Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda do výroby vrátí Wankel. Víme detaily!

David Bureš
Diskuze (30)
Už od loňska víme, že Mazda využije Wankelův motor jako prodlužovač dojezdu pro chystaný elektromobil. Nyní odhalila detaily o něm.

Wankelův motor patřil v minulosti k Mazdě tak, jak k ní dnes patří technika Skyactiv. Po konci modelu RX-8 v roce 2012 se ho zbavila, v posledních letech ale z ústředí automobilky několikrát zaznělo, že se takový agregát vrátí, aby taková zpráva byla následně vyvrácena. Od loňska je však již oficiálně jasné, že Mazda Wankel opravdu oživí. A nyní už známe i detaily jeho nasazení.

Mazda jej vrátí do výroby již v příštím roce, kdy na trh uvede svůj první elektromobil. Ten však nebude dostupný jen v čistě elektrické variantě, ale také s prodlužovačem dojezdu ve formě spalovacího motoru. A právě tyto službu dostane na starosti Wankelův motor, který je pro takový úkol ideální díky svému tichému chodu. V obecně tichém elektromobilu nebude rušit jako spalovací motory konkurentů. Mazda dokonce tvrdí, že řidič vůbec nepozná, že mu došla šťáva v bateriích. Tak má být Wankel tichý!

„Prodlužovač dojezdu nabídneme hlavně kvůli tomu, aby se zákazníci nebáli, že někam nedojedou. Ne že by to bylo potřeba, protože klienti denně ujedou jen nějakých 60 kilometrů,“ říká k tomu Martijn ten Brink, viceprezident evropského zastoupení Mazdy. Jaký však elektrická Mazda bude mít dojezd, neprozradil.

Wankelův motor bude v případě chystaného elektromobilu jednorotační a atmosférický, což pro jeho úkoly má stačit. Bude totiž fungovat výhradně jako generátor elektrické energie, půjde tedy o obdobné řešení jako u BMW i3 REX, které jako prodlužovač dojezdu užívá zážehový dvouválec. Mazda rovněž slibuje, že bude hodně kompaktní, má mít podobnou velikost jako dvě krabice od bot.

Chystaný elektromobil bude podobně velký jako Mazda 3. Základem bude platforma určená pro malá a kompaktní auta. Jak se však novinka bude jmenovat, je zatím ve hvězdách, podle ten Brinka zatím o označení nebylo rozhodnuto. Nabízen má být v různých koutech světa, Mazda ale přiznává, že cílovými trhy jsou ty, kde je o elektrovozy z různých důvodů zájem. Ročně chce prodat 5.000 až 10.000 jeho kusů, což dokazuje, že bude spíše doplněním nabídky než tahounem prodejů značky.

„Elektromobily jsou součástí naší budoucí strategie Udržitelný Zoom-Zoom 2030, jsou tam ale hlavně proto, že některé trhy je vyžadují. Spalovací motory ale z našeho pohledu rozhodně nejsou odepsané. V následujících 25 letech budou stále hrát důležitou roli, protože budou nasazovány v hybridech a plug-in hybridech,“ říká ten Brink.

Mazda na rozdíl od mnoha konkurentů ani v Evropě neodepsala velké atmosférické motory, což se nyní ukazuje jako dobrý krok. Skyactivy sice v udávaných číslech o spotřebě nikdy nezářily, v praxi ale byly úsporné, na rozdíl od některých downsizingových motorů. Malé turbomotory naopak byly výhodné z hlediska stávajícího emisního cyklu NEDC, v nadcházejícím WLTP ale budou výhodnější větší motory, na které najednou někteří výrobci přezbrojují. „Nyní budou naše motory skutečně zářit,“ tvrdí ten Brink.

David Bureš
Diskuze (30)
9. 3. 2018 08:44
Re: Mazda
Není to zřejmé, protože to ještě nikdo nevyzkoušel ho použít jako pomocný dobíjecí motor. Takže tvoje hypotézy jsou fakt jen domněnky.
9. 3. 2018 08:39
Re: Mazda
Ty je to teda jen moje domněnka, ale seš si jistej, že má Wankel nižší účinnost? Já bych si teda tipnul, že má naopak větší díky menším třecím ztrátám způsobeným jednodušší konstrukcí.
5. 3. 2018 16:46
Re: Mazda
Jasne logicky - range extender jeste prodrazi celou soustavu a uz tak draha Mazda bude jeste drazsi.
5. 3. 2018 16:44
Prokopce s Millerem asi klepne
Autoforum doted vsude psal, ze Mazda odmita elektomobilty a najdnou tu mame elektro, hybridy a plug-in hybridy >:-[]
Avatar - twistedTSD
5. 3. 2018 11:54
Re: Mazda
Model S konkuruje M-B S odkdy?