Doporučuji se projet v Rapidu, který vzadu má bubny a pak, který má kotouče. Smích přejde při krizové situaci na dálnici apod. V době kdy díly druhovýroby můžou být i kvalitní, jsou kotoučové brzdy spíše volbou rozumu ohledně bezpečnosti :-)
Rapid možná ale na oktávce I. jsem měl s kotoučovkama (na obou nápravách) spíš jenom trápení. U druhého auta mám bubny vpředu i vzadu a je to bez problému.
mozno nejaky "veteran" alebo exoticky kusok zdaleka ( ak sa bavime o osobakoch ) .. tusim ze indicky hindustan ambassador mal bubny aj vpredu ( a este pred par rokmi sa stale vyrabal ) ... ale opravte ma ak sa mylim
dnes uz aj bezne male auta maju vzadu kotuce takze ocakavam ce coskoro bubnova brzda v osobakoch skonci... a ani to nevyzera dobre ak mas elektrony a vzadu bubny.. no hruza takyto pohlad .. ved to pozname vsetci...
osobne by som uz vzadu bubny dnes fakt nechcel ani v minivoze ale tak... je jasne ze bubny nezmiznu z aut hned... chce to kusok cas...
Třeba Lancer má na obou nápravách kotouče, ale v zadním kotouči má ještě bubnovou brzdu, která je parkovací brzdou. Zjistil jsem to až když jsem letos měnil kotouče ;-)
Moj Carnival to ma rovnako. Starsi model ma vzadu bubny a pocitovo by clovek povedal ze ten starsi brzdi lepsie. :-) Realita je vsak ina. Novy brzdi vyrazne lepsie aj opakovane, akurat davkovanie brzdneho ucinku je nastavene inak.
Bobanusovi věř, to je náš expert, expert na brzdy, kdy pozná rozdíl při panickém brzdění (kdo ví jestli to třeba nebylo jiným rozměrem penumatik, jiným stavem a typem pneumatik, jinými povětrnostními podmínkami a hlavně třeba rozdílným povrchem) mezi bubnovou a kotoušovou brzdou vzadu... on totiž pozná i rozdíl v rozvodu pár cm mezi Fábii a Rapidem, kde je podle něj extrémní rozdíl v chování na sněhu... opět kdo ví za jakých podmínek...
Prostě testovací pilot určený pro vývojová centra :yes:
Ano, tak jsem to myslel. Při tom dojde ke zvedání zadní části, čili zasáhne omezovač brzdového tlaku na zadní nápravu a zadní brzda prakticky nebrzdí. Jinak by šlo vozidlo do neřízeného smyku.
Ovšem vše se mění se zatížením zadní nápravy posádkou nebo zavazadly.
To hrdzavenie je z veľkej časti spôsobené zlou údržbou bŕzd. Rozpojiť strmene, odstániť prach, hrdzu z klzných plôch, kontrola prachoviek. namazať klzné tyčky, kontrola chodu piestika. Toto niektorý páni mechanici nerobia ani len pri výmene doštičiek, a tobôž nie v rámci údržby.
"...Výhodou bubnových brzd je v porovnání s kotoučovými brzdami jejich vhodně zvolený ovládací převod, který vyžaduje od řidiče menší ovládací síly na pedál brzdy v porovnání s brzdovým systémem s kotoučovými brzdami. Bubnové brzdy tak byly mnohem výhodnější ve spojení s brzdami bez posilovače..."
Zajímalo by mě kde na tohle autor článku přišel. Pokud si vzpomínám, kdysi dávno u modelové řady Š100 došlo vpředu k přechodu z bubnů na kotouče a účinek brzd se markantně zvýšil, přestože auta byly bez posilovače. Dnes už takové srovnání nemáme, protože všechna auta mají posilovač ale doporučil bych autorovi článku porovnat si aspoň přední bubnovou a kotoučovou brzdu na motorce.
Berte to len ako môj názor. Účinnosť sa mohla zvýšiť aj preto, lebo priemer predného brzdového piestika v brzdiči je väčší ako v zadnom valčeku, zákony hydrauliky nepustia, vyvinie väčšiu silu.
Já samozřejmě technické důvody vyšší účinnosti kotoučových brzd na rozdíl od autora článku znám. Ovšem i kdybych o tom nevěděl nic, už jen vlastní praxe a porovnání účinnosti obou typů v reálných autech i motocyklech jsou v ostrém rozporu s tvrzením p.Dusila o výhodnosti bubnů
No vyšší účinnost mají rozhodně brzdy bubnové, protože mají vyšší vnitřní převod, tedy při stejné ovládací síle vyvolají větší účinek. Což se dá dohnat, jak píše někdo nad vámi, větším průměrem pístku/více pístky, avšak to taky nejde dělat do nekonečna, protože se pak zvětšuje chod brzdového pedálu.
.... že s citovaným ohřevem bubnu se zvětší jeho průměr daleko víc než segment čelistí a proto hlavně dochází ke výraznému slábnutí brzdného účinku. Dá se to představit pro názornost jako kdyby se to do většího bubnu dalo obložení na menší průměr, dotýkalo by se vlastně bubnu aktivně jen v jednom místě, ne v celé své ploše.
Rád čítam podobné články, len by som poprosil autorov, ak je to možné viac rozpísať sa, napr. k uvedeným typom bŕzd hneď v článku pridať aj odkaz k rôznym nákresom aj s popisom v českom i slovenskom jazyku. tých pár foto v angl. jazyku ešte si aj prekladať...