Svary by snad problém nebyly, spíše mě překvapuje že ta výztuha končí přesně tam kde se opírá pružina s tlumičem, tj. v nejvíc namáhaném místě. Ale možná je to zesílené hlavně kvůli tomu gumovému dorazu
Spíš by mě zajímala zadní náprava. Byly tu zřejmě pořád výkyvné poloosy a ne trojúhelníková ramena se šikmými osami kývání. Ty měla až Š130RS a civilní pak poprvé až Garde. (T613 už je měla navržená v r.1968 a po zdlouhavém náběhu výroby s nimi jezdila velice fešně).
Škoda že pan Dusil trochu víc nerozvedl svou teorii o motoru skloněném o 30 stupňů vpravo z důvodu vyrovnání setrvačných momentů vzniklých rotací klikového hřídele
Motor skloněný vpravo měly i seriové 1000MB - Š130. Vždycky jsem si myslel, že to bylo především kvůli zmenšení jeho stavební výšky pod zadním víkem.
Byla-li tím sledována i kompenzace reakčního momentu od momentu klikového hřídele (motor se točil vpravo, reakce byla vlevo a váha působila vpravo), pak to bylo určitě vyladěno na např. 90 km/h, kdy reakční síly od mototru na jeho uložení v karoserii ("nosy") byly nejmenší a rovnoměrné na obě strany, a tím se snižoval hluk motoru do karoserie (do kabiny).
Podobná finta byla použita u Favoritu, kde byl motor sice svisle a s jeho váhou to nemělo proto co dělat, ale mezi ním a karoserií byla vzpěra, jejíž předpětí bylo vyladěno také na asi 90 km/h.
Jinak s hlukem měly 1000MB - Š130 i tak nezměrné potíže. To se nedá srovnat s prvorepublikovými Tatrami i s jejich vzduchem chlazenými motory.
To bych řekl že je hodně velký nesmysl. Reakční moment působící proti momentu kliky je zachycen v pevném spojení motoru a převodovky a tento celek vyvolává reakční moment z hracího momentu kol, ovšem již v kolmém směru. V podélném směru se můžeme bavit snad o reakci na moment setrvačnosti kliky při změně otáček, ale ta změna probíhá oběma směry
Reakční moment motoru - vždyť tak píši - působí proti momentu daným váhou sklonění motoru:
Motor se točí vpravo - reakční moment je vlevo a moment od váhy je vpravo.
No jestli správně čtu tak ty píšeš něco jiného, ty píšeš o kompenzaci hnacího momentu kliky sklonem motoru, což je nesmysl. Reakční moment motoru daný jeho skloněním nemá přece ve vztahu k uložení motoru nic společného s hnacím momentem motoru. Velikost hnacího momentu motoru od kliky se nijak neprojevuje v závěsech agregátu, nijak nemění jejich zatížení
Nemýlím se. Závěsy uložení hnacího agragátu NEZACHYCUJÍ reakci od momentu motoru, kterým motor působí na spojku a převodovku. Zachycují pouze při změně otáček krátkodobě reakci od momentů setrvačnosti kliky.
To klidně můžu ale na faktu který jsem ti už vysvětlil to nic nezmění. Motor působí přes spojku hnacím momentem na hřídel převodovky a převodovka reakcí na tento moment působí zpátky na motor přes přírubu spojující motor s převodovkou. Tím se hnací moment motoru plně vykompenzuje a na závěsy motoru už nemá žádný vliv.
To je holý fakt. Můžeme o něm diskutovat, můžeme s ním i nesouhlasit ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat :-)
No jo, no. ... zastaví se ti ta reakce ve vzduchu? Kreslit nemůžu.
Zkus si to doma na svém autě. Otevři kapotu a ať Ti někdo šlape na plyn.
To je tak to poslední, co s tím můžeš dělat.:-).
Já o voze, ty o koze. Opravdu jsi nepřehlédl co jsem už dvakrát zopakoval, a sice že závěsy motoru chytají akorát momenty setrvačnosti při změně otáček ? Takže ano, při roztáčení motoru na neutrál se závěsy samozřejmě trochu kroutí, ale kroutí se jen krátkodobě a na obě strany. Při přidání plynu na jednu stranu, při ubrání zase na opačnou a kroutí se jen po dobu změny otáček.
Nic to ale nemá společného s hnacím momentem kterým motor působí na hřídel převodovky, protože ten je plně kompenzován přes přírubu. Co je na tom proboha tak nepochopitelného ???
Setrvačný moment M = J.(d omega / dt) má pro motor stejný projev jako M zátěže. Moment jako moment (Newtonův zákon). M reakční je tedy zrovna takový o obou.
Znovu tedy odkazuji na vtipnou vzpěru motoru Favorit.
Ne, mýlíš se. Setrvačný moment by měl pro motor stejný projev jako M zátěže pouze v případě, že by motor nebyl pevně spojen s touto zátěží tedy převodovkou. Například kdyby byl umístěn odděleně jako u transaxle.,
Ale pokud je motor pevně spojen s převodovkou, hnací moment do zátěže je kompezován jejím reakčním momentem přes přírubu. A v tom případě již zachytávají závěsy motoru pouze působící momenty setrvačnosti kliky apod. při změně rychlosti otáčení
A mýlíš se i se svým příkladem s Favoritem. Ta "vtipná" vzpěra tam skutečně byla, ale jejím úkolem nebylo kompenzovat moment samotného motoru jak se chybně domníváš, ale ve skutečnosti kompenzovala reakční moment celého pevně spojeného agregátu motor+převodovka,. Tento reakční moment je vyvolán hnacím momentem hnacích poloos působících na kola.
Naopak mám v tom zcela jasno. Zkus pozorně přečíst ještě jednou co píšu případně se podívej i jinam a pořádně si to promysli. Zjistíš že mám pravdu. V takhle jednoduchých věcech se opravdu nemýlím
EDIT: a vysvětlím ti ještě i tu vtipnou vzpěru - pokud si dobře vzpomínám, motor s převodovkou favoritu byl uložen na dvou bočních silentblokách a v podélném směru (tedy proti překlopení dopředu nebo dozadu) zajišťovala jeho polohu tebou zmíněná "vtipná" vzpěra. Jednalo se však o obyčejnou vzpěru uchycenou mezi motorem a nápravnicí přes silentbloky a vtipné bylo akorát to, že na bočních závěsech byl celý agragát vyvážen tak (nebo spíše nevyvážen), aby mírně "přepadával" dopředu a aby ten klopný moment byl zhruba stejně velký jako opačně orientovaný hnací moment na poloosách při rychlosti 90 km/h po rovině.
Takže bez zařazeného kvaltu se agregát o vzpěru mírně opíral ale kolem těch 90 kmh byl klopný moment agregátu v rovnováze s opačně působícím hnacím momentem kol. Tj součtový klopný moment byl téměř nulový a podpěra agregátu se odlehčila, což mělo za následek nižší hlučnost
Určitě ale tohle řešení nekompenzovalo hnací moment samotného motoru
Ono je stejně celkem fuk jak moc je motor skloněný. Případný klopný moment je sice ovlivněn polohou těžiště motoru, ale stejně tak jej ovlivní i poloha upevnění celého agregátu. Prostě zálěží ve kterém konkrétním místě jej silentbloky podpírají
To je pravda - už dlouho je možné vidět, že se upevňují motory v jednom z bodů nad těžištěm motoru. A ten důvod je právě i ve vychytávkách toho o čem píši.
PS: Vtipná vzpěra agregátu Favorit měla v klidu předpětí, které se při momentu motoru odpovídajícímu ustálené rychlosti 90 km/h vynulovalo. Jak už jsem psal.