Technika
Jo, je smutne ze sa vytraca rucicka teploty chlad kvap. V mnohych pripadoch podla nej clovek dokazal urcit, ci sa motor zahrieva prilis rychlo, alebo naopak pomaly a vedel aspon identifikovat, ci sa moze jednat napr. o vadny termostat. Na mojom aute ostal aspon digitalny v podobe pribudajucich dielikov na displeji, ale tiez je to metuce, lebo napr. prvy dielik sa zobrazi, ked ma chladiaca cca 45-50 stupnov, a druhy naskoci, ked ma chladiaca povedzme 80 stupnov. Este stale to nie je plna prevadzkova teplota. Ten druhy dielik teda ukazuje rozmedzie niekde medzi 80 - 99 stupnami. Mohli to aspon rozdelit na 4 dieliky, idealne na 8. No mam aspon nieco... Poopravujem clanok - dnes praveze byva len 1 cidlo teploty chlad kvap, a to dava signal pre RJ. RJ nasledne posiela tento udaj aj na palubak
tjn. Pamatuju si, jak jsem při přechodu ze starého fiata, kde se ručička teploměru opravdu během jízdy pohybovala nahoru a dolů v závislosti na provozním zatížení motoru a člověk věděl, co se pod kapotou děje, na modernější auto a pochvaloval si, jak je to dneska už vychytané, že motor má stále optimálních 90. Až později jsem se dozvěděl, že je to podvod na řidiče a teploměr ukazuje v podstatě jen studené-teplé-přehřáté, i když se tváří, že se ručička aspoň ze začátku hýbe ;-\
u mna s TSI je to tak ze rucicka teploty motora najprv plynule stupne zhruba na 70 stupnov... to asi po minute jazdy ... na tejto teplote kusok ostane ( asi taku minutu ) ... no a potom zrazu plynule rucika behom sekundy vystupa uz na 90 stupnov... vsetko je to behom 2-3 minut od zaciatku jazdy .... cize motor za tu zahrieva ozaj rychlo ... to u feldy kym sa motor zahrial tak to bola fakt dlhsia doba... asi za to mohol aj vacsi objem motora u feldy .. aj ked rozdiel je len jedno deci 😉
Spis bych rekl, ze to bude tim, ze TSI dava proti Felde vic vykonu a tim padem se dostane vice tepla do bloku o podobne hmotnosti, i pres vyssi ucinnost TSI. A taky ve Felde ten notor nebyl nijak zakrytovany, proud vzduchu z chladice sel rovnou na motor. A nakonec, RJ si to taky muze cucat z prstu >😁
To moc neřekne. U TSIčka jsem s kapalinou na 90 stupních v podstatě hned, tak 3-4 km klidné jízdy. Jestli je to pravda, nebo si to cucá ŘJ z prstu je otázka. Důležitější je teplota oleje, tu má koncern aspoň digitálně, na 90+ se dostane tak po 10-15 km jízdy, z toho kus po dálnici v klidnějším tempu tak 110-120. Tomu už se dá spíš věřit.
Ale vše lepší než Honda se zelenou a červenou ikonou. Když tekl pomalu chladič, člověk to zjistil až když byl motor bez chladicí kapaliny...
Ale vše lepší než Honda se zelenou a červenou ikonou. Když tekl pomalu chladič, člověk to zjistil až když byl motor bez chladicí kapaliny...
Zial on ten koncernovy teplomer ukazuje presne to iste ako ta Honda. Po 3-4km, nebude teplota vody ani 70 st. ak si teda nevyrazil z parkoviska s plynom na podlahe niekde hore horskym priesmykom 😉
Realne je to skor 5-10 km a to 5 km plati tak v teplom lete.
Ak na teplomery nevidis ako sa rucicka pohne dole po otvoreni termostatu, tak ukazuje imaginarne hodnoty a je dobry akurat tak na zistenie ze auto vari vodu (VW), pripadne pouziva dost siroky klzavy priemer (PSA). Druhy pripad aspon ukazuje realnu zmenu teploty aj ked s oneskorenim
Realne je to skor 5-10 km a to 5 km plati tak v teplom lete.
Ak na teplomery nevidis ako sa rucicka pohne dole po otvoreni termostatu, tak ukazuje imaginarne hodnoty a je dobry akurat tak na zistenie ze auto vari vodu (VW), pripadne pouziva dost siroky klzavy priemer (PSA). Druhy pripad aspon ukazuje realnu zmenu teploty aj ked s oneskorenim
rucicka "teploty motora" je fajn... ja ju v pole este mam ( priamo v otackomeri ) [odkaz] ... a paci sa mi ked vidim ako "pracuje" 😉 :yes: a viem si odkontrolovat teplotu...
inak rucicka teploty motora by mala byt u auta bez debaty vzdy ... lebo tlacit naplno by si do teploty motora do hodnoty nejakych 70 stupnov este nemal kvoli mazaniu motora... pekne vidim ked mi rucicka po par km jazdy zrazu potom uz behom par sekund vybehne z nejakych 70 na na 90 a potom proste uz mozes tlacit naplno 😉 .. clovek si povie ze je to len detail ... ale prave takto "blbosti" su neraz na nezaplatenie...
inak rucicka teploty motora by mala byt u auta bez debaty vzdy ... lebo tlacit naplno by si do teploty motora do hodnoty nejakych 70 stupnov este nemal kvoli mazaniu motora... pekne vidim ked mi rucicka po par km jazdy zrazu potom uz behom par sekund vybehne z nejakych 70 na na 90 a potom proste uz mozes tlacit naplno 😉 .. clovek si povie ze je to len detail ... ale prave takto "blbosti" su neraz na nezaplatenie...
tak len žmýkaj a budeš meniť turbo. teplota vody nie je totožná s teplotou oleja,tomu to trvá troška dlhšie pokial sa ohreje.
zmykam zmykam >😁 :yes: aj ked viacmenej predpisovo zmykam 😉 ... ziadna divocina
mam samozrejme aj teplotu oleja... na displeji na palubaku ju vidim ked sa tam preklikam ... ale zvacsa si tam nechavam "svietit" ten digitalny rychlomer ... kvoli rychlej vizualnej kontrole rychlosti mimo mesto ... je to nakoniec fakt dobra vec aj ked klasicke budiky to nenahradi samozrejme... bez nich by to u mna nadalej neslo
----------- edit 22😁8 😄 ------------
prave teraz vecer cestou z prace som si pozrel na palubaku uz doma na parkovisku aj teplotu oleja... mam to len 10 minut autom domov ( nejakych 9km ) .... inak specialne pre teba som to nafotil ... [odkaz] ... 😉
paci sa mi ze polo ma ozaj vsetky potrebne udaje v palubaku... predpokladam ze aj fabia to ma takisto... takze sa mi nechce verit zeby nejake to 5-6 nasobne drahsie bmw nevedelo zobrazit teplotu oleja... tomu snad ani neverim... to ho rovno vymen za nieco poriadne 😉 >😁
mam samozrejme aj teplotu oleja... na displeji na palubaku ju vidim ked sa tam preklikam ... ale zvacsa si tam nechavam "svietit" ten digitalny rychlomer ... kvoli rychlej vizualnej kontrole rychlosti mimo mesto ... je to nakoniec fakt dobra vec aj ked klasicke budiky to nenahradi samozrejme... bez nich by to u mna nadalej neslo
----------- edit 22😁8 😄 ------------
prave teraz vecer cestou z prace som si pozrel na palubaku uz doma na parkovisku aj teplotu oleja... mam to len 10 minut autom domov ( nejakych 9km ) .... inak specialne pre teba som to nafotil ... [odkaz] ... 😉
paci sa mi ze polo ma ozaj vsetky potrebne udaje v palubaku... predpokladam ze aj fabia to ma takisto... takze sa mi nechce verit zeby nejake to 5-6 nasobne drahsie bmw nevedelo zobrazit teplotu oleja... tomu snad ani neverim... to ho rovno vymen za nieco poriadne 😉 >😁
Chybí popisy "co bylo dříve", u rychloměru se autor rozepsal o principu mechanického přenosu náhonem, ale že tomu tak bylo původně i u otáčkoměru (náhon od klikové hřídele) a princip, jak se mechanicky přenášela teplota motoru na rafičku teploměru, o tom už nepadla ani zmínka... škoda.
To samé s tachometrem - na začátku nakousl že ukazatel rychlosti je rychloměr, ale že tachometr znamenal počítadlo ujeté vzdálenosti už jaksi nedoplnil.
Pocitadlo ujete vzdalenosti je odometr.. a tachometr napr v anglictine oznacuje otackomer - a ted kdo to pouziva spravne >😁
Anglicky se tachometru říká speedometer, jako tachometer se označuje otáčkoměr. Tachos je řecky rychlost, tachometr je tedy měřič rychlosti, přeneseně i měřič rychlosti otáčení... Přitom speedometer je taky měřič rychlosti (speed).
Používejme česky rychloměr a otáčkoměr a nemáme problém....
Používejme česky rychloměr a otáčkoměr a nemáme problém....
Není ten plovák v nádrži moderního auta blbost ? Ten bych očekával spíš ve veteránech. Vždyť třeba kapacitně jde měřit objem naplnění nádrže bez mechanických součástí a nezávisle na vodorovné poloze auta...
Ano, klasický plovák na raménku asi ne, ale sloupec s magnety spínanými kontakty a podobně se ještě používá.
hosi, 99% aut dnes vyrabenych ma v nadrzi klasicky plovak a odporovou drahu (vetsinou zkratovanou mechanickym otocnym kontaktem spojenym s plovakem, u drazsich aut se pak pouziva system zakapsleny se spinanim pomoci pritlaceni kontaktu na odporovou drahu magnetem spojenym s plovakem. jen ten spinac na kontrolku rezervy je autorova fantasmagorie. a tohle reseni se beze zmen a se vsemi neduhy pouziva nepretrzite po dlouhou dobu, protoze jsou na nej zkonstruovany ridici jednotky aut, kdy postacuje obycejne dvouvodicove vedeni. elektronicke systemy automobilky moc nechteji, protoze by si krom tretiho vodice zadaly jeste zmenu hw ridicich jednotek.
Vytocit benzinovy motor od 1 do 7 rpm je krasa. V tomto pripade u BMW :yes:
otackomer ma kazdopadne aj dalsie informacne funkcie .. jeho krasa nie je len vo vytacani k cervenemu polu...... sluzi tiez ako dolezity indikator aj pri poruchach motora... aj na meranie volnobehu .... aj na to aby si naopak auto nepodtacal v meste alebo v kopci .... cize ja si bez neho ozaj v modernom aute uz neviem predstavit fungovat ... v skode 105L ok... tam som nemal ani radio.. tam nebolo nic ... to bolo auto z praveku takze tam to clovek pochopil ... ale zeby v r 2017 nejake bezne masove auta stale este nemali otackomer je proste na zamyslenie .. pritom iste cenu auta nezvysi ani o euro ... otackomer je u mna vlastne zaklad ... a pre mna snad este dolezitejsi ako rychlomer
Zajímalo by mě proč jsou rychloměry i dnes, v jednadvacátém století stále tak zoufale nepřesně jako před mnoha desítkami let
Nemám tuhle zkušenost, spíše přesně naopak.
Dřívějších +10 na tachometru už je dnes, alespoň ve městě, riziko.
Některá auta která mám v práci k dispozici udělají i na dálnici GPS vs. tachometr rozdíl maximálně -2km.
Dřívějších +10 na tachometru už je dnes, alespoň ve městě, riziko.
Některá auta která mám v práci k dispozici udělají i na dálnici GPS vs. tachometr rozdíl maximálně -2km.
Je to mezinárodní předpis. Musí ukazovat víc. Je ale na výrobci o kolik.
Konkrétne aký predpis to je?
To je trochu zkreslene.
Zadny predpis podle meho nazoru neexistuje, ale mozna me nekdo vyvede z omylu, ovsem pochybuji o tom.
Jde o to, ze auto za zadnych okolnosti nesmi ukazat 50 kdyz jedes 51. To by byla konstrukci chyba a automobila by to musela opravit, nemluve o tom, ze by musela uhradit kazdou pokutu kterou by zpusobila...
Proto automobil vzdy bude ukazovat o trochu vice, nez je skutecna rychlost. Vic bych za tim nehledal.
V dusledku to u soucasnych aut je asi tak, ze pokud jedes 50, ukazuje ti 52-54, pokud jedes 100, ukazuje 102-106, pokud jedes 130, ukazuje 132 - 138 atd... (me zkusenosti z nekolika automobilek - VW, Ford, Mercedes, BMW, Mazda - a porovnani s GPS, ktere taky neni buhvijak presne... a logiku nehledej, co kus to origianal)
Zadny predpis podle meho nazoru neexistuje, ale mozna me nekdo vyvede z omylu, ovsem pochybuji o tom.
Jde o to, ze auto za zadnych okolnosti nesmi ukazat 50 kdyz jedes 51. To by byla konstrukci chyba a automobila by to musela opravit, nemluve o tom, ze by musela uhradit kazdou pokutu kterou by zpusobila...
Proto automobil vzdy bude ukazovat o trochu vice, nez je skutecna rychlost. Vic bych za tim nehledal.
V dusledku to u soucasnych aut je asi tak, ze pokud jedes 50, ukazuje ti 52-54, pokud jedes 100, ukazuje 102-106, pokud jedes 130, ukazuje 132 - 138 atd... (me zkusenosti z nekolika automobilek - VW, Ford, Mercedes, BMW, Mazda - a porovnani s GPS, ktere taky neni buhvijak presne... a logiku nehledej, co kus to origianal)
Je na to norma která říká že rychlost na budíku = skutečná rychlost + X km/h + Y% ze skutečné rychlosti. Kde X=2, Y=6 nebo tak nějak.
V tom případě auta která má v práci k dispozici mario8 tuto normu hrubé nesplňují
Napadá mě ještě ne úplně přesný obvod kol. Měří se otáčky a k přepočtu slouží oficiální údaje o pneumatice. Když někdo nasadí něco jiného co má lehce jiný průměr (třeba tuning kola se slupkama), změna obvodu v jednotkách cm už se projeví..
Pretoze je na to smernica EU.
[odkaz]
Rychlomer MUSI mat nepresnost, min. musi ukazovat presnu rychlost alebo najviac 110%+10kmh aktualnej, tzn. pri 100ke max. 120.
Nepresnost je preto, ze napr. zodratie gum z 8mm na 2mm spravi rozdiel 2kmh, ale zmena pneu z 185/65 na 195/65 spravi zhruba +5kmh a uz by rychlomer ukazoval menej, nez v skutocnosti, co sa nesmie stat.
Teda v rozsahu zapisanych gum je nejake min. a max. a to robi nepresnost. RJ tu rychlost mera presne, staci si pichnut auto na OBD.
[odkaz]
Rychlomer MUSI mat nepresnost, min. musi ukazovat presnu rychlost alebo najviac 110%+10kmh aktualnej, tzn. pri 100ke max. 120.
Nepresnost je preto, ze napr. zodratie gum z 8mm na 2mm spravi rozdiel 2kmh, ale zmena pneu z 185/65 na 195/65 spravi zhruba +5kmh a uz by rychlomer ukazoval menej, nez v skutocnosti, co sa nesmie stat.
Teda v rozsahu zapisanych gum je nejake min. a max. a to robi nepresnost. RJ tu rychlost mera presne, staci si pichnut auto na OBD.
A proč myslíš že rychloměr musí být odkázán výhradně na otáčení kol a nepřesnou hodnotu jejich valivého průměru ? Přece jsou běžně k dispozici i daleko přesnější metody měření rychlosti, dokonce i velmi levné - například GPS. Není žádný technický problém mechanický systém zkombinovat se satelitním a výrazně tak zvýšit jeho přesnost. Jen tuto možnost výrobci z nějakého záhadného důvodu nevyužívají
Překročení rychlostního limitu i o pár kmh bývá v hodně zemích tvrdě stíháno a přitom řidič nedostane z rychloměru v autě spolehlivou informaci jak rychle vlastně jede. Pokud je rozptyl hodnot i v desítkách km/h, vede to pak občas k bezdůvodně pomalé jízdě a zbytečnému zdržování provozu
Překročení rychlostního limitu i o pár kmh bývá v hodně zemích tvrdě stíháno a přitom řidič nedostane z rychloměru v autě spolehlivou informaci jak rychle vlastně jede. Pokud je rozptyl hodnot i v desítkách km/h, vede to pak občas k bezdůvodně pomalé jízdě a zbytečnému zdržování provozu
pozadavek na ukazovani vzdy vyssi rychlosti v kombinaci s velkou toleranci odectu z odvalujicich se pneu a jejich promenneho polomeru? (nejen rozmer pneu jako takovych a sjeti vzorku, ale i ruzne hodnoty promacknuti v souvislosti s nahustenim a zatezi)??
Hodnota proměnného poloměru se u pneumatiky uvádí jako dynamický poloměr kola. Dobře se to dá vysledovat u aut, které mají snímání impulzů od ABS a porovnávat to s údajem z GPS. Někdy dělá rozdíl v porovnání až 2 km/h.. Myslím tím, když jedu třeba 60 km/h. ukazuje rozdíl 4 km, při 120 km/h kolísá mezi 3-4 km/hod a potom při 200 km/hod. zase mezi 2-3 km/h. Až tak dokáže pneumatika měnit průměr odstředivou silou. Dobře je to vidět u zpomalených záběrů na kola při závodech F1. Brzdění a akcelerace.
Já mám rychloměr bovdenem z převodovky, měřič ujeté vzdálenosti ten už vymysleli řekové v antice... jako palivoměr mám klacek či měrku do nádrže, otáčkoměr mám v uších - když točí málo tak cuká, moc tak zvoní .... Teplotu motoru měří moje nohy - když se přehřívá tak pálej chodidla >😁
To jsou zase nesmysly. Článek, který se, jako je to na auto.cz obvyklé, tváří hrozně fundovaně, technické termíny, fyzikální termíny, ale ve výsledku je plný nesmyslů. Ach jo.
Moudry Honza jiste uvede priklady tech nesmyslu.
Tak napriklad ze u permanentniho magnetu v tachometru vznika magneticke pole otacenim. A take ze indukcni senzory pracuji na principu mereni odporu, ke kteremu jeste k tomu neni potreba napajeni >😁
u mna na aute je problem s presnostou priemernej rychlosti, prejdenej vzdialenosti pri otackach cez cca 4500rpm. Nepresnost rastie v % rastucimi otackami. Priklad, ked pojdem 100 dla GPS, tak pri otackach 4000 je vsetko ok Ak ale otacky stupnu, napr na 6000 pri danej rychlosti ( preradenim na 2) , tak rychslost na tachometry ostava ok, ale PP vypocita priemernu rychlost len cca 80km/h namiesto 100km/h a prejdena vzdialenost je tiez rovnako skreslena a keby som siel tymto stylom 1h, neukaze mi PP prejdenych 100km, ale len 80km. Kde moze byt problem. V servise samozrejme netusia,( bola robena aj skusobna jazda pocas ktorej sa sledovlai udaje, signal z ABS bol ok, ) ine take iste auto to nerobi.
Autor pomíjí, že přístroje v autě posledních asi 15 let ukazujou jen to, co počítač určí. To platí i o otáčkoměru, kde kilobajty kódu zajišťujou třeba to, aby to vypadalo, že má auto fakt stálej a přesnej volnoběh.
Ohledně rychlosti na rychloměru při nehodě existuje Studie chování ručičky rychloměru při dopravní nehodě, autor Bc. Václav Polnický, dá se to najít na internetech. IMHO z ní (s přidáním chyb, želbohu) čerpal i autor zde.
Ohledně rychlosti na rychloměru při nehodě existuje Studie chování ručičky rychloměru při dopravní nehodě, autor Bc. Václav Polnický, dá se to najít na internetech. IMHO z ní (s přidáním chyb, želbohu) čerpal i autor zde.
Pani, hned na zacatku tolik nesmyslu... Nez o necem zacnu psat, tak si neco zjistim, ne?
Magneticke pole magnetu v tachometru se nijak nemeni. Proto se take nazyva permanentni.
To, co zarizuje zmenu rotacniho pohybu na tocivy moment, je prave ta objimka. Je hlinikova a na hlinik normalne magneticke pole nepusobi. Pri pohybu se ovsem zacnou indukovat tzv. Virive proudy, ktere zacnou vytvaret magneticke pole o opacne polarite, ktere pusobi proti magnetickemu poli, ktere jej vyvolalo. Na stejnem principu funguji i brzdy tramvaji.
Magneticke pole magnetu v tachometru se nijak nemeni. Proto se take nazyva permanentni.
To, co zarizuje zmenu rotacniho pohybu na tocivy moment, je prave ta objimka. Je hlinikova a na hlinik normalne magneticke pole nepusobi. Pri pohybu se ovsem zacnou indukovat tzv. Virive proudy, ktere zacnou vytvaret magneticke pole o opacne polarite, ktere pusobi proti magnetickemu poli, ktere jej vyvolalo. Na stejnem principu funguji i brzdy tramvaji.
Teploměr motoru je dnes smutná story, u některých výrobců se jedná vysloveně o maškarádu. Vzpomínám na můj poslední Citroen C5 (minulé generace), tam byl i teploměr oleje a ukazatel dobíjení. A staré mercedesy se skutečným tlakoměrem oleje na přístrojovce...
bmw 2er nemá pre istotu žiadny teplomer,to aby si človek dokupoval 😢
je to ozaj divny pocit jazdit v aute bez otackomera... to si treba vyskusat... ja som takto siel v kamaratovom matize z r 2000 a mal tam len rychlomer... teplotu motora a stav nadrze... clovek sa razom citil a "akysi bezmocny" .. a neinformovany ... v tom aute :😉 .. a nesvoj... ked pozeras len na rychlomer a to je tak vsetko co mozes... auto inak dodnes moc sikovne a vzdusne... tu mu moze aj focus zavidiet tu vzdusnost a vyuzitie priestoru ...
Myslím že autoškolu by všichni měli povinně vykonávat se zakrytým otáčkoměrem.
jasne chapem... a zrovna prave ja ( neviem ako vy vsetci co ste tu ) som autoskolu robil na novuvickom yarise prvej generacie v r 2000 a ten mal otackomer "veskery zadny" ... ( v strede palubovky mal taky maly digitalny pasik absolutne v praxi necitatelny na ktory som vtedy ani nemal cas pozerat ) takze dobre viem ake je to naucit sa jazdit v aute v podstate bez otackomera 😉 .. a ano.. nebol to ziadny problem v pohode... zvuk motora tam bol pekne citatelny... k tomu slo o klasicke atmo... ale za mna stejne vzdy radsej auto s otackomerom ako bez ak si mozem vybrat
Ano malé krabičky jsou většinou hlučné. Ale třeba můj diesel v některých režimech není vůbec slyšet!
Všechny přístroje jsou informativní! Druhá věc je, zda tu informaci, ano, další po hluku a reakci vozidla, řidič dokáže zpracovat. Ale to už jsme úplně jinde...
Auta bez otáčkoměru jsem sám jezdil, ale sám bych si je ze subjektivních důvodů nekoupil. Částečně bych absenci omluvil u klasické automatické převodovky. Určitě bych se s tím vyrovnal, a rád, pouze v klasickém autě nebo veteránu. 😄
inak moje prve jazdy s cerstvym vodicakom boli na nasej skode 105L a ta o otackomeri tiez mohla len snivat .. cely jeden rok som si to uzival bez neho v podstate... az kym neprisla felda v r 2001 takze ja velmi dobre viem ake je to jazdit bez otackomera ... najazdil som takto par tisic km a som tu ... nic hrozneho... ale dnes uz otackomer v aute proste musim mat :yes:
skúsiť sa popýtať na pežó klube.