Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW uvádí plně automatickou spojku pro motorky: Zlepšuje akceleraci i stabilitu

Lukáš Volšický
Diskuze (19)

BMW Motorrad představuje nový automatický asistent řazení s elektromechanicky ovládanou spojkou mezi motorem a převodovkou. Můžete si vybrat mezi manuálním i automatickým režimem jízdy.

Motocyklová divize BMW Motorrad představuje technickou novinku pro všechny motorkáře bez zájmu o manuální práci se spojkou nebo řazením. Novinka se v Česku oficiálně jmenuje „Automatický asistent řazení (ASA)“ a jejím cílem je zpříjemnit jízdu v každodenním provozu. S novým technickým řešením se spojka umí ovládat automaticky a ani v manuálním režimu nevyžaduje tradiční páčku.

BMW vyvinulo nový automatický asistent řazení tak, aby chod spojky při řazení šestistupňové převodovky ovládaly dva elektromechanické aktuátory. K manuálnímu ovládání spojky není potřeba žádné páčky, díky čemuž je rozjíždění, zastavování i manévrování opravdu jednoduché. Jízda navíc může být i plně automatická.

V automatickém jízdním režimu „D“ nový automatický asistent řazení provádí změnu rychlostních stupňů podle povelů řídicí jednotky motoru. V manuálním módu „M“ může řidič sám rozhodovat, kdy chce přeřadit a provádět to svou nohou, ale o chod spojky se starají elektromechanické aktuátory. BMW Motorrad uvádí, že s téměř nulovými ztrátami hnací síly dosáhlo efektivnější akcelerace i lepší jízdní stability.

Video se připravuje ...

Nové technické vylepšení se projevuje i na takových drobnostech, jako je odstranění otřesů způsobených klasickou páčkou spojky při řazení vyššího rychlostního stupně. Současně odstraňuje i riziko kontaktu přilby jezdce a spolujezdce vlivem škubnutí, protože s automatizovaným systémem je změna rychlostí výrazně plynulejší.

Automatický asistent řazení je další technickou evolucí již existujícího asistenta řazení BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Dvojice elektromechanických aktuátorů ovládá spojku ve spolupráci s hydraulickým systémem s přímým hydraulickým propojením mezi hlavním a pomocným spojkovým válcem. Aktuátor pak reguluje požadovaný prokluz spojky, spíná spojku při přeřazování a rozepíná ji při zastavování.

V manuálním režimu jezdec dává požadavek na změnu převodového stupně pomocí řadicí páky se snímačem, standardně ovládané nohou. Další snímače určují otáčky vstupního hřídele převodovky a polohu spojky. Tyto hodnoty jsou přenášeny do řídicí jednotky TCU (Transmission Control Unit), která je propojena s řídicí jednotkou motoru, a modeluje řízení spojky, ovládání řazení a celkový stav systému.

Nový systém tak ve zkratce zcela eliminuje nutnost manuálního ovládání spojky jezdcem, dává na výběr mezi manuálním a automatickým řazením a eliminuje pravděpodobnost zhasnutí motoru v důsledku nevhodné změny převodového stupně nebo při zastavení. Svět motorek od BMW se tedy otevírá dalším potenciálním zájemcům, kteří mají strach z největšího „bubáka“ při ovládání motocyklu – čistě manuální spojky.

Lukáš Volšický
Diskuze (19)

Doporučujeme

5. 5. 2024 18:54
Re: Supr
Neházej mě prosím s Vámi "VŠEMI" do jednoho pytle. Jezdím od 12 let dalších víc jak 40 a o tyhle složitosti nestojím a nikdy stát nebudu. Tím nechci napsat, že to stojí za h****, ale mám rád, když motorka dělá to co chci já a ne naopak. Každý to prostě máme jinak v hlavě nastavené.
Přeju Ti hodně lenošících km ;-)
Avatar - jersey.se
5. 5. 2024 15:14
Supr
Jak tak koukám, zase na to nadávají prakticky jen motorkáři-teoretici. Hele, v jste plivali i na quickshiftery a přitom my, co opravdu jezdíme, je dnes máme úplně všichni. No exceptions, doslova! Tohle bude taky užitečný pomocník při přejezdech.
Avatar - Ozzman
5. 5. 2024 11:27
Re: FUJ
Ten jsem nikdy nezkoušel, ale co vídám po Praze ty sdílené, jsou slaboučké a cpou se tím před auta a akcelerací zdržují i Fabie HTP :D
Avatar - speedfred
5. 5. 2024 11:16
Re: FUJ
Áno, skúter do mesta je celkom fajn. EV skúter mi ale dáva ešte väčší zmysel.
Avatar - speedfred
5. 5. 2024 11:15
Re: FUJ
Tak s týmto po meste moc nejazdím, to je na okresky a diaľky.