Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

A odstředivé dmychadlo znáte? Je to něco mezi turbodmychadlem a kompresorem

4 komentáře

kalousek
Citace z článku: "Popsaným postupem, kdy vzduch postupně zvyšuje rychlost, čímž klesá jeho tlak, aby následně rychlost snížil za účelem zvýšení tlaku, dosahuje tento typ přeplňování velmi dobré tepelné účinnosti. V daném případě má tak stlačený vzduch nižší teplotu, což je obecně pro spalování v motorech žádoucí...."

Domnívám se že tímto tvrzením p. Dusil přímo popírá základní pilíře termodynamiky, zejména stavovou rovnici plynu. Na způsobu stlačení podle mě ve skutečnosti nezáleží, pokud se nezmění tepelné ztráty při stlačování bude výsledná teplota vždy stejná. Opak by popíral fyziku. Budu velmi rád když nám p.Dusil tento rozpor odborně vysvětlí.
starý_kluk
Ano, pan Dusil si tu neujasnil několik věcí dohromady. Rozšiřování potrubíního šneku kolem rotoru dmýchadla je dáno narůstajícím množstvím vzduchu po jeho obvodu až k jeho tečnému výstupnímu hrdlu. Tlak pak odstředivým zrychlením vzduchu - samotný princip odstředivého dmýchadla (či čerpadla). Teprve k tomu se nasadí stavová rovnice plynů. S Bernoulliho rovnicí však pomalu - ta je idelálně na kapaliny (nestlačitelné!).

Dále: Regulace dmýchadla (a turbíny) jsou především nezbytné u benzínových motorů, kde se hraje o stechiometrický poměr nasávané směsi.
Mx
Zase se opakuji, ale když p. Dusil nemá potřebné teoretické znalosti, proč pořád píše o technice? V čemkoliv co se dotkne fyziky nebo vyšší techniky jsou skoro vždycky chyby, někdy i zásadní. Proč nemůže motoristický novinář recenzovat auta a články o technice nechat někomu kompetentnímu? Ještě to někdo vezme jako fskt jako fakt a pak bude před lidmi za blbce..
starý_kluk
Ono, rezence aut má být taky oddborná. Jinak má nulovou nebo zavádějící informaci. Auto je složitý technický výrobek.