvítí tak málo protože by neuměly víc, ale protože víc nesmí.
29. 5. 2017 13:32
Re: Laser je este v plienkach
Mozno by aj mohli svietit viac ako tych dnesnych 1500 LM, len by uz potom potrebovali nivelaciu a ostrekovace... alebo by pri 100W uz roztapali plastovu parabolu... >:-[]
29. 5. 2017 13:57
Re: Laser je este v plienkach
U dálkových ta nivelace tak nezbytná není a o celkový výkon by se klidně mohlo podělit více standartních žárovek, tedy například ve více než max. 4 povolených reflektorech. Ale podle předpisů nesmí
30. 5. 2017 23:17
Re: Laser je este v plienkach
Mám takový pocit, že se ten limit (pro nivelaci a ostřikovače) týká potkávacích, ne dálkových.
29. 5. 2017 09:20
Re: Laser je este v plienkach
Na silnici ani nesvítí laser (tedy dioda přímo), ale fosfor.

Proto jsem měl dříve pochybnosti, jestli na laserové diody vůbec dojde. Jsi prakticky limitovaný, na jakou vzdálenost dokážeš spolehlivě zjistit provoz. A stavět světla, která fungují jen na rovných úsecích přes půl kilometru dlouhých, se mi zdá trochu zbytečné. Mluvilo se dost o designu, že jim umožní udělat světla ještě menší.

Pro chodce jsou nepříjemné i xenony.
29. 5. 2017 09:32
Re: Laser je este v plienkach
Tak ani klasická bílá LED dioda nesvítí přímo světlem z polovodiče, ale nějakým ozařovaným luminiforem podobným jako ten fosfor u laserů. U diody je luminifor ozařován nekoherentním světlem (většinou UV), u současných laserů koherentním modrým.
Principem funkce jsou tedy laser i bílá dioda dost podobné, rozdíly jsou v konstrukčním uspořádání a výkonech.
29. 5. 2017 21:37
Re: Laser je este v plienkach
Ano, tato technika se používá i u bílých LED. I když to není jediný způsob, jak vytvořit bílé světlo. Myslel jsem však, že se používají i modré diody (netuším, jaký je poměr; případně i další barvy, ty by měly být méně časté). Samozřejmě se pak liší fosfor - u modrých produkuje fosfor žluté světlo (žlutá s modrou dávají bílou), u UV jde o směs produkující červené, zelené a modré (možná někdo používá i nějakou jinou, pro přirozenější světlo). U bílých diod je fosfor přímo součástí diody. Avšak u takové LED žárovky může být fosfor na krytu a ve skutečnosti bílé LED neobsahuje (podobné aranžmá jako u zářivky, kde je směs fosforů na stěně ozařována UV). U LED je fosfor typicky osvětlen zezadu, tedy dioda svítí ven, tady laser svítí dovnitř světlometu.

Z laického pohledu jsou laserové a klasické elektroluminiscenční diody stejné. Liší se jen vlastnosti produkovaného světla. Asi největší rozdíl je v tom, že u klasických LED dochází k emisi spontánně (proto není koherentní), u laserových LED je výsledkem stimulace (dopadu jiného fotonu). Laserová pak obsahuje optický rezonátor (část fotonů se odráží tam a zpět).
30. 5. 2017 06:55
Re: Laser je este v plienkach
Asi máš pravdu, modrý základ bílých LED bude běžnější
30. 5. 2017 20:52
Re: Laser je este v plienkach
Medzi zakladným LED svetlometom 4,2 kg a LASER svetlometom 7 kg je rozdiel asi 3 kg mensi rozhodne nieje ! ale pracujeme na zmenseni LASEROVEJ JEDNOTKY momentalne ma velkost XENONOVEJ VYBOJKY bez chladica.
Zbytocne to nieje ked mas auto, ktore ide 200-300 km/h po nemeckej dialnici alebo cestny pirat po D2 tak pri 200 km/h prejde auto za 1sec 55 metrou reakci cas 1,5sec sa rovna 82,5 m brzdna draha sportoveho auta z 200 km/h je niekde medzi 170-200 metrami. [odkaz]
Z toho vypliva ked mas svetla ktore svietia na 300m a ides rychlostou 200 km/h mas cas na to aby si sa rozhodol a bezpecne zastavil auto cca 2 sec ked ale mas svetla ktore svietia 600 m tak sa cas na rohodnutie zvädcsi na 8 sec.
Je to proste o bezpecnosti rychlich aut a nie zbytocnost !
30. 5. 2017 23:15
Re: Laser je este v plienkach
Menší z hlediska plochy světlometu - toho, co je vidět zvenku, co zajímá designéry. Jestli jsem to dobře pochopil (a dobře vzpomínám), šlo hlavně o výšku, tedy možnost udělat světlomety tenčí.

Jel jsi někdy 300 po německé dálnici? V té rychlosti pochopíš, že není tak rovná, jak se zdá. :-) Ve vyšších rychlostech je nutností oplocení. Vozidla mají být osvětlená a mají odrazky. Mám pochybnosti o tom, co na takovou vzdálenost dokáže člověk rozpoznat a jak rychle dokáže ty informace zpracovat. Chápu, že by bylo dobré na tu vzdálenost vidět, jen si nejsem jistý, že mě skutečně limitují světla. Prostá identifikace světla je mnohem jednodušší a ani na to není třeba mých světlometů (v naprosté tmě je to nejsnazší) - ty potřebuji hlavně proto, abych viděl, jak vede silnice.

Půl kilometru byl jen nastřelený limit. Je to hezčí číslo než 600 metrů. Nejde o přesné číslo. Pointa byla, že přínos klesá a blíží se nule (klesá počet úseků, kde se to dá využít, a dříve nebo později narazíš na limity zraku). Nakonec, přes 300 jsem jel i s xenony. Je to kalkulovaný risk.