Studený start motoru se nyní odehrává za mnohem nižších teplot než v letních měsících. Jak jej správně zahřívat, abychom mu co možná nejméně ubližovali?
Re: Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
Sice je pravda, že se mu nechce tak téct, stříkat a šplouchat, ale tlak bude nižší jen těžko. Právě proto, že se mu nechce téct. Podle mne autor ten relativně nízký tlak myslel ve vztahu k otáčkám. Tedy na volnoběh tam nebude tak vysoký tlak (=> olej poteče pomaleji) jako ve vyšších otáčkách, byť se studeným olejem bude vyšší než se zahřátým (proto relativně).
Re: Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
...pokiaľ je olej ešte pomerne viskózny tak jeho tlak je za čerpadlom síce skutočne vyšší, ale na najvzdialenejších miestach mazacích kanálov je jeho tlak a pohyb skutočne nižší a tento rozdiel je tým väčší čím je olej viskóznejší a aj jeho celkovo nižšia merná tepelná kapacita oproti vode je v čase keď je ešte dosť viskózmy dočasne vyššia práve kvôli nižšej možnosti pohybu častíc oleja...
To je nepochopenie fyziky prúdenia kvapalín - motor nazaujíma tlak oleja ale prietok. Prietok síce nebude bez tlaku ale samotný tlak nehovorí nič o prietoku. A zvyšovanie otáčok síce možno zvýši tlak ale aj zvýši potrebu prietoku - motor potrebuje viac oleja za daný čas a to nemusí byť garantované.
To že vidíte "super" tlak nič nehovorí či je prietok pri vyšších otáčkach dostatočný.
Studený viskozny olej vyrobí pekný tlak pri nízkom prietoku. Asi ako priškrtená trubka vodovodu. Na budíku bude super tlak aj keď na konci bude voda len kvapkať, čiže ten tlak bude na * lebo vás zaujíma ako rýchlo naplníte pohár vodou.
Takže zvyšovať tlak otáčkami a pokúšať motor v čase slabého prietoku nebude to pravé pre studený motor.
Nemuze mit zadnej zaver, protoze je to Dusil, kterej neumi rict souvislou vetu - viz jeho videa - a kterej asi nikdy nevidel Citroen C5, kde je teplomer oleje standard.. Za co, pane boze, za co???
Poviem ti tajomstvo, chladic oleja (vymennik tepla olej-voda) je dost bezny. Je to len zalezitost setrenia, ci je namontovany. Jeho vyrazna vyhoda je, ze olej aj ohrieva v prvej faze po nastartovani :-)
No tak moja cerstva statistika - vcera jeden starsi panko v starsom dizel kombi Passate - minimalne 5 minut po prichode a zaparkovani pred Kauflandom cakal nastartovany (potom uz som isiel prec).
A dnes tak 30-40r.suhaj, Oktavka f dizlu nastartovana, stal vonku za vlastnym autom/vyfukom (takze to mal z prvej ruky) a este si do toho fajcil. Fakt nechapem.
Obaja si zrejme vyrabali palivo na cestu pri volnobehu tak, ako to dokazu len koncernove TDI.
Já nevím, já o voze a Ty o koze... V souvislosti s 0W-30 jsi psal:"coz zase v letnich mesicich pri sportovnejsi jizde nemusi zarucovat dostatecny olejovy film". Na to jsem Ti poměrně detailně popisoval, jak se mi v závislosti na provozu mění teplota oleje s tím, že mi to létá ve stejném intervalu (90-105) v létě stejně jako v zimě, tedy že nerozumím tomu, proč by ten olej na léto měl být nevhodný, zatímco na zimu zjevně OK.... Mám VW Passat a Sharan, teploměr oleje na rozdíl od vody zjevně nějakou teplotu ukazuje, protože se to neustále mění. Takže já vůbec nezpochybňuju tvá tvrzení, že třeba 5W-40 bude mít zřejmě pevnější olejový film při provozních teplotách, já se jen snažím říci, že vzhledem ke stabilnímu chování teploty oleje (neznamená, že je stále stejná) nezávisle na roční dobu můžu úplně klidně používat vhodný olej na zimu i v létě, ne?
S tim olejem jsi me uplne nepochopil. Ten olej sice ma po zahrati nejakou stalou teplotu, ale tyhle extreme ridke oleje 0W-20/30 ti nevytvori na motorovych soucastkach pri zahratem motoru tak kvalitni olejovy film, jako oleje typu 10W-60, 20W-50 a pod., takze dochazi k rychlejsimu opotrebeni motoru. Navic pri sportovnejsi jizde ti i ta teplota oleje muze kratkodobe stoupnout nad normal. Nevim, co mas za auto, ale pokud ti to opravdu ukazuje neustale stejnou teplotu, tak bych mel podezreni, ze jde o podobny pripad, jako s ukazatelem teploty chladici kapaliny (pokud mas neco od nemcu, tak je to temer jisty).
Asi nejlip by ses o tom presvedcil sam, kdybys obetoval par stovek, koupil si ruzne typy oleje, nalil je do banek (v domacim prostredi postaci sklenicka) a porovnal bys jejich viskozitu za studena a za tepla.
hele, ja bych treba obecne netvrdil, ze se voda ohriva rychleji nez olej. kdybys vodu a olej vystavil stejnym podminkam, samozrejme se ti olej ohreje rychleji, protoze ma vyrazne mensi mernou tepelnou kapacitu nez voda. ono asi spis jde o to, ze voda je v motoru rozmistena okolo teplotne namahanych sten valcu, apod. a chladici okruh pres chladic je odstaven termostatem dokud nedosahne urcite teploty a pak se teprve okruh pomalu otevre, zatimco olejova napln se vali dole ve studene vane a hned po nastartovani cyrkuluje +-cely objem oleje (tzn. cele se to zahriva naraz, zatimco ta voda v motoru je uz tepla a postupne se redi tou studenou z chladice). takze bude ciste zalezet na konstrukci motoru, zejmna pak na mnozstvi olejove naplne a podle toho se klidne muze olej ohrivat rychleji nez voda. predpoklady k tomu ma.
Zas tote blaboty, ze olej v zime je husty ako med, ze nemaze atd. Somarina. Normalne sa leje ako mimo zimy, moozno trosicku je hustejsi. Skuste si aj v zime vytiahnut mierku oleja.
Ked mam zdnuka na okne namrazu, nic ine ako stat na mieste mi neostava. Mam WRX, na volnobehu sa to statocne rychlo zohrieva, 3-4 minuty kym ometiem auto od snehu a uz fuka vlazny vzduch. Otacky su 1800, to je v clanku pravda, cize aj tlak oleja je slusny. Po dalsich 300 metroch po parkovisku uz sa dviha rucicka teploty vody a klesa rucica palivomera >:D .
Ze ten olej napriek vsetkemu splna normy a auto konstrukcne a materialovo bolo na to navrhnute, nevadi ?
Toto je fakt nekonecny boj - spiknutia vyrobcov olejov, automobilov, nahradnych dielov, EU, k tomu nejaki iluminati, alobalove ciapky, atd.
Davat za priklad Mercedes spred 25rokov, kedy to boli velkoobjemove motory, prevazne bez turba. Technologia a materialy su naozaj trochu inde. A vdaka tomu aj ucinnost motorov.
Uz vidim, keby boli s takym litrovym vykonom a spotrebou dnes predavane auta, ako tomu bolo kedysi - to by bolo placu, ako v dnesnych debatach, ze 110kW je malo, 200Nm netaha vocpoda a podobne.
Som si isty, ze aj na tie W12x by sa naslo par chutoviek v minulosti, nic nie je dokonale.
Re: Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
Myslím že reálné zkušenosti s tlačením tuhých i řídkých substancí má úplně každý už od svých kojeneckých let. Překvapilo mě že autor článku o tom vůbec nic neví. >:D
ad prvni odstavec - dnesni motory jsou subtilni chrastitka pracujici s ohromnymi tlaky, olej jiste je jedna, nikoliv jesina, soucast toho celku. ja jsem pouze reagoval na tvou myslenku ohledne pouziti ridkych oleju v lete - ja mam bez ohledu na rocni dobu stejnou teplotu oleje po zahrati motoru, tedy jestlize je mi 0w-30 v zime dobry, mel by mi byt dobry i v lete. ne?
ad teplota vody - take nevidim duvod toho, aby to nekdo filtroval, ale zase na druhou sttanu mi to je dneska jedno, protoze chladici soustava auta je vskutku bezudrzbova a nijak me to v provozu nelimituje. mel jsem kdysi astru g, tam se to houpalo, pak prisel prvni passat a ja jsem ziral, jak stabilni teplotu drzi. :-))). probiral jsem to se servismanem a ten mi vysvetlil, ze je tonfiltrovane a tedy kdyby nahodou ta rucicka vyletla vys, je to uz opravdu vazne. notak to vim a pocitam s tim.
ad podvodnici z vlkohradu - jiste jsou to podvodnici, oatatne uplne stejne jako vsichni ostatni vyrobci aut, at uz jsou odkudkoliv ;-)
Teplota oleje je vec jedna a jeho viskozita vec druha. Olej 0W-30 udela pri 100 stupnich C uplne jiny ochrany film, nez napr. olej 20W-50. U techle extremne tekutych oleju sice nemusis auta v zime moc zahrivat, ale pak pri vyssich teplotach zkratka nejsou tak dobre. Coz je i to, o co vyrobcum jde. Oni nechtej, abys jezdil jednim autem 30 let, oni chteji, aby sis koupil kazdych par let novou generaci. Sam to vidim v praci... zadny motor v modernich Benzech nevydrzi to, co vydrzeli stare W124, W126 atd.
K te teplote vody... ja nastesti nikdy nemel auto od podvodniku z Vlkohradu, ale treba Lancia Delta II bezne ukazuje teplotu v rozmezi 95-105 stupnu. Tenhle nesvar, kdy ti teplota vody po zahrati neustale ukazuje presne 90 stupnu bez ohledu na to, jestli jedes zrovna po dalnici nebo stojis v kolone nebo jestli se ti zrovna sepnul vetrak, to je typicky zlozvyk nemeckych vyrobcu. Asi tim chteji hloupeho zakaznika presvedcit, ze je vse v poradku, protoze spousta lidi ani nevi, kde ma motor a teplota chladici kapaliny okolo nebo dokonce pres 100 stupnu C by je mohla vydesit, kdyz se voda prece pri 100 stupnich vari a kazdej druhej ani nevi, ze tam nema cistou vodu... >:-[] Ale napr. Lancie nebo Saaby ukazuji teplotu realne, rucicka i reaguje na kazde sepnuti vetraku.
hele, ty zimni vs. letni mesice - nevim, jak to mas v autech ty, aleu me bez ohledu na rocni dobu se provozni teplota oleje ustali na stejnych hodnotach - kdyz jedu vlazne, tak na 90-95, kdyz to zenu tak 100-105. podle me to souvisi s celkovou teplotou vody, ktera udrzuje stalou teplotu motoru bez ohledu na vnejsi teplotu. tedy nezda se mi, ze olej dobry na zimu by v takovem pripade v lete dobry nebyl. akorat proste kdyz je v lete vyssi okolni teplota, tak se mi to cele zahriva na tu provozni logicky kratsi dobu. ja tedy jeste ke vsemu parkuju v kryte hromadne garazi a i kdyz je venku 20 pod nulou, tak v garazi nemzne. obvykle v zime mame 5-10 stupnu, v lete 15-20, takze to ani neni tajovy rozdil.
co se tyce toho mereni teploty vody, tak jeden servisman u vw mi priznal, ze je ten udaj pro ridice znacne filtrovan. ze oproti stavu vlazne jizdy (nejakych 90 stupnu) ma pri prudke jizde voda teplotu klidne i 105. to by ve finale (po zahrati) v podstate korespondovalo s tou teplorou oleje, kterou mi to ukazuje. preci jen je ten motor jeden celek a obe ty provozni naplne v nem nejakym zpusobem cirkuluji tak, ze jejich teplota musi byt v nejakem vzajemnem vztahu (zrejme velmi podobna).
Podla mna ma nejakeho japonca :-)
Pozriem si to zajtra tiez, dnes som to neustriehol.
Ale tiez sa mi 0w nezohrieva jazdou v meste nejako prehnane rychlo. CVT je na motor dost setrne za studena. Na 90st. to vidim po pamati najskor tak za 7-10km.
a zaver je ze autor nevi a nechce napsat svuj zaver ? >:D ale popravde po precteni tohohle "Při volnoběhu tak studený olej jen pomalu teče mazacími kanály motoru, neboť je studený a v mazacím systému je relativně nízký tlak." snad ani nazor autora znat nechci >:D jako fakt tohle napise motoristicky novinar?
ja se k autu chovam desne, nastartuju, a pak se dam do cisteni od snehu a ledu kdy se me auto zahreje a prohreje interier ci odmrazi okna a zrcatka, nojono holt Krkonose, to nejsou ty 2centaky co zname z kalamitni Prahy :-! a zvlastni je ze ac jsem to takto praktikoval priblizne 8 let (posledni rok Audikna stala v Praze zaparkovana a najezdil jsem s ni jen cca 1000 kilaku za rok, takze 9 rok nepocitam) tak to me posledni prodavane auto melo pri prodeji prez 760 tisic najetych kilometru, kdy za me asistence najezdil zhruba 250 tisic kilometru a s motorem zadne problemy nebili, kde se tedy stala chyba a co jsem tedy delal spatne ze jsem auto hned nerozjel a presto jezdilo dobre?
jinak pristi rok se tu sejdeme zhruba touhle dobou u podobneho clanku, tak jako 2x do roka u clanku o prezouvani kol, a dalsich clancich co se recykluji tak nejak kazdy rok :-)
...vysvetlenie je jednoduché: budík oleja má stupnicu od cca nuly a budík chladiacej kvapaliny má budík od cca 50°C. Napoj si to na diagnostiku a sleduj skutočné teploty...
Nechápem prečo nemôžu urobiť aby chladiaca kvapalina cirkulovala aj cez olejovú vaňu (podobne ako v bloku motora). Vaňa by mala štrbiny ako blok motora. Pomohlo by to rýchlejšiemu ohrevu oleja. Uvedomujem si, že by to mohlo skomplikovat trochu konštrukciu vane...
Na to, že je lepsie chladiť aj výfukové zvody, na to už prišli (mimochodom to mi tiez napadlo už oveľa skôr ) :-). Nech sa chladiacim okruhom chladí všetko: blok motora, výfukové zvody, turbo, olej... Potom už stačí "len" nadimenzovať chladiacú sústavu s chladičom a malo by to fungovať ;-). Termostat to predsa všetko ako vy hovoríte "uhlída" ;-).
Niekde to teplo chceme, inde ho zasa nechceme, napr. zvody sú horúce hneď, tak prečo nepremiestniť teplo z nich na olej?
A čo tak elektronicky riadený okruh chladiacej kvapaliny?
Jedna z věcí, která mě například na HDM rozčiluje, jsou úmyslně zvýšené otáčky a odmítání přeřazení výše. Člověk chce za studena šetřit motor a proti tomu je program převodovky, která se chce pro změnu zase co nejdříve zahřát a tak neustále "prokluzuje".
Cca 1400-1800ot. mi přijde optimální studené pásmo a přesně v něm nechce motor s převodovkou pracovat, dokud se olej automatu nezahřeje.
Dost aut ukazuje teplotu oleje (byť to třeba mají schované v palubním počítači). A nemívají to nějak přehnaně učesané, že by to bylo nepoužitelné. To se bohužel nedá říct o teplotě chladící kapaliny, ta je kolikrát nepoužitelná a příslušný ukazatel je pouze jakousi výplní prázdného místa. To už je snad lepší jen kontrolka studený/ upečený, protože ta alespoň nedává zdání, že by mohla ukazovat něco přesnějšího. Můžeme za to poděkovat "také řidičům". Tohle je podle mne větší problém než pomalejší zahřívání oleje.
Re: Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
Njn, hydrodynamika je potvora, když se o ní nic neví. A v motoru má ještě svá specifika daná konstrukcí oběhového systému. Souhlasím s vámi, po natlakování systému je za studena vyšší tlak.
V mnoha autech je teplota oleje. Jak píše i Dusil, je to v palubáku u každýho druhýho koncernu. Děsivější je, že už občas nebejvaj ani ty teoloměry chladicí kapaliny.
Ráno než vyjedu nechám motor běžet 5 minut. Pak se opatrně rozjíždím. Za 2 km jsem na dálnici a po cestě k dálnici jedu do kopce a na dálnici do kopce . Kdy jedu max do 2500 ot/min. (benzin bez turba) Při zahřátí teploty od 80 stupňů to rozjedu na 3500 ot/min. Z práce jsem za 1km na dálnici, tak 10 minut před odchodem nastartuji motor.
Když vezu dceru ráno do školky. Tak nastartuji a jedu hned s tím, že u školky nechám motor běžet.
Re: Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
Už jsem se začal bát, že to nikoho netrkne. Samozřejmě že studenější olej se drží na hodně vysokém tlaku a azvs rostoucí teplotou jde tlak dolů k běžným hodnotám.
No, on chtěl říct, že není dobrý nápad auto nastartovat a jít se ještě nasnídat... ale je to tam jen mezi řádky. :-)
A už tam není vůbec, že ideální je dát si tu práci a než se rozjedu, tak chvíli držet motor ve zvýšených otáčkách... co je to chvilka a co jsou to zvýšené otáčky už se liší podle motoru, typu i stavu, oleje - dtto... a počasí venku.
Kolem -5 to moc neřeším.. teď.
Kolem -10 mu dávám tak do minuty...
Když bylo přes -20, tak jsem počkal klidně i minuty 3.
Co jsou zvýšené otáčky je ještě širší otázka... a nejlepší je to vyzkoušet s měřením tlaku oleje. Dobrá auta, (třeba Alfa 164 >:D ) mají tlakoměr oleje na palubce.
Ideální je zvýšit otáčky tak, aby tlak oleje studeného motoru byl srovnatelný s tlakem oleje za tepla - opět velmi orientačně cca 4 bary.
V praxi je to nejčastěji mezi 1500 a 2000 otáček motoru... a těsně po nastartování míň, jak se prostupně zahřívá, tak lze trochu zvýšit...
To celé neplatí pro služební diesely - tam je to jedno.
>:D
Pane Dusile.. jel jste někdy v autě s tlakoměrem oleje?
Píšete "neboť je studený a v mazacím systému je relativně nízký tlak."... pak všechna auta s tlakoměrem oleje, co jsem kdy jel, měla ten budík pokaženej... studený motor má vždycky vysoký tlak v mazacím systému.. a někdy dost dramaticky.
Právě budík je dobrý nakopnutí pro ty, co vytáčí studený motor do vysokých otáček.. kam letí ručička tlakoměru je skutečně varující...
Pokud se ma tedy s autem vyjet ihned, takze námrazu a vrstvu snehu na aute tedy resit s vypnutym motorem? Asi jsem barbar, ale ometu si vždycky dveře ridice, nastartuju, pustim vyhrev zadniho okna + ofuk na predni a pak teprve ometu zbytek auta a odstranim námrazu :-) Zajima me spis jina otázka, mam C5 2011 a tam ja ukazatel teploty vody i oleje. Paradoxne se mi rychleji zahriva olej nežli voda. Bohuzel to nemá stupnici, je to reseno jen formou obdelnicku, které se postupne rozsvici az dosashnou do stredu ukazatele. Takze cim to je, ze po najeti na okresku mam uz 2 carky na oleji, ale na vode ještě zadnou nebo teprve první? Jsem vždy tak 2 carky s vodou pozadu. Zahrate auto ma 6 carek. První dosahnu zahrati oleje a teprve potom vody....mate pro to někdo vysvetleni? Je tam nejaka zavada a nebo jen jsou od vyroby spatne nastavene ukazatele, které jsou samozrejme nastaveny tak, aby ridice nijak neobtezovali?
Se zahrivanim motoru je to hlavne individualni podle toho, kde clovek jezdi a s jakym typem motoru. U atmosferickych motoru staci zahrat jizdou a pokud jezdite do prace po meste, tak prakticky u jakehokoliv motoru staci plynule zahrati jizdou. Ale pokud mate napr. turbo a s autem najedete kratce po vyjeti na dalnici, tak bych rozhodne doporucoval motor pred jizdou zahrat. Zvlast u starsich aut, ktere pouzivaji jeste normalni oleje s poradnym mazacim filmem. Napr. moje pritelkyne pri ceste do prace najizdi po necelem kilometru na dalnici, pri ceste z prace najedete na dalnici dokonce uz po par stovkach metru. Asi si kazdy dokaze predstavit, ze v zimnim pocasi neni pro zadny motor, natoz pak pro turbo, idealni, kdyz s uplne studenym motorem, kde ma olej konzistenci medu, date hned plny plyn, aby jste se zaradili do dalnicniho provozu. A pouziti tech modernich "vodovych" oleju 0W-x bych taky nedoporucil (u aut, ktere ho nemaji uz z vyroby, coz jsou jen ty nova od nekterych vyrobcu), protoze tyhle oleje vymaji vetsinou horni teplotni viskozitu 30, coz zase v letnich mesicich pri sportovnejsi jizde nemusi zarucovat dostatecny olejovy film.
Pritelkyne ma napr. v 9-3 2,0T Standheizung Webasto, ktere se da ovladat i na dalku pres mobil. Takze si to vzdycky treba 20min. pred vyjetim zapne a kdyz nastartuje, motor je uz zahraty a muze s klidem hned na dalnici, aniz bych mel obavy o zivotnost motoru. Tohle reseni bych doporucil asi kazdymu, ktery ma podobny jizdni rezim, kdy clovek jeste uplne studeny motor potrebuje poslat do otacek.
Taky je dobre myslet na to, ze se olej zahriva pomaleji, nez chladici kapalina. Ja mam napr. ve starych Lanciich jeste i ukazatel teploty a tlaku oleje, ale prakticky ve vsech modernich autech uz je jen teplota chladici kapaliny, ktera ale nezarucuje, ze je motor celkove zahraty na optimalni teplotu. Pritom paradoxne spravna teplota oleje je v podstate jeste dulezitejsi, nez teplota chladici kapaliny.
Nastartovat. Za stání auta na místě mírně zvýšit otáčky motoru bez zatížení, aby hustší studený olej mazal, ale do motoru nešlo mnoho paliva. A tak nechat běžet několik minut. Pak bez prudkého přidávání plynu zvolna (jen šimráním pedálu plynu) vyjet na max. 2. převodový stupeň. Kdo tam pustí víc paliva, smývá olejový film z válců a pístů! Kdo jede na příliš nízké otáčky, tak nedomazává hůře přístupná a vzdálenější místa motoru (vačky, řetěz, atp.).
Len pre zaujimavost, terajsie Subaru (minimalne Forester a XV) maju presny teplomer oleja na strednom displeji hore, ale na druhu stranu, teplotu vody takto nemaju. Ono automat i tak ten motor za studena setri, takze nedovoli uplne hluposti.
To je inak slusny fail, resp. znacna neznalost autora.
Inak chlapik z EE je celkom fanusik japonskych aut, ale boxer asi nebol uplne vhodny na demonstraciu teplot, kedze je to skor kuriozita ako standard.
U mě modrej teploměr vody zhasíná už při padesáti, a to má olej ještě tak 20 stupňů a viskozitu medu.. ;-\
Naštěstí v palubním počitači je teploměr oleje, takže tím se řídit dá :-)
Auta bez teploměru jsou peklo.
To by měla být samozřejmost.
A teploměr oleje - alespoň v palubáku - je cool věc.
A ještě pomaleji se zahřívá v převodovce - moje současné auto má teploměr oleje v převodovce a je to hodně zajímavý. jednak jak pozdě se to dostane do provozní teploty a jak se to přehřívá, když jedeš flat-out.
Jako vždy, článek nemá žádné ukončení ani doporučení pro toho, kdo by snad něco podobného čekal.
Já jsem, samozřejmě, nic nečekal a po těch "sto" letech, co se o auty nějak zabývám, vím, co mám dělat, když rozjíždím zmrzlé auto. Konkrétní auto, s konkrétním motorem, v konkrétním technickém stavu a s konkrétním druhem motorového oleje.
Článek opět hlavní poslání, podle mě, nesplnil. :-(:no:
Edit : Než jsem to sesmolil dokud zde nic nebylo, tak to jednou větou napsal i Jenik3.