Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme kurz bezpečné jízdy s elektromobilem. Víte, jaká jsou její specifika?

David Bureš David Bureš 11. 12. 2018
13
59
Zobrazit náhledy (13)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Na autodromu v Mostě jsme si vyzkoušeli specifika jízdy s elektromobilem. Ne každý řidič je na jejich charakteristické vlastnosti připraven.

Elektromobily jsou stále častějším zjevením na českých silnicích, pro běžnou veřejnost ale stále zůstávají velkou neznámou. A ani jejich uživatelé si ne vždy uvědomují jejich specifika. I proto Autodrom Most začal jako první v Evropě pořádat kurzy bezpečné jízdy s elektrovozem, které jejich specifika ukážou řidiči v praxi, v bezpečném prostředí tréninkového centra.

A takový kurz by si měli vyzkoušet všichni ti, co elektromobilům moc nevěří, nebo je chtějí blíže poznat. A bude se hodit i jejich majitelům nebo uživatelům, kteří mají přístup k elektromobilům třeba ve své práci. Elektromobily se sice svým vzhledem přibližují konvenčním autům, jejich charakter ale vždy bude svébytný a právě ten vám kurz na mosteckém autodromu názorně předvede.

360p720p1080p

V Mostě pořádaný Kurz bezpečné jízdy s elektromobilem je v zásadě stejný jako obdobné kurzy s běžnými auty, s konvenčním spalovacím motorem. Dokonce stojí shodných 5.040 korun. Začíná se teorií, kdy se v učebně dozvíte teoretické poznatky o bezpečné jízdě, připomenete si, jak se má za volantem správně sedět (a proč), kam se během nebezpečné situace dívat a jak reagovat na nástup smyku, tedy takové ty věci, co by každý řidič měl dobře znát, ve výcviku v autoškole se ale na ně bohužel moc nedbá, a tak je ne každý dodržuje. Pak už se přesunete na samotný polygon, kde si teoretické poznatky vyzkoušíte v bezpečném prostředí.

Navrch je však zdůrazněn specifický charakter elektromobilů. Instruktoři vám budou neustále zdůrazňovat, že elektrovozy kvůli těžkým bateriím váží více než běžná auta se spalovacím motorem, což ve výsledku znamená těžkopádnější jízdní vlastnosti, s nimiž v kritické situaci budete muset počítat. Ať už při panickém brzdění, kdy vyšší hmotnost logicky prodlouží brzdnou dráhu, nebo třeba při smyku, v němž elektrovůz nebude tak obratný. V takové situaci pocítíte také další specifikum elektroaut – úzké pneumatiky s nízkým valivým odporem, pro co nejvyšší dojezd.

Elektromobily nepolíbeným řidičům pak instruktoři vysvětlí specifické ovládání elektromobilu, které se v zásadě podobá vozu s automatickou převodovkou – řadit se v nich nemusí, jen se volí jízda vpřed a vzad. Při panickém brzdění tak není potřeba vyšlapovat spojkový pedál, stačí co nejsilněji stlačit brzdový pedál.

Dnes už legendární instruktor a bývalý závodník Jiří Patera přitom zdůrazňuje, že bychom v běžném provozu neměli řešit fakt, že pracující ABS kvůli přerušovanému brzdění vlastně prodlužuje brzdnou dráhu. Naučit se dobře brzdit bez zásahu elektroniky zvládne jen málokdo, navíc s pracujícím ABS zůstává auto ovladatelné, o což jde podle Patery v kritické situaci především. I proto by měli řidiči využívat i další elektronické asistenty jako ESP, které reaguje násobně rychleji než člověk, a tak nebezpečnou situaci dokáže rychleji vyřešit. Regulaci prokluzu kol (ASR) pak Patera doporučuje vypínat jen v krajním případě, když třeba zapadnete ve sněhu a potřebujete se z něj „rozhoupáním“ dostat.

„V elektromobilu nikdy nevyřazujte na neutrál, protože pak nebudete moci brzdit rekuperací brzdné energie,“ zdůrazňuje v kurzu dále nestor českých instruktorů, který díky svým dlouholetým zkušenostem dobře ví, jak bezpečně jezdit.

Právě rekuperace brzdné energie je něco, na co řidiči běžných aut nejsou vůbec zvyklí, a tak je tato vlastnost elektromobilů, kdy po sundání nohy z plynu výrazně zpomalují, mnohdy překvapuje. Elektrovozy totiž zvládnou brzdit svými elektrickými motory, čímž si dobíjejí své baterie a tak si prodlužují dojezd. Úroveň rekuperace navíc lze přizpůsobit, třeba ve Volkswagenu e-Golf volicí pákou posunem doleva a doprava, zatímco v Hyundaii Ioniq páčkami pod volantem, což také ne každý uživatel elektroauta ví. Při praktické jízdě na polygonu si lze různé úrovně vyzkoušet a protrénovat si práci s nimi. Pak totiž zjistíte, že při maximální rekuperaci s trochou předvídání třeba ani nemusíte brzdit konvenčním brzdovým pedálem.

Během kurzu bezpečné jízdy s elektrovozem si na polygonu prakticky vyzkoušíte různé krizové situace, ať už aquaplaning nebo zvládání smyku, které probíhá nejen na výkyvné desce vyvolávající přetáčivý smyk, ale také na kopcovité trati, kde si vyzkoušíte hlavně nedotáčivý smyk. Právě na mokré trati si lépe uvědomíte vysoký točivý moment elektrovozů způsobený jejich elektrickými motory, kola se jim zkrátka protáčejí dříve než u běžných aut.

Elektromobily jsou totiž pro bezpečnou jízdu vhodnými automobily. „Na elektromobil je nutné být hodný, aby člověk vůbec někam dojel. A takové bezpečnější, kamarádštější jezdění je velký přínos elektroaut,“ říká Patera a zároveň tím připomíná jednu přetrvávající nevýhodu aut s elektrickým pohonem – omezený dojezd. I proto účastníci kurzu bezpečné jízdy s elektromobilem mají možnost si své auto na autodromu dobít, aby s ním vůbec dojeli domů. S tím souvisí fakt, že kurz je pořádán maximálně pro šest účastníků. Kdo by se pak přece jen bál, nebo vlastní elektrovůz nemá, může si ho v Mostě zapůjčit. K dispozici jsou třeba již zmíněné modely Volkswagen e-Golf a Hyundai Ioniq.

Kurz bezpečné jízdy s elektrovozy na mosteckém autodromu tak doporučujeme především těm, kteří se o elektromobilitu zajímají, nebo mají z ní nějaké obavy. Na polygonu si elektromobily detailně vyzkoušíte a navíc se v rámci teoretického výkladu dozvíte o nejnovějších trendech v této oblasti nebo detaily o dobíjení elektroaut a cestování s nimi. A pak třeba zjistíte, že pro některé účely ty elektromobily fakt nejsou špatný nápad.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

MOST
StrejdaRomik
| 4. 1. 2019
Sám jsem byl na mosteckým autodromu to zkusit a můžu jen doporučit dost jsem se tam naučil a i když jsem si myslel že auto ovládám tak až tu jsem se to tak něják naučil
Avatar - CHerokee
Opravdu?
CHerokee
| 17. 12. 2018
Všímám si, jak drsnou masírku zažíváme i na půdě stránek pro lidi, co se zajímají o auta. Není to dávno, co u konkurence autor tvrdil, jak skvělé jízdní vlastnosti má 2,3 tunový Jag E-Pace a jak je sportovnější než Jaguar XE. Zajímalo by mě, kdo tu ekopropagandu financuje...
brzdna draha
Redmex
| 17. 12. 2018
[odkaz] :-)
Hlavní potíž je v tom, že
ryccardo
| 14. 12. 2018
Přesně dát na to Toyo Proxess R1R a bude to sedět jako víno ;-)
No to je pokrok
ryccardo
| 14. 12. 2018
tak to je normální šíře. Jen to chce vyhodit nepřilnavý eko gumy s nízkým valivým odporem za něco důstojnějšího ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku