V Americe nabarvili silnice na bílo. Prý to důvod má...
Když se řekne silnice, každý z nás si představí kus černého asfaltu, aniž by nad tím nějak detailně přemýšlel. Do budoucna se ale tento obraz může změnit. V Americe a Austrálii se totiž zabývají projektem světlé (ideálně bílé) silnice. K čemu je tato myšlenka dobrá?
Projekty světlých silnic probíhají v australském Sydney a v americkém Los Angeles, které mimo jiné spojují vysoké teploty během léta. Ulice se za letních pařáků rozpálí, což už známe i z českého prostředí. A právě světlý povrch silnic by tento problém mohl vyřešit.
Jak je dobře známo, černá barva pohlcuje tepelné záření, což ve výsledku zvyšuje teplotu v ulicích měst. Nakumulované teplo se navíc drží v daných místech i přes noc, přestože už do dané oblasti slunce nesvítí. Ostatně dobře je to patrné třeba na teploměrech u dálnic, které za horkého dne ukazují mnohem vyšší teploty na povrchu silnice než ve vzduchu. Pokud by se naopak silnice natřely na světlo (ideálně na bílo), najednou by pohlcovaly teplo mnohem méně a tím by ve výsledku mělo být v ulicích chladněji.
Definitivní hodnoty nejsou zatím známy, protože výzkumy na toto téma zatím probíhají. Autoři projektu Cool Change Cities v čele s Michaelem Mobbsem tvrdí, že světlejší ulice dokážou teplotu v zastavěných oblastech snížit až o sedm stupňů Celsia. Mobbs nicméně chce jít ještě dál a rád by natřel na světlou barvu i střechy domů a provedl další úpravy (třeba více stromů v ulicích), což ve výsledku má snížit průměrnou roční teplotu v městech o dva stupně Celsia.
Zatímco Mobbs chce v povrchu silnic používat jiné látky, které by změnily jejich barvu z černé na světlou (tedy místo asfaltového cementový povrch, který už bývá používán), v Los Angeles místo toho na vozovky aplikovali speciální vrstvu bílé barvy. To by podle odhadů odborníků mohlo snížit teplotu v daném místě až o deset stupňů Celsia. Při širší aplikaci by pak podle odhadů amerických odborníků mohla průměrná teplota v městech klesnout o 0,5 °C. Bílý povrch je zatím zkoušen v několika ulicích Los Angeles, a to v té vůbec nejteplejší oblasti, přičemž ekologové doporučují, aby byl postupně užit na 35 % území města. Při širší aplikaci může dané řešení ročně ušetřit prý až 100 milionů dolarů ročně (2,2 miliardy korun). Do čísla jsou přitom započítány peníze, které by lidé ušetřili na klimatizaci, a další náklady spjaté s tímto problémem (léčba osob zasažených horkem).
Přestože propagátoři tohoto řešení zdůrazňují jeho výhody, o nevýhodách se zatím tolik nemluví. Třeba v Evropě by na světlém povrchu bylo špatně vidět vodorovné dopravní značení, což je v Austrálii nebo USA řešeno používáním žlutě nabarvených čar. V případě amerického řešení pak není jasné, zda světlá vrstva nebude za deště klouzat. Z tohoto důvodu australský propagátor světlého povrchu silnic Michael Mobbs zdůrazňuje, že se zatím celý nápad musí v praxi vyzkoušet, aby bylo vůbec jasné, zda skutečně funguje a nakolik teplotu ve městech opravdu sníží.
A jeden výzkum navíc upozorňuje na to, že vývoj a výroba materiálů pro světlejší povrch silnic a chodníků je natolik ekologicky náročná, že se ve výsledku nevyplatí. Potřebná energie do výroby a související emise jsou totiž vyšší, než kolik se dá jejich použitím ušetřit. Tak třeba to s těmi bílými silnicemi nebude tak horké...