Ekonomika
Pro tebe jo, když řešíš jednou za rok kupon, někdy v prosinci... a starý kupon ti platí ještě do konce ledna.
Když ale přejedeš přes čáru po 😱 jako holandský turista...
Když ale přejedeš přes čáru po 😱 jako holandský turista...
Je to asi tak deset let zpátky, co stát sliboval zavedení elektronické PŘENOSNÉ!! dálniční známky, které říkal viněta. Mám několik aut, ale jen jeden zadek, takže přenositelnost mezi auty je samozřejmě naprosto logická. A kde jsou ty sliby? :no: :no😒br />
Zdroj: [odkaz] :no:
Zdroj: [odkaz] :no:
Princip je stejný, vyhovovalo by to jedné skupině, třeba tobě s 2 auty. Neříkám, že sám nemám dva auto s dvěma dálničníma známkama a nikdy nejedou oba najednou po dálnici.
Se satelitním systémem hlavně mají zpoplatnit jedničky a dvojky pro kamiony. Nevim, co máme např. z poláků, co v Hatích najedou na I/38, z ní pak u České Lípy na I/9 a u Rumburka zmizí v Polsku. A to je jen příklad. V lepším případě jen použijí cestu a spálí naftu. V horším si střihnou oblíbený sport přejezd na červenou popř. nějaký ten šlofíček za jízdy.
Když ne přenositelnost, tak aspoň možnost koupit rychle přes net na den za pár šlupek. Nebo v balíčku třeba 10 dnů za větší peníze, ale budu je moct zvolit sám před použitím. Druhým autem v rodině občas na tu dálnici potřebujeme, resp. bylo by to fajn tak 3-5x do roka, ale za současných podmínek radši plnou nádrž a objet to.
Nikoli, jednak se to přelepuje v rámci více/různých majitelů (půjčování v rámci skupiny) a jak jsem už psal, nebylo by to za jednu cenu pro dvě (a více) auta, ale za zvýhodněnou cenu ve srovnání s cenou pro dvě (a více) auta. 😉
Hele, ty dědku, však to co výše propagujes, jedna elektronická známka na dvě autay je prakticky totéž, když to někdo přelepuje...
Ad třetí výhoda - hlavně (elektronicky) se eliminují padělky, kterých je u nás stále dost, ...už si někdy viděl že by ti policajt prohlížel známku lupou a zkoumal jestli náhodou nejde o padělek? A taky (jak už jsem psal) to eliminuje přelepování známek z auta na auto, což je zejména u mladých poměrně rozšířená praxe. Známka se podlepí průhlednou izolepou a RZ přepíše smazatelným fixem/perem.
Proč by to musela být velká cílovka?
Právě fyzická osoba mající více aut má jen jednu pr.del, a ta jedna pr.del nemůže sedět ve více autech najednou. A pokud ta auta jezdí po dálnici někdy i současně, pak je to opět pasé, takže stát by na tom nijak zvlášť neprodělal. Proč mám platit za dálnici, na kterou se dostanu jen párkrát za rok, násobně víc, než někdo, kdo je tam denně jak doma. A to jen proto, že střídám několik aut, a on má na to auto jen jedno.
Právě fyzická osoba mající více aut má jen jednu pr.del, a ta jedna pr.del nemůže sedět ve více autech najednou. A pokud ta auta jezdí po dálnici někdy i současně, pak je to opět pasé, takže stát by na tom nijak zvlášť neprodělal. Proč mám platit za dálnici, na kterou se dostanu jen párkrát za rok, násobně víc, než někdo, kdo je tam denně jak doma. A to jen proto, že střídám několik aut, a on má na to auto jen jedno.
Jj, Maďarsko jsem jel letos prvně a z domova to bylo docela pohodlný. Ale u nás nemáš žádný budky s frontama a cash. Nákup české známky je jednoduchost sama.
Tak uvidíme, co z toho nakonec vypadne.
Tak uvidíme, co z toho nakonec vypadne.
Já tu výhodu vidím hlavně pro zahraniční uživatele... při cestách přes Maďarsko jsem rád, že nemusím po cestě v noci řešit známku u nějaké budky, kde je fronta a neberou karty.
Druhá výhoda je, že nemáš celé sklo polepené známkama... stačí pár přejezdů napříč Evropou a skoro nevidíš ven.
Třetí výhoda je, že by mělo být levnější to řešit elektronicky než to tisknout a distribuovat... ale tady s tebou souhlasím, že to v ČR nemusí úplně klapnout.
Druhá výhoda je, že nemáš celé sklo polepené známkama... stačí pár přejezdů napříč Evropou a skoro nevidíš ven.
Třetí výhoda je, že by mělo být levnější to řešit elektronicky než to tisknout a distribuovat... ale tady s tebou souhlasím, že to v ČR nemusí úplně klapnout.
Na časovém se shodneme. Prozatím nevidím nějakou výhodu v elektronickém. Zavedlo se mýto, a Kaps shrábl obrovskou část vybraných poplatků. Tady to v českých reáliích dopadne podle mě podobně.
Jednou ročně na benzínce říct kromě "šestka, kartou" navíc "dejte mi dvě roční známky" je extrémně jednoduchý, dokonce víc, než totéž doma on-line. Přibudou-li výhody, možná změním názor, ale pořád v tom budu vidět hlavně další tunel.
Jednou ročně na benzínce říct kromě "šestka, kartou" navíc "dejte mi dvě roční známky" je extrémně jednoduchý, dokonce víc, než totéž doma on-line. Přibudou-li výhody, možná změním názor, ale pořád v tom budu vidět hlavně další tunel.
Možná jsem naivní, ale já to odděluju - platba za úseky vs. časová je jedno téma, elektronické vs. tištěné je druhé téma. Preferuju časové elektronické.
No já čtu o zpoplatnění za ujeté km už roky. Pochybuju, že bude-li snadná možnost, odolají možnosti doplnit státní kasu.
Well...
Elektronická známka je nepochybně správné řešení a má spoustu výhod.
Jasně, teoreticky ti to dává možnost přejít z časových kuponů na platbu za úseky... ale to se snad neplánuje.
Elektronická známka je nepochybně správné řešení a má spoustu výhod.
Jasně, teoreticky ti to dává možnost přejít z časových kuponů na platbu za úseky... ale to se snad neplánuje.
To mi přijde moc velká komplikace kvůli moc malé cílovce. Fyzická osoba mající na své jméno dvě a více aut, která nesmí na dálnici současně... komu to reálně pomůže?
Pak začneš řešit, že sis koupil auto se známkou, ale sám už jedno máš... no, jak říkám, já jsem za jednoduchost a vůbec bych se do toho nepouštěl.
Pak začneš řešit, že sis koupil auto se známkou, ale sám už jedno máš... no, jak říkám, já jsem za jednoduchost a vůbec bych se do toho nepouštěl.
Ale houby. Kdo jezdí po dálnici výjimečně a proto si nekupuje známku, se nebude zaobírat ani el. mýtným.
Kulový se ušetří. Opencard taky měla ušetřit. A téměř všechno, co se u nás nakupuje.
Až zavedou el. mýto, ti co jezdí častěji po dálnici zapláčou. A ti, co po ní moc nejezdí, protože se jim roční známka nevyplatí, ji budou objíždět dál. ;-\
Až zavedou el. mýto, ti co jezdí častěji po dálnici zapláčou. A ti, co po ní moc nejezdí, protože se jim roční známka nevyplatí, ji budou objíždět dál. ;-\
Je to kvůli zákonu na ochranu spotřebitele při nákupu po internetu (možnost vrátit do 14 dní). Ten pro podnikatele v tomto případě bohudík neplatí. Ale jinak to funguje v pohodě. Včetně upozornění na konec platnosti.
Žádné výjimky, pokud je auto na firmu, nebo patří leasingovce není se o čem bavit.
Prostě jen u aut napsaných na jednoho stejného majitele - fyzickou osobu (nikoli právnickou!), tečka.
Jednodenní proč ne, ale zase při současné ceně desetidenní...
P.S. Tak jo, Maďarsko to mělo dřív.
Prostě jen u aut napsaných na jednoho stejného majitele - fyzickou osobu (nikoli právnickou!), tečka.
Jednodenní proč ne, ale zase při současné ceně desetidenní...
P.S. Tak jo, Maďarsko to mělo dřív.
Myslím, že to opravdu měli Maďaři dřív... ale jinak si klidně přepiš na Slovenský, jde o princip fungování.
Sleva na více aut - já nevím, podle mě je to zbytečné. Chceš s autem na dálnici - zaplať si známku. Vem si, že dneska je obvyklý model, kdy hlavní auto patří firmě nebo leasingovce a druhé auto v rodině je v soukromém vlastnictví... za chvíli by ses utopil ve výjimkách, já jsem za jednoduchost.
Když už, tak bych spíš zvážil třeba jednodenní "známku", kterou si v pohodě koupíš jednorázově když někam potřebuješ dojet, třeba za třetinu ceny desetidenní.
Sleva na více aut - já nevím, podle mě je to zbytečné. Chceš s autem na dálnici - zaplať si známku. Vem si, že dneska je obvyklý model, kdy hlavní auto patří firmě nebo leasingovce a druhé auto v rodině je v soukromém vlastnictví... za chvíli by ses utopil ve výjimkách, já jsem za jednoduchost.
Když už, tak bych spíš zvážil třeba jednodenní "známku", kterou si v pohodě koupíš jednorázově když někam potřebuješ dojet, třeba za třetinu ceny desetidenní.
Můžeš! V Rakousku je akorát problém s tím, že pokud to nekupuješ jako podnikatel (na firmu), tak platnost známky je až 18 dní po zakoupení elektronické známky.
"Jako spotřebitel můžete používat digitální dálniční známku, resp. digitální roční kartu pro úsekové mýto nejdříve 18 dní po zakoupení. Pokud jste podnikatel, můžete používat digitální dálniční známku, resp. digitální roční kartu pro úsekové mýto okamžitě po zakoupení."
[odkaz]
"Jako spotřebitel můžete používat digitální dálniční známku, resp. digitální roční kartu pro úsekové mýto nejdříve 18 dní po zakoupení. Pokud jste podnikatel, můžete používat digitální dálniční známku, resp. digitální roční kartu pro úsekové mýto okamžitě po zakoupení."
[odkaz]
Proč zrovna maďarský? Maďaři to měli dřív, než Slováci?
Nevím proč u nás to zavedení musí trvat tak dlouho.
Až bude elektronický systém, mohla by být v nabídce zvýhodněná cena pro více aut, nikoli dvě auta za cenu jednoho apod. Podmínkou by samozřejmě bylo vlastnictví více vozů jednou osobou, ale hlavně skutečnost, že se nikdy! na dálnici neocitnou dvě a více aut(a) ve stejnou dobu.
Dnes hodně peněz utíká státu k vůli padělkům a také při přelepování nálepek z auta na auto, což by u elektronického systému možné nebylo.
Nevím proč u nás to zavedení musí trvat tak dlouho.
Až bude elektronický systém, mohla by být v nabídce zvýhodněná cena pro více aut, nikoli dvě auta za cenu jednoho apod. Podmínkou by samozřejmě bylo vlastnictví více vozů jednou osobou, ale hlavně skutečnost, že se nikdy! na dálnici neocitnou dvě a více aut(a) ve stejnou dobu.
Dnes hodně peněz utíká státu k vůli padělkům a také při přelepování nálepek z auta na auto, což by u elektronického systému možné nebylo.
muzes zaplatit dopredu po netu za extra placeny useky?
treba i pres brener nebo grossglockner?
to se mi tak uplne nezda
treba i pres brener nebo grossglockner?
to se mi tak uplne nezda
jj, tech 15 stovek je krasna cena, jeste kdyby k tomu byl aspon dvojnasobek dalnic, dal bych klidne vic ...
byl sem ted par dni na prazdninach v italii a zhruba tech 15 stovek sem tam nechal za pouhej tejden, a to jsme ani moc nejezdili …
zlaty nemecko a to i po zpoplatneni dalnic od pristiho (nebo prespristiho??) roku a zlaty i rakousko.
po prijezdu na cesky hranice si clovek uvedomi, ze nase dalnicni sit je 100 let za opicema, po par kilometrech rozkopana silnice se semaforem a dalnice nikde (vraceli jsme se pres jih cech) ..
byl sem ted par dni na prazdninach v italii a zhruba tech 15 stovek sem tam nechal za pouhej tejden, a to jsme ani moc nejezdili …
zlaty nemecko a to i po zpoplatneni dalnic od pristiho (nebo prespristiho??) roku a zlaty i rakousko.
po prijezdu na cesky hranice si clovek uvedomi, ze nase dalnicni sit je 100 let za opicema, po par kilometrech rozkopana silnice se semaforem a dalnice nikde (vraceli jsme se pres jih cech) ..
Samozřejmě naprosto logická... no, pro mě to tak samozřejmé není.
Pokud mám zaplatit 1500 ročně za to, že auto může na dálnici, tak mi to přijde ok a není potřeba do toho šťourat. Osobně mi přijde více logické to vázat na auto než na člověka... když si pak to auto půjčí syn nebo manželka, tak s ním taky na tu dálnici můžou. V extrému by to mohlo vést k "půjčovnám" dálničních známek...
A pak... vem si, že pak třeba jako jedna osoba jezdíš na motorce, osobákem i kamionem... a každé vozidlo platí za dálnici jinak.
Já jsem za "maďarský" systém (platba za SPZ auta, možnost koupě přes internet, bez fyzické známky, hlavně bez mýtných bran).
Pokud mám zaplatit 1500 ročně za to, že auto může na dálnici, tak mi to přijde ok a není potřeba do toho šťourat. Osobně mi přijde více logické to vázat na auto než na člověka... když si pak to auto půjčí syn nebo manželka, tak s ním taky na tu dálnici můžou. V extrému by to mohlo vést k "půjčovnám" dálničních známek...
A pak... vem si, že pak třeba jako jedna osoba jezdíš na motorce, osobákem i kamionem... a každé vozidlo platí za dálnici jinak.
Já jsem za "maďarský" systém (platba za SPZ auta, možnost koupě přes internet, bez fyzické známky, hlavně bez mýtných bran).
Ale u nás má všechno čas a než šetřit 100 miliónů ročně radši to budeme protahovat. Rok 2021 je vyloženě směšnej ...