Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Tatra T87 nefascinuje jen nás. Podívejte se, jakou parádu dělá majiteli v Los Angeles

25 komentářů

Avatar - Magister
Magister
Parádní kousek! Škoda, že dnes je tatra v prd***
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
suhlas... ach jaj

inak perfektne tam vynika medzi tou optimou, dvojicou bmw, dodge, RAV-kou, mazdou, lincolnom, subaru, fusionom a bohvie co tam este vidim ... [odkaz] 😉
starý_kluk
Z fotografií z jihoamerické cesty H+Z je vidět, jak se T87 krčí při zemi vůči tehdy soudobým "amerikám". Předstihla dobu o 20 let. Absurdní obrázky ve srovnání s dnešními SUV - že.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
pritom aky ma offrod podvozok .. skvely cross by to bol dnes... iste lepsi ako nejake to farebne velkonocne vajce captur 😉

je to tak... svojho casu aj lancia a citron predstihli dobu o 20 let ale ked ide o sucasnost tak opat ziadla slava sa uz nekona ;-\
starý_kluk
T87 má vepředu lichoběžníky a vzadu úhlová zavěšení se šikmými osami kývání (už v r.1936 !).
Papezja
Pokud vim, tak prvni tatra s uhlovou napravou byla T613. 87 mela klasicke kyvne polonapravy, jako Skodovky s motorem vzadu 😄
starý_kluk
Ó ne. T87 má vzadu šikmá čtvrteitická plochá péra, vycházející z rozvodlené páteře, a ta vtipě zastávají i funkci šikmých ramen zavěšení kol..
Papezja
Pozor, to ovsem z te napravy nedela uhlovou. Stale jsou tam polonapravy bez vnejsiho kloubu, pero slouzi pouze jako podelne rameno, ktere mely i zminene Skodovky a Tatra 603. Cela polonaprava se stale otaci kolem vnitrniho kloubu, z cehoz vyplyvaji nevyhody - spatna geometrie a vysoky rolcentr.

Uhlova naprava ma mnohem mensi zmeny odklonu - kvuli kterym potrebuje klasickou hnaci hridel s 2 klouby - a sily od zaveseni pusobi jinak, coz je nejdulezitejsi vlastnost uhlove napravy v porovnani s kyvnou polonapravou
starý_kluk
Pozor: v tatrováckém diferenciálu nejsou klouby hnacích hřídelů kol (to měla Škodovka, ...).

O úhlové nápravě máte částečnou pravdu, protože ona má ještě "programované" vlastnost pasivního přiřizování polonáprav. A tady u T87 je rozhodující, jestli mají listová pera na polonápravách "branky", v kterých pera kloužou (pak máte pravdu), a nebo jsou pevně kotvena a pak fungují jako úhlové zavěšení. A pokud vím, je listové pero na každé straně ukotveno do obréceného U pod polonápravu.
Papezja
A co tam ma, kdyz ne klouby? Tatrovacky diferencial to, pokud vim, nema.

Dokud to nema kloub na strane kola a kolo je tim padem fixovane k poloose, s prevodovkou coby nosnym prvek zaveseni, je to kyvna polonaprava. To, jak je fixovana podelne, jeji negativni vlastnosti zmeni jen minimalne.

A jak jsem rekl drive, nejdulezitejsi vlastnosti uhlove napravy neni prubeh geometrie, ale pusobeni sil v zaveseni.
starý_kluk
V diferneciálu jsou dva talíře a ty se naklápí - pochází už od T11 a trvá to dodneška u náklaďáků - Tatra to ráda presentuje - můžete se podívat na její stránky. To ona pověstná Tatrovácká koncepce. Rozepisovat se dál už nebudu.

Úhlová nárava😒br /> Neopdověděl jste na zádsandní věc: kloužou péra v poloosách nebo ne?

Důležité u úhlová nápravy je všechno dohromady - celkové vedení kola vč. geometrie!
Papezja
Ja vim, co je Tatrovacka koncepce 😄 Ale myslel jsem, ze u Tatrovek s motorem vzadu se neuplatnila. Jak vidim, tak ano, (az T600 ma poloosy s klouby) potom je i jasne, ze uhlova naprava to neni ani nahodou. Ozubena kola se totiz mohou otacet pouze v ose kolem pastorku, jinak by zuby nebyly ve spravnem kontaktu. A Tatrovacka naprava je podle toho konstruovana.

Takze to pero pusobi jenom jako pero a musi byt ulozeno zpusobem, aby dovolilo nejakou vuli a cela naprava se neskrizila.

Ano, samozrejme ze vse je dulezite, ale nejvetsi rozdil uhlove napravy je prave v tom pusobeni sil. U kyvadlove napravy je problem v tom, ze zaveseni tlaci kolo pod auto, cimz nadzvedava zadek a vytvari pozitivni odklon. Proto se u zavodnich vozu s touto koncepci napravy podvazovaly nebo se davaly "antistabilizatory", ktere pusobily proti zvedani zadku.
Uhlova naprava toto chovani eliminovala a zaroven zabirala podobny prostor, jako kyvne polonapravy.
starý_kluk
Polonápravy se (u neterénních aut) pohybují okolo středu (vodorovné polosy), kde jsou rozdíly rozchodů s propérováním minimální (cos fí blízký 1) a u závodních mají negativní sklony (příklony kol).
Pasivní přiřizování zadní nápravy s náklonem vozu v zatáčce se u úhlové nápravy řeší.
Přiznám se, že s talíři v difrenciálu máte nejspíš pravdu, budou tam klouby - pokusím se někde zjistit, jak to u T87 bylo. Nakonec T600 Tatraplan klouby má - má podélná ramena. Tady u T87 budou asi taky. U T77 nevím, protože tam měla péro příčné.
Omlouvám se za případnou mystifikaci.

Pozn.: Pérování u obou T77 i T87 bylo s propérováním progresivní - čím větší propérování, tí se přibíralo postupně víc listů. Naklánění obou v zatáčce bylo malé (i díky nízkému těžišti - na tu dobu nevídanému).
Papezja
Nejake zmeny rozchodu ci rozvoru je to posledni, co se resi, z tohoto pohledu je zrovna kyvna naprava pekna pr** - videl jste, co udela 120 kdyz se zvedne nad zem? >😁

Ne, je to jak pisete, T87 ma tatrovackou napravu, nasel jsem na googlu snimky diferencialu (tatrovackeho)i polonapravy.

Pasivni pririzovani uhlove napravy bylo hlavne vlivem silentbloku, coz je pravdepodobne i jeden z duvodu, proc se jiz temer nepouziva.. Pri brzdeni motorem se i menila sbihavost na rozbihavost (kvuli tomu si porsche vytvorilo weissachskou napravu). Zmeny sbihavosti pri propruzeni jsou proti tomu mizive. Dulezitejsi jsou spis zmeny odklonu, ktere se daji kontrolovat lepe, nez u kyvnych polonaprav.
starý_kluk
T87 zadní náprava: aha, tak děkuji.

Propérování s polosami, tak jak ho měla Š120 bylo zoufalé - změny rozhodu se chovaly na bombírované silnici, nebo při neropvnoměrném zatížení, šejdrem. Ale Tatry tohle měly vychytané - zdvih pérování byl malý a polossy opravdu chodily kolen středu kývání.

Jinak postavení kola - jeho odklon / příklon má být co možná v jakékoliv poloze kompenzován sbíhavostí / rozbíhavostí, aby se kolo valilo. A to se sleduje.
Pasivní přiřizování silentbloky není dobré, nemá dobré přechody, lepší je, když je dělané celkovou geometrií závěsu (např. Favorit to má udělané velmi dobře).
Papezja
Taky jsem se dozvedel neco noveho 😄

120 byla podvozkove celkove zoufala, na druhou stranu bylonvidet, jak se postupne snazili ten podvozek vylepsovat. Ale z h** bic neupletes. Ale pokud neni osa kyvani na urovni styku gumy s vozovkou, vzdy nastane zuzovani rozvoru, i kdyz uprostred kola nebude tak znatelne.

S temi silentbloky jsem to myslel tak, ze ta zmena je spis nechtena a je to ustupek komfortu. Zajimave je pak sledovat, jak s tim automobilky bojuji. Treba prave ta veischaska naprava nebo opli wattuv primovod u torzni napravy. Jinak mi ale prijde, za na spravnou geometrii se u civilnich aut casto kasle a ladi se to jen aby to nejak fungovalo. Jinak by nemohla mit vetsina evropskych aut torzni napravu...
starý_kluk
- a dvojnásobně přetížená. Ing. Hanzelka psal pro automobilku pečlivé záznamy i o teplotě oleje a vše bylo v pořádku.
Ficus
Realisticky😒br /> Celou historii neměli trvanlivej kus motoru. Mírná provozuschopnost byla vždy vykoupená tragickým výkonem... A ani tak, bych ty běžce nevyzdvihoval, neni pro to kus plusu.
Pokud je ale někdo zaslepenej láskou ke kusu plechu, ať si mele o sahaře, anebo o čem chce.
Avatar - Dinar
Dinar
Afrika snů a skutečností, tak se ta několikadílná kniha jmenuje. Je to záznam cesty napříč Afrikou v T87, Afrikou z let 1947 a 48. Vyjma Land roveru zatím žádné jiné auto nedokázalo tuhle cestu po Tatře 87 zopakovat.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
to tu radsej nepis ...
starý_kluk
T87 měla max. rychlost 160 km/h ! - v r.1936 ! Mercedes 70 měl stejný výkon motoru a díky vysoké a hranaté karoserii takovou rychlost ani zdaleka nedosahoval.
zlysoused
[odkaz]
amadeus
Hned když jsem viděl nadpis, vzpomněl jsem si na tohle video. Úžasné!
DonVito
Pekne. Tady mam jeste jedno. Od 9. minuty😒br />
[odkaz]

Panameru nemelo stavet Porsche, ale Tatra 😄
DonVito
Dobra SPZ: OSMIVLC 😄

A jak vypravi o cestovatelych: Hanzelky 😄 a Zikmunda