Profi
Přihlásit pro přidání komentáře
traveldrive
Áno, dizajn tohto autobusu bol naozaj vydarený, dá sa povedať, že patrí k najkrajším autobusom vôbec, a nie len vo svojej dobe. K tomu treba pridať jednoduchú údržbu a dobrú trvácnosť, čo boli vlastnosti, ktoré umožnili tomuto autobusu slúžiť dlho a dobre, a predurčovali ho aj na prevádzku po zlých cestách a zlom servisnom vybavení - preto bol obľúbený hlavne v rozvojových štátoch, kam socialistické krajiny veľmi rady svoje produkty vyvážali. Výhodou ešte bolo, že staré autobusy Š706RO sa dali generálkovať výmenou karosérie za RTO - tieto autobusy boli technický staré RO-čky, mali len karosériu RTO. Vyznačovali sa hlavne väčšími kolesami.
To ostatné sa až tak veľmi chváliť nedá. Najmä nie už v čase uvedenia do výroby zastaraná konštrukcia, kvôli prítomnosti motora v interiéri autobusu pomerne hlučné vozenie a nízka kapacita autobusu. Postupne prestalo vyhovovať aj vybavenie len jednými dverami u linkových autobusov a dvomi pre mestské vyhotovenie, skrátka kapacitne, hlavne vo väčších mestách nestíhal. Kapacita sa riešila vlekom Jelcz PO-1 [odkaz] Karosy B40 [odkaz] boli v tom čase už zväčša vyradené a Karosa B50 sa do výroby nedostala. Kĺbový RTO [odkaz] taktiež nedostal šancu, podobnú verziu pre seba vyvinuli až Poliaci, ktorí RTO vyrábali v licencii.
Neskôr sa nedostatok autobusov Š11 riešil nákupom poľských RTO (Jelcz) a postupne k nám prichádzali kĺbové Ikarusy.
"Legendární status „ertéóčka“ dokazuje i návrh Škoda RTO 707 Dumpling z roku 2014. Slovenský designér Miroslav Dorotčín se tehdy rozhodl navrhnout moderní interpretaci původního busu. Výsledkem bylo krásné retrodílo, které by na silnicích ostudu rozhodně neudělalo." - tak to je vec názoru, väčšina sa ale zhodla, že je to hnusné. Krása vyzerá inak.
To ostatné sa až tak veľmi chváliť nedá. Najmä nie už v čase uvedenia do výroby zastaraná konštrukcia, kvôli prítomnosti motora v interiéri autobusu pomerne hlučné vozenie a nízka kapacita autobusu. Postupne prestalo vyhovovať aj vybavenie len jednými dverami u linkových autobusov a dvomi pre mestské vyhotovenie, skrátka kapacitne, hlavne vo väčších mestách nestíhal. Kapacita sa riešila vlekom Jelcz PO-1 [odkaz] Karosy B40 [odkaz] boli v tom čase už zväčša vyradené a Karosa B50 sa do výroby nedostala. Kĺbový RTO [odkaz] taktiež nedostal šancu, podobnú verziu pre seba vyvinuli až Poliaci, ktorí RTO vyrábali v licencii.
Neskôr sa nedostatok autobusov Š11 riešil nákupom poľských RTO (Jelcz) a postupne k nám prichádzali kĺbové Ikarusy.
"Legendární status „ertéóčka“ dokazuje i návrh Škoda RTO 707 Dumpling z roku 2014. Slovenský designér Miroslav Dorotčín se tehdy rozhodl navrhnout moderní interpretaci původního busu. Výsledkem bylo krásné retrodílo, které by na silnicích ostudu rozhodně neudělalo." - tak to je vec názoru, väčšina sa ale zhodla, že je to hnusné. Krása vyzerá inak.
Arese
Škoda RTO už bude asi navždy považována za nejkrásnější český autobus všech dob. I já jsem ho v dětství ještě zažil v běžném provozu a byla to paráda. Třeba ty mohutně bouchjací vzduchové dveře u městské verze. Dodnes si pamatuju ty mohutné rány, když tam řidič před rozjezdem cpal "jedničku". Ovšem zvuk při rozjezdu byl přímo famózní, a to uvnitř i zvenku! Moc se mi líbila mohutná motorová "hrobka" vedle řidiče, dlouhá páka motorové brzdy vedle volantu a důstojné palubní ručičkové hodiny na přístrojové desce. Ty hodiny si pak řidiči přenášeli i do následující řady ŠM/ŠD/ŠL 11. Ta byla taky moc pěkná, díky ležatému motoru před zadní nápravou měla vynikající jízdní vlastnosti a byla neskutečně rychlá (120 km/h nebylo pro ŠL na dálnici žádný problém!). Jen mě tehdy zaráželo, že už řidič na své straně neměl žádné dveře. Pamatuju se, že jsem s tímto autobusem jako dítě absolvoval jízdu do MLR a taky do Jugoslávie a že trpěl velmi hlučnou zadní nápravou Rába, kterou Karosa musela v rámci nařízené spolupráce v RVHP odebírat, i když české nápravy byla mnohem kvalitnější a tižší... Ta maďarská na dlouhých cestách až nesnesitelně "vyla"..
Právě to vytí jsem u řady Š nesnášel. Podobně hlučné ale byly i první ročníky řady 700
Hodně prvních ročníků... ty hloupé maďarské nápravy se braly po tisících. Byly i v trolejbusech, kde to bylo ještě otravnější.
JJ v trolejbusech 14tr byly taky. Přitom starší 9tr byla mnohem tišší.
Na některých trasách v Brně nebylo při jízdě z kopce v trolejbusu ani moc možné mluvit. Nebo spíš - mluvit jsi mohl, ale druhý tě spolehlivě neslyšel.
Bolo to skrátka nešťastné riešenie. Dokonca aj Poliaci nimi museli sprasiť svoje licenčné RTO, prvé série ešte mali trilexy, potom prišla inovácia so silnejším motorom a novými nápravami s plechovými diskami.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
×
Sdílení komentáře
×
Inak konštruktéri sa snažili aj o modernejšiu konštrukciu, ale máličko to prekombinovali a ich pokus ešte nebol zrelý pre sériovú výrobu: [odkaz]
Ďalej s použitím niektorých dielov RTO vzniklo niekoľko prototypov menších autobusov, mal to byť rad SB, ale do série sa žiaľ tiež nepresadil: [odkaz] [odkaz]
Vymysleli sme ale niečo iné: Tvojho premiéra >:D >:D >:D
Aj keď osobne naňho hrdý nie som.
Granus Zvolen [odkaz]
Novoplan (Novop Lučenec) [odkaz]
Troliga Bus Prešov [odkaz] [odkaz] [odkaz]
SlovBus Nové Mesto nad Váhom [odkaz] [odkaz] [odkaz]
Salamander (BAZ) [odkaz]
Vývoj BAZ [odkaz] [odkaz]
T603X [odkaz] [odkaz] [odkaz]
TAZ I a TAZ II - plánovaná náhrada za Š1203 [odkaz]
BAZ Locusta [odkaz]
Mibra [odkaz]
[odkaz]