Ekonomika
Přihlásit pro přidání komentáře
honzafi
Nalijme si čistého vína a pojmenujme trable pravým jménem.
Mít Béčko řidičák se dnes bere za samozřejmost, dokonce za kvalifikační přepoklad. Ano, doba se mění, nejezdí se už s koňským spřežením, čas hraje zásadní roli. Na druhu stranu zásluhou tohoto celospolečenského očekávání se hrnou do autoškol i lidi, kteří na to nemají. Ti lidi nejsou nějak horší, třeba jim dobře jde matematika, jakyzyky a kdo ví co, ale nemají prostě vlohy na řízení, na zvládaní nouzových situací, na technickou stránku věci.
Žel co si budeme, autoškolácký byznys potřebuje kvantitu, kterou prd naučí a popotahuje po reparátech, které pochopitelně nejsou zadarmo.
To, že učí žáky jezdit jako hňupy, třeba nevjet z vedlejšky do křižovatky, dokud půl kilometru na každou stranu nikdo není, to je věc další.
Nemluvě o tom, že ve finále je spousta řidičů, kteří (kromě kktků, co dále zmíněné dělají schválně), nepoznají rozdíl mezi světly denními, potkávacími, dálkovými a natožpak mlhovými; nechápou, že světla potkávací nastavená k potkávání helikoptér oslňují (stejně jako různé do-do denní, dálky či mlhovky), nejsou sto najet plynule na kruháč, tím spíš správně blikat při výjezdu a ne při nájezdu... O exotech, kteří při odbočení doleva si v rozporu se zákonem, rozumem i slušností "nadjedou" co nejvíc doprava ani nemluvě. Takovou prasárnu snad může nikdo udělat jen ze schválnosti a radosti, že nikdo další neprojede, tu možnou neznalost tam beru s rezervou.
O technice jízdy, kdy na místo podřazování či vyřazení učí sami autokoláci žáky stát jak blbci na spojce, škoda slov. A nebo když člověk vidí, jak z kopce jede hňup stojící permanentně na brzdě, neznaje nejen zásady "s jakým kvaltem nahoru, s takovým dolů", ale ani fyziku základní školy...
A s tím pomalu i souvisí otázky technické, které se zrušily, a kdy čím větší blb, neschopný vyměnit si i kolo, za volantem sedí, tím lépe pro asistenční služby, servisy...
Jo, za mého dědy, když si dělal řidičák, bylo přezkoušení z technické: rozeberte rychlostní skříň; pro druhého žáka: složte ji. Od té doby jde technická průprava dolů, ruku v ruce s auty méně opravitelnými a výše zmíněnými zájmy na tom, aby si ani žárovku či pojistku nedokázal uživatel vyměnit.
A obávám se, že nový návrh to nezlepší, naopak. Doba více správných odpovědí než jedné tu už byla a neosvědčilo se to.
Jinak byly také časy, kdy uchazečky ženské měly povinně o 10 hodin jízd více, žel to bylo genderově nekorektní...
Žel cesty ven z toho marasmu asi těžkou půjdou, neb by byly v rozporu s výše zmíněnými ekonomickými zájmy. Ono hold něco o sebe měla povinná vojna, kde si chlapi udělali řidičáky na účet eráru, stejně tak Svazarm... A to nejsem žádný komanč, jen poukazuji na to, že stávající praxe je špatná a soupeření o zákazníky cenou je cesta do pekel. A stačí obyčejné počty, kdy člověk propočítá náklady na provozovnu, mzdy instruktorů, amortizaci aut a palivo a rozpočítá je do ceny za béčko, zejména ve velkých městech uměle snižované, zjistí, že aby se to oplácelo, tak se to odrbává.
Mít Béčko řidičák se dnes bere za samozřejmost, dokonce za kvalifikační přepoklad. Ano, doba se mění, nejezdí se už s koňským spřežením, čas hraje zásadní roli. Na druhu stranu zásluhou tohoto celospolečenského očekávání se hrnou do autoškol i lidi, kteří na to nemají. Ti lidi nejsou nějak horší, třeba jim dobře jde matematika, jakyzyky a kdo ví co, ale nemají prostě vlohy na řízení, na zvládaní nouzových situací, na technickou stránku věci.
Žel co si budeme, autoškolácký byznys potřebuje kvantitu, kterou prd naučí a popotahuje po reparátech, které pochopitelně nejsou zadarmo.
To, že učí žáky jezdit jako hňupy, třeba nevjet z vedlejšky do křižovatky, dokud půl kilometru na každou stranu nikdo není, to je věc další.
Nemluvě o tom, že ve finále je spousta řidičů, kteří (kromě kktků, co dále zmíněné dělají schválně), nepoznají rozdíl mezi světly denními, potkávacími, dálkovými a natožpak mlhovými; nechápou, že světla potkávací nastavená k potkávání helikoptér oslňují (stejně jako různé do-do denní, dálky či mlhovky), nejsou sto najet plynule na kruháč, tím spíš správně blikat při výjezdu a ne při nájezdu... O exotech, kteří při odbočení doleva si v rozporu se zákonem, rozumem i slušností "nadjedou" co nejvíc doprava ani nemluvě. Takovou prasárnu snad může nikdo udělat jen ze schválnosti a radosti, že nikdo další neprojede, tu možnou neznalost tam beru s rezervou.
O technice jízdy, kdy na místo podřazování či vyřazení učí sami autokoláci žáky stát jak blbci na spojce, škoda slov. A nebo když člověk vidí, jak z kopce jede hňup stojící permanentně na brzdě, neznaje nejen zásady "s jakým kvaltem nahoru, s takovým dolů", ale ani fyziku základní školy...
A s tím pomalu i souvisí otázky technické, které se zrušily, a kdy čím větší blb, neschopný vyměnit si i kolo, za volantem sedí, tím lépe pro asistenční služby, servisy...
Jo, za mého dědy, když si dělal řidičák, bylo přezkoušení z technické: rozeberte rychlostní skříň; pro druhého žáka: složte ji. Od té doby jde technická průprava dolů, ruku v ruce s auty méně opravitelnými a výše zmíněnými zájmy na tom, aby si ani žárovku či pojistku nedokázal uživatel vyměnit.
A obávám se, že nový návrh to nezlepší, naopak. Doba více správných odpovědí než jedné tu už byla a neosvědčilo se to.
Jinak byly také časy, kdy uchazečky ženské měly povinně o 10 hodin jízd více, žel to bylo genderově nekorektní...
Žel cesty ven z toho marasmu asi těžkou půjdou, neb by byly v rozporu s výše zmíněnými ekonomickými zájmy. Ono hold něco o sebe měla povinná vojna, kde si chlapi udělali řidičáky na účet eráru, stejně tak Svazarm... A to nejsem žádný komanč, jen poukazuji na to, že stávající praxe je špatná a soupeření o zákazníky cenou je cesta do pekel. A stačí obyčejné počty, kdy člověk propočítá náklady na provozovnu, mzdy instruktorů, amortizaci aut a palivo a rozpočítá je do ceny za béčko, zejména ve velkých městech uměle snižované, zjistí, že aby se to oplácelo, tak se to odrbává.
Dalsia vec, ze netreba si robit iluzie a pri nahodnom preskusani akehokolvek vodica by sme boli svedkami, ze by drviva vecsina testy znovu neurobila - na veku vobec nezalezi.
Mladí by přeci jen měli výhodu - není to tak dávno, takže si to spíš budou pamatovat a tolik se toho nezměnilo.
Já třeba u autoškoly považuju za špatné to, že závěrečný test se odehrává v podstatě jen ve městě. Tedy, ona se tam obvykle odehrává i takřka celá výuka, takže se tomu závěru ani nedá divit, ale za dobré to nepovažuju. Pak jsou tihle absolventi mimo město docela... mimo.
Ale hlavně, co tak vidím ze svého pohledu: cílem není vyšší kvalita řidičů, cílem je více řidičů, tedy větší obrat jak trhu autoškol, tak samotných automobilů.
Testy, které se točí na slovíčkaření (formulacích), lze často udělat s malými znalostmi. Ano, pravděpodobně nebudeš mít 100 %, ale projít se kolikrát dá. Platí to třeba i v letectví. Takové testování je hloupé a jsou tam kolikrát vidět jisté vzory. Někdy to může mít člověk s minimální přípravou snazší než člověk, který se učil a má zkušenosti z praxe. Záleží také na bodování. Pokud se strhávají body za špatné odpovědi (penalizuje se tipování), tak je to těžké.
Myslím si, že výuka ve městech je důsledek testů ve městech. Času je relativně málo a proč ho plýtvat na něčem, co u zkoušky nebude? Není to tak správné, ale pro ně je to obživa. Bohužel není lehké zákazníka přesvědčit o tom, že by bylo dobré udělat víc hodin. Autoškola, která by na to šla poctivě, by zbankrotovala.