Bezpečnost
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeVyzkoušeli jsme kurz bezpečné jízdy s elektromobilem. Víte, jaká jsou její specifika?
59 komentářů
ryccardo
Takze tezkopadna jebka na uzkejch gumach co poradne nebrzdi. No panecku to je bezpecnost jak vino. Dekuju nechci >:D
Takže najlepšie by brzdila Toyota Aygo s gumami širokými tak 255 mm alebo širšími...
Co to trepes?
Hyundai Ioniq Electric v plnej vybave ma pohotovostnu hmotnost 1475kg
Rozmerovo porovnatelny cisty spalovak je Hyundai i30 Fastback (rovnake rozmery aj tvar karoserie) a ten ma s automatickou prevodovkou a dynamicky porovnatelnym motorom 1.4TGDI v rovnakej vybave 1439kg.
Mi chces povedat, ze ten rozdiel 36kg fakt pocitis?
eGolf vs Golf 1.5TSI DSG neviem ako na tom je, tam je katalogovy rozdiel 280kg ale VW uvadza na SK webe len hmotnost zakladnej vybavy, a tu ma eGolf podstatne bohatsiu ako spalovaci brat. Tak realny rozdiel bude mensi.
V kazdom pripade nemyslim, ze to je nieco horibilne a drviva vacsina ludi rozdiel nepozna. Pokial sa nebavime o Tesle so 100kWh bateriou, co uz je riadny slon, tak argument vahy je celkom smiesny.
Hyundai Ioniq Electric v plnej vybave ma pohotovostnu hmotnost 1475kg
Rozmerovo porovnatelny cisty spalovak je Hyundai i30 Fastback (rovnake rozmery aj tvar karoserie) a ten ma s automatickou prevodovkou a dynamicky porovnatelnym motorom 1.4TGDI v rovnakej vybave 1439kg.
Mi chces povedat, ze ten rozdiel 36kg fakt pocitis?
eGolf vs Golf 1.5TSI DSG neviem ako na tom je, tam je katalogovy rozdiel 280kg ale VW uvadza na SK webe len hmotnost zakladnej vybavy, a tu ma eGolf podstatne bohatsiu ako spalovaci brat. Tak realny rozdiel bude mensi.
V kazdom pripade nemyslim, ze to je nieco horibilne a drviva vacsina ludi rozdiel nepozna. Pokial sa nebavime o Tesle so 100kWh bateriou, co uz je riadny slon, tak argument vahy je celkom smiesny.
KANKUNEN
všechny ty ekoauta jezdí na příšerných gumách.
Tak priplatit 300€ za kvalitne gumy je uz pri novom aute zanedbatelna suma :-) U mna leteli tie Michelin Energy Saver prec hned na treti den... ale predal som ich za 200€ takze bol priplatok za normalne obutie len 100€ :-) Riskovat zivot na eko-gumach kvoli udajnej lepsej spotrebe (vyrobca udava 2-3%) je fakt na zamyslenie :-)
vetsina novych aut jezdi na prisernych gumach, vyjimku tvori vesmes jen "sportovnejsi" modely :-!
kalousek
"..V elektromobilu nikdy nevyřazujte na neutrál, protože pak nebudete moci brzdit rekuperací brzdné energie,“ zdůrazňuje v kurzu dále nestor českých instruktorů..."
Nj a co když nechci brzdit ?
Nj a co když nechci brzdit ?
Dobrá pripomienka. Napr. u Tesly (ale možno aj u iných EV) pri ubraní plynu svietia brzdové svetlá, lebo spomalenie je dosť citeľné...
Takže podľa pána inštruktora s EV treba jazdiť buď stále "pod plynom" alebo brzdiť. Nerobil on inštruktora rally?
Takže podľa pána inštruktora s EV treba jazdiť buď stále "pod plynom" alebo brzdiť. Nerobil on inštruktora rally?
Me vubec zaujalo to slovni spojeni "vyradit na neutral" u elektromobilu, kde neni zadne razeni a zadna spojka a ani zadny neutral.
U elektromobilu je casto lepsi plachtit, nez rekuperovat.
U elektromobilu je casto lepsi plachtit, nez rekuperovat.
Uživatel_5340709
elektromobil odstavit, abys nezapálil sousedovi barák. :-) [odkaz]
:yes: tak hlevne nezaparkovat takovej horici elektromobil na parkoviste plne fosilnich aut, ty by ho svim fosilnim palivem jeste mohli uhasit a to prece nechceme :yes:
No, ale že mají elektoauta problémy s požáry je další temná strana elektrodopravy. Viz. hořící Tesly, viz. tento Jaguar, viz. Fisker /který kvůli tomu skončil/, viz. Rimac, Tím ty auta nechci hanět, ale vyřešit hořlavost nynějších baterií je taky trochu oříšek.
Vies dat nejaku oficialnu statistiku, ktora by dokazovala ze EV horia castejsie ako spalovaky? Keby sme si pozreli tale Lamborghini, tak tam mas sancu na poziar snad aj 40% >:D
No a to je JAG, teď si představ ty degény z šikmého háčka >:-[] Se s tím bude muset nakládat jak s nebezpečnými odpady. Odstavit pouze na záchytnou vanu. Kolem nějaká azbestová oplocenka. V případě, žeby z toho něco unikalo postavit možná i betonový sarkofág. Ono když už háčko nemá Kramného, tak je to s tou elektřinou trochu na štíru že >:-[]
IPace
a neprobiji ta elektrina z baterek tou strikajici vodou dovnitr do auta primo na zadek ridice? ja bych se toho bal, to vite ty stovky voltu a amper a kdejake jine elektricke haveti co tam je, ja bych se toho bal
Arese
Než si zvykat na neohrabané těžké elektroauto na uzoučkých eko-gumách, rekuperaci, mizerný dojezd, drahé baterie s klesající kapacitou a nevyřešenou recyklací, uměle generovaný zvuk a podobné hrůzy, je mnohem lepší jezdit pořádným normálním autem se spalovacím motorem s nejvyšší úrovní čištění jeho spalin, klidně třeba i na LPG či CNG, pokud v budoucnu nebude zbytí! Elektromobilita je jasnou cestou do uživatelských i ekologických pekel! Kromě kolejových vozidel se hodí jen pro trolejbusy, golfové vozíky a možná pár malých dodávek, které jezdí výhradně v centru měst.
Gembler
To vlakno o brzdne draze mne tak nakrklo, ze jsem se musel registrovat. Quattroporte muze mit lepsi brzdnou drahu diky tomu, ze Maserati vlastni, ci vlastnilo nejaky patent, ci zlepsovak na abs. Mam ale pocit, ze v brzdne draze ostatni automobilky Maserati jiz dohnali. Jinak brzdeni je hlavne o gumach. Pokud neklouznou, tak na suche vozovce na hmotnosti auta do jisty miry nezalezi a teoreticky muze nejake sportovnejsi suv zastavit rychleji nez nakupni taska. Jenze to jsou extremy. Na mokru, snehu, ledu zastavi lehci auto vzdy rychleji.
Z ciste fyzikalniho hlediska je zpomalovani nejaka kvadraturni velicina. Cili pro dvojnasobne tezke auto je potreba ctyrnasobny brzdny ucinek na jeho zabrzdeni na stejne draze. To dneska asi uz neni problem za idealnich adheznich podminek a dobrych gumach pri jednom zabrzdeni do testu, ale brzdy se velkemu autu driv zahreji a gumy mu driv klouznou na mokru. Na snehu a ledu lehke auto zabrzdi vzdy driv.
Pritlak v zavodech ma uplne jinou funkci, ale konkretne pri brzdeni snad jen tu, ze diky vyssimu pritlaku na zadek muze brzdna soustava poslat na zadni napravu vice brzdneho ucinku, nez se kola kousnou. Pritlak ale cca do stovky nehraje vubec zadnou roli, takze do uplneho zastaveni to zas nehraje roli. Tezsi auto zavody rozhodne nevyhrava a uz vubec nedominuje brzdnou drahou. To je takovej nesmysl, jak placata Zeme. Pritlak neni hlavne kvuli brzdeni, ale hlavne kvuli prilnavosti v zatackach, jenze pritlak take zere vykon motoru a maximalni rychlost, takze se na kazdou trat hleda kompromis. Proto se u super sportu pohrava s aktivni aerodynamikou. Pro brzdeni je to fakt jen otazka rozdeleni brzdneho ucinku mezi predni a zadni napravu, nebo vztyceni nejake aerodynamicke brzdy, ktera ale nema za cil primacknout auto vic k zemi, ale spis byt neco jako "padak".
Prestante s tim nesmyslem.
Z ciste fyzikalniho hlediska je zpomalovani nejaka kvadraturni velicina. Cili pro dvojnasobne tezke auto je potreba ctyrnasobny brzdny ucinek na jeho zabrzdeni na stejne draze. To dneska asi uz neni problem za idealnich adheznich podminek a dobrych gumach pri jednom zabrzdeni do testu, ale brzdy se velkemu autu driv zahreji a gumy mu driv klouznou na mokru. Na snehu a ledu lehke auto zabrzdi vzdy driv.
Pritlak v zavodech ma uplne jinou funkci, ale konkretne pri brzdeni snad jen tu, ze diky vyssimu pritlaku na zadek muze brzdna soustava poslat na zadni napravu vice brzdneho ucinku, nez se kola kousnou. Pritlak ale cca do stovky nehraje vubec zadnou roli, takze do uplneho zastaveni to zas nehraje roli. Tezsi auto zavody rozhodne nevyhrava a uz vubec nedominuje brzdnou drahou. To je takovej nesmysl, jak placata Zeme. Pritlak neni hlavne kvuli brzdeni, ale hlavne kvuli prilnavosti v zatackach, jenze pritlak take zere vykon motoru a maximalni rychlost, takze se na kazdou trat hleda kompromis. Proto se u super sportu pohrava s aktivni aerodynamikou. Pro brzdeni je to fakt jen otazka rozdeleni brzdneho ucinku mezi predni a zadni napravu, nebo vztyceni nejake aerodynamicke brzdy, ktera ale nema za cil primacknout auto vic k zemi, ale spis byt neco jako "padak".
Prestante s tim nesmyslem.
ja bejt tebou, tak se fyzikou vubec neohanim, protoze ses evidentne uplne mimo,
protoze dvojnasobne tezky auto = dvojnasobne velka brzdna sila, rozhodne ne ctyrnasobne.
vem to normalnim selskym rozumem - dve stejny tunovy auta, na zabrzdeni kazdyho potrebujes nejakou silu, a kdyz je svaris dohromady, takze ma dvojnasobnou hmotnost = potrebujes soucet brzdych sil obou aut = dvojnasobek toho jednoho v pripade ze jsou stejny
anebo fyzikalne:
F = m*a, tedy dvojnasobna hmotnost (m) = dvojnasobna sila (F), pri zachovani stejneho zpomaleni (a).
anebo pres energii:
W = 0.5*m*v^2, tedy dvojnasobna hmotnost = dvojnasobna energie = potrebujes dvojnasobnou silu na zastaveni.
ten tvuj ctyrnasobek mas evidentne pomotanej s energii pohybujiciho se telesa, ktery roste s kvadratem rychlosti, z cehoz i vyplyva, ze pro zachovani brzdne drahy roste se ctvercem rychlosti i nutna brzdna sila.
jenze vse ma sve limity a v tomto pripade to je maximalni zpomaleni, ktere u standardniho auta za dobrych podminek je cca 10m/s^2, takze pak uz zbejva jen ta prodluzujici se draha, ktera roste se ctvercem rychlosti, ale rozhodne ne ctvercem hmotnosti. z fyzikalniho hlediska hmotnost na brzdnou drahu v pripade dostatecne dimenzovanych brzd a pneu zadny vliv nema.
ten tvuj ctyrnasobek, je podobnej mytus, jako ze se pri celnim stretu rychlosti scitaji. ne, nescitaji.
asi se ti tenhle zaver libit nebude, ale bejt tebou, tak ze do dalsich fyzikalnich uvah fakt nepoustim, protoze te utluce i zacek druheho stupne zakladni skoly
protoze dvojnasobne tezky auto = dvojnasobne velka brzdna sila, rozhodne ne ctyrnasobne.
vem to normalnim selskym rozumem - dve stejny tunovy auta, na zabrzdeni kazdyho potrebujes nejakou silu, a kdyz je svaris dohromady, takze ma dvojnasobnou hmotnost = potrebujes soucet brzdych sil obou aut = dvojnasobek toho jednoho v pripade ze jsou stejny
anebo fyzikalne:
F = m*a, tedy dvojnasobna hmotnost (m) = dvojnasobna sila (F), pri zachovani stejneho zpomaleni (a).
anebo pres energii:
W = 0.5*m*v^2, tedy dvojnasobna hmotnost = dvojnasobna energie = potrebujes dvojnasobnou silu na zastaveni.
ten tvuj ctyrnasobek mas evidentne pomotanej s energii pohybujiciho se telesa, ktery roste s kvadratem rychlosti, z cehoz i vyplyva, ze pro zachovani brzdne drahy roste se ctvercem rychlosti i nutna brzdna sila.
jenze vse ma sve limity a v tomto pripade to je maximalni zpomaleni, ktere u standardniho auta za dobrych podminek je cca 10m/s^2, takze pak uz zbejva jen ta prodluzujici se draha, ktera roste se ctvercem rychlosti, ale rozhodne ne ctvercem hmotnosti. z fyzikalniho hlediska hmotnost na brzdnou drahu v pripade dostatecne dimenzovanych brzd a pneu zadny vliv nema.
ten tvuj ctyrnasobek, je podobnej mytus, jako ze se pri celnim stretu rychlosti scitaji. ne, nescitaji.
asi se ti tenhle zaver libit nebude, ale bejt tebou, tak ze do dalsich fyzikalnich uvah fakt nepoustim, protoze te utluce i zacek druheho stupne zakladni skoly
CHerokee
Všímám si, jak drsnou masírku zažíváme i na půdě stránek pro lidi, co se zajímají o auta. Není to dávno, co u konkurence autor tvrdil, jak skvělé jízdní vlastnosti má 2,3 tunový Jag E-Pace a jak je sportovnější než Jaguar XE. Zajímalo by mě, kdo tu ekopropagandu financuje...
StrejdaRomik
Sám jsem byl na mosteckým autodromu to zkusit a můžu jen doporučit dost jsem se tam naučil a i když jsem si myslel že auto ovládám tak až tu jsem se to tak něják naučil
×
Sdílení komentáře
×
takze zadnej fakt, ale hloupost
taky si to jde predstavit tak, ze 2 stejny auta kazdy o hmotnosti tuny zastavi na 40 metrech, ale kdyz je svaris k sobe, bude z toho auto jedno s hmotnosti 2 tuny, a chce mi nekdo tvrdit, ze bude mit delsi brzdnou drahu ???
Ale je jasné, co chceš říct. Nicméně kila navrch nejsou nikdy dobré, na tom se určitě shodneme. Viz. S-kové a RS-kové audiny, které trpí trošku nadváhou. Na suchu ok, ale nedej bože, když poprší, nebo jedeš po sněhu. Někdy tě to táhne ven, jak neviditelné kyvadlo.
neskoncilo to nahodou tak, ze pneumatikari nechteli investovat do vyvoje a vyroby gum na maly predni kolecka a tak to zaniklo samo od sebe??
dokonce muze stat, ze se u tezkyho auta brzdenim tvrdy gumy ohrejou natolik, ze budou brzdit lip nez s lehkym autem. kdyz se to ale prezene, tak zas zacnou tyct a bude to horsi ..
Auto je vsak komplexne, takze tam naozaj plati, ze tazsie horsie brzdi, za predpokladu, ze nedostalo vyrazne vykonnejsiu brzdnu sustavu a lepsie gumy.
Jeden z faktorov je prave stycna plocha pneumatik. 2 tonove auto ju nebude mat 2x vacsiu ako 1 tonove. (Mazda Mx5 ma vpredu mozno 195mm siroku gumu, Audi Q7 nema vpredu valce 390mm siroke). To vedie k prehriatu. Samozrejme nie pri testovani, kde bude mat asfalt 20 stupnov a gumy 40, ale napr. v lete na dialnici)
To iste plati pre brzdy. Ak nepojde o sportovy model, tak nebudu dimenzovane na 2x vacsi odvod tepla a brzdove dosticky nebudu schopne vyvinut 2x vacsi brzdny ucinok.
Tiez dochadza k prenosu vahy na prednu napravu pri brzdeni, co dalej zvysuje jej zatazenie. Sice linearne s hmotnostou, ale komplikuje to dimenzovanie komponentov.
Samozrejme je tu potom opacny efekt, ktory plati pre drahe auta. Su tazke, ale disponuju technickym riesenim, ktore male lahke auto nema. Napr. proti prenosu vahy na predok pritvrdia predne tlmice, maju technicky vyspelejsie brzdy, lepsiu zmes pneumatik, lepsie rozlozenie brzdneho ucinku a jeho nastup.
Potom tu je este aerodynamicka brzda, ale to je iny pribeh.
Ono neveril by som velmi, ze take Audi RS6 ma lepsiu brzdnu drahu ako taka Alpina A110, ale urcite bude mat lepsiu ako Fabia >:-[]
[odkaz]
a samozrejme mytus to je, cim vetsi vaha tim pri maximalni moznem brzdne sile bude brzdna draha kratsi ;-) je to zakon o zachovani energie
nelze porovnavat dve ruzna auta a vyvozovat z toho ze tezsi bude brzdit na delsi vzdalenosti, neb kazde z tech aut ma zaprve jinak ucinnou brzdnou soustavu, kazde auto ma v jinem stavu trlumici soustavu a tedy kazdemu autu jinak dolehaji kola k vozovce, vliv hraje prostredi, prave v navaznisti na prostredu pak i sire a kvalita gum, atd, atd....
jedno je jiste, i tezsi auto muze brzdit lepe nez lehoucke ;-) ostatne co myslis ze dela treba pritlak, ano zveda brzdenou hmotnost tim ze auto tlaci k zemi prave vahou pritlaku, na zavoidnich autech se resi pritlak hlavne kvuli brzdeni, aneb cim vetsi pritlacna sila na auto pusobi, tim lepe brzdi ;-)