Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
kuny
... a nejen znacky, take ta cela situace by byla jaksi obracene, naprosto neprirozene. a plyne z toho jedine - kaskadera v protismeru na dalnici preci nemuze zastavit cedule. toho muze zastavit pouze podle druhu zarputilosti postupne: a) ztrata papiru, b) zabaveni vozidla, c) kulka. jako humanista podporuju postupny postup od bodu a).
Přesně tak. Nevím, jak je to rozšířené, nesleduji to, ale z dětství si pamatuji, že jsem při najíždění na dálnici vídal značky zákaz vjezdu na sjezdu (pěkně po obou stranách). Snad tam bývá i příkazová značka, po které straně máš "ostrůvek" objet. Ale jak říkám, dnes tyhle věci vůbec nevnímám. Jako dítěti mi to přišlo zvláštní. Troufám si říct, že většina nájezdů v ČR je tak jednoduchá, že by si jeden myslel, že to snad splést ani nejde. Bylo by zajímavé zjistit, jestli se to týká hlavně nájezdů, které třeba nejsou tak přehledné.
wladyk
Pomůže jediné. Nedávat řidičáky dementům.
plavean
Jizda na dalnici v protismeru je opravdu prusvih.
Ale preci jen navod ve stylu "zastavte na krajnici, a zavolejte na sebe policajty, seberou vam ridicak a daji mastnou pokutu, pripadne pujdete k soudu / sedet za obecne ohrozeni..."
No ja nevim, neprijde mne to prilis motivacni, aby se clovek v te chvili zachoval spravne. 8-s
Ale preci jen navod ve stylu "zastavte na krajnici, a zavolejte na sebe policajty, seberou vam ridicak a daji mastnou pokutu, pripadne pujdete k soudu / sedet za obecne ohrozeni..."
No ja nevim, neprijde mne to prilis motivacni, aby se clovek v te chvili zachoval spravne. 8-s
To určitě. Na druhou stranu, měl by sis všimnout, že je něco špatně, ještě než na dálnici najedeš, tedy nejpozději v připojovacím pruhu. Pořád se dá zastavit (přinejhorším dobrzdíš až v odstavném) a dá se také vycouvat. Na dálnici se couvat nemá, ale také se nemá jezdit v protisměru a otáčení se je hodně blbý nápad. Opatrné vycouvání (pěkně s výstražnými) podle mne nepředstavuje větší ohrožení než setrvání v odstavném. Otázkou však je, jestli takový člověk vůbec zvládne bezpečně couvat. :-)
JohnyRnR
Pomohlo by přestat dělat z výsady právo a přestat rozdávat řidičáky jako housky. A po deseti letech klidně přezkoušení - s komisařem v provozu, případně na polygonu, žádné testy, ať to trochu prořídne... To ale není v ničím zájmu, takže se to reálně nestane. Takže se leda tak zavede omezení maximálního výkonu auta pro začátečníky (k ho*nu, dokonce potenciálně nebezpečné, ale "aspoň ti mladí parchanti nebudou hned mít BMW, když já poctivě pracující mám i v padesáti Felicii..."), případně se zvýší pokuty za rychlost (opět zcela k ho*nu, ale faktor závisti zde funguje podobně). To je totiž jediný opravdový zájem státu - výběr pokut neboli dodatečné daně z motorismu, nejčastěji za překročení rychlosti, zcela irelevantně k proklamované bezpečnosti. Důkazem budiž oficiální policejní statistiky nehodovosti za uplynulých několik let.
gil54
....které propíchnou gumy při přejezdu opačným směrem. Pak si snad všimnou, že jedou blbě. >:D
pcwifi
kolika lidem se to stane za rok, 1,2,5 ? tak vzit papiry na rok, pauza neuskodi. A te slepe vire v navigaci aspon na 2 roky, to uz je uplne bezmozek a nezrozum. Takovi za chvili zacnou verit, ze maji 3 zivoty jak ve videohre a podle toho budou i jednat.
Anonym
V ČR vidím problém s tím, že silnice nejsou nakreslené a když jsou, tak ne-reflexivně. Například není vidět krajnice a střed vozovky v šeru. Ještě horší to je, když pak proti vám jede auto a svítí. Nevidíte nic, jen tmu. A krajnici odhadujete podle stínů v příkopě.
Kdyby se na dálniční sjezdy a nájezdy kreslily šipky do jednotlivých pruhů, každého by trklo, že jede proti nějaké šipce a že je asi něco špatně. Nicméně radit policii a úřadům nemá smysl, oni to vždycky vědí líp. Hlavně, že všechno vyhovuje legislativě. Selskej rozum se nebere v potaz.
Kdyby se na dálniční sjezdy a nájezdy kreslily šipky do jednotlivých pruhů, každého by trklo, že jede proti nějaké šipce a že je asi něco špatně. Nicméně radit policii a úřadům nemá smysl, oni to vždycky vědí líp. Hlavně, že všechno vyhovuje legislativě. Selskej rozum se nebere v potaz.
Když takový jedinec ignoruje značku (mimochodem docela obří), bude ignorovat i šipku.
Značku je strašně snadné přehlédnout. Je vysoko a když jsem blízko, tak je mimo zorný úhel. Například ukazatele na kruhážích. Častěji člověk kouká na zem před sebe, protože se vyhýbá dírám. Zmatený člověk, například důchodce, nebo někdo, kdo zrovna má problém, bude taky spíš koukat na zem před sebe a na krajnici. Proto považuju vodorovné značení důležité.
Kam se třeba řidič dívá, když jede ve tmě, za deště a proti němu svítící kolona? Odhaduju, že na krajnici 5m před auto, protože v noci prostě není nic vidět a reflexní čáry chybí. To, co normální člověk prožívá v takto extrémních situacích, bude pro "zmatené" jedince běžné i ve městě. A o to mi jde.
Kam se třeba řidič dívá, když jede ve tmě, za deště a proti němu svítící kolona? Odhaduju, že na krajnici 5m před auto, protože v noci prostě není nic vidět a reflexní čáry chybí. To, co normální člověk prožívá v takto extrémních situacích, bude pro "zmatené" jedince běžné i ve městě. A o to mi jde.
To, co popisuješ, je alibismus. Takový člověk, jakého popisuješ, v první řadě vůbec nemá v provozu co dělat, nebo mu má přizpůsobit rychlost a způsob jízdy. To je začátek všech problémů. Pokud někdo v takové situaci nedokáže sledovat značky u cesty kvůli koukání po dírách, pak přehlédne i šipku. Přemíra značení taky škodí.
Za tmy, deště a podobného počasí značky září od tvých světel, jsou reflexní. To prostě nejde přehlédnout, leda ignorovat.
Za tmy, deště a podobného počasí značky září od tvých světel, jsou reflexní. To prostě nejde přehlédnout, leda ignorovat.
Jsem sice pro pořádné reflexivní vodorovné značení, ale nejsem přesvědčen, že tohle vyřeší. Nestává se to i ve dne? A pokud tě na sjezdu někdo z protisměru oslní tak, že přehlédneš, že máš jet doprava, tak se s ním přeci musíš pomalu srazit, nebo sjet ze silnice. Rameno sjezdu je jednosměrné a bývá jednoproudové. Když mě někdo oslní, tak se soustředím na pravou krajnici, která na nájezdech bývá vyznačená, a ta mě dovede do připojovacího pruhu. Bývá tam snad i plná dělící čára. Na typickém českém nájezdu se stačí držet vpravo. Něco jiného je například samostatný sjezd, na který bys mohl omylem odbočit, ale to bývá značené (což je správně) a opět to těžko omlouvat oslněním.
Někdy jsou značky špatně umístěné, ale pokud je někdo nedokáže sledovat, tak nemá řídit. Podmínky jsou očividně příliš špatné. Typická značka mi nepřijde zase tak nízko. Nemohu se přeci dívat pět metrů před auto. To bych musel jet krokem. Jo, v husté mlze se to stane, ale pak právě jedu pomalu.
Někdy jsou značky špatně umístěné, ale pokud je někdo nedokáže sledovat, tak nemá řídit. Podmínky jsou očividně příliš špatné. Typická značka mi nepřijde zase tak nízko. Nemohu se přeci dívat pět metrů před auto. To bych musel jet krokem. Jo, v husté mlze se to stane, ale pak právě jedu pomalu.
Nonsens
jasné, dá sa čakať, vyrojí sa tu kopec chytrolínov, ktorí tvrdia, že im sa to stať nemôže, že sú aj iné problémy a podobné hlúposti. Mne sa to takmer stalo a viackrát som bol v situácii, keď mi výrazná zelená reflexná stopka pomohla v istote, že idem správne. Kľudne si poslúžte páni dokonalí. Nie je podstatné, či ste vy bezchybní, ale či existuje reálne riziko vojdenia do protismeru a to existuje, lebo sa tak xkrát stalo. Výrazné reflexné stopky pomáhajú. Ostatné sú pivné kecy a pubertálne napínanie svalov.
Těch značek, které na špatný směr upozorňují, je na silnici dostatek. To znamená, že příčina už nemůže být v prostém přehlédnutí, ale buď v nevěnování se řízení vozidla (telefon, manžel/ka, děti, tchyně, pes, cokoli...) nebo ignorace značení (já a moje navigace víme všechno nejlíp, a tak dále...)
ale to je jedno. Ak ti niekto zvalcuje rodinu (sory, dúfam, že sa to nestane), tak ti nič nepomôže, že dotyčný sa za jazdy matlal v infoteinmente (pozdravujem pežot). V časoch, keď také reflexné tabule boli len v rakúsku a na západ od neho som si vždy povedal, prečo to nemôže byť aj u nás. Áno, možno ten dotyčný urobí pár chýb, ktoré ho dovedú až na hranicu protismeru (áno zaslúžil by si preplesk), ale ak ho tá megatabuľa zastaví, tak super. Veľakrát som aj ja na sebe uvedomil, najmä pri dlhších alebo nočných cestách, že tá záplava bežných značiek je často kontraproduktívna, mnohé človeku utečú. A príve vtedy je čas na ten reflexný preplesk, ktorý ťa zobudí. Aj ja som často šoféroval na hranici mikrospánku (kto nie?). Určite platí jedno, keď kvôli tomu zomrú ľudia, kecy o tom, že to je chyba toho dementa nikomu život nevrátia.
Já jsem ještě ospalý neřídil. Ještě jsem se ani nedostal do situace, kdy bych musel to dilema řešit. Když jezdím na velké vzdálenosti, tak buď mám druhého řidiče, nebo mám naplánované přestávky. Ze zkušenosti bych řekl, že produkuji relativně dost adrenalinu, když řídím. Pokud cesta není příliš dlouhá, zvládám ji v pohodě i bez adekvátního odpočinku. Tenhle mechanismus ale funguje jen po omezenou dobu. Jinde jsem na tuhle hranici tlačil (typicky v rámci sportu), ale v autě v běžném provozu ne.
Život holt přináší rizika. Nedá se s tím nic moc dělat. Snad všichni víme, že bychom neměli řídit, když jsme příliš unavení. Nemám nic proti reflexivním značkám, ale jejich pointou by nemělo být probírání polospících řidičů. Možná ho ta značka na chvíli probere, ale zastaví? A u další už může být tak mimo, že už ho neprobere. Reflexivní značka je pro mne o čitelnosti. Značky neodstraní nezodpovědnost/ rizikové chování.
Život holt přináší rizika. Nedá se s tím nic moc dělat. Snad všichni víme, že bychom neměli řídit, když jsme příliš unavení. Nemám nic proti reflexivním značkám, ale jejich pointou by nemělo být probírání polospících řidičů. Možná ho ta značka na chvíli probere, ale zastaví? A u další už může být tak mimo, že už ho neprobere. Reflexivní značka je pro mne o čitelnosti. Značky neodstraní nezodpovědnost/ rizikové chování.
... kdysi davno na konci socialismu, jeste coby cerstvy skolak jsem slysel vtip, ze se hada cech a american, kdo ma lepe zabezpecene prejezdy. cech povida, ze mame trojici znacek po osmdesati metrech, pak kriz pred prejezdem, kdo ho prehledne ma tam svetelne a zvukove zarizeni a kdo tohle prehledne, zastavi ho zavory. american povida, ze v americe maji pred prejezdem kriz. a cech se pta jestli je zo vsechno. american, ze jo. a cech se pta ze co kdyz to nekdo prehledne? a american odveti: "takoveho u nas nepotrebujem"... no a pointa? vzdyt je to to same. kdo netrefi autem na dalnici do spravneho smeru, toho proste za volantem realne nepotrebujem. svet se uplne zblaznil, kdyz se snazi tohle resit jinak, nez eliminaci z provozu.
Blbé je, že ten, koho bys chtěl eliminovat z provozu s sebou může vzít dost dalších, kteří eliminováni být nemusí. Jenže jediným řešením je důsledná dopravní výchova.
Vlastně ne, ještě je jedno řešení - autonomní auta. Ta do protisměru nevjedou. Ale kdo si je doopravdy přeje?
Vlastně ne, ještě je jedno řešení - autonomní auta. Ta do protisměru nevjedou. Ale kdo si je doopravdy přeje?
to byl preci vtip... ma poukazat na absurditu snah resit lidskou demenci cedulemi.
aj keď to beriem ako vtip, tak pointa je, že dotyčný kandidát na elimináciu môže v protismere skosiť 5 nevinných rodín. To nie je o tom delikventovi, ale o záchrane tých, ktorí za to nemôžu. Ja tým neospravedlňujem lemplov a ľudí, ktorí by možno mali dobrovoľne odovzdať vodičáky, ak tie posjaté tabule môžu zachrániť nevinných, tak ich tam dajme. A ako druhý krok môže kľudne nasledovať prísna eliminácia dementov za volantom.
Pointa byla, že cedulí můžeš mít milion a stejně tomu nezabráníš. Je to jak s varováními všude možně, kdy je pak lidé stejně ignorují. Jsem si třeba celkem jistý, že mi mozek filtruje značky. Pokud je všechno tak, jak "má být" (jak očekávám), tak není důvod tomu věnovat pozornost. Zpracuje se to na podvědomé úrovni.
Značka může vyřešit někoho zmateného, kdo prostě špatně odbočil, a zastavit ho, než se na dálnici dostane. Ale není to řešení u lidí, kteří nemají na řízení za daných podmínek. Obzvláště, pokud jim to v tu chvíli pořádně nemyslí. Každý může udělat chybu. Ale dokonat to a najet na dálnici v protisměru, to mi hlava nebere (obzvláště s provozem).
Jinak slušné řešení existuje (na ochranu nevinných). Jak už tu bylo napsáno, na sjezdy by šlo umístit "hřeby", které prorazí pneumatiky auta jedoucího špatným směrem. Čtyři prázdné pneumatiky snad zastaví i pomaleji uvažujícího řidiče. Jen tak vytvoříš překážku na sjezdu, která bude jen čekat na někoho jedoucího nepřiměřenou rychlostí. A nejsem si jistý, jak efektivní je to na run-flaty a samozacelující se pneumatiky.
Značka může vyřešit někoho zmateného, kdo prostě špatně odbočil, a zastavit ho, než se na dálnici dostane. Ale není to řešení u lidí, kteří nemají na řízení za daných podmínek. Obzvláště, pokud jim to v tu chvíli pořádně nemyslí. Každý může udělat chybu. Ale dokonat to a najet na dálnici v protisměru, to mi hlava nebere (obzvláště s provozem).
Jinak slušné řešení existuje (na ochranu nevinných). Jak už tu bylo napsáno, na sjezdy by šlo umístit "hřeby", které prorazí pneumatiky auta jedoucího špatným směrem. Čtyři prázdné pneumatiky snad zastaví i pomaleji uvažujícího řidiče. Jen tak vytvoříš překážku na sjezdu, která bude jen čekat na někoho jedoucího nepřiměřenou rychlostí. A nejsem si jistý, jak efektivní je to na run-flaty a samozacelující se pneumatiky.
Nicco
V Evropské unii se velmi vážně řeší boj proti „přelesňování“ značek. Je jich moc a řidič už je přestává vnímat. Je tedy dobrý nápad přidávat další značky? Nebo výrazné tabule?
Vlastne suhlasim, klidne muzou zahodit 30kmh, 40kmh znacky a dalsi 80 na dalnici 70 mimo mesto.
Vlastne suhlasim, klidne muzou zahodit 30kmh, 40kmh znacky a dalsi 80 na dalnici 70 mimo mesto.
Což je i tip na článek - zkuste si někam stoupnout na Černém mostě a pozorujte. Připojení od Ikea, tam co je značka dálnice za pomalou 90° zatáčkou, odkud se vynoříte do levého pruhu. Zázrak když se tam někdo rozjede aspoň na kilo. Nebo připojení ze Spojky směrem od lanového mostu - z kopce, zatáčka a připojovák. Pod kopcem jdou někteří frajeři přes plnou, však osmdesát stačí, kdyžtak si ostatní dobrzdí...
Na druhou stranu - kdo se trefí přes všechno na dálnici v protisměru, toho značka nezastaví, nejspíš si ji nevšimne a nebo nebude vědět, co znamená, protože jeho zájem o pravidla skončil vydáním řidičáku.