Popravdě nevím, kolik procent tvoří Fabia kombi z prodejů Fabie, ale minimálně v ČR to tak málo nebude, vídám jich celkem dost a navíc s ústupem kombíků v tomto segmentu už nebude z čeho vybírat. Přijde mi, že stále by se kupců našlo dost a náhrada v podobě crossoveru nebude úplně náhradou. Kufr bude určitě menší a cena větší.
Nedavno byl (myslim, ze ve Svete motoru) clanek i o prodejnich cislech Fabie a combi neni rozsirene pouze u nas. Na celkovych evropskych prodejich se podili kolem 40 %., takze ukonceni vyroby kombiku bude velka chyba! Ono to dopadne tak, ze Fabie IV bude mit polovicni prodeje a pak VW prohlasi, ze uz nikdo mala auta nechce a vyvoj dalsi generace se vevyplati, takze Fabia V bude pouze (pokud vubec) preznackovana Ibiza nebo Polo
škodovka má příliš velké zisky, protože vyrábí finální produkty. Mnohem efektivnější bude, pokud zde v ČR bude jen výroba komponentů a auta se budou finalizovat jinde, kde zůstane i mnohem větší část zisku. Přece VW nebude v ČR platit daně...
Jak jinak lze hodnotit, že VW likviduje úspěšný model tím, že ruší výrobu tak populárního varianty "kombi" a na zbylé "krátké" vozy zůstaly jen zastaralé, cukavé a smradlavé zážehové motory? Zákazník, který by si takový vůz koupil, si teď půjde pro Polo s motorem 1,6TDI. :no:
Hele ekonome = Škodovka je trvale největší plátce daní v Česku [odkaz] ;-)
Naopak největší zaměstnavatel lidí v Česku = víc než Škodovka! = tak ten se naopak nikdy nebyl mezi největšíma plátcema daní = nějakej slovák kdysi estébák s krycim ménem Bureš :-)
No ale v tom případě do lejna našlapali všichni výrobci (poslední kdo děla malé kombíky jsou Renault a Škoda, kteří se oba chystají je utlumit se současnou generací). A že by všichni běželi od konkurence a hromadně si kupovali Fabii nebo Clio v kombíku na to to nevypadá. Takže jako poslední dva prostě zhasnou světlo v této třídě. V době, kdy třeba škodovce zoufale chybí kapacity na žádané modely je to jedině logický krok.
Octavia je dlouhodobě skoro jediný liftback ve třídě, ale proč zhasínat, když prodeje jedou? Nedostatek přímé konkurence není na závadu. To samé platí pro Fabii kombi.
Myslím, že ukončení je zatím jenom spekulace novinářů, je to tak 3 měsíce, kdy samotná škodovka tuto možnost popřela, resp. prohlásila, že to není ještě zdaleka rozhodnuté. Vsadil bych si, že vyvinou obě verze (skoro nic to nestojí), ale je jasné, že ruku na vypínači mají. Jestli opravdu cvaknou bude záležet na aktuálních prodejích, na kapacitách výroby a nakonec asi nejvíc na aktuálních maržích, jestli na Karoqu mají 15% a na Fabce 5% (nevím, spekuluji, odhaduji), tak je jasné, že ty šance kombíku jsou maximálně 50:50.
V ČR a DE tvoří kombi skoro 60%, celosvětově je to ale okolo 45%. Ale tak neviděl bych to na škodu, když má přijít nový spaceback, který bude větší jak fabia combi, ale menší, než Octavia. Určitě ji nebude nahrazovat nějaké pseudoSUV >:D
Což je ale zase ovlivněno tím, že se třeba v Číně kombík neprodává.
BTW... můžu se zeptat na zdroj? Celková čísla jsou asi z výroční zprávy, ale kde se to dá najít podle trhů? Výroční zpráva 2017 teda říká u Fabie podíl kombíku 37-39% (cca. 76t kusů, záleží jestli výroba nebo dodávky zákazníkům).
Asi takhle - kombi je menšina, navíc má z dlouhodobého pohledu klesající trend což koresponduje s vývojem v této třídě - doba malých kombi je zkrátka pryč. Škodovka chce vyrábět více modelových řad a potřebuje volné výrobní kapacity, proto logicky škrtá první ty méně úspěšné modely, v tomto případě zredukuje čtyři karosářské verze na dvě - klasickou fabii a objemnější spaceback. Není to tedy tak že by combi nahrazovalo ono malé SUV, to pouze ve smyslu kapacit ve výrobě, v rámci modelového porffolia to bude spaceback.
Za 2017 má Fabia jako celek +2,1% a Fabia Combi má +1,8%... to není moc průkazný statistický pokles kombíku.
Co se Rapidu týče... ten se s Fabií přetahuje o pozici druhého nejprodávanějšího modelu značky, úplně propadák to není. Co je kuriózní - za 2017 má Rapid +2,4% a Spaceback -5,5%... bylo by ale asi potřeba to rozpitvat minimálně na evropský a indický model.
Píšu z dlouhodobého pohledu - byly doby kdy se fabií prodalo přes 260tis a kombíků 110tis, takže dnešek je o cca 30% dole, což je propad jako... tudíž to že teď meziročně kombi vzroste o 1,1% a celek o 1,6% to prostě nijak nevytrhne...
Jinak jsem neříkal že to je propadák, ale jsou více perspektivní modely (a především ziskovější) a na ty se chce škodovka soustředit.
Fabia Combi, namátkou (dodávky zákazníkům dle výroční zprávy):
2017: 76t z 206t = 37%
2016: 75t z 202t = 37%
2015: 65t ze 192t = 33%
2014: 41t ze 160t = 25%
2012: 62 z 240t = 26%
2010: 68t z 229t = 29%
2008: 94t z 247t = 38%
2005: 100t z 237t = 42%
Možná tam mám někde +- procento kvůli zaokrouhlení... ale když se podívám na ta čísla, tak nevidím větší důvod k zaříznutí kombíku dneska než třeba v roce 2013-14 před uvedením třetí generace. Ten důvod může být ve výrobních kapacitách, ale podle mě ne v tom, že by klesal podíl kombíku na prodejích Fabie, ani v tom, že by klesaly celkové prodeje kombíku.
Srovnávat to s dobou třeba před 10-15 lety, to už je z mého pohledu dost problematické... to byla prostě jiná doba, tehdy byl subkompaktní kombík typické rodinné auto ve spoustě postkomunistických zemí, kde nahrazoval Formana a Felicii kombi (a kde byla/je Škoda silná)...
Díky za potvrzení mých čísel, to že combi nedosahuje někdejších výsledků je tedy evidentní, a to se bavíme o absolutních číslech, pokud vezmeme relativní ve vztahu k celkovým prodejům Škody a nebo k ziskovosti která je díky prakticky stejné prodejní cenně a zhruba stejným resp. nižším prodejům taky někde jinde tak jde o propad celkem drastický, není proto divu že v rámci portfolia Škodovky kombi ztratilo svojí pozici a pravděpodobně padne za obět dalšímu rozvoji.
To že to je díky potřebě kapacity asi nikdo nezpochybňuje, to že pak malé kombi už dávno neplní funkci rodinných aut taky - na tom není nic problematického, to je naopak právě ten důvod propadu.
No hele, modelů, které nedosahují na svá čísla před krizí, je spousta... možná i většina. Podle mě naopak čísla dokazují, že kombík se od krize prodává čím dál líp a má i větší podíl.
To je možný, každopádně u Škodovky se to týká jen fabie a kombi především, octávka je na více než dvojnásobku a superb dokonce na x násobcích předkrizových čísel.
Já si myslím, že případný konec kombi je jen část pravdy. Kombi bude, jen to bude mírně přifouknutý kombík. Auto ve stylu Peugeot 2008. Takže naopak rodiny s dětmi budou rádi, bude na tom i větší marže. S kombíkem se to nijak nebije a požadavky kombíkářů to normálně převezme. Konstrukně samozřejmě o žádné MPV nedejbože SUV nejde. Marketingově se to bude zas nějak krkolomně jmenovat, proto se mluví o konci kombíku aby to uměle odlišili něco ve smyslu není kombi, je to estate. Alespoň se o tom bude trochu mluvit.
Svetlá z tejto štúdie, tamtá linka zase z inej a blablabla a blablabla. Nevedia vôbec nič a článok je skrátka uvarený z vody. Škodovky už tradične zo štúdií veľa nepoberú a sériový dizajn je voči štúdiám prinajlepšom ako slabý čaj.
Souhlas, taky mám pocit, že ta konverze do produkčních aut je spíš větší než jinde, částečně i proto, že ty koncepty nejsou až tak futuristické... některé detaily se "normalizují", třeba schované kliky, to si v sérii může dovolit třeba Velar, ale už ne Rapid... dá se to na menší kola... interiér to odnáší asi nejvíc.
Výnimky potvrdzujúce pravidlo? ;-) Ale nie, iste sa niečo pretaví aj do série, ale obvykle tie najzaujímavejšie veci, resp. tie odvážnejšie obvykle nie, preto každý už akosi automaticky očakáva, že Škoda príliš neprekvapí.
Áno, to je presne ten spomínaný odvar alias slabý čaj. Žiadna výnimka. ;-) A tie štyri svetlá...myslím, že aj "odvaz" sa dá realizovať s vkusom. Ale máš pravdu, že všetkým vyhovieť sa nedá.
To je vporiadku, nijak to nepopiera to, čo som napísal, že finálny tvar je len slabým odvarom konceptu. Mne sa do vkusu netrafili, tebe áno - nemôžu sa skrátka zavďačiť každému. Umiernený konzervatívny prístup asi na veľkú časť zákazníckej verejnosti
funguje.
Malá MPV končí, malé kombíky končí a pak čtu články, jak rostou prodeje SUV... No aby nerostli, když nejde nic jiného koupit. Žádné malé SUV fabii kombi nenahradí, nebo mi chtějí tvrdit, že "Fabia na steroidech" bude mít 500l kufr a stát +/- 300tis?
Tak hlavně aby ty informace aspoň byly správné... viz legendární vlákno diskuse - my v tom chaos nemáme, naše zdroje jsou spolehlivé (info o tom, že třetí generace Octavie nedostane motory 1.2TSI ani 2.0TSI).
[odkaz]
Můžete prosím říct něco o zdrojích informace? Jsou různé zvěsti, které ale taky automobilka dementovala, zákulisní informace... je k tomu něco oficiálního?
Po pravdě, té linky jako z VisionE se docela bojím, aby to nepůsobilo jako srostlé obočí. :I >:D
Vision RS ale vypadá super, líbí se mi i to že na skicách se znak Škody zbavil kroužku. Vypadá to moderněji. Tak snad bude Octavia 4. generace vypadat dobře.
Jako pardon,ale tohle fakt ne. To se moc nepovedlo,jestli se někomu takové auto libí,tak tomu upřímně nerozumím i když je mě jasný, že se tací najdou. Za mě rozhodně nepovedené.