Modely na CNG u nás zaznamenaly váhavý rozjezd. Nyní přichází jejich chvíle, pomůžou automobilkám dostat se z bryndy s emisemi. Nás přitom může těšit nízká daň a levné palivo.
V práci máme 4 roky staré kusy, nad 4000 rpm je výkon zřetelně seříznutý. Zejména ve srovnání s čistě benzínovou verzí 1.4 TSI 92 kW (v Leonu), která mě překvapila lineárním zátahem až skoro k 6000 rpm. Když přičtu vyšší hmotnost, tak mi G-TEC prostě přijde slabý. Je ale možné, že novější kusy mají jiný software s vyšším výkonem při kvalitním plynu.
Že je 1.6 TDI na delších trasách dynamičtější, s tim nemůžu souhlasit, zkoušel jsem a neni to pravda. I kámoši co se mnou jeli na hory a v práci sedlaj O3 1.6 TDI se ptali, jak se mi s tim benzínem jezdí a kolikátka motor to je, že to krásně táhne a zrychluje. Už současný G-TEC dává na válcích 93-96 kw a 220-225 Nm s plynem co načerpáš kdekolliv v ČR - těch 81 kw je garantovaná hodnota do prodejních materiálů, která zohledňuje to, že v části Německa je k dostání tzv. L-GAS což je CNG produkované zemědělci s nižším obsahem metanu. Tj. těch 81 kw je garantovaných i ve chvíli když tam pošleš plné bomby L-GASu.Teď je otázka jak se k tomu postaví nová oktávka s 1.5 TSI - spíš si myslím, že "zlegitimizuje současnej stav pro veřejnost". Že by se najednou na válcích naměřilo 110-115 kw se mi nechce věřit to už by byl na "plyňák neprémiové značky moc velký dravec" když audi s dvoulitrem dává 125 kw :).
Samozřejmě, chrochtání a velké přeskoky kvaltů dělají z 1.6 TDI nepříjemného společníka v městském a příměstském provozu. Ale na dlouhých trasách mi 1.6 TDI přijde o něco dynamičtější. Tohle by měl vyřešit nový G-Tec, který bude mít 96 kW, to už by mělo být dostačující.
S tím tankováním ... hodně CNG čerpaček je v areálech dopravních podniků, ke kterým musíš cíleně zajíždět z hlavní trasy a kde stejně záchod ani kafe není. Tohle je věc, která by mi nevadila jako soukromému majiteli-šetřílkovi, měl jsem LPG, tam jsem taky často zajížděl do různých no-name čerpaček, kde jsem hledal levný plyn, nikoliv kafe ... ale vadí to právě na těch služebkách. Zejména z tohoto důvodu pokud můžu, tak na služebku volím TDI.
Proč srovnávám s 1.6TDI? Inu proto, že to v době, když jsem sestavoval GTec, bylo za stejnou cenu a jde o porovnání úspornosti Nafty a CNG. Hovoříš o slabčí dynamice? Proti právě naprosto líné 1.6TDI s předlouhými 5ti kvalty (nehledě na chrochtání v interiéru) je GTec raketa. Z ní jsem právě přesedl a byl to nejhorší motor, který v Octávce (nepočítám základní 1.2TSI 63kW v O3 nebo 1.4 16V O2) vůbec byl = mrtvola...
S tím častým tankováním souhlasím, ale 300km v kuse v pohodě dáš = stejně jdeš pro kafe nebo na záchod, tak to s tím prostě spojíš. Problémy s trakcí se týkají jen rozjezdů do kopce a zimy ;-)
Sam jsem s ecofuel passatem dva roky jezdil - ma celkem dobry kompromis 21kg cng a 31l benzinu (cili o neco vetsi dojezd na cng, ale furt aspon 300km i na benzin, coz se mi dost hodilo, kdyz jsem jel Chorvatsko, Bosnu a Srbsko - Nova octavia ma sice o par kilo vic cng, ale jen 10l nadrz na benzin a to je dost nestesti, pokud chce clovek nahodou jet nekam, kde cng nemaji).
Jinak pasik ma sice 150k, ale kroutak ma omezeny na 220Nm, coz je na 1.7t auto dnes uz dost malo a zadna raketa to neni- dynamicky na tom byl dost podobne jako oktavka, ale diky kompresoru mel alespon vic sily v nizkejch otackach.
Nejsilnejsi cng do osobaku dela tusim Audi v nove A4/A5 s dvoulitrem TSI, ale porad jde jen o asi 180k a opet snizeny kroutak - cng motory byvaji minimalne v konzernu vzdy podladene.
Nicmene i pres to vsechno jsem zastance cng, protoze to je realna, funkcni, ekologicka a dostupna alternativa, ktera omezuje uzivatele skutecne minimalne (s vyjimkou lidi, kteri jezdi casto na Balkan nebo do Skandinavie).
Otázkou je, zda to srovnávat jen s dieselem. 1.2 TSI stála svého času o v oficiálním ceníku 70 tisíc méně než 1.4 G-Tec. Pro soukromého uživatele IMHO jasná volba.
Jako občasný uživatel služebních 1.6 TDI a 1.4 G-Tec bych plusy a minusy viděl vyrovnaně. Na delších služebkách je hlavním problémem G-Tecu časté tankování. Slabá dynamika taky nepotěší. A problém s trakcí dovede nepříjemně překvapit i na mokré vozovce.
Je to jen o zvolené nádrži, Škodovka udělala kočkopsa - malá nádrž na CNG a velká na benzin + omezila výkon na 110k (úprava ze 125k) papírově. Passat má 150k a nádrž na 25kg CNG, prakticky na 500-550km + malá nádrž na benzin, tuším 10 nebo 15l ;-)
Easy - problém nastává pouze při rozjezdu na kluzkém povrchu v prudkém kopci, platí pro uježděný sníh, led, případně když hodně leje. Jde o to, že 1.4TSI je poměrně lehký motor a všechna váha jde v kopci dozadu a jsou tam i ty lahve, takže se předek trochu odlehčí. V zatáčkách problém není, GTec je chová daleko líp než např. težké TDI, kde je všechna váha na přední nápravě a nedotáčivost je daleko větši. Při nevybíravé jízdě je hodně težkopádné a má tendenci jít ze zatáčky po předku ven. GTec i klasická 1.4TSI jsou na tom o dost líp - mám vyzkoušeno.
Mám na Octávkách 2G a 3G najeto cca 600tis km s různými motory - 1.6/1.9/2.0 TDI PD i CR, 1.4TSI i GTec a 1.8TSI a upřímně asi ta 1.4TSI sedí Octávce nejlíp. Přecejen se nejedná o trhač asfaltu, ale lift/combi nižší střední ;-)
Btw ještě jedna věc GTec v zatáčkách pomáhá. Tím, že je zadek těžší, tak má víceprvek. Tj auto neskáče a nebouchá. Klasická 1.4 u 3G má torzku a je to znát...
Jednej veci nerozumiem. Ak tie lahve vazia tolko ze to straca trakciu na mokru, ako to moze byt viac agilne? Odlahceny predok musi byt v zakrutach silne nedotacavy ci?
Dojezd na CNG je tragicky. Maly vyber aut, respektive motoru. at vyrobci nabidnou motory na cng s dojezdem alespon 700km na cng a vykon od 150-350kobyl.Rad si takove auto koupim.
Co to znamená “něco jsem najezdil”? Holt se musíš na mokru naučit rozjíždět, když pokaždý uděláš “burnout” >:D
OIII GTec jezdí jako jakákoliv benzínová Octávka. Na mokru zásadní rozdíl v trakci není, pokud se nerozjíždíš jako hovado s plným plynem. Uježděný sníh je jiná kapitola, ale i to se s dobrými pneu dá zvládnout, jen s citem ;-) Holt je těch cca 60kg navíc v kufru znát...
V Čechách v pohodě, pump je celkem dost a navíc Škoda a Innogy mají appky. Benzina, Mol a autosalony Škoda jsou průkopníci a pak spousta soukromých subjektů + dopravní podniky a Česká pošta ;-)
Zlé je nesprávne slovo, ale chová sa to presne ako octavia, ktorej presne na nakoniec kufra za zadnu napravu nahádžeš veľa vriec cementu. Mali sme ju vo firme na zápožičke a chová sa presne ako opisal ericn vyššie. Rozdiel sa prejaví najviac za zhoršených adhéznych podmienok
Ty jsi s tim nejel, vid?
To auto je konstruovany na rozlozeni 60:40, tim, ze dozadu narves lahve a naplnis kufr vecma ma za vysledek celkem neprijemnou ztratu trakce a posun jizdnich vlastnosti.
S naloženym GTECem jsem něco najezdil a na mokru to umí být docela kousavý - a při rozjezdech do kopce tam máš každou chvíli burnout >:D
Cloveku to da docela zavzpomínat na jedničkovou Oktu a její přetáčivost.
Nejdřív jsem se tomu bránil po několika letech v naftě u služebních aut. Nakonec jsem podlehl a nelituji. Mám na OIII, najeto za 2 a 1/4 roku najeto 110tis km, plusy převažují nad mínusy oproti 1.6TDI:
+ výrazně tišší chod než 1.6TDI
+ víceprvek vzadu
+ 6ti st převodovka
+ auto líp zatáčí a je agilnější
+ dojezd CNG+Benzin přes 1100km
+ ekologičnost
- pokud jezdíte jen na CNG delší trasy, tak to chce trochu plánovat, pak je dojezd reálně 320km, mám za sebou cestu po pobaltí a taky to šlo
- o cca 90l menší kufr - necelých 500l ale stačí i pro 4 členou rodinu a jejich věci na týden, tj já s tím problém nemám
- handling na sněhu do kopce - tady se vyplatí investovat do kvalitních pneu (mám Nokian) a nenechat se odradit. To je daň za lehký předek a lahve v kufru.
Jinak je to klasická Octávka Style, diesel bych už zpět nechtěl ;-)
Ale ano, šlo by to. U nákladních vozidel je k dispozici kombinované vstřikování …… vstřikovače umí vstříknout pilotní dávku nafty pro zahájení vznětu a potom už je dávkován CNG ...
Pri spotrebe hybridu ma ceny az tak netrapia a zaroven mechanik neodporuca prerabat ho na plyn a teda v kazdodennom aute prejdem rovno na EV a pri zabavnom vikendovom aute to ostane benzin..
Tentokrát Ádo souhlas.Jen je otázka zda se to nevyplatí spíš jen na náklaďáky,busy atd.Do osobáku.. nevím.Ale obecně je LPG na dnešní dobu moc levný a jednoduchý..