Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč jezdíme na dálnici v protisměru: Pomohly by cedule?

Matouš Jelínek
Diskuze (31)
Každoročně v ČR najede na dálnici několik stovek řidičů do protisměru. Lze tomu nějak zabránit?

Šestnáct kilometrů se řítilo auto v opačném směru dálnice D1, jiný řidič špatně najel na D8 a po srážce zemřel. Dalšímu seniorovi hrozí vězení za to, že ohrožoval okolí protisměrnou jízdou nedaleko Příbrami. Naposledy minulý týden chytili policisté řidičku, která slepě poslouchala navigaci a v opačném směru se vydala po dálnici D6. Hned několik případů z poslední doby dokazuje, že vozidla jedoucí v protisměru jsou neustávající problém. Vzhledem k rychlostem, kterými se auta na dálnici pohybují, přitom často má nečekaný vůz v protisměru tragické následky.

Nepozornost, ale i úmysl

Proč k problému stále dochází? Odborníci se shodují, že hlavní vinou je nepozornost řidičů. „Důvody mohou být různé: ztráta orientace, používání

mobilního telefonu, snížená viditelnost, případně i tělesný a mentální stav řidiče,“ vysvětluje Libor Budina z Autoklubu ČR.

Další příčiny vidí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Nepozornost, jízda pod vlivem návykových látek či léků. Někteří řidiči se mohou takto po dálnici vypravit i úmyslně, například proto, že minuli výjezd, nebo prchají před policejním vozidlem. Jsou ale zaznamenány i případy motoristů, kteří takovou jízdu považují za správný adrenalin. Nejsou vyloučeny ani sebevražedné úmysly,“ vypočítává. Oba se ale shodují na tom, že svoji vinu může sehrát i matoucí nebo nedostatečné značení.

Zkontrolujeme, doplníme?

Že by bylo co zlepšovat, o tom se přesvědčujeme na napojení silnice 16 vedoucí od Mělníka na D8. Na dálniční těleso se odbočuje z dvojice kruhových objezdů. Technicky zde nic nechybí, je tady zákaz odbočení, dvojice cedulí ukazujících, že odbočka na kruháči míří do protisměru… Jenže kdo je v záplavě značek přehlédne a sjede, už se nedozví, že míří vstříc rozjeté dálnici. „Jsou to asi tři roky, kdy jsem v zde v mlze dálkovými světly a troubením zastavoval zmatenou starší paní. Když je člověk mimo sebe, starší, nebo něco takového, cedule přehlédne,“ svěřil se o konkrétním místě dlouholetý příznivec našeho časopisu.

Z důvodu stále se opakujících problémů byly už před sedmi lety veškeré přivaděče prověřeny. Popud k tomu dal sám tehdejší šéf dopravní policie Leoš Tržil. „Tehdy proběhla velká kontrola značení na dálnicích a rychlostních silnicích. Bylo doplněno na místech, kde působilo nedostatečně nebo chybělo,“ popisuje Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic s tím, že nyní se žádné mimořádné kontroly nechystají. Tedy pokud nedojde právě k najetí auta do protisměru. „Pak se ve spolupráci s policií řeší i to, zda je dopravní značení správné,“ vysvětluje. Další změny v současné době ale organizace neplánuje a systém ukazatelů vytvořený ve spolupráci s Ministerstvem dopravy považuje za dostatečný. S tím se ale zcela neztotožňují oslovení odborníci.

Ruku na to?

„Bylo by dobré současné značky zakazující vjezd na jednosměrnou pozemní komunikaci v protisměru osazovat opakovaně,“ ukazuje řešení našeho

modelového příkladu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Ve zvláště rizikových lokalitách bych zdůraznil cedule přerušovaně svítícím výstražným žlutým světlem. Neuškodily by ani vhodné symboly či nápisy přímo na vozovce,“ doplňuje možnosti, kam směřovat.

„Když se podíváme na značení používané v České republice, nabudeme dojmu, že tady tomu něco chybí. Mám na mysli především to, že na rozdíl

od západních zemí zde nemáme důrazný reflexní podklad u desky se značkou zákazu vjezdu,“ zní kritika od Libora Budiny z Autoklubu.

Ten by si dovedl představit i doplnění nájezdů výrazným ukazatelem s rukou zastavující auto, jaký se používá například v Rakousku nebo nově Německu a na Slovensku. Právě v těchto zemích takto na nebezpečných místech upozorňují řidiče, který už špatně najel. A s řešením bychom pro lepší přehlednost souhlasili i my. „Znovu bych také nájezdy důkladně zkontroloval. Určitě se to vyplatí. Vždyť průměrně jeden řidič denně na dálnici najede do protisměru,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Co si počít v protisměru?

Jak by se měl zachovat řidič, který zjistí, že vjel na dálnici v protisměru? „Okamžitě se musí pro protijedoucí zviditelnit. Tedy rozsvítit dálková světla a zapnout varovné blikače. Současně je nutné s vozidlem zajet tam, kde hrozí nejmenší riziko možného vzájemného střetu, optimálně na krajnici. Ihned nato musí o celém incidentu informovat policii a následně vyčkat do jejího příjezdu. Rozhodně se nesmí pokoušet o otáčení, couvání zpět k výjezdu a podobně. Řidič i jeho případní spolucestující pak vyčkají na příjezd policistů chráněni svodidly mimo těleso dálnice,“ radí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Chyba za řidičák

Řidič, který vjede na dálnici do protisměru, musí počítat s dosti závažným postihem, který nelze řešit na místě. „Celá kauza bude postoupena příslušnému správnímu úřadu, který chybujícímu motoristovi uloží pokutu ve výši od 5000 do 10.000 korun, současně vysloví zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a udělí sedm trestných bodů,“ vypočítává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, co hrozí, pokud nedošlo k žádnému ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, či dokonce nehodě. „V opačném případě může být provinění kvalifikováno jako nedbalostní trestný čin ublížení na zdraví, či obecného ohrožení z nedbalosti. Zde už jsou postihy výrazně přísnější, za spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti či obecného ohrožení z nedbalosti může hrozit uvěznění až na deset let,“ dodává.

Tři otázky pro Jana Rýdla, vedoucího komunikace Ředitelství silnic a dálnic

Jak se Ředitelství silnic a dálnic snaží bojovat proti autům najíždějícím do protisměru?

Samozřejmě máme na dálnicích osazeno veškeré dopravní značení, které nám předepisuje zákon a norma. Zároveň nepřetržitě kontrolujeme, jestli dopravní značení není špinavé, pokácené, otočené a podobně. Dále využíváme systém na mýtných branách, který odhaluje jízdu v protisměru a varuje před potenciálním rizikem. Automaticky je propojen s Národním dopravním informačním centrem v Ostravě. I proto jsou dálnice minimálně čtyřikrát bezpečnější než jakékoliv jiné komunikace.

Proč se motoristé hned nedozví na informačních tabulích, že proti nim jede vozidlo?

Když řidič zavolá na linku 158 a informuje o autě v protisměru, je to otázka asi minuty, než se informace dostane do našeho systému. V tu chvíli ale vozidlo může urazit klidně několik kilometrů. Pokud jej ale zachytí náš detekční systém na mýtných branách, nečeká a zcela automaticky okamžitě zprávu na tabulích zveřejní. Operátor v tomto případě funguje jako lidský dohled, který dále informaci zpřesní. Stejně tak zpráva o události okamžitě vyrazí po e-mailech a textových zprávách do hlavních médií, třeba o ní ihned vědí v osmi rádiích. Je vysílána také prostřednictvím RDS-TMC.

Navštívili jsme některé nájezdy, u kterých si umíme představit najetí do špatného směru. Značení nechybí. Nemělo by ale po vzoru jiných zemí být dvojité, i na samotném nájezdu, aby si měl řidič možnost svoji chybu uvědomit?

V Evropské unii se velmi vážně řeší boj proti „přelesňování“ značek. Je jich moc a řidič už je přestává vnímat. Je tedy dobrý nápad přidávat další značky? Nebo výrazné tabule? Je to na diskusi. Správcem dopravního značení je ale Ministerstvo dopravy. Konečná zodpovědnost však vždy leží

na řidiči, který musí sledovat, kam jede.

Matouš Jelínek
Diskuze (31)
7. 3. 2018 11:05
Re: treba výrazné stopky
Pointa byla, že cedulí můžeš mít milion a stejně tomu nezabráníš. Je to jak s varováními všude možně, kdy je pak lidé stejně ignorují. Jsem si třeba celkem jistý, že mi mozek filtruje značky. Pokud je všechno tak, jak "má být" (jak očekávám), tak není důvod tomu věnovat pozornost. Zpracuje se to na podvědomé úrovni.

Značka může vyřešit někoho zmateného, kdo prostě špatně odbočil, a zastavit ho, než se na dálnici dostane. Ale není to řešení u lidí, kteří nemají na řízení za daných podmínek. Obzvláště, pokud jim to v tu chvíli pořádně nemyslí. Každý může udělat chybu. Ale dokonat to a najet na dálnici v protisměru, to mi hlava nebere (obzvláště s provozem).

Jinak slušné řešení existuje (na ochranu nevinných). Jak už tu bylo napsáno, na sjezdy by šlo umístit "hřeby", které prorazí pneumatiky auta jedoucího špatným směrem. Čtyři prázdné pneumatiky snad zastaví i pomaleji uvažujícího řidiče. Jen tak vytvoříš překážku na sjezdu, která bude jen čekat na někoho jedoucího nepřiměřenou rychlostí. A nejsem si jistý, jak efektivní je to na run-flaty a samozacelující se pneumatiky.
6. 3. 2018 10:39
Re: treba výrazné stopky
aj keď to beriem ako vtip, tak pointa je, že dotyčný kandidát na elimináciu môže v protismere skosiť 5 nevinných rodín. To nie je o tom delikventovi, ale o záchrane tých, ktorí za to nemôžu. Ja tým neospravedlňujem lemplov a ľudí, ktorí by možno mali dobrovoľne odovzdať vodičáky, ak tie posjaté tabule môžu zachrániť nevinných, tak ich tam dajme. A ako druhý krok môže kľudne nasledovať prísna eliminácia dementov za volantom.
6. 3. 2018 06:56
Re: treba výrazné stopky
to byl preci vtip... ma poukazat na absurditu snah resit lidskou demenci cedulemi.
Avatar - Blue Sun
5. 3. 2018 19:54
Re: treba výrazné stopky
Blbé je, že ten, koho bys chtěl eliminovat z provozu s sebou může vzít dost dalších, kteří eliminováni být nemusí. Jenže jediným řešením je důsledná dopravní výchova.
Vlastně ne, ještě je jedno řešení - autonomní auta. Ta do protisměru nevjedou. Ale kdo si je doopravdy přeje?
5. 3. 2018 19:39
Re: treba výrazné stopky
... kdysi davno na konci socialismu, jeste coby cerstvy skolak jsem slysel vtip, ze se hada cech a american, kdo ma lepe zabezpecene prejezdy. cech povida, ze mame trojici znacek po osmdesati metrech, pak kriz pred prejezdem, kdo ho prehledne ma tam svetelne a zvukove zarizeni a kdo tohle prehledne, zastavi ho zavory. american povida, ze v americe maji pred prejezdem kriz. a cech se pta jestli je zo vsechno. american, ze jo. a cech se pta ze co kdyz to nekdo prehledne? a american odveti: "takoveho u nas nepotrebujem"... no a pointa? vzdyt je to to same. kdo netrefi autem na dalnici do spravneho smeru, toho proste za volantem realne nepotrebujem. svet se uplne zblaznil, kdyz se snazi tohle resit jinak, nez eliminaci z provozu.