Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektronizace dálničních známek: Prý má ušetřit sto milionů ročně

redakce AUTO.CZ
Diskuze (33)
Zavedení elektronických dálničních známek státu ušetří přes 100 milionů korun ročně. ČTK to řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo očekává úsporu za tisk a distribuci kuponů.

Kontrola známek pomocí kamer navíc podle úřadu zvýší výnosy z dálničních poplatků. Loni stát vybral na dálničních známkách přes 5,4 miliardy korun. Papírové kupony by měly skončit v roce 2020.

Zavedení elektronických známek se chystá již několik let. Původní odhady přitom hovořily například o jejich zavedení už v roce 2019. Příprava projektu se však protahuje. Nejnověji tak ministerstvo cílí na rok 2021.

Stát si od elektronických známek slibuje několik zlepšení. "Naším cílem je zvýšení komfortu řidičů, kteří by k úhradě časového poplatku mohli nově využívat také internet a mobilní aplikace. Řidič také nebude muset s sebou mít potvrzení o úhradě časového poplatku," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Úspory podle Rezkové vzniknou především ze současných nákladů na tisk a distribuci kuponů, za něž loni stát dal asi 314 milionů korun. Díky automatizované kontrole by se navíc měl podle ministerstva zvýšit výběr poplatků. Kamery by totiž měly zajistit, aby řidiči nejezdili po dálnici bez poplatků. Elektronizace systému navíc podle ministerstva zabrání padělání kuponů.

Ministerstvo se při přechodu na elektronický systém inspiruje v zahraničí, zejména na Slovensku a v Maďarsku, kde kontrolu zajišťuje na vybraných místech několik pevných i mobilních kamer. "Nepůjde tedy o nějaký rozsáhlý kamerový systém na každém vjezdu nebo výjezdu z dálnice," řekla Rezková. Systém bude podle plánů ministerstva snímat registrační značku vozidla a následně ji porovná s databází zaevidovaných poplatků. Kontrola v terénu však nezmizí úplně, tu bude nadále vykonávat Celní správa.

Přesné parametry nového systému však zatím ještě ministerstvo vyřešeny nemá. V současnosti resort dopravy sestavuje novelu zákona, kterou by měla vláda dostat ke schválení do konce letošního roku. Následně bude stát hledat tvůrce, který by měl celý systém tzv. videotollingu - tedy prodejní model, evidenci úhrad a kontrolu - vytvořit a zajistit.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - Ronault.
24. 9. 2018 21:00
Re: Ušetří 100 milionů?
Princip je stejný, vyhovovalo by to jedné skupině, třeba tobě s 2 auty. Neříkám, že sám nemám dva auto s dvěma dálničníma známkama a nikdy nejedou oba najednou po dálnici.
24. 9. 2018 18:49
Směšný
Šetřit už mohli samozřejmě dávno , ale jsou zase sto let za opicema, když i na Slovensku to už dávno funguje, krásně si koupím známku na webu, zaplatím a jedu a nemusím se kupovat s nějakým cárem papíru a pak ho lepit na sklo jak trouba a co teprv to sundávání >:D

Ale u nás má všechno čas a než šetřit 100 miliónů ročně radši to budeme protahovat. Rok 2021 je vyloženě směšnej ...
24. 9. 2018 18:44
Re: Ušetří 100 milionů?
Se satelitním systémem hlavně mají zpoplatnit jedničky a dvojky pro kamiony. Nevim, co máme např. z poláků, co v Hatích najedou na I/38, z ní pak u České Lípy na I/9 a u Rumburka zmizí v Polsku. A to je jen příklad. V lepším případě jen použijí cestu a spálí naftu. V horším si střihnou oblíbený sport přejezd na červenou popř. nějaký ten šlofíček za jízdy.
24. 9. 2018 18:33
Re: Viněty
Když ne přenositelnost, tak aspoň možnost koupit rychle přes net na den za pár šlupek. Nebo v balíčku třeba 10 dnů za větší peníze, ale budu je moct zvolit sám před použitím. Druhým autem v rodině občas na tu dálnici potřebujeme, resp. bylo by to fajn tak 3-5x do roka, ale za současných podmínek radši plnou nádrž a objet to.
Avatar - white label
24. 9. 2018 17:45
Re: Ušetří 100 milionů?
Nikoli, jednak se to přelepuje v rámci více/různých majitelů (půjčování v rámci skupiny) a jak jsem už psal, nebylo by to za jednu cenu pro dvě (a více) auta, ale za zvýhodněnou cenu ve srovnání s cenou pro dvě (a více) auta. ;-)