V 70. letech chtěla Mazda proniknout na trh velkých sedanů, v portfoliu však žádné takové auto neměla. Získala jej však v modelu Premier australské automobilky Holden, u něhož původní agregát nahradila rotačním motorem.
Motor 13B je dvourotorový s objemem komory 654 ccm. Tj. skutečný objem motoru je 1308 ccm a ekvivalentní objem tedy není 1,3 litru jak se píše v článku ale cca 2,6 litru
Stejně tak je v článku poněkud nesrozumitelná pasáž o malém točivém momentu. Samotný nízký moment není při dostatečném výkonu problém, pokud je správně přizpůsobeno zpřevodování. Autem nehýbe moment, autem hýbe výkon
Tak pro Japonce to byl a stále je nejdůležitější trh a amici ty jejich malinký krabičky zrovna nemuseli tak se snažili přizpůsobit a jak tam dneska prodávají :-)
nechce sa mi v tom uz vrtat :-) ... zaklad je v tom ze motor z fyz. hladiska vie posobit silou..
presne ako si to napisal elektromotor moze drzat auto v kopci..
tvoj priklad bol irelevatny lebo si pisal automobil s vypnutym motorom..
si proste napisa fyzikalne rovnice a zistis ze bez sily/momentu nenulovy vykon neexistuje.
Opět se mýlíš. Pokud tvrdíš že ten příklad je irelevantný a chceš aby motor ten moment aktivně produkoval, tak si do mého příkladu dosaď místo spalováku elektromotor. Když v elektromobilu přidáš přesně tolik "plynu" abys vyvážil stojící auto v kopci, auto bude stát, motor bude produkovat moment ale výkon bude stejně nulový. Ale myslím že jsi to už pochopil taky.
Nicméně hlavní je fakt, že hodnota momentu motoru nic neříká o tažné síle auta a o jeho zrychlení. Dvě stejné auta se stejným okamžitým výkonem budou mít stejné okamžité zrychlení i když se okamžité momenty jejich motorů budou v té chvíli libovolně lišit.
Prostě rozhoduje především výkon, moment je podružný. A votom to je
bavime sa o krutiacom momente co je schopny "vyprodukovat" motor..takze priklad so stojacim autom je irelevantny..
bez momentu nie si schopny konat pracu cize motor nevykona ani vykon.. :-) a akonahle ma motor nejaky moment ( silu ) tak ma aj nejaky vykon..( pokial ho nezablokujes vyssou silou )..
takze vykon motora ( schopnost konat pracu ) je dosledkom siloveho posobenia na hriadel ( kluku , cokolvek )..
O moje fyzikální znalosti neměj strach. Opakuji že samotný moment bez výkonu autem nehýbe, práce se začne konat až s pohybem. Moment může působit a auto se přesto hýbat nemusí
Vem si třeba auto stojící v kopci se zařazeným kvaltem a vypnutým motorem, a pak to stejné auto jedoucí pomalu stálou rychlostí do kopce. V obou případech bude moment kterým působí motor shodný (ztráty teď neřeším), ale v prvním případě u stojícího auta je výkon nulový. Pohyb auta tedy není svázaný s momentem ale s výkonem, bez výkonu není pohyb, jen moment na to nestačí
Však v nich také skoro všichni jezdí. A sám jste si teď odpověděl proč tomu tak je. :-), tedy mimo jiné samozřejmě. Ano měla tam být správně charakteristika motoru z hlediska momentové křivky a nikoliv z hlediska vrcholu točivého momentu. O vrcholu momentu to opravdu není, ale může za leccos. Asi mi dáte za pravdu, když napíšu, že motor s maximem 200 N.m bude mít při běžné průběhu asi vyšší hodnoty v celém rozsahu otáček, než motor s vrcholem 110 N.m. Možná tam mělo být, že Wankellův motor není obecně zrovna pružný, což vím z vlastní praxe. Ano ekvivalentní objem je skutečně 2,6 litru. O to je to pak ještě horší.
co si mal z fyziky...? :-) moment na kluke motora je to co nasledne tu pracu vykonava ( vykon je praca za cas )..
jedine v com mas pravdu je ze moment mozes menit prevodovkou , cim sa max. vykon nemeni :)..
ale primarnym hybatelom je sila/moment.
Ale o nízkých otáčkách nebo porovnání charakteristik wankelů a pístových motorů nebyla v článku řeč vůbec. Autor srovnává výhradně maxima momentů což je samozřejmě nesprávný přístup. Kdyby to mělo fungovat tak jak to prezentuje p.Dusil, jezdili bychom dnes výhradně v turbodieselech
Pasáž o nízkém momentu je technicky nesprávná, ale srozumitelná zcela. Když napíšeš "auto bylo pomalé kvůli malému jmenovitému výkonu v nízkých otáčkách", polovina lidí nebude vědět, o čem je řeč.
od prvního pohledu říkám: "hele Holden Kingswood" a taky že jo.......v Austrálii jednu dobu nejpopulárnější vůz. Vyráběl se v Claytonu, předměstí Melbourne někdy v 70tých létech v několika verzích i s osmiválci.