Novinky
Sváry na předním rameni jsou pěkná prasárna. To dělal nějaký učedník?
Svary by snad problém nebyly, spíše mě překvapuje že ta výztuha končí přesně tam kde se opírá pružina s tlumičem, tj. v nejvíc namáhaném místě. Ale možná je to zesílené hlavně kvůli tomu gumovému dorazu
Škoda že pan Dusil trochu víc nerozvedl svou teorii o motoru skloněném o 30 stupňů vpravo z důvodu vyrovnání setrvačných momentů vzniklých rotací klikového hřídele
Motor skloněný vpravo měly i seriové 1000MB - Š130. Vždycky jsem si myslel, že to bylo především kvůli zmenšení jeho stavební výšky pod zadním víkem.
Byla-li tím sledována i kompenzace reakčního momentu od momentu klikového hřídele (motor se točil vpravo, reakce byla vlevo a váha působila vpravo), pak to bylo určitě vyladěno na např. 90 km/h, kdy reakční síly od mototru na jeho uložení v karoserii ("nosy") byly nejmenší a rovnoměrné na obě strany, a tím se snižoval hluk motoru do karoserie (do kabiny).
Podobná finta byla použita u Favoritu, kde byl motor sice svisle a s jeho váhou to nemělo proto co dělat, ale mezi ním a karoserií byla vzpěra, jejíž předpětí bylo vyladěno také na asi 90 km/h.
Jinak s hlukem měly 1000MB - Š130 i tak nezměrné potíže. To se nedá srovnat s prvorepublikovými Tatrami i s jejich vzduchem chlazenými motory.
Byla-li tím sledována i kompenzace reakčního momentu od momentu klikového hřídele (motor se točil vpravo, reakce byla vlevo a váha působila vpravo), pak to bylo určitě vyladěno na např. 90 km/h, kdy reakční síly od mototru na jeho uložení v karoserii ("nosy") byly nejmenší a rovnoměrné na obě strany, a tím se snižoval hluk motoru do karoserie (do kabiny).
Podobná finta byla použita u Favoritu, kde byl motor sice svisle a s jeho váhou to nemělo proto co dělat, ale mezi ním a karoserií byla vzpěra, jejíž předpětí bylo vyladěno také na asi 90 km/h.
Jinak s hlukem měly 1000MB - Š130 i tak nezměrné potíže. To se nedá srovnat s prvorepublikovými Tatrami i s jejich vzduchem chlazenými motory.
To bych řekl že je hodně velký nesmysl. Reakční moment působící proti momentu kliky je zachycen v pevném spojení motoru a převodovky a tento celek vyvolává reakční moment z hracího momentu kol, ovšem již v kolmém směru. V podélném směru se můžeme bavit snad o reakci na moment setrvačnosti kliky při změně otáček, ale ta změna probíhá oběma směry
Reakční moment motoru - vždyť tak píši - působí proti momentu daným váhou sklonění motoru😒br />
Motor se točí vpravo - reakční moment je vlevo a moment od váhy je vpravo.
No jestli správně čtu tak ty píšeš něco jiného, ty píšeš o kompenzaci hnacího momentu kliky sklonem motoru, což je nesmysl. Reakční moment motoru daný jeho skloněním nemá přece ve vztahu k uložení motoru nic společného s hnacím momentem motoru. Velikost hnacího momentu motoru od kliky se nijak neprojevuje v závěsech agregátu, nijak nemění jejich zatížení
To se mýlíš. Přemýšej.
Nakonec zkušenost je i očividná..
Nakonec zkušenost je i očividná..
Nemýlím se. Závěsy uložení hnacího agragátu NEZACHYCUJÍ reakci od momentu motoru, kterým motor působí na spojku a převodovku. Zachycují pouze při změně otáček krátkodobě reakci od momentů setrvačnosti kliky.
Hnací agregát je soustava motor+převodovka
Hnací agregát je soustava motor+převodovka
Přemýšlej - o co se asi reakce motoru opírá? Přijdeš si na to sám.
Na to jsem přišel už dávno, reakce motoru se opírá přímo o převodovku. Konkrétně v místě pevného spojení motoru s převodovkou
Tak přemýšlej dál.
To klidně můžu ale na faktu který jsem ti už vysvětlil to nic nezmění. Motor působí přes spojku hnacím momentem na hřídel převodovky a převodovka reakcí na tento moment působí zpátky na motor přes přírubu spojující motor s převodovkou. Tím se hnací moment motoru plně vykompenzuje a na závěsy motoru už nemá žádný vliv.
To je holý fakt. Můžeme o něm diskutovat, můžeme s ním i nesouhlasit ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat 😄
To je holý fakt. Můžeme o něm diskutovat, můžeme s ním i nesouhlasit ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat 😄
No jo, no. ... zastaví se ti ta reakce ve vzduchu? Kreslit nemůžu.
Zkus si to doma na svém autě. Otevři kapotu a ať Ti někdo šlape na plyn.
To je tak to poslední, co s tím můžeš dělat.😄.
Zkus si to doma na svém autě. Otevři kapotu a ať Ti někdo šlape na plyn.
To je tak to poslední, co s tím můžeš dělat.😄.
Já o voze, ty o koze. Opravdu jsi nepřehlédl co jsem už dvakrát zopakoval, a sice že závěsy motoru chytají akorát momenty setrvačnosti při změně otáček ? Takže ano, při roztáčení motoru na neutrál se závěsy samozřejmě trochu kroutí, ale kroutí se jen krátkodobě a na obě strany. Při přidání plynu na jednu stranu, při ubrání zase na opačnou a kroutí se jen po dobu změny otáček.
Nic to ale nemá společného s hnacím momentem kterým motor působí na hřídel převodovky, protože ten je plně kompenzován přes přírubu. Co je na tom proboha tak nepochopitelného ???
Nic to ale nemá společného s hnacím momentem kterým motor působí na hřídel převodovky, protože ten je plně kompenzován přes přírubu. Co je na tom proboha tak nepochopitelného ???
Setrvačný moment M = J.(d omega / dt) má pro motor stejný projev jako M zátěže. Moment jako moment (Newtonův zákon). M reakční je tedy zrovna takový o obou.
Znovu tedy odkazuji na vtipnou vzpěru motoru Favorit.
Znovu tedy odkazuji na vtipnou vzpěru motoru Favorit.
Ne, mýlíš se. Setrvačný moment by měl pro motor stejný projev jako M zátěže pouze v případě, že by motor nebyl pevně spojen s touto zátěží tedy převodovkou. Například kdyby byl umístěn odděleně jako u transaxle.,
Ale pokud je motor pevně spojen s převodovkou, hnací moment do zátěže je kompezován jejím reakčním momentem přes přírubu. A v tom případě již zachytávají závěsy motoru pouze působící momenty setrvačnosti kliky apod. při změně rychlosti otáčení
A mýlíš se i se svým příkladem s Favoritem. Ta "vtipná" vzpěra tam skutečně byla, ale jejím úkolem nebylo kompenzovat moment samotného motoru jak se chybně domníváš, ale ve skutečnosti kompenzovala reakční moment celého pevně spojeného agregátu motor+převodovka,. Tento reakční moment je vyvolán hnacím momentem hnacích poloos působících na kola.
Ale pokud je motor pevně spojen s převodovkou, hnací moment do zátěže je kompezován jejím reakčním momentem přes přírubu. A v tom případě již zachytávají závěsy motoru pouze působící momenty setrvačnosti kliky apod. při změně rychlosti otáčení
A mýlíš se i se svým příkladem s Favoritem. Ta "vtipná" vzpěra tam skutečně byla, ale jejím úkolem nebylo kompenzovat moment samotného motoru jak se chybně domníváš, ale ve skutečnosti kompenzovala reakční moment celého pevně spojeného agregátu motor+převodovka,. Tento reakční moment je vyvolán hnacím momentem hnacích poloos působících na kola.
Promiň, ale nesourodě si to pleteš - nezlob se. Tak to není.Už musím odejít. Promiň.
Naopak mám v tom zcela jasno. Zkus pozorně přečíst ještě jednou co píšu případně se podívej i jinam a pořádně si to promysli. Zjistíš že mám pravdu. V takhle jednoduchých věcech se opravdu nemýlím
EDIT: a vysvětlím ti ještě i tu vtipnou vzpěru - pokud si dobře vzpomínám, motor s převodovkou favoritu byl uložen na dvou bočních silentblokách a v podélném směru (tedy proti překlopení dopředu nebo dozadu) zajišťovala jeho polohu tebou zmíněná "vtipná" vzpěra. Jednalo se však o obyčejnou vzpěru uchycenou mezi motorem a nápravnicí přes silentbloky a vtipné bylo akorát to, že na bočních závěsech byl celý agragát vyvážen tak (nebo spíše nevyvážen), aby mírně "přepadával" dopředu a aby ten klopný moment byl zhruba stejně velký jako opačně orientovaný hnací moment na poloosách při rychlosti 90 km/h po rovině.
Takže bez zařazeného kvaltu se agregát o vzpěru mírně opíral ale kolem těch 90 kmh byl klopný moment agregátu v rovnováze s opačně působícím hnacím momentem kol. Tj součtový klopný moment byl téměř nulový a podpěra agregátu se odlehčila, což mělo za následek nižší hlučnost
Určitě ale tohle řešení nekompenzovalo hnací moment samotného motoru
EDIT: a vysvětlím ti ještě i tu vtipnou vzpěru - pokud si dobře vzpomínám, motor s převodovkou favoritu byl uložen na dvou bočních silentblokách a v podélném směru (tedy proti překlopení dopředu nebo dozadu) zajišťovala jeho polohu tebou zmíněná "vtipná" vzpěra. Jednalo se však o obyčejnou vzpěru uchycenou mezi motorem a nápravnicí přes silentbloky a vtipné bylo akorát to, že na bočních závěsech byl celý agragát vyvážen tak (nebo spíše nevyvážen), aby mírně "přepadával" dopředu a aby ten klopný moment byl zhruba stejně velký jako opačně orientovaný hnací moment na poloosách při rychlosti 90 km/h po rovině.
Takže bez zařazeného kvaltu se agregát o vzpěru mírně opíral ale kolem těch 90 kmh byl klopný moment agregátu v rovnováze s opačně působícím hnacím momentem kol. Tj součtový klopný moment byl téměř nulový a podpěra agregátu se odlehčila, což mělo za následek nižší hlučnost
Určitě ale tohle řešení nekompenzovalo hnací moment samotného motoru
Tak to rozhodně ne, ve Favoritu/Felicii byl motor 1.3 OHV uložen nikoliv svisle, ale taky skůoněný (směrem dopředu), ovšem jen o 20 stupňů. :-!
Ono je stejně celkem fuk jak moc je motor skloněný. Případný klopný moment je sice ovlivněn polohou těžiště motoru, ale stejně tak jej ovlivní i poloha upevnění celého agregátu. Prostě zálěží ve kterém konkrétním místě jej silentbloky podpírají
To je pravda - už dlouho je možné vidět, že se upevňují motory v jednom z bodů nad těžištěm motoru. A ten důvod je právě i ve vychytávkách toho o čem píši.
PS: Vtipná vzpěra agregátu Favorit měla v klidu předpětí, které se při momentu motoru odpovídajícímu ustálené rychlosti 90 km/h vynulovalo. Jak už jsem psal.
PS: Vtipná vzpěra agregátu Favorit měla v klidu předpětí, které se při momentu motoru odpovídajícímu ustálené rychlosti 90 km/h vynulovalo. Jak už jsem psal.
Už ani ten Pinďa to nežere 😉