Bratislavská automobilka dnes patřící Volkswagenu má za sebou hodně komplikovanou historii. Vznikly v ní mnohé zajímavé projekty, které však nikdy nebyly realizovány.
Pán redaktor, uvažovalo sa o licenčnej výrobe modifikovanej Alfy Romeo 1750 Berlina. Dokonca sa cez Omniu priviezlo 8 kusov na testovanie. RVHP na čele z Ruskom to však zarazilo! :-(
Dobře, že jsi vzpoměl politiku. BAZ vznikly jako díky súdruhu prezidentovi Husákovi za jeho roli při potlačení Pražského jara a v následující Normalizaci. Tady zase Rusové kývli.... Takže skore je 1:1 ;-)
bez problémů? Tak možná jsou to jen "urban legends" ,ale kvalita Golfu mk3 z Bľavy nebyla na začátku úplně top. Tehdejší Československá televize si dokonce troufala kritizovat kvalitu zpracování Rapidů z BAZky. Stejný to bylo i v Boleslavi nebo v Kvasinách [odkaz]
Teprve až Němci naučili našince pracovat dobře a kvalitně. Každej pláče nad tím,že komunisti nedovolili výrobu prototypů atd. Díkybohu...každá velká investice do změny výrobních kapacit byla v plánovaným hospodářství risk. A i kdyby se byť jen jeden tehdejší prototyp dostal do sériový výroby,tak by ho jistojistě zabila kvalita zpracování. Proč se tehdy rozdělovala produkce pro ČSSR a západ? Vozy pro vývoz byly "poctivější" a třeba v Anglii probíhala dodatečná kontrola kvality. Tak to prostě bylo a slogan DoDo...Dodělej Doma nebyl daleko od pravdy.
To je reálnej obraz tý doby. Bohužel...a nemám iluzi o tom,že v Boleslavi to nevypadalo jinak. Jen díky koncernu se kvalita zlepšila o několik řádů. Jinak by to vypadalo stejně jako v bývalém SSSR. Kamarád pracoval v české firmě,která dovážela UAZy a montovala do nich motory Andoria nebo jak to tehdy bylo...pokud z výroby nějaká kontrolka svítila pořád..vyjmula se žárovka...pod kobercem v kabině se občas ukrývala i svačina dělníka z Ruska a tak podobně >:D
Kdo měl někdy tu čest sedlat první Favority,které se nejprve dostaly do podniků,ví o čem píšu :-) Tehdejší kvalita zpracování by v tržní ekonomice pohřbila celou automobilku.
Síce mi finančná skupina J&T leží v žalúdku, ale vďaka jej príspevku sa v súčasnosti pracuje na vzniku Tatry X Coupé, ktorá ostala vždy len na papieri. V prvej etape vznikne maketa 1:1 pripravená na druhú fázu - funkčný prototyp. :-)
No a počúvať príbehy hocikoho z niekdajšej BAZky je veľmi smutné, podobne ako chátrajúce prototypy, napríklad nákladiakov Devín v bratislavskom Múzeu dopravy, ktoré žiaľ má financie ledva na prežitie.
Musím uznat, že BAZ vymyslel několik hodně zajímavých projektů a na některé kousky naprosto přesně sedí pořekadlo, že doslova “upletli z ho*na bič”.
Takový příklad je Škoda Furgonet, podle mě doslova vydolovali ze špatné koncepce (motor vzadu) co mohli, auto působí dobře i se na něj dá koukat. Rozhodně bych s ním raději jezdil než z 1203 ;-)
Co považuji za velmi zdařilý kousek je Tatra 603X - to je paráda a pak dodávkové modely MNA900/1000. Pánové to mohla být pecka pokid by toto prošlo do výroby.
V každém případě klobouk dolu před těmito vývojári, nejen proto co vymysleli, ale i za to, že i přes házením klacků pod nohy za komára, to nevzdali a vyvíjeli dál :yes:
mě pobavil jeden prototyp od BAZ. Tzv. BAZ Oficiál. Ten vznikl ze Škody 120L podélným rozpůlením a rozšířením karoserie o 120mm. Jako motor použili TAZ 1500 ze Š1203 >:D
Áno, je tu v galérii. To už bolo riadne zúfalstvo. Akurát je ten Oficiál vystavený v Dopravnom múzeu v BA. Megahnusná plastová maska je žiaľ poškodená. Ešte vedľa stojí zaujímavý prototyp nejakej Škody zo 60. rokov v nálezovom stave. Som ho prvýkrát videl až tam naživo, predtým na žiadnej foto.
Ano tehdy mohli vyvíjet na vlastní pěst...to už dneska není možné :-) Nedokážu si představit,jak by i sebepovedenější prototyp vypadal v tehdejší sériové výrobě. Nevím jestli by to byla spíš komedie nebo tragédie. V té době byl i ing.Hrdlička rád,že do výroby protlačil Formana a Favorita pickup. Ale MNA se mi vždycky líbil..nebýt to v průběhu Perestrojky tak i díky spolupráci s AZLK to mohlo jezdit.
Nelze nevzpomenout, že kvalita Gardovek a Rapidů 120 z BAZky byla doslova otřesná. Zatímco produkce Kvasin (Garde a později Rapid 130/135/136) šla v drtivé většině na export na Západ a pár kusů do Tuzexu, pro běžný lid byli určeny Garde (a později Rapidy výhradně ve slabší čtyřrychlostní verzi 120) z BAZu. Jejich kvalita ale byla tak otřesná, že je skoro nikdo nechtěl kupovat ani v tehdejších podmínkách totálně vyhladovělého československého "trhu" (stejně jako podobně drahé Dacie 1310). Dodnes si pamatuju, jak jeden v hnusné tabákově hnědé připosrané barvě marně celé měsíce stál v přízemí obchodního domu Kotva... Do těch aut například často zatékalo, loupal se jim lak, každou chvíli něco v interiéru upadlo atd. Dokonce tehdy Svět motorů zveřejnil dopis nějakého zoufalého majitele, kterému zánovní Rapid 120 z BAZu kvůli špatně zapojené elektroistalaci kompletně shořel! Pověstná je také kvalita tehdejší produkce TAZu. Jakmile se tam z Vrchlabí přestěhovala výroba Š 1203, bylo ta tragédie a prý bývalo běžné, že když si nějaký český podnik jel pro dvanáctsettrojky do Trnavy, při zpáteční cestě po ose domů dojela sotva polovina aut! Také o tom SM odvážně informoval, pamatuju si na fotky v něm, které ukazovaly, že té 1203 hned při prvním otevření přední dveře vypadly z pantů (kromě záplavy jiných závad a nedostatků)... >:D >:D >:D
K tej Dacii si sa len tak nedostal. Tiez sem neputovalo neviemkolko kusov. A dost casto sa stavalo ze kym to doputovalo hoc len na vychod republiky, tak ju spoly cestou rozkradli. Viem o com pisem. Na jednu sme v lete 86 cakali a nakoniec dorazilo len torzo. Nakoniec otcovi ponukli Skodovienku 120 ktora bola komplet na mieste tak ju vzal. :-)
Nevím jak na Slovensku, ale v tehdejší ČSR byly Dacie 1310 (sedan) běžně k dostání v Mototechně a skoro nikdo je nechtěl, protože i v tehdejších ubohých poměrech to byl předražený krám, který měl neustálé poruchu a reznul už za výlohou. Nezapomenutelný detail u této Cauceskovy pomsty byla také skleněná(!) nádobka ostřikovačů v motorovém prostoru - vypadala jako menší zavařovací láhev! >:D >:D >:D
Hm, na východe republiky, konkrétne v Prešove bola v polovici 80 tych rokov bola situácia taká, že na Daciu sa čakalo cca pol roka čo si spomínam. A ako som písal vyššie, tak prišla v stave auta na náhradné diely :-) Tým pádom ohľadne prevádzky skúsenosťami vlastnými nemôžem poslúžiť, jedine od dvoch susedov, ktorí si ich ale naopak pochvaľovali, teda 1310 TX. Kupodivu im to ani nehnilo, ani sa to nekazilo nejak viac ako bežné autá vtedajšej doby z východnej produkcie.
A ešte k tej TAZ-ke, kvalite spracovania sa ani nedá čudovať, keď to tam vyrábala kopa väzňov, pre ktorých postavili väznicu priamo za múrmi podniku pri nákladnej vrátnici, aby ich nemuseli voziť zďaleka. >:D
Od lidí spolupracujících s BAZem v 80.letech mám spoustu hostorek. Tak například meli vyjiskřovací stroj, který byl šíleně drahej a tenkrát ho zdaleka ani neměla každá automobilka a ve fiatu třeba jel na tři smeny. V BA Zu kolem něj poskakovali inženýři pláštích a říkali že nevie čo to všetko umí, tak si tam třeba vyráběli nářadí ke grilu.
Nebo dorazili v srpnu do fabriky kvůli nějakým problémům a v konstrukci nikde nikdo nebyl. Když nekoho sehnali, dozvěděli se, že se udelalo hezky a všichni jsou na senách přece.
Ale takovej TAZ trnava byl taky skvělej. Jan Tuček přednášel o střepu škoda 120 a jejich derivátech a popisoval jak TAZ Trnava dostala příkaz vyrábět pro NDR a CSSR 600 tisíc zadních náprav v době, kdy přecházel z výroby praček na dvanátsetrojky >:-[]