Kdopak by neznal slavný Ford Escort! Svět po něm šílel, Čechy nevyjímaje. Z Evropy sice po zavedení jména Focus zmizel, na jeho velké výročí však Svět motorů nezapomněl.
Nejvíc se mi ze všech Escorů líbila jeho II. generace ve vrchloné verzi RS 2000! Stačí si vzpomenout na Raye Doyla, jak s jedním nádherným bílým kouskem s černou vinilovou střechou létal bokem a gumoval silnice i polňačky! :-):yes::yes::yes: První předokolková generace určitě taky měla něco do sebe, problém ale byl, že Tuzexem dovážená verze byla ta úplně nejchůdší verze "Escort" (pak ještě byla verze L a GL), s holými plechy v interiéru, bez loketních opěrek a s totálně vykradeným přístrojovým štítem... ;-\ :no: U té se mi zase nejvíce libila verze XR3i v 3dv. verzi i jako Cabrio! :-):yes::yes::yes:
Zajímavé bylo, že poslední generace Escortu byla v původním provedení velmi špatně přijatá (dokonce i v Anglii) a její jízdní vlastnosti se dočkaly tak masové kritiky, že výrobce narychlo doplnil na přední nápravu i nejzákladnějších verzí stabilizátor. Po několika letech pak přišla velká modernizace (vč. důkladného faceliftu) a auto jezdilo naopak výborně, čímž vlastně položilo základ image Fordu coby výrobce skvěle ovladatelných aut. Tu pak samozřejmě mohutně upevnilo první Mondeo a první generace Focusu.
Mas to cele popletene.
Pokud myslis verzi MKV (1990-1992) tak ta byla prijata velice kladne a prodavala se velice dobre. V teto verzi vznikl slavny Esocrt RS Cosworth. Jizdni vlastnosti byli na svou dobu vyborne a nevim o zadne kritice - pokud k tomu mas nejake materialy, uvitam je. Sam jsem jeden takovy vlastnil 7 let (1.6 16V a bylo az neuveritelne jak vyborny ten jednoduchy podvozek skevele fungoval).
Na predni naprave byl stabilizator vzdycky (i v zakladnich 1.4). Pridaval se na zadni napravu pro zakladni verze a verzi bez toho stabilizatoru bylo opravdu minimum.
Brzky facelift v roce 1993 prisel kvuli kritizovane bezpecnosti a s tim se pridali i nove 16V motory vyvijene spolu Yamahou. Zvlaste vyborny byl 1.8 XR3i 96kW, ktery tocil lehce pres 7000 Ot/min.
Posledni generace prisla v roce 1995, kde prislo zakulaceni modelu, nova palubka.
Image Fordu coby vyrobce skvele ovladatelnych aut zacala samozrejme daleko drive - Escort MK1 RS2000, Escort MK1 Mexico, revolucni Escort MK3 a to jsem nebral v potaz Sierru atd. Nasledny Focus tento um povysil na jeste vyssi level.
Ohledne historie Ford Escort - [odkaz]
Hmm, doporučuji četbu dobových testů Auto Caru. Ještě po letech je zmiňovala česká mutace tohoto časopisu. Ale hrabat se kvůli tomu ve svém rozsáhlém autoarchivu nebudu. Angličtí motorističtí novináři prostě tehdy nového Escorta Mk. IV v roce 1990 totálně zařízli. Verzi z roku 1995 považuju jen za druhou, výraznější modernizaci, ne za novou generaci. Co se týká ovladatelnosti I. a II. generace, je potřeba důkladně rozlišovat mezi běžnými verzemi (ta první měla v základu dokonce i bubnové brzdy!) a jejich velmi povedenými sportovními deriváty. :-!
Tak ti nevim, vlastnil jsem Escort 3d 1.8 16V 105k z r.92 a musím říct, že na tu dobu to bylo velmi svižný a dobrý poježdění. Okresky mělo tohle auto velmi rádo, mělo jen jeden obrovský neduh - hnilo od zadku. Snad všechny Escorty této generace začali hnít kolem hrdla nádrže a pak už to nešlo zastavit ;-)
Tak jsem pohledal po netu a nechapu, ze jsem to predtim nikdy nenasel. Je zajimave, ze se redaktori tak otocili zady, udajne jim vadila konzervativnost vozu, mozna urcity odstup ? a hlavne zadny posun oproti predchozi generaci. Po dvou letech zmenili zaveseni, rizeni + bezpecnost, coz znamenalo vyrazny posun k lepsimu. Skoda, ze jsem nemel moznost se s MKV vice seznamit a porovnat s faceliftem, ktery jsem mel.
MKI a MKII nelze srovnavat s dalsima generacema, protoze to byli naprosto odlisna auta a taky v jine dobe, ze.
Takze jeste jednou diky, clovek se stale uci.
No zpocatku jsem chtel, ale nasel jsem si cas, zeptal se strycka google a ten me presvedcil o opaku.
Jeste si chci najit ty rozdily v zaveseni, protoze jeste doted jsem byl presvedceny o tom, ze tam zadny rozdil nebyl. Spodek mam celkem osahany osobne, protoze jsem menil ramena, kosti stabiku, ulozeni predniho stabilizatoru (takove dve male gumy a bylo s tim strasne prace), tlumice, zadni tlumice atd.
Nicmene byl jsem s nim strasne spokojeny, nikde me nenechal a prosel i radou uprav na podvozku a zejmena na motoru - vymena za 1.8 16V 96kW a to pak byl docela mazec.
RS2000 je jedno z aut, ktere lze na 5ku dostat do omezovace. Vaha kolem tuny a se sikovnym ridicem umi potrapit dnesni sekacky. Bohuzel jsem tuto verzi nevlastnil, ale kolem me jich jezdilo a nekolikrat jsem byl na sedacce spolujezdce a i dnes to je ficak.
Zajimava byla verze RS2000 Suber F1, ktera mela vzadu bubny - coz vubec nechapu, kdyz ve standartni verzi mela kotouce. Vyborne bylo, ze predni i zadni brzdy z RS2000 pasovali na ,,obycejnou" verzi a brzdy pak byli mnohem lepsi.
Nesmyslné je tvrzení v článku že "...Escort ...historicky nejprodávanější ford – okouzlil okolo dvaceti milionů zákazníků, čímž překonal i největší legendu Model T..."
Zatímco v případě Modelu T se skutečně jednalo o prakticky stejné auto vyráběné pouze v trochu odlišných modifikacích, v případě Escortu se historicky jedná o několik zcela odlišných aut, pro které výrobce z obchodních důvodů pouze použil shodné jméno. Takže těch dvacet miliónů kusů se na rozdíl od téčka netýká konkrétného modelu.
Podobně zmateně se vyjadřují o svých nosných modelech i jiní výrobci, např. VW s modelem Passat, Golf atd...