Podíl automobilů Moskvič na rozvoji motorizace Československa až do počátku 80. let není malý. Jejich dovoz byl obohacením našeho trhu, který se vyznačoval skromnou nabídkou značek a typů.
jinak v ČR se prodali už 3 nové Lady Vesty a čtvrtá je na cestě :-) Nové Vesty už maj zamykací víčko nádrže a otvírání kufru z místa řidiče. V dubnu 2018 bude Vesta SW v Cross a taky facelift mdelů Kalina a Granta.
On nebyl problém stabík dodělat, pokud tam byla příprava - úplně první Felicie měly stejnou nápravu jako faceliftový Favority - já ho mám taky dodělaný. Po montáži se mi zdálo, že méně reaguje na koleje, jinak ale na rovině byl rozdíl zanedbatelný. Ale zatáčky byly příjemnější, hlavně u kombíku, kde se zadní stabilizátor nemontoval. Jinak ale ten stabilizátor má taky své problémy... Gumové uložení na koncích se umí během pár tisíc km vymlátit tak, že při mírných náklonech skoro nefunguje
Až na to, že drtivá většina Felicií stabilizátor na přední nápravě vůbec neměla. Ten byl pouze u motorizací 1.6 MPI, 1.9 D a 1.3 MPI za podmínky, že auto bylo vybaveno ABS. Všechny ostatní Feldy měly stabík jen vzadu. ;-)
Tak jediný rozdíly byly jen tuším v o trochu větších silentblocích uložení ramen (větší silentbloky dostal favorit už tuším při 2. FL), přednímu zkrutnýmu stabilizátoru, zadnímu přídavnýmu stabilizátoru (ano, ještě k tomu C profilu se nechal přidělat další stabik) a masivnější ramena (kvůli VW litinovým ingotům typu 1.6MPi a 1.9D). Feličita má podvozek v základu velmi podobný Favoritu, akorát kvůli přednímu stabiku trochu tvrdší. Kamarád mě občas vozí ve feldě 1.3 FL a můžu říct, že se to na dálnici chová ale úplně stejně jako moje Fávo 1.FL. Jinak problém Ofce je v tom, že na vlečný ramena už je přeci jen trochu moc těžká, vzadu by slušel víceprvek všem oktávkám, a ne jen vybraný motorizaci.
Hlavne u 120 bylo nejhorsi nastaveni podvozku "stihacka pripravena k startu", umocnena jeste unavenyma zadnima pruzinama... To uz pak to auto skoro litalo a nedej boze, kdyz do toho foukl bocni vitr... Sam pamatuju, jak jsem pri trochu silnejsim vetru jel rovne s volantem stocenym o 90° >:D
Kankunene, když něčemu nerozumíš, tak o tom nepiš... Přejít z Fanouše do Feldy může jenom blázen, ty rozdíly jsou tak malé, že to soudnému člověku nemůže dávat smysl... natož z Octy do S-classe
Přesně tak, těžší předek (těžiště hmoty je blíž těžišti odporu vzduchu), zavěšení kol a pak taky - předohrab je na tom o dost líp než zadohrab. Protože v tak velkých rychlostech působí vzduch takový odpor, jako by samovolně brzdily přední brzdy. U zadohrabu se v takových případech začne "vrtět ocas" a nakonec to skončí hodinama. U náhonu na předek se tohle nestane
Opravdu? Včera na zimácích jsem si to smažil stopade před Brnem na dálnici. Na letňácích si dovolím i 160 a auto krásně poslouchá.
Možná by stačilo zahodit předsudky získaný od kamaráda kterej všude byl a všechno zná nebo od lidí z hospody od piva a to auto si zkusit řídit.
Podotýkám že za 24 let a 150 000 km se na podvozku nic neměnilo. Jezdím s ním už dva roky a můj rekord je 168, auto bylo stále ovladatelný, ale převodovka hučela že i přeřvala motor bych řek
Tyhle urban legendy, ze s jakoukoli starsi skodovkou, nez Fabie, se neda bezpecne jezdit 150 je uz docela zabavna >:D Favorit uz neni 120 s lehkym predkem, takze je stabilni i ve vyssich rychlostech...
Z pohledů dnešních standardů máš pravdu, že je to hazard do togo sednout, když za dvě pětky se dá dneska koupit první Fabie....ale že by ve 150 byl Favorit šílenství...to teda ne...tachometrovych svého času studentských let jsem měl i 180... ale nikdy se auto nechovalo nejistě a ani nepotřebovalo korekce směru volantem...
Jen se na ty rychlosti dostat chtělo z dnešního pohledu mooooře času...
A že nedávno v Rakousku jsem v Rakousku Zazkarka II taky na těch 150 rozjel... i když dnes s tím jezdím kochací rychlosti.
Jestli ti favorit skákal jak opilý ze strany na stranu, tak bude na vině obutí nebo tlumiče. U mýho byl zadek taky takový neposeda a v zatáčkách občas odskočil. Stačilo si vzít hliníkový ráfky a na ně hodit Continental gumy (namísto protektorů na plechách...) . Předek je nejlepší hustit na 2.4 bar a zadek na 2.2 (víc než píše výrobce), auto pak jede ohromně přesně a zadek vždy následuje za předkem. Na dálnici nemám problém s manévry ve 150km/h a ani tak moc s bočním větrem jako jsem měl když byly gumy nafoukly na 2.1/1.9bar. Jinak mám ročník 93 (ještě 1. FL) a odhlučnění od vnějšku je ok, ale podvozek (hukot a díry) se docela ozývá do kabiny
S Alekem i Favoritem jsem jel v 1990 nekolikrat, vcetne primeho presednuti. V prve rade, ano Moskvic vyzadoval urcite navyky, nez ho clovek dostal plne do ruky. Ve vsem byl proste “nejaky jiny”, nez vetsina automobilove produkce. Favorita dostal do ruky kazdy behem par metru, byl proste takovy ucebnicovy pro geronty ze Svazarmu.
Nedotacivost Leninovych sani se projevovala pouze v zime, kdy pri krizove situaci byla jistota, ze at udelas co udelas, pojede vzdycky rovne. Jinak prave byl daleko stabilnejsi, vzdycky drzel bezvadne smer a nebyl citlivy na bocni vitr. V zatackach drzel jak pribity, pneumatiky s profilem 80 jen hvizdaly. Dlouha jednicka vyzadovala citlivejsi praci se spojkou, petka (konstruovana na 1.7 ktery se opozdil) byla rychlobeh, ktery proti vetru neutahl. Nicmene na clenitych okreskach lital mezi 90-120 jako vitr. Snesl praseni na horsich polnackach, u dlazby nebo kostek jsem nechapal stiznosti ostatnich na komunikace.
Presednuti do Favorita, vzhledem k vnejsim rozmerum bezvadny vnitrni prostor. Auto oproti Aleku vzdusne a neutlumene. Jak bys presel z budovy do pristresku z vlniteho plechu. Jednicka hodne kratka, chod volantu vyrazne lehci, pri praci pedalu sla slyset hydaulika. Auto celkove neposedne, skace jak opile rozverne kuzle na vsecky strany. Jizda pres pekne zaplaty vzdycky auto hodne vymrstila, rozbite esicko vyzadovalo korekce po celou dobu pruletu, predjizdeni adrenalin, ve meste byl ale vyrazne obratnejsi.
Ano Favorit stejne jako vetsina starsich aut peroval velice pekne diky konstrukci podvozku, jizdu po mirne rozbite ceste melo ale Aleko daleko plavnejsi a utlumenejsi. Aleko u nas zabila vicemene revoluce, po ni samozrejme nemohl byt bolsevik prodejny. Protoze R19, Tipo, Sierra, Vento byly o necem jinem. Prodeje Favoritu mimo CSFR byly symbolicke uuuuplne stejne.
S hlinikovym mezikusem pro zrcatko spolujezdce mas pravdu. Ale to pouze dokazuje umeni soudruhu v Mototechne a UVMV. Stejne jako ze neprislisli na to, ze auto se dodavalo s povolenym remenem kvuli pulrocnimu stani na vlacich, proto hodne Alek behem prvnich jizd kleklo, protoze nedobijela.
Tak hlavně mokrej hadr na čelo a zhluboka dýchat! Aleko mělo citelně horší jízdní vlastnosti než Fávo (větší nedotáčivost danou motorem vpředu podélně před přední nápravou), mizerné bylo i řízení (viz uvedený test) a navíc přední náprava měla jednu zásadní konstrukční chybu - při plném rejdu a zároveň propérování do sebe narážely její dva díly (jaké přesně si už nepamatuju) a vydávalo to příšerné zvuky. Že bylo Aleko tehdy dražší než Favorit tedy určitě neznamená, že to bylo lepší auto, právě naopak. Jeho cena byla vyšší jen kvůli větším rozměrům a objemnějšímu motoru, ne kvůli lepšímu svezení či zpracování... Jinak Favorit byl ve své době malý hatchback s jedním z nejkomfortnějších podvozků (vysoký zdvih pružin, speciální tlumiče s progresivní charakteristikou s rostoucím zatížením), což potvrzovaly i tehdejší západoevropské testy. Také zavěšení jeho motoru s pomocnou vzpěrou v nápravnici bylo vynikající (navrženo u Porsche), takže při jízdě na pětku byla jeho vnitřní hlučnost velmi slušná (škoda ovšem té jednoduché přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou, já vím),
Celkově vzato bylo Aleko jen velmi špatná kopie Talbotu 1510 alias Simcy 1307/1308 (v tomto případě ovšem vyjímečně nešlo o nepovolené ruské kopírování, ale o dohodu s výrobcem). Hlavní rozdíl byl ovšem v interiéru (v případě Aleka katastrofálně zpracovaného) a v tom podélném uložení motoru a převodovky. Každopádně už toto trestuhodně nedotažené a odbyté auto v roce 1990 nemělo šanci na obchodní úspěch ani na tehdejším československém trhu.
P.S. Jedna perlička na závěr - výrobce AZLK nebyl schopen Aleko dodávat s originálním pravým zpětným zrcátkem umístěným v předním rohu okna, takže auto by neprošlo tehdejší československou homologací. Řešení Mototechny bylo zoufale improvizační, i když funkční - pravé zrcátko, které se u nás ještě před prodejem domontovávalo, pocházelo ze Škody 105/120/130 a aby se jeho úchyt dal použít na svislý plech dveří (u škodovky bylo umístěno v šikmém prolisu), byl vyroben speciální hlínkový odlitek - mezikus, vyvrtány dvě díry do dveří a do nich dány samořezné šrouby. Homologační předpis byl sice splněn, ale estetický dojem byl katastrofální. (Však taky v tom testu SM není jediná čelní fotka či záběr na bok vozu z pravé strany) >:D
Jo obvykle v létě když jedu kanálama dál od větších měst tak podobné exempláře se vídají často. Aleko, starší moskviče taky, staré oktávky, tatru 57 jsem taky viděl x krát... Takže svým trabantem docela zapadnu. A v Praze i na Vinohradech jedno aleko jezdí.
Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec VAZ 2106-70 s rozvodem OHC, umístěný podélně před přední nápravou. Vrtání a zdvih 79 x 80 mm, zdvihový objem 1569 cm3,
Tolko k povodnemu motoru zo zigula.
No tak pozor, Aleko bylo ve sve dobe drazsi nez zhava novinka uskakana hlucna koza jmenem Favorit. Ve sve dobe to bylo pohodlne auto s dobrou smerovou stabilitou a schopnosti jezdit po rozbitych cestach. Nevyhodou koroze, dilenske zpracovani a spolehlivost.