Presne tak, zatimco Tesla udela nepouzitelnej drek za 3 mio ciste na elektrinu tak u Mazdy premysleli a vymysleli reseni s pomocnym spalovakem, ktery je v praxi mnohem praktictejsi. Drzim jim palce at se to dobre prodava.
Ja myslim, ze se osvedcil, na jednotku hmotnosti i bez preplnovani dava obdivuhodny vykon. Na dobijeco motor ideal. A co se tyka ucinnosti, v elektromobilu s konstantnim zatizenim by mohla byt lepsi, nez v normalnim aute.
Spolehlivostí až tak moc ne = z principu konstrukce baštil olej víc než [odkaz] a podobnym způsobem jako TSi k tomu zakusoval svíčky ;-)
Spotřeba benzínu taky nic moc
Zajímalo by mě jestli použití wankelu má nějakej specifickej technickej důvod = jestli je to v něčem lepší = nebo ho chtěj využít protože do jeho vývoje tolik vrazili :-)
Wankel má z principu nižší účinnost = než doufat že v tomhle typu provozu bude trochu lepší = neni lepší..? No to je ten 2. odstavec = uvidíme [odkaz]
BMW i3 REX používá 2válec a neni to problém. Opel Ampera měl normální R4 = spíš to vidim na to zviditelnění = jestli tam je nějaká další technická výhoda nenapadá mě. Ta kompaktnost je fajn = ale za předpokladku že s vývojem nějak pokročili = tu spotřebu oleje a benzínu bych osobně akceptoval v RX-8 apod. = tady naopak
Nízké vibrace, kompaktní rozměry, menší počet dílů, příznivá výkonová hmotnost zatím nevyvažuje vyšší spotřebu paliva, vyšší spotřebu oleje, potíže se splněním emisních limitů, nevhodný tvar spalovacího prostoru, potíže s těsněním, malý kompresní poměr a nízkou životnost.
Pokud ho vyberou, tak všechny nevýhody hodí klidně za hlavu, protože u produktu, už předem určeného k tomu, aby díru do světa neudělal, je to jedno. To zviditelnění a udržení zažitého spojení Mazda - Wankel jim za to asi stojí. A kde jinde než v autě, kde spalovací motor bude na druhé koleji, bude malý a bude mít větší šanci se hned nevys*rat, díky tomu, že bude málo v provozu.
Néjakej blbec na Novinkách napíše zvratek o vibracích a krabicích od bot, pak to všichni vopíšou, někteří přidají krabici navíc a jednorotační princip, aby ukázali, že jsou ještě větší debi*lové a najednou jsou vibrace problém pístového motoru co pomalu zabíjí lidi víc jak sto let a je nutné je řešit na diskuzi.
No jo ale tady by běžel při konstantních ideálních otáčkách. V podstatě taková elegantně řešená elektrocentrála. Bez turba a dalších opičáren kolem. Takže bych se spolehlivosti v tomhle případě zase tolik nebál.
Jak píšou v článku tak má wankel výhodu, že nevibruje. Potřebuješ tam jen malý tichý motůrek, který ti dobije v případě potřeby baterky, kdyby si tam dal klasickej pístovej motor, tak zabere zbytečně moc místa a bude zdrojem vibrací. Nicméně to co zmiňuješ, že do jeho vývoje už nacpali hodně peněz, tak ho teď chtějí využít bude asi taky jeden z důvodů :-)
Ty je to teda jen moje domněnka, ale seš si jistej, že má Wankel nižší účinnost? Já bych si teda tipnul, že má naopak větší díky menším třecím ztrátám způsobeným jednodušší konstrukcí.
a na tuhle fantasmagorii si přišel jak? Proč by se jednoduchý spalovací motor, který doplňuje energii v případě nouze neměl osvědčit? Podle mě je to určitě lepší než klasickej hybrid.
Jako hračka pro bohatý podivíny, který s tím budou jezdit v okruhu 50 km od domova je to dobrý jinak je to k ničemu. Kdyby tomu Tesla dala taky pomocnej spalovák, tak je použitelnost tohodle jinak pěknýho auta o vesmír jinde.
Pomocnej spalovák do Tesly určitě nedorazí. Síť dobíjecích stanic = v americe solární panely a u nich rovnou tankuješ = se rozšiřuje a dojezd je přece jen o fous delší než 50 km :-)
Jak vidíš i v Evropě prodejně drtí modely D3 = už si zkusil jízdu jen na elektřinu? To je hodně velká paráda :yes:
Wankel je malý a relativně lehký, vzhledem k výkonu. Jeho ostatní parametry jako spotřeba, emise nebo spolehlivost už tak skvělé... nebývaly. Proto jsem docela zvědavý, co nového Mazda vymyslela.
Z článku zní hlavní argument, že je Wankel tichý... no, to jsou věci...
Jde videt, ze jsi necetl clanek. Psali to jasne, jako 2 krabice od bot. Jestli chces namitat, jakou velikost, pripadne znaceni dle, ktere zeme, protoze italove maji mensi nohu. Ja to soudim podle sebe, DE 42-43. Takze spotreba tak 3 litry na volnobeh, 4l pod zatizenim.. Emise taky nic moc.. Takze za me, Mazda me nepresvedcila. To kdyby dala ctyrkrabicovy motor, to by byla jizda panecku.
Taky se domnívám, že prodlužovač dojezdu by měl bý alespoň čtyřkrabicový. Jinak netuším jak Mazda zajistí aby řidič skutečně nepoznal že mu došla šťáva v baterkách. I když se třeba nezvýší hluk, pozná to podle drastické ztráty výkonu, klidně o několik desítek japonských velbloudů.
Na druhé straně je otázka, zda klient Mazdy jezdící maximálně 60 kiláků daleko vůbec nějaký výkon potřebuje.
A k dotazu Emela zda se jedná o jednorotorový motor mohu odpovědět že nikoliv, přiložený obrázek jasně potvrzuje, že v článku použitý odborný výraz "jednorotační motor" je nutno do naší laické řeči překládat jako dvourotorový. Jsem přesvědčený, že tam pan redaktor určitě neprásknul jen tak první obrázek Wankelu který zrovna našel, ale že vyobrazení má úzký vztah k tomuto článku popisujícímu nový motor do nejmenších detailů. Nebo ne ?
Ještě poznámka k velikosti - Ačkoliv jsou rozměry nového motoru zcela přesně určeny dvěma krabicemi od bot, nelze přehlédnout že na sesterské Autorevue je uvedena krabice pouze jedna. Je však zřejmé, že se jedná pouze o vyjádření v jiné soustavě jednotek podobně jako jsou třeba palce a lokty. Je tedy prakticky jisté, že zmíněná jedna krabice v případě Autorevue je minimálně od dámských kozaček, tedy podstatně větší
je hlavně jeho nízká hmotnost v poměru k výkonu a malé zástavbové rozměry. Malé elektroauto, které sebou musí tahat řekněme dva metráky baterek je už samo o sobě velmi těžké a přidáním těžkého spalovacího motoru se celá koncepce dostává na hranici smysluplné využitelnosti, protože nabité baterky, které mají problém utáhnout samy sebe (při smysluplném dojezdu) musí navíc tahat ještě těžký spalovák a to samozřejmě dojezd snižuje (v módu jízda na baterky). Takže wankel je jedna z mála cest jak přidat spalovák a výrazně nezhoršit hmotnost celé soustavy. Myšlenka zdaleka ne nová
[odkaz]
[odkaz]
Samozřejmou nevýhodou je naopak skutečnost, že wankel má vyšší měrnou spotřebu paliva (vztaženo k výkonu), takže se sice dosáhne lepšího dojezdu soustavy, ale za cenu vyšší spotřeby (a tedy emisí CO2), což jde poněkud proti myšlence jezdit na elektřinu, tady se sice na elektřinu jezdí, ale za cenu spalování benzínu s efektivitou horší než v běžném dvou/tří/čtyřválci použitém pro přímý pohon auta v klasickém uspořádání. Další věci je ošetřit starý problém wankelu s emisemi (rakovinotvorné látky), který nevadí při použití v Rusku na Sibiři, tam se wankel často používá u elektrocentrál, protože umí spalovat benzín, naftu i jakékoliv směsky a ekologie tam nikoho nezajímá a něco jiného je použít takový rakovinomet v bezemisní zóně města.