Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Změní se otázky autoškoly? Budou se je žáci učit nazpaměť?

Petr Slováček Petr Slováček 18. 2. 2018 • 08:26
2
12
Noví adepti autoškol se od letoška musí připravit i na doplněné testy s pozměněnými otázkami. Nejen mezi odbornými kruhy se ale šušká, že navrhované úpravy nejsou ku prospěchu věci.

Jednou z letošních novinek mají být přepracované testy závěrečné zkoušky pro novopečené řidiče motorek a osobních aut.

Ministerstvo dopravy to avizovalo už na konci loňského roku s výhledem na přelom března a dubna. Některé pasáže skupin A a B mají být doplněny, jiné upraveny a pár jich zmizí docela. „Chceme navýšit počet otázek. Naším cílem je zajistit jejich větší variabilitu a žadatele o řidičské oprávnění detailněji prozkoušet,“ vysvětluje Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy. Dodává také, že původní avizovaný termín byl pouze orientační, a potvrzuje tím domněnky odborníků, že se změny nedají tak rychle stihnout. „Vzhledem k tomu, že chceme, aby žadatelé o řidičské oprávnění měli dostatek času na seznámení se s novými otázkami, nabudou účinnosti později. Aktuálně je konzultujeme se zainteresovanými stranami,“ doplňuje Neusar.

Nesmí připouštět pochyby

Navrhované testy se nám dostaly do rukou. Působí podle nás ještě velmi nehotově, což odpovídá avízu o pracovní verzi. Podle několika zdrojů pochází text z dílen Centra dopravního výzkumu, které jinak nemá o kvalitní odborníky nouzi. Nejednotnost otázek ale napovídá, že se na přípravách podílelo víc hlav bez jednotné koncepce.

Ptali jsme se na názor odborníků, kteří již měli šanci si návrh prostudovat. Nahlas nechtějí věc příliš komentovat, ale nejásají. Testovým otázkám vytýkají chybnou strukturu a nelogičnost. Některé jsou vysloveně závadné – například dotaz na řešení křižovatky v situaci, kdy auto vyjíždí z obytné a pěší zóny. Podle zákona se totiž vůbec nejedná o křižovatku. Jiné dokonce připouštějí všechny tři správné odpovědi (Sledovat situaci v silničním provozu je povinen: a) řidič při řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti, b) řidič při jízdě mimo obec, c) řidič při jízdě v obci.)

Jiné dotazy se tážou také na problematiku, kterou zákon o silničním provozu vůbec neřeší (Kdo je zodpovědný za technický stav vozidla?). Ze všeho nejhorší jsou matoucí dotazy, které se musí žák naučit dopředu, aby jim vůbec porozuměl. „Povede to jen k tomu, že se lidé budou nazpaměť učit odpovědi. A ne pravidla samotná,“ myslí si dlouholetý šéf Besipu Roman Budský.

Výhrady na svých stránkách zveřejnila v polovině ledna také Asociace autoškol ČR. „Není zřejmé, u které otázky autor ověřuje znalost pravidel

provozu na pozemních komunikacích a jejich užití řidičem nebo znalost zásad bezpečné jízdy či náležitého chování řidiče. Toto jsou dvě zcela odlišné věci. Tomu je třeba texty otázek přizpůsobit a řádně je začlenit do struktury testu,“ komentuje předseda asociace Ondřej Horázný. Jako advokát zejména připomíná, že u testu z pravidel je nutno doslovně uvádět text zákona. Pouze u zásad bezpečné jízdy může být otázka položena trochu volněji.

Spokojenost

Zeptali jsme se několika učitelů autoškol na vlastní návrhy, a kupodivu si žádný z nich vyloženě nestěžoval na chybné znění současných testů.

Nechápali proto, z jakého důvodu se mají měnit.

Jejich nadšení ovšem krotí dlouholetý ředitel agend řidičů na Ministerstvu dopravy Karel Bezděkovský. Současná podoba je podle něj pouze nejmenší zlo, leč do ideálu má daleko. „Sice vyhovuje žákům i učitelům, ale žadatelé ve webové aplikaci klikají na otázky, které je nenutí otevřít zákon. V praxi tak nevědí, jak znalosti aplikovat, a bez dobrého učitele jim to nic nedá,“ myslí si někdejší vysoký úředník. „Otázky ani nemají správné parametry. V některých případech je například nejdelší odpověď správná. Jindy je jedna z nich očividně špatná, a proto ji hned vyloučíte. Nenutí vás to tak přemýšlet,“ myslí si Bezděkovský.

Už před lety proto prosazoval změnu testových otázek, které od dob zavedení elektronických testů nedosahují kvalit předchozích – vytvořených na počátku 90. let renomovaným právníkem Pavlem Buštou.

Návrh budoucího znění už se Karlu Bezděkovskému také dostal do ruky, a nijak nejásá. „Tohle bych do testu z většiny nedal a nedovolil si to předsunout Ministerstvu dopravy,“ kroutí hlavou.

„Vymyslet otázku není zase tak těžké. Ale vymyslet to tak, aby to mělo tu váhu, není žádná legrace,“ vystihuje pointu Karel Bezděkovský – člověk, který sám o sobě v žertu říká, že byl na ministerstvu drábem, který hlídal, aby autoškoly nepodváděly.

Chybí vnímání rizik

Ministerstvo dopravy kritiku nepopírá a veškeré výhrady prý zaznamenává. O výběru finálního zpracovatele je podle resortu ještě předčasné

hovořit. Nakonec se tak podle našeho názoru mohou otázky úplně proměnit.

Bez ohledu na chyby v navrhovaném znění ovšem testy postrádají jinou součást, po které odborníci už roky volají – test vnímání rizik. Podobný platí pro nové adepty řízení ve Velké Británii. A když dnes půjdete na přezkoušení k dopravnímu psychologovi, měli byste ho také absolvovat jako zkoušku, zda rozeznáte potenciální nebezpečí – třeba dítě, které se chystá vkročit na přechod bez rozhlédnutí. „Přiměje to řidiče jezdit defenzivně,“ vysvětluje exšéf Besipu Roman Budský.

Předseda Asociace autoškol by rád aspoň část otázek pokládat ve videoformě. Student by pak musel odpovědět v reálném čase jako při řešení situace na silnici – a už by se znovu nesměl k řešení vracet a měnit ho. „Lidé by se tak nemohli odpověď nabiflovat dopředu. Ale opravdu na hodinách výuky poslouchat a učit se,“ končí Horázný.

Letos nejspíš nebude

Do doby vydání nových testů vyčkávají třeba vydavatelé učebnic, protože nevědí, co všechno se změní. Oslovení učitelé autoškol jsou zatím v klidu

– po minulých zkušenostech už nevěří tomu, že by se změna udála tak rychle. Pokud vůbec letos.

A proč jsou nové testy tak důležité? Protože skupina začínajících řidičů patří mezi nejrizikovější a lepší závěrečné zkoušky mohou statistiky vylepšit. Dobře to ilustruje drastické zpřísnění závěrečných zkoušek motoškoly. Nejenže se snížily počty mrtvých motocyklistů, ale místo pozérů bez reálných dovedností teď absolvují testy opravdu jen ti, co se chtějí naučit jezdit. Na silnice tak konečně místo polotovarů vyjíždějí hotoví řidiči.

Víte, že…

… začínající šoféři s praxí do pěti let způsobí třetinu dopravních nehod v Evropě? Přitom je mladých mezi 15 a 30 lety na starém kontinentě jen pětina.

… podle průzkumu společnosti Goodyear mezi 6400 řidiči z 16 zemí mladších 25 let vyplývá, že by znovu nedokázali absolvovat autoškolu?

… dvě třetiny čerstvých absolventů autoškol přiznávají, že neabsolvovali kurz řízení podle platných osnov? Před třemi lety to zjistil Český rozhlas v dotazníkovém průzkumu mezi studenty maturitních ročníků středních škol v Praze a Plzni. Třetinu čerstvých řidičů nikdo nepřipravil na zvládání kritických situací a další třetinu pak pouze teoreticky.

Související články

Témata
21. 2. 2018 14:51
Nalijme si čistého vína...
Nalijme si čistého vína a pojmenujme trable pravým jménem.

Mít Béčko řidičák se dnes bere za samozřejmost, dokonce za kvalifikační přepoklad. Ano, doba se mění, nejezdí se už s koňským spřežením, čas hraje zásadní roli. Na druhu stranu zásluhou tohoto celospolečenského očekávání se hrnou do autoškol i lidi, kteří na to nemají. Ti lidi nejsou nějak horší, třeba jim dobře jde matematika, jakyzyky a kdo ví co, ale nemají prostě vlohy na řízení, na zvládaní nouzových situací, na technickou stránku věci.

Žel co si budeme, autoškolácký byznys potřebuje kvantitu, kterou prd naučí a popotahuje po reparátech, které pochopitelně nejsou zadarmo.

To, že učí žáky jezdit jako hňupy, třeba nevjet z vedlejšky do křižovatky, dokud půl kilometru na každou stranu nikdo není, to je věc další.

Nemluvě o tom, že ve finále je spousta řidičů, kteří (kromě kktků, co dále zmíněné dělají schválně), nepoznají rozdíl mezi světly denními, potkávacími, dálkovými a natožpak mlhovými; nechápou, že světla potkávací nastavená k potkávání helikoptér oslňují (stejně jako různé do-do denní, dálky či mlhovky), nejsou sto najet plynule na kruháč, tím spíš správně blikat při výjezdu a ne při nájezdu... O exotech, kteří při odbočení doleva si v rozporu se zákonem, rozumem i slušností "nadjedou" co nejvíc doprava ani nemluvě. Takovou prasárnu snad může nikdo udělat jen ze schválnosti a radosti, že nikdo další neprojede, tu možnou neznalost tam beru s rezervou.

O technice jízdy, kdy na místo podřazování či vyřazení učí sami autokoláci žáky stát jak blbci na spojce, škoda slov. A nebo když člověk vidí, jak z kopce jede hňup stojící permanentně na brzdě, neznaje nejen zásady "s jakým kvaltem nahoru, s takovým dolů", ale ani fyziku základní školy...

A s tím pomalu i souvisí otázky technické, které se zrušily, a kdy čím větší blb, neschopný vyměnit si i kolo, za volantem sedí, tím lépe pro asistenční služby, servisy...

Jo, za mého dědy, když si dělal řidičák, bylo přezkoušení z technické: rozeberte rychlostní skříň; pro druhého žáka: složte ji. Od té doby jde technická průprava dolů, ruku v ruce s auty méně opravitelnými a výše zmíněnými zájmy na tom, aby si ani žárovku či pojistku nedokázal uživatel vyměnit.

A obávám se, že nový návrh to nezlepší, naopak. Doba více správných odpovědí než jedné tu už byla a neosvědčilo se to.

Jinak byly také časy, kdy uchazečky ženské měly povinně o 10 hodin jízd více, žel to bylo genderově nekorektní...

Žel cesty ven z toho marasmu asi těžkou půjdou, neb by byly v rozporu s výše zmíněnými ekonomickými zájmy. Ono hold něco o sebe měla povinná vojna, kde si chlapi udělali řidičáky na účet eráru, stejně tak Svazarm... A to nejsem žádný komanč, jen poukazuji na to, že stávající praxe je špatná a soupeření o zákazníky cenou je cesta do pekel. A stačí obyčejné počty, kdy člověk propočítá náklady na provozovnu, mzdy instruktorů, amortizaci aut a palivo a rozpočítá je do ceny za béčko, zejména ve velkých městech uměle snižované, zjistí, že aby se to oplácelo, tak se to odrbává.

20. 2. 2018 11:20
Re: Ryba smrdí od hlavy
Úsměvný byl vývoj v Británii, kdy na dálnici omezili rychlost, protože bulvár vyvolal pozdvižení nad tím, jak po dálnicích jezdí testovací jezdci (pro běžného čtenáře bulváru) závratnými rychlostmi.
20. 2. 2018 11:18
Re: Ryba smrdí od hlavy
Hlavně, proto, abys byl dobrým řidičem (bez nehod a tak) v běžném provozu, stačí dodržovat ta základní pravidla. Spousta lidí porušuje a nebo ani nezná ta menší, takže nejsou úplně nutná k dobrému výsledku.

Testy, které se točí na slovíčkaření (formulacích), lze často udělat s malými znalostmi. Ano, pravděpodobně nebudeš mít 100 %, ale projít se kolikrát dá. Platí to třeba i v letectví. Takové testování je hloupé a jsou tam kolikrát vidět jisté vzory. Někdy to může mít člověk s minimální přípravou snazší než člověk, který se učil a má zkušenosti z praxe. Záleží také na bodování. Pokud se strhávají body za špatné odpovědi (penalizuje se tipování), tak je to těžké.

Myslím si, že výuka ve městech je důsledek testů ve městech. Času je relativně málo a proč ho plýtvat na něčem, co u zkoušky nebude? Není to tak správné, ale pro ně je to obživa. Bohužel není lehké zákazníka přesvědčit o tom, že by bylo dobré udělat víc hodin. Autoškola, která by na to šla poctivě, by zbankrotovala.
19. 2. 2018 16:14
Re: Ryba smrdí od hlavy
Ty pravidla z kdysi až tak špatné nebyly. Mimo obec rychlost neomezená, v obci 60 a přes noc dokonce devadesát ....já tak jezdím doteď a nebrzdím nikoho :-)
19. 2. 2018 08:22
Re: Ryba smrdí od hlavy
Idealni priklad je moje zena, je chytra, takze testy zvladla levou zadni, je zvykla ze skoly, ze se musí ucit hromadu "zbytečných a nesmyslných" věci nazpaměť, pak umi dobře ovládat auto jako takove, razeni, spojka vse na vybornou....ale v realnem provozu je desny zmatkar, desi zbytecne posadku, vytvari zbytecne krizove situace z věci, které se daji předvídat a tím se jim všem vyhnout a přitom jezdí podle předpisů a vse zpusobuje jen tim, ze ji nikdo od zacatku nevštěpoval do hlavy "předvídání" a rizikovost, že auto je v podstatě zbraň a podle toho se s ním musí zacházet. Určitě bych souhlasil s psychotesty při absolvování autoškoly, řidičáky na "zkoušku" na 1-2 roky. Nesnižoval bych nováčkům rychlost, pak by brzdili provoz a ostatní by je jen zuřivě a nebezpečně předjížděli. Škoda, že dnes už neplatí tolik co dříve, že rodiče naučili děti základy řízení již před autoškolou, tím pádem to měli v autoškole snazší, a hlavě ještě po autoškole hodně mých vrstevníků stále musela jezdit s rodiči....dnes si papíry udělá kde kdo, auto jsou dnes za 1 plat a takže si ho může dovolit v podstatě každý a pak to podle toho vypadá. A špatný je to i s důchodci, většinou se řídí pravidly, které byly "kdysi", nikdo jim nevysvětlí, že je to dnes jinak. Ve městě jedou 30, na okresce 70 protože tak jezdili kdysi i škodovkou a protože přeci nikam nespěchají a jedou "bezpečně pomalu"

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku