Začít takto umožňuje snadno přejít na jednodušší dvoukolku. Tohle je testbed s kompletním designem a vývojem včetně testů, což je ověření něčeho směřujícího k sériím, nikoli nutně takto sportovního střihu.
Ehm dovolím si podotknout, že není výkon jako výkon a ten rozhodující je na hřídeli kola za všemi převody. Krouťák není o akceleraci, ale o schopnosti udržet záběr, což je po dosažení požadované rychlosti to podstatné.
Tihle nadšenci zaslouží obrovské uznání za entuziasmus, s nímž vytváří to, na co se nezmůže kdejaká korporace, za technickou a technologickou zdatnost a v neposlední řadě na školu hrou v podobě praxe, s níž pak lze projektovat a produkovat se znalostí věci kdeco. Mimochodem, parametry SCX vůbec nejsou špatné a dojezd je jen o kapacitnějších akumulátorech s větší hustotou energie.
Dokonce i strojaři ? Sice neznám oblasti působení jednotlivých fakult ale konstrukci elektromobilu bych už podle názvu očekával především od strojařů a elektrotechniků. Co má s touhle činností společného metalurgie a materiálové inženýrství ?
Vzhledem k parametrům motorů bych si taky tipnul přímý pohon kol bez mezipřevodu. Výhodou je určitě jednodušší konstrukce, jako nevýhoda mi naopak přijde charakteristika těchto konkrétních motorů, které dosahují maxima výkonu až poměrně vysoko - až při cca 55% svých provozních otáček. To je mnohem později než u běžně používaných rychloběžných synchronních i asynchronních motorů u zavedených výrobců elektromobilů.
A údiv pana redaktora nad vysokým momentem mi přijde poněkud úsměvný. Aniž bych chtěl zpochybňovat obecně dobrou akceleraci elektromobilů, je potřeba si uvědomit, že dynamiku dělá výhradně výkon - hodnota momentu ji nijak zásadně neovlivní. Protože z hlediska zrychlení stejnou roli jako moment motoru hraje i průměr kol nebo případný mezipřevod. K těmto paramtrům se ale odborní redaktoři nikdy nevyjádří, vždy se jen docela diletantsky rozplývají nad udanou hodnotou momentu
... úplně k ničemu. Jako zatím všechny elektromobily. To i vozítko na 2 ploché baterky, které jsem z Merkuru postavil před 50 lety umělo hezky akcelerovat, ale baterky vydržely jen pár rozjezdů. Študentíci by měli spíše pracovat na dodávce, která bude umět jezdit po městě s rezervou celý den bez dobíjení. :-!
Tleskám :yes::yes::yes: a mám dotaz - vzhledem k tomu, že jsou použity 4 pomaluběžné motory s velkým krouticím momentem, rozumím tomu tak (v textu to nikde není uvedeno), že vůz nemá žádnou převodovku ani variátor, ale kola jsou přímo na osách elektromotorů, případně je každý elektromotor ke "svému" kolu připojen přes stálý převod?
Že bych se někdy konečně dočkal svého snu, že motory budou integrovány přímo do disků kol :-) ?
s ohledem na skromné podmínky je to parádní výsledek zejména nadšeného přístupu celého týmu. Chtěl bych se zeptat, jestli už se nějak posunulo případné praktické využití, resp. jestli už někdo alespoň naznačil zájem využít vyvinutou techniku v praxi - naposledy, když jsem o tom s p. Tomčíkem diskutovali, tak byla odezva "zvenku" spíše slabá až odmítavá, což je nepochopitelné zklamání už s ohledem na skutečnost, kdo všechno má jinak elektromobility plnou hubu...
Přeji hodně sil pro další boj na všech frontách.
Ten projekt není zdaleka první. Nějaká Tatra Beta na baterky, skládačky Kaipanu, solární auta jak by skibob s cyklo koly atd, tam to celkem kvete mnoho let. Ale všechno FMMI. Strojárna, která má obory z dopravní techniky (včetně automobilové) se chodí dívat leda na opuštěné lokomotivy stojící v kopřivách za moravskoslezskými chemickymi závody. Proto jsem taky přešel na letadla. Zda někdo pomohl s elektromotorem (asi jo) je jedno. Strojaři si na žádný z těchto projektů nikdy nemohli ani sáhnout. A dělal to jmenovitě Prof. Jan Daněk. Tak aby to budoucí studenti věděli a vybrali si správnou fakultu.
Škoda, že tak dobré technice nenechali udělat i slušivý kabátek. Tenhle mix čehosi s čímsi by neobstál ani jako čínský plagiát >:D Silueta by celkem ušla, zadek s přimhouřením oka taky, ale kdo vymyslel tu přední matlaninu, to je po designerské stránce propadák na plný čáře... Takovej mix japonského sporťáku s anglickou náturou...
Na zisk to stejně primárně není. Sporťák je alespoň bavil. Super jak všechno jen FMMI - Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství. Kdežto FS Fakulta strojní a jeji veeeleslavný institut dopravy (= Jan Daněk a jeho hnus) zhola nic !!! Ti mají na okenním parapetu 1 reflektor a 1 blatník od Auto Tichy to je vše. Gratulace schopnému vedení FMMI :-!