Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

V Americe nabarvili silnice na bílo. Prý to důvod má...

32 komentářů

IPace
"Ostatně dobře je to patrné třeba na teploměrech u dálnic, které za horkého dne ukazují mnohem vyšší teploty na povrchu silnice než ve vzduchu."

nechci autorovi brat iluze, ale siolnice s provozem vykazuji vyssi teploty ikdys na ne slunce nesvidi, a to z prosteho duvodu, proste po nich jezdi auta ktera jaksi maji pneumatiky a valivim odporem vznika energie ve forme tepla, vyssi teplotu nez vzduch ma dalnice i v zime v noci i nad ranem pokud je na ni provoz

ano slunce ji ropali jeste mnohem vic, ale nic to nemeni nad tim predchozim odstavcem

tak snad tu barvu maj amici nejakou kvalitni aby neklouzla v pripade vlhka >😁 a jsem zvedav jak ta silnice bude vypadat po par jizdach nekoho kdo rad pali pneumatiky >😁
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ve městech kde je nutný snížit tu teplotu se takhle [odkaz] většinou nejezdí

A viz včera = snížit jí v centrech měst je docela nutný = masivní nárůst zeleně a omezení tmavejch ploch by třeba Praze bodlo [odkaz] [odkaz]

Nevim jakej by to byl pocit jezdit po bílý ale asi sem pro :yes: :yes:
IPace
tak o tom zadna, zelen do mest patri a urcite plochy by se meli zmenit, z asfaltu tmaveho bud na asfalt svetlejsi a nebo na min asfaltu a vice travnatych ploch

ono ve mestech by hodne pomohlo klimatu zacit stavet budovy s fasadou pro zivot flory, proste takove ty fasady co se jich aspon v zahranici zacinaj archytekti chytat a baraky zacinaj konecne navrhovat tak aby tam mohla bejt zelen, ostatne ono to pomaha i tem budovam co se energie tyce, neni pak potreba tolik klimatizovat/topit, celkjem hodne pomaha i jen obycejnej travnik na strese ploche strechy budovy

tim ze delam pro architekty tak se o tohle celkem zajimam, a nekde jsem cetl studii kde v USA zkusili postavit dve stejne kancelarske budovy o 6 patrech a na jedne proste na strese udelali travnatou plochu, rozdilnost spotreby automatickych systemu na klima uvnitr budov pri stejnem nastaveni byl ve spotrebe az 25%, coz je sakra velkej rozdil kdys si uvedomime kolik takova budova rocne sporada elektriny jen na klimosky a topeni 😄 pridat par roztlinek na fasadu a mame to jeste o chlup lepsi 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Zelený střechy fakt fungujou = viděl sem dokument o stavbě centra ČSOB v Radlicích = takhle nějak by se mělo stavět všechno

Jedna věc je zeleň a druhá asfaltový plochy = včera bylo pár metrů od celkem zelenýho pražskýho Tylova náměstí na křižovatce Jugoslávská Bělehradská a na tramvajový stanici I.P.Pavlova = což je všechno de fakto velká tmavá šedá plocha = o několik stupňů °C víc. A takhle je to všude. V okolí v centrech bloků sou i stromy [odkaz] ale je to málo. Ta šedotmavá plocha a domy zajistí ten nárůst. Doteď sme na tyhle věci kašlali ale klima se dle všeho fakt mění a něco s tim budem asi muset začít dělat

25% o kterejch píšeš je skoro brutální rozdíl = vem si to u každý budovy na světě 😄

Ne že by se mi nelíbily ale černý střechy u aut maj taky něco do sebe :yes: >😒]

Kdyby se to masovějš ozšířilo vůbec nemusej bejt drahý [odkaz] = i když ta černá je fakt hezčí [odkaz] 😄
IPace
ja mam bile auto, a jasne fotovoltaicka strecha na aute je fine, prozatim je to ale ekonomicky nesmysl ktery si automobilky bohuzel nechavaj zaplatit jako "novinku" vpodstate mnohem nakladnejsi (naklady na vyrobu) panoramaticka strecha je dnes v ceniku levnejsi, paradox?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No spíš hloupost než paradox 😐

Proto sem psal o masovějšim rozšíření = což by bylo i rozumný = pro začátek rozšíření do stejnýho počtu jako černý nebo jinak barevný střechy 😄

Bohužel když uděláme anketu kdo chce na autě fotovoltaickou nebo černou nebo prostě jinak barevnou střechu = bude to nejspíš hodně jednoznačnej výsledek 😉
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Hujere, ta kaňka ....................... 😄
odpor je valivý
i když
😄
Avatar - Stewee
Stewee
Som zvedavý, kedy sa niektorí prihlásia, aké je to rasistické a že čierni sa budú cítiť frustrovaní z toľkej bielej farby. Naposledy ma pobavila správa, že kakaukoví študenti na anglickej univerzite sú frustrovaní bustami bielych mužov, ktorí patrili ku anglickej kultúre a požadujú ich odstránenie. Angličania... bojujte za biely asfalt, už sa nedajte frustrovať čiernou farbou.
Daffy Duck
podla mna by skor mali riesit svetly povrch mimo miest, kde nie je umele osvetlenie, ponevac svetly povrch je v noci x krat lepsi ako ciernocierny asfalt, ktory pohlcuje vsetko svetlo z reflektorov.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nojo všechny silnice do budoucna bílý rsp. světlý = možná jo :yes: 😄
IPace
v tomhle ohledu jsem zvedav jak skonci ten pokus s fotovoltaickou silnici ve Francii, na silnice v noci spis nez byla vice pomuze mit dobre viditelne cary oznacujici tu silnici, treba prez den natahnout svetlo ci energii a v noci to naopak pustit do car na silnici, bud fosforeskujici barvou a nebo ledkama
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Jo to může bejt hodně zajímavý [odkaz]
mufik.martin
Kluznost silnice za deste se snad nemusi testovat rovnou na silnicich s provozem a vystavit tak ridice takovym pokusum ne? Vzdyt to muzou mit vyzkousene nekde na nejakem placku za mestem, pokropit hadici a vyzkouset to ne? Jinak napad to obecne neni spatny, mohlo by to zvysit viditelnost v noci. Otazka spise zni, zdali v lete nebude bily povrch zality sluncem prisil silna kava pro oci.
mbrzda
Mě stačí, když za deště vjedu na motorce na přechod nebo třeba směrovou šipku, to je potom srandy. Každopádně to musí klouzat jako kráva.....
mimomisu
Svetlejsi asfalt bych pochopil jeste, ale bila? Nebude to pri slunci docela dost oslnovat?
MMX
Samozrejme ze bude, zkus se za slunecneho dne divat treba na bilou zed.
Krome toho, silnice neni prakticky nikdy cerna. Cerny je mozna tak cerstvy horky asfalt, po vychlazeni ma nova silnice tmave sedou barvu a vlivem slunecneho zareni postuplne vybledne az na svetle sedou.
Podivej se treba na libovolnou fotku D1, barva vetsiny useku ma jiz ted bliz k bile nez k cerne.

[odkaz]
mbrzda
Až na to, že to není asfalt, ale beton.....
MMX
Jak kde, D1 ma jak asfaltove, tak betonove useky. Treba na mostech se beton nemuze pouzivat z duvodu hmotnosti, v tunelech se naopak nepouziva asphalt protoze hori.
mbrzda
To byla samozřejmě reakce na přiloženou fotku, kde je beton. Asfaltů je několik typů a ne všechny tak rychle blednou....
MMX
Je uplne jedno co bylo na fotce, pointa zustava stejna a myslim ze kazdy alespon prumerne inteligentni clovek ji pochopi - povrch prumerne silnice (at uz je z asfaltu nebo betonu) proste neni cerny (klidne se podivej z okna, jestli nejakou silnici uvidis).
pargi
On se na mostech nepouziva z duvodu hmotnosti, ale jelikoz most neustale pracuje, ohyba se, prodluzuje, zkracuje vlivem ruznych zatizeni (od dopravy, teploty...), tak tohle by nevyztuzeny beton dlouho nevydrzel, viskozni asfaltobeton s tim potize nema.
pradek
Mě to příjde jako velice hloupý nápad.

1. Bílá bude doslova oslepovat řidiče
2. Žluté značení? To nepůjde vidět ani za ideálních podmínek. Na toto potřebují výzkum?
3. Jak dlouho bude bílá bílou, zvláště v Mekce muscle carů?
4. Nevěřím, že by vyšší teplota silnice globálně zvýšila vnitřní teplotu v domech. I kdyby zvýšila teplotu v jednom pokoji hned u silnice, ne všechny domy jsou hned u silnice. V globálu by to bylo 10%? Neznám přesná čísla, ale příjde mi, že výroba barvy a její aplikace zatíží životní prostředí mnohem více. To raději přesunout peníze na výzkum čistější el. energie.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Opravdu černý je asfalt na silnici jen chviličku po položení, potom vyšisuje na šedo.
Ono kdyby se zeptali fyziků ti by jim řekli že v reálu není mezi bílou a černou zase až tak velký rozdíl (fyzika vyzařování absolutně černého tělesa).
Stačí si v těchto vedrech na parkovišti sáhnout na tmavé auto a na světlé, rozdíl je minimální.
mufik.martin
S tím nemohu souhlasit, měl jsem černé auto, které jsem teď vyměnil za bílé a rozdíl je značný. Zatímco na černém jsem neudržel ruku, tak na bílé bez problému ruku udržím. Nemám srovnání dvou aut vedle sebe, posuzuji jen klasicky podle letních dní, kdy auto používám denně a nemohu si bílé v tomto ohledu vynachválit. Hlavně dopolední mytí na zahradě, kdy černé již bylo dávno rozpálené a tak jsem ho nemohl začít stříkat hadicí a bílé bez problému během dopoledne není tak rozpálené.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Rozdíl jistě bude ale já mluvil o asfaltu který není po měsíci používání černý ale šedý.
Natírat to na bílo nemá velkého smyslu, stejně to nevydrží.
PS - černá auta se kdekomu líbí ale já bych do černé nešel.
_MT_
Řešit tímhle teplotu v domech je podle mne nesmysl. Můžeš snížit teplotu vzduchu u silnice. V moderní kancelářské budově však nebudeš větrat otevřenými okny. Podstatná bude teplota vzduchu, který je nasáván. V létě peče budovy záření a silnice odrážející záření, aby se sama tolik nezahřála, tohle naopak zhorší. Nemluvě o tom, že větší dávku dostanou i chodci. Takové grilování z obou stran. Asi jako u vody nebo na sněhu. Víc záření dopadajícího na budovu samozřejmě znamená vyšší teplotu pláště, který opět ohřívá vzduch. To je tedy můj laický pohled takhle od stolu.

Bílá barva prostě není zeleň. Ta tu energii pohlcuje a využívá ji k produkci kyslíku fotosyntézou. Proto zeleň funguje.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Co [odkaz] 😉
_MT_
Má to potenciál, ale vím o tom příliš málo na to, abych řekl, jestli to za to stojí. Kdybych řešil silnice, tak má první myšlenka asi bude přístřešek. Na něj by se klidně mohla dát zeleň, nebo solární panely. Slunce by tolik neoslňovalo, snížily by se nároky na klimatizaci aut. Na silnici by nespadlo tolik vody, sněhu, neměla by tolik namrzat. Určitě by se dalo vymyslet i něco pro vodorovné značení (možná by stačila dobrá reflexivní barva).
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Dík za vyčerpávající odpověď :yes😒br />
Už sem to chtěl napsat pod tim Dusilovym článekem o palivech = nemoh bys tu psát ty? 😄
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
jen bych korigoval, cílem zeleně není vytvářet kyslík, kyslík je pro rostliny nebezpečný odpad ... rostliny spotřebovávají CO2 + vodu + minerály a výsledkem fotosyntézy jsou cukry, celulóza, tuky apod. Ve dne převažuje výroba odpadního kyslíku, v noci rostliny dýchají jako my, kyslík je tedy produkován pouze ve dne
my používáme na přenos 02 hemoglobin s vázaným železem, rostliny používají na přenos elektronů zelené barvivo na bázi hořčíku které je ale nápadně podobné hemoglobinu
_MT_
Nechtěl jsem říct, že je to cíl zeleně (z našeho pohledu je kyslík důležitým produktem). Zeleň se prostě snaží přežít, růst. Nicméně ta energie pohání nějaký chemický proces. To je zásadní rozdíl oproti obyčejné barvě, která může záření leda tak odrazit (dobrá, může i degradovat 😄 ale to je v porovnání zanedbatelné).

Když už jsme u doplňování, tomu barvivu se říká chlorofyl. Pokud jde o přenos elektronů, vybavuji si něco o transportním řetězci a cytochromech, které by měly vázat ionty železa. Ale rozumím tomu asi jako koza petrželi. 😄
Avatar - lordlord
lordlord
klimatizace stejně poběží, v dešti je natřená silnice hodně kluzká