Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Bubnová brzda stále žije. A má i své výhody!

33 komentářů

Bobanus
Doporučuji se projet v Rapidu, který vzadu má bubny a pak, který má kotouče. Smích přejde při krizové situaci na dálnici apod. V době kdy díly druhovýroby můžou být i kvalitní, jsou kotoučové brzdy spíše volbou rozumu ohledně bezpečnosti 😄
Avatar - narona
narona
Rapid možná ale na oktávce I. jsem měl s kotoučovkama (na obou nápravách) spíš jenom trápení. U druhého auta mám bubny vpředu i vzadu a je to bez problému.
nippon
Prosím ťa, aké máš auto, keď máš na oboch napravach bubny?
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
mozno nejaky "veteran" alebo exoticky kusok zdaleka ( ak sa bavime o osobakoch ) .. tusim ze indicky hindustan ambassador mal bubny aj vpredu ( a este pred par rokmi sa stale vyrabal ) ... ale opravte ma ak sa mylim
Avatar - white label
white label
Např. i starší Tatry 603 měly ještě bubny všude.
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
jo a u off roadu do toho neleze tolik bordel :yes:
Avatar - narona
narona
Přesně tak
Avatar - narona
narona
Tráboš
gargamel1
Aj Š1000MB mala bubny aj vpredu
Miroslav78
Aj stará dobrá 1203jka, v tom voze je použitá simplex aj duplex brzda.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
dnes uz aj bezne male auta maju vzadu kotuce takze ocakavam ce coskoro bubnova brzda v osobakoch skonci... a ani to nevyzera dobre ak mas elektrony a vzadu bubny.. no hruza takyto pohlad .. ved to pozname vsetci...

osobne by som uz vzadu bubny dnes fakt nechcel ani v minivoze ale tak... je jasne ze bubny nezmiznu z aut hned... chce to kusok cas...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Bubny mají i své výhody. Když málo brzdíš, zadní kotouče ti do první STK zreznou a můžeš je vyhodit.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Dobry bubon je lepsi ako zly kotuc. 😄
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Petrolhead má v dnešní době zásadně "dobré kotůče"! :-!
Xylo
Třeba Lancer má na obou nápravách kotouče, ale v zadním kotouči má ještě bubnovou brzdu, která je parkovací brzdou. Zjistil jsem to až když jsem letos měnil kotouče 😉
Avatar - wakantanka
wakantanka
Moj Carnival to ma rovnako. Starsi model ma vzadu bubny a pocitovo by clovek povedal ze ten starsi brzdi lepsie. 😄 Realita je vsak ina. Novy brzdi vyrazne lepsie aj opakovane, akurat davkovanie brzdneho ucinku je nastavene inak.
rrren9
starý fór vymyšlený u Ate pro Porsche
Avatar - wakantanka
wakantanka
Nemoze to byt len pocit? Teda ze to brzdi horsie?
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Úplný nesmysl, účinek předních brzd je při nouzovém brzdění tak dominantní, že rozdíl bubnů a kotoučů vzadu je pocitově nerozeznatelný.
Avatar - sachs800
sachs800
Tomu nevěřím, při panickém brzdění je dominantní přední náprava, zejména ještě při poklesu přídě.
Avatar - Ronault.
Ronault.
Bobanusovi věř, to je náš e😜ert, e😜ert na brzdy, kdy pozná rozdíl při panickém brzdění (kdo ví jestli to třeba nebylo jiným rozměrem penumatik, jiným stavem a typem pneumatik, jinými povětrnostními podmínkami a hlavně třeba rozdílným povrchem) mezi bubnovou a kotoušovou brzdou vzadu... on totiž pozná i rozdíl v rozvodu pár cm mezi Fábii a Rapidem, kde je podle něj extrémní rozdíl v chování na sněhu... opět kdo ví za jakých podmínek...

Prostě testovací pilot určený pro vývojová centra :yes:
peterle
Pokles predka je prenesenie váhy dopredu, čiže predná náprava je ešte dominantnejšia
Avatar - sachs800
sachs800
Ano, tak jsem to myslel. Při tom dojde ke zvedání zadní části, čili zasáhne omezovač brzdového tlaku na zadní nápravu a zadní brzda prakticky nebrzdí. Jinak by šlo vozidlo do neřízeného smyku.
Ovšem vše se mění se zatížením zadní nápravy posádkou nebo zavazadly.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
s častějším brzděním, tak kotouče vzadu akorát zreznou a nakonec jsou horší než bubny.
Miroslav78
To hrdzavenie je z veľkej časti spôsobené zlou údržbou bŕzd. Rozpojiť strmene, odstániť prach, hrdzu z klzných plôch, kontrola prachoviek. namazať klzné tyčky, kontrola chodu piestika. Toto niektorý páni mechanici nerobia ani len pri výmene doštičiek, a tobôž nie v rámci údržby.
kalousek
"...Výhodou bubnových brzd je v porovnání s kotoučovými brzdami jejich vhodně zvolený ovládací převod, který vyžaduje od řidiče menší ovládací síly na pedál brzdy v porovnání s brzdovým systémem s kotoučovými brzdami. Bubnové brzdy tak byly mnohem výhodnější ve spojení s brzdami bez posilovače..."

Zajímalo by mě kde na tohle autor článku přišel. Pokud si vzpomínám, kdysi dávno u modelové řady Š100 došlo vpředu k přechodu z bubnů na kotouče a účinek brzd se markantně zvýšil, přestože auta byly bez posilovače. Dnes už takové srovnání nemáme, protože všechna auta mají posilovač ale doporučil bych autorovi článku porovnat si aspoň přední bubnovou a kotoučovou brzdu na motorce.
Miroslav78
Berte to len ako môj názor. Účinnosť sa mohla zvýšiť aj preto, lebo priemer predného brzdového piestika v brzdiči je väčší ako v zadnom valčeku, zákony hydrauliky nepustia, vyvinie väčšiu silu.
kalousek
Já samozřejmě technické důvody vyšší účinnosti kotoučových brzd na rozdíl od autora článku znám. Ovšem i kdybych o tom nevěděl nic, už jen vlastní praxe a porovnání účinnosti obou typů v reálných autech i motocyklech jsou v ostrém rozporu s tvrzením p.Dusila o výhodnosti bubnů
sulcik
No vyšší účinnost mají rozhodně brzdy bubnové, protože mají vyšší vnitřní převod, tedy při stejné ovládací síle vyvolají větší účinek. Což se dá dohnat, jak píše někdo nad vámi, větším průměrem pístku/více pístky, avšak to taky nejde dělat do nekonečna, protože se pak zvětšuje chod brzdového pedálu.
gil54
.... že s citovaným ohřevem bubnu se zvětší jeho průměr daleko víc než segment čelistí a proto hlavně dochází ke výraznému slábnutí brzdného účinku. Dá se to představit pro názornost jako kdyby se to do většího bubnu dalo obložení na menší průměr, dotýkalo by se vlastně bubnu aktivně jen v jednom místě, ne v celé své ploše.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
A jaká je tvá představa, že se ten buben zvětší?
kalousek
Třeba u bubnu s průměrem 250 mm se při ohřátí o 300°C zvětší průměr asi o třičtvrtě milimetru. To není úplně zanedbatelné
Miroslav78
Rád čítam podobné články, len by som poprosil autorov, ak je to možné viac rozpísať sa, napr. k uvedeným typom bŕzd hneď v článku pridať aj odkaz k rôznym nákresom aj s popisom v českom i slovenskom jazyku. tých pár foto v angl. jazyku ešte si aj prekladať...