Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profi

Zpět na článek

Legendární autobus Škoda 706 RTO se začal sériově vyrábět před 60 lety

26 komentářů

josef2911
Jo moc skvělý autobus.celou školní docházku jsem s ním zažil od 60.let až do zač.70. školní výlety přes celou republiku.bez poruch.sedadla vzadu 2+2 proti sobě a nebo na tkzv.zadku.toto byl skvělý výrobek.to už nikdy nebude.rád vzpomínám.žádné wifi klima a pod.a přežili jsme v pohodě.článek zajímavý.děkuji.jo a ještě zimní startování na eter.kdo pamatuje.dala se ampule.ty se propíchla pak pumpičkou napumpovalo a bylo to.to byl fígl.byli to takové hliníkové ampule.možná někdo vzpomene.
traveldrive
Tak dnes je to už len nostalgia, ja si zas spomínam na roztrasenú jazdu do školy či domov, lebo to ešte nemalo vzduchové vaky, len listové péra. A keď zrušili sprievodcov a lístok si si kupoval u vodiča, bolo blbé od dverí sa pretláčať k nemu (chudák šofér, musel sa vykrúcať dozadu jak jaternica), a potom zase púšťať ďalšieho záujemcu o lístok a pretláčať sa dozadu do autobusu... Autobus to bol pekný, ale technicky žiadna sláva, svet bol v tom čase už inde.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Zrovna včera jsem jím jel po trase, kterou občas jezdívám i moderními autobusy a RTO tedy bylo pohodlnější. Ano, je hlučné, třese se, ale SOR a Iveca, která jezdí na stejné trase, jsou daleko horší. Každá projetá díra vydá hlučnou, tupou ránu tam, kde RTO celkem plavně projelo. S ostatním souhlasím, autobus nebyl vymyšlený na to, aby lístky prodával řidič.
zlysoused
A nebylo to tak, že řidič v každé zastávce vždy vylezl a prodával lístky u dveří?
traveldrive
Tak taký systém si nepamätám. Aspoň u nás nie. Tak som videl robiť len Menšíka vo filme.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Nevím, nemohu sloužit. Na běžných linkách jsem je nezažil a z vyprávění vím jen o jízdách s průvodčím. Na druhou stranu, řidič má vlastní dveře pro vstup, tak by to i šlo.
JiriC3
Řidič vzal tašku s jízdenkami na krk a vždy si stoupnul mezi přední dvě sedadla. Jen na malých zastávkách prodával lístky ze své pozice za volantem, nepozoroval jsem, že by to někomu vadilo! Naopak když na linku Klatovy - Praha dostali skvělý bus ŠD 11, řidiči si stěžovali, že nemají kam položit brašnu, že musí s kufříky běhat ven do kufru ( RTO bylo prostorné, vešel se tam každý i se zavazadlem ), že výstup cestujících déle trvá. Čili moje zkušenost byla, že RTO bylo velmi praktické. Jezdilo bez potíží 90 - 100, mělo dost výkonu v kopcích.
traveldrive
No, RTO mala o dosť poctivejšie sedadlá pre cestujúcich, ako dnešné busy, možno to je tým. Ale podvozok nákladiaku je podvozok nákladiaku, to bude cítiť vždy. RTO mala tú smolu, že bola vlastne len evolúciou RO, nič nové prakticky nepriniesla. Ale zas aby som jej nekrivdil, bola o niečo menej hlučná ako RO, pneumatické dvere sa už neotvárali von ale dnu, a človek sa pri nastupovaní už neušpinil, a menšie kolesá menej zasahovali do interiéru a teda podbehy menej prekážali. Autobus bol aj rýchlejší a úspornejší ako RO.

Inak konštruktéri sa snažili aj o modernejšiu konštrukciu, ale máličko to prekombinovali a ich pokus ešte nebol zrelý pre sériovú výrobu: [odkaz]
Ďalej s použitím niektorých dielov RTO vzniklo niekoľko prototypov menších autobusov, mal to byť rad SB, ale do série sa žiaľ tiež nepresadil: [odkaz] [odkaz]
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ne, to byl celkový pocit z jízdy. Poznám rozdíl mezi dobrým sedadlem a dobrým podvozkem. To chování je prostě jiné. Nové autobusy jsou jistější v zatáčkách a vyšších rychlostech, ale pohodlné nejsou.
Avatar - Bubáq
Bubáq
Skvělé fotky, díky za ně! O těchto variantách jsem dosud neměl ani potuchy.
joseku55
Nevim co si pamatuješ ale vy jste v tý době kdy u nás jezdili tyto autobusy tak jste jezdili na žebřiňákách protože jiný vozidlo jste nevyráběli a do dnes jste žádné auto nevymysleli.
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Och...chudák...tolke komplexy... No snáď sa teraz cítiš o kúsok lepšie aspoň.
Vymysleli sme ale niečo iné: Tvojho premiéra >:D >:D >:D
Aj keď osobne naňho hrdý nie som.
Avatar - Dinar
Dinar
Buď v klidu, taky jste k RTO došli, sice o kapku později... :-) ;-) [odkaz]
traveldrive
Bratislava [odkaz]

Granus Zvolen [odkaz]

Novoplan (Novop Lučenec) [odkaz]

Troliga Bus Prešov [odkaz] [odkaz] [odkaz]

SlovBus Nové Mesto nad Váhom [odkaz] [odkaz] [odkaz]

Salamander (BAZ) [odkaz]

Vývoj BAZ [odkaz] [odkaz]

T603X [odkaz] [odkaz] [odkaz]

TAZ I a TAZ II - plánovaná náhrada za Š1203 [odkaz]

BAZ Locusta [odkaz]

Mibra [odkaz]
Avatar - Dinar
Dinar
Nejsem žádný specialsta na autobusy, rád se nechám poučit, v čem byl RTO v roce 58 technicky žádná sláva a svět byl už v tom čase jinde?
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
RTO je na rámovém podvozku, s motorem vpředu, na západě se ve velkém rozjížděly samonosné karoserie (Setra, Neoplan) s motorem vzadu.
traveldrive
Bol si rýchlejší. ;-) RTO je vpodstate len evolúciou RO (vydarenou). Nebola to chyba konštruktérov, plány na samonosnú karosériu boli, nevyšli. Podarilo sa to až s radom Š11, kde zvolili na svoju dobu dosť pokrokovú konštrukciu panelovej stavby a dotiahli ešte o kus ďalej unifikáciu dielov - 706RTO má zhodné čelné a zadné sklá, Š11 má až na detaily zhodné celé predné a zadné čelo. Zase sa toľko nepohrali s dizajnou, inšpirovali sa u jedného francúzskeho autobusu, podľa niektorých až príliš.
Avatar - Dinar
Dinar
:-) :yes:
traveldrive
Konkrétne ide o Berliet PHC8 (nemal som čas to cez deň hľadať), ktorý sa vyrábal od začiatku 60. rokov. Nakoľko sa tvorcovia radu Š11 inšpirovali jeho vonkajším dizajnom, je na individuálnom pohľade každého.
[odkaz]
traveldrive
Áno, dizajn tohto autobusu bol naozaj vydarený, dá sa povedať, že patrí k najkrajším autobusom vôbec, a nie len vo svojej dobe. K tomu treba pridať jednoduchú údržbu a dobrú trvácnosť, čo boli vlastnosti, ktoré umožnili tomuto autobusu slúžiť dlho a dobre, a predurčovali ho aj na prevádzku po zlých cestách a zlom servisnom vybavení - preto bol obľúbený hlavne v rozvojových štátoch, kam socialistické krajiny veľmi rady svoje produkty vyvážali. Výhodou ešte bolo, že staré autobusy Š706RO sa dali generálkovať výmenou karosérie za RTO - tieto autobusy boli technický staré RO-čky, mali len karosériu RTO. Vyznačovali sa hlavne väčšími kolesami.
To ostatné sa až tak veľmi chváliť nedá. Najmä nie už v čase uvedenia do výroby zastaraná konštrukcia, kvôli prítomnosti motora v interiéri autobusu pomerne hlučné vozenie a nízka kapacita autobusu. Postupne prestalo vyhovovať aj vybavenie len jednými dverami u linkových autobusov a dvomi pre mestské vyhotovenie, skrátka kapacitne, hlavne vo väčších mestách nestíhal. Kapacita sa riešila vlekom Jelcz PO-1 [odkaz] Karosy B40 [odkaz] boli v tom čase už zväčša vyradené a Karosa B50 sa do výroby nedostala. Kĺbový RTO [odkaz] taktiež nedostal šancu, podobnú verziu pre seba vyvinuli až Poliaci, ktorí RTO vyrábali v licencii.
Neskôr sa nedostatok autobusov Š11 riešil nákupom poľských RTO (Jelcz) a postupne k nám prichádzali kĺbové Ikarusy.

"Legendární status „ertéóčka“ dokazuje i návrh Škoda RTO 707 Dumpling z roku 2014. Slovenský designér Miroslav Dorotčín se tehdy rozhodl navrhnout moderní interpretaci původního busu. Výsledkem bylo krásné retrodílo, které by na silnicích ostudu rozhodně neudělalo." - tak to je vec názoru, väčšina sa ale zhodla, že je to hnusné. Krása vyzerá inak.
Arese
Škoda RTO už bude asi navždy považována za nejkrásnější český autobus všech dob. I já jsem ho v dětství ještě zažil v běžném provozu a byla to paráda. Třeba ty mohutně bouchjací vzduchové dveře u městské verze. Dodnes si pamatuju ty mohutné rány, když tam řidič před rozjezdem cpal "jedničku". Ovšem zvuk při rozjezdu byl přímo famózní, a to uvnitř i zvenku! Moc se mi líbila mohutná motorová "hrobka" vedle řidiče, dlouhá páka motorové brzdy vedle volantu a důstojné palubní ručičkové hodiny na přístrojové desce. Ty hodiny si pak řidiči přenášeli i do následující řady ŠM/ŠD/ŠL 11. Ta byla taky moc pěkná, díky ležatému motoru před zadní nápravou měla vynikající jízdní vlastnosti a byla neskutečně rychlá (120 km/h nebylo pro ŠL na dálnici žádný problém!). Jen mě tehdy zaráželo, že už řidič na své straně neměl žádné dveře. Pamatuju se, že jsem s tímto autobusem jako dítě absolvoval jízdu do MLR a taky do Jugoslávie a že trpěl velmi hlučnou zadní nápravou Rába, kterou Karosa musela v rámci nařízené spolupráce v RVHP odebírat, i když české nápravy byla mnohem kvalitnější a tižší... Ta maďarská na dlouhých cestách až nesnesitelně "vyla"..
zlysoused
Právě to vytí jsem u řady Š nesnášel. Podobně hlučné ale byly i první ročníky řady 700
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Hodně prvních ročníků... ty hloupé maďarské nápravy se braly po tisících. Byly i v trolejbusech, kde to bylo ještě otravnější.
zlysoused
JJ v trolejbusech 14tr byly taky. Přitom starší 9tr byla mnohem tišší.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Na některých trasách v Brně nebylo při jízdě z kopce v trolejbusu ani moc možné mluvit. Nebo spíš - mluvit jsi mohl, ale druhý tě spolehlivě neslyšel.
traveldrive
Bolo to skrátka nešťastné riešenie. Dokonca aj Poliaci nimi museli sprasiť svoje licenčné RTO, prvé série ešte mali trilexy, potom prišla inovácia so silnejším motorom a novými nápravami s plechovými diskami.
[odkaz]
[odkaz]