Moderní bezpečnostní a asistenční systémy zvyšují bezpečnost a pohodlí řidiče. Jenže i v případě jen malé nehody mohou zvýšit náklady na opravu vozu. A to klidně dvojnásobně.
Marně hledám v titulku slíbené vysvětlení, jak vlastně pokročilé asistenční systémy škodí. Čekal jsem například rozbor nadměrných zásahů ESP, zákeřnosti adaptivního tempomatu nebo systému pro udržování pruhů ale nikde nic...
Článku zřejmě chybí druhá kapitola
Tak na adaptivní tempomat stačí i single eye kamera. Ale kamera oproti radaru má nevýhodu, že nefunguje za zhoršených světelných podmínek, ať už v mlze, proti sluníčku, když se před vámi objeví neosvětlené vozidlo, atd.
Po zkušenostech s radarem i kamerou bych si vždy připlatil za radar.
Úplně krásně to ukazuje video v tomhle článku. [odkaz]
Anglie je na to s těma svejma živejma plotama asi extra náchylná, ale i tak - takovýhle překvápko když jedeš třeba 80km/h, a mužeš se objednat na přečalounění :-)
Tohle mi dělá éčko naprosto běžně, ačkoliv mám všechny asistenty vypnuté, tak ten prekolizní se úplně vypnout nedá, stačí projíždět úzkou ulicí, která se zatáčí a u jejíhož okraje stojí zaparkovaná auta a systém pořád pípá a upozorňuje na srážku, a stačí jet o pár dm blíž k těm autům a stane se že pípne a skočí na brzdu. Výborný zážitek pro zápěstí na volantu. >:D
Věřím, já jsem si do auta cíleně nekonfiguroval žádné jízdní asistenty (kromě parkovacích sensorů) právě kvůli tomu, že jak se občas svezu s některým z kolegů, tak vidím, jak se ta armáda asistentů chová a že bych z toho měl akorát nervy. Trochu mi vadí, že jsem musel obětovat adaptivní tempomat, ale to se dá přežít.
Tak napriklad obetovat adaptivny tempomat moze mat vplyv na moznosti nastavenie inych asistentov, ktore v aute uz su. Neviem sice ako u inych znaciek, ale predpokladam, ze to bude velmi podobne, ma nasledok vyhodenia ACC dopad na nastavenie citlivosti a rozsahu pre nudzove brzdenie. Porovnavali sme to teraz pri dvoch rovnakych autach. Ja adaptivny tempomat mam, on nie. Ja mozem nastavovat a uplne vypnut nudzove brzdenie, on nie. Problem je, ze kazdy vyrobca to ma riesene posvojom a co plati asi u jedneho, nemusi platit u druheho - preto pokial je moznost, treba si to realne vyskusat a idealne ak je s cim porovnat.
Jo, kazdy vyrobce to ma trochu jinak, na druhou stranu nikdo snad nekupuje auto bez vyzkouseni. :-) No a u mojeho auta konkretne (A3 sedan, takze asi plati i pro golf a dalsi MQB-based derivaty) je funkce nouzoveho brzdeni spojena s adaptivnim tempomatem, lepe receno bez adaptivniho tempomatu neni vepredu nic, cim by se dalo snimat, co se pred autem deje. A k adapt. tempomatu dostanes nouzove brzdeni jako "bonus". :-)
The more you know :-) Mozna pozustatek z dob, kdy se AEB a ACC resilo ruznymi sensory (napr. AEB kamerou a ACC radarem) a tak melo smysl nabizet to zvlast...
Tak to je zajimave, to ten radar tim padem asi nebude az tak drahy, kdyz se VW vyplati ho instalovat i za mene penez jen pro AEB/FrontAssist a jen softwarove odpojit adapt. tempomat. :-) Ale treba to otevira moznosti nejake SW upravy (long coding?), ze by si clovek mohl ACC zapnout zadarmo? >:-[]
Ale s tim, jak dobre funguje, uz bych byl opatrny, viz to video z odkazu vyse. :-)
Bohužel zrovna sedím u jedné vykopávky která mi to video odmítá přehrát, nevím tedy o co jde. Ale já jsem s tím spokojen. Jsou i situace, kdy je lépe ho vypnout, třeba ostřejší jízda na zatáčkovité trati. Potom se mu např. strom v zatáčce nelíbí. Nebo rychlejší dojetí stojících aut, on neví jestli náhodou nespíš. Ale na to je majitel v manuálu upozorněn.
Ako najväčší problém všetkých týchto systémov vidím v dvoch extrémoch. Prvá skupina vodičov ani nevie čo všetko v aute má, ako to funguje atď. A druhá skupina sa na ne až priveľmi spolieha, nevenuje sa jazde, premávke a keď sa niečo zomelie nedokážu adekvátne reagovať.
Ono by to takto vôbec nemuselo dopadnúť, ak by sa inak prenastavili kritériá pre získanie vodičského preukazu. Prípadne ak by sa vodičáky POVINNE robili na autách, ktoré nemajú žiadne podobné systémy, resp. najprv by sa adept musel poriadne naučiť jazdiť bez nich. :-)
No nevím, nevím jestli by to stačilo. Až by si tito nový vyškolení řidiči pořídili auta s asistenty, tak by na ně začali brzy spoléhat. Já vidím všechny ty asistenty, jako mezičlánek na cestě k plně autonomním vozům. :-!
Vzhledem k tomu, že odborností strčíš redakci bez problémů do kapsy (viz neustálé korektury u "odborných" článků), hoď k tomu asi něco na blog... bylo by to zajímavé čtení.
ESP třeba dovede řidiče překvapit nečekaným zásahem, který jím zamyšlený manévr pro odvrácení nehody převede na daleko větší riziko. Hodně jsem četl, jak lidi ignorují systém pro hlídání slepých úhlů, protože reaguje na vše, co se kde hýbe, a tak prostě světýlko neberou vážně.
Co ale považuji za největší škodu způsobenou asistenty je samotný jejich smysl - práce za řídiče. Vychovává se tím generace lidí neschopných ovládat auto bez téhle elektroniky. V podstatě už se z nich stávají jen dozorčí na palubě.
Také mám o různých asistentech své mínění, ale zrovna ESP bych přiřkl bez výhrad pozitivní roli a jeho povinné zavedení hodnotím jako jedno nejmoudřejších rozhodnutí evropské legislativy.
ESP je zrovna věc, která funguje prakticky vždy dobře a člověk nikdy manuálně neodkáže ESP nahradit (oproti třeba ABS) - jedním brzdovým pedálem nejsme schopni přibržďovat každé kolo zvlášť.
Většina ASR částečný prokluz dovoluje, nedovolí ale kola protočit docela a sklouznout tak třeba bokem z cesty. Vypínat ho má opravdu smysl jen v momentě, kdy se zoufale prohrabávám hlubokým sněhem. A ještě jsem neviděl auto, které by nenabízelo možnost ASR do určité rychlosti vypnout.
Samotné ESP pak naopak pomůže v momentě, kdy se jedno z kol začne protáčet. ESP protáčející se kolo přibrzdí a dovolí tak přenést část momentu i na druhé kolo. Bez ESP je to konečná.
Psal jsem o situaci, kdy řidič chce zvládnout krizovku sám a do toho mu zasáhne ESP, které jeho manévr zcela rozhodí. Sám jsem to zažil s kolegou, kdy nás ESP hezky roztočilo.
Zažil som podobné niečo tiež a verím tomu, že keby som vtedy reagoval inak, tak by to dopadlo ešte lepšie. Chyba bola vo mne a mojich návykoch z áut bez ESP.
Nevěřím tomu, že díky ESP roztočíte auto. ESP právě roztočení auta brání a zatím jsem nenašel situaci, kdy by ESP toto mohlo způsobit.
Já naopak, když chci zadriftovat nebo s autem "vyvádět", tak ESP musím vypnout.
Tak to mě vážně překvapilo. Když něco mám a rozbiju to, bude oprava něco stát... Když to v autě nemám, nemůžu to rozbít a taky ani opravit. Děkuji auto.cz za přelomový objev. Sám bych na to určitě nepřišel. A teď prosím odpověď na otázku jak škodí... Nebo zase jen nesmyslný titulek?
Jinak, stejně to zaplatí pojišťovna a zrovna zmíněné parkovací senzory a asistent nouzového brzdění nehodám pomáhají předcházet. Aspoň těm, co kde jde potenciální plnění z mé pojistky. Takže za mě dobrý.
vidím to inak. Veľa ľudí to nenapadne, že keď si kúpi adaptívny tempomat, že má senzor na maske. Nie každý je odborník a nie každý visí na autonete. A za druhé aj ja som bol prekvapený, keď mal kamoš nehodu s predpokladanou malou opravou a nakoniec mu vymenovali desať položiek, ktoré treba opraviť a vymeniť a suma opravy bola cca 3 litre evry a najlepšie na tom bolo, že má spoluúčasť desať percent, takže ho to stálo napriek poistke 300 e. Priznám pre mňa bola percentová spoluúčasť šoková. Vraj sa to tak teraz robí (ja som takú nikdy nermal), ale je možné že najnovšiu takú mám, musím preveriť, lebo to mám na líz a neriešil som. Je to pekne nevýhodná pozícia, keď musíš ísť do zmluvného servisu, ten ti tam naopravuje čo sa dá aby zarobil a ty musíš platiť percentá.
Buď si doteraz nikdy nemal havarijnú poistku, alebo si si tú spoluúčasť doteraz nevšimol. Ja čo si od revolúcie pamätám, bola spoluúčasť vyjazdrená vždy systémom nejaké % alebo minimálne toľko a toľko SKK či Eur. :-)
nežartuj, nehovorím o spoluúčasti, tá bola vždy, ale fixná a voliteľná, či chceš vyššiu alebo nižšiu, ale percentá som nemal nikdy, tie sú nevýhodné, lebo ak ti servis poopravuje aj čo netreba, tak im to platíš aj ty. Ak je fixná, tak ťa to trápiť nemusí.
Nevím jak na Slovensku, ale tady v CZ od revoluce se 90% HAV vždy vyjadřovalo tímto stylem:
10% spolúčast, min. 10 tisíc Kč,
5% spoluúčast, min. 5 tisíc Kč, atd.
Občas jsem ještě k tomu dostal 0%, min. 2(5 nebo 10) tisíc Kč, ale tam bylo extrémní zvednutí pojistného oproti klasickému s procentuální spoluúčastí.
nie som poisťovák, možno v tom mám hokej ja. Mal som za to, že mám nejakú spoluúčasť, ktorá je fixná. Poisťováčka vždy hovorila len o pevnej výške spoluúčasti, nikdy o percentách, ale možno to bol úmysel. Každopádne pri ďalšej poistke na to dám bacha a pri obnove súčasných to preverím tiež.
Spoluucast bola vzdy % s tym, ze minimalne nejaka fixna ciastka - to platilo pre standadrnu zmluvu, mohol si mat aj inu, mozne to je. Allianz napriklad od noveho roku zrusila prave % a je len fixna spoluucast 100€ - takz u nich by si si to nevsimol, ze to povodne bolo inak.
Presne takto som mal aj mám všetky havarijné poistky. Akurát nastáva rozdiel vo výške platby podľa pomeru percent spoluúčasti. A viacmenej platí že čím vyššia spoluúčasť, tým menšie poistné.
na toto téma zveřejňované pouze na tematických webových stránkách (o autech) se budou vždy míjet účinkem, protože laická veřejnost nakupující osobní auta takové weby příliš nenavštěvuje. Logicky pak nevzniká poptávka po autech nevybavených kontroverzními asistenčními systémy. Nakupující prostě přijmou marketingové slogany o bezpečnostních výhodách řečených systémů, aniž je v praxi využijí.
Veškerá masová mediální osvěta se odehrává téměř výhradně prostřednictvím marketingu, který má jediný účel – zvyšovat prodeje zaměřením na základní lidský pud, tedy strach. Takže průměrný zákazník na jízdní asistenty slyší, protože auto bez nich aby se pomalu bál řídit. No a bezpečí našich blízkých přece za pár kaček navíc stojí.
Je to bludný kruh. Bezpečí pasažérů má v rukou řidič a ne jízdní asistent, jenže tento základní fakt se těžko prodává. Lidé mají přirozenou tendenci vyhýbat se zodpovědnosti. Asistenční výbava aut jim nahrává…
...ve srovnání s tím, když vám front assist zadupne auto po špatném vyhodnocení situace. Pokud za vámi jede kdokoliv, kdo není pilot F1, tak to za vámi prostě neubrzdí.
Lane Assist - tahání auta na betonová svodidla na dálnici, kde je provoz sveden jen na jeden asfaltový pás
Jasný, vše jde vypnout, ale z těchto chyb jsou pak opravdové průsery, které ve srovnání s dražší pojistkou nebo vyšší spoluúčastí jsou trochu jiná káva :-(
Možná soudíš trochu moc přísně. To bys musel mít všude skoro obří rozestupy. Mě prekolizní systém jednou zabral - nedával jsem trochu pozor a asi 40-50km/h jsem dojížděl kolonu. Zabrzdil mi tak prudce, že jsem skoro stál na fleku, cvrnknul jsem si do textilu a brzdy smrděly ještě asi 10 minut - bez přehánění. V životě jsem tak prudce nezabrzdil. Být někdo za mnou s běžným městským rozestupem, neměl šanci.
mám ale pocit, že väčšina tých systémov brzdí oveľa lepšie ako to zvláda bežný vodič. Aj keď zase je pravda, že niektoré sa dívajú aj dozadu a riešia aj vyššie spomínaný prípad, teda zároveň sa aj vyhýbajú a pod.
Když jsem vyjel z éčkem z autosalonu, neměl jsem asistenty vypnuté, první zkušenost nastala po nájezdu na dálnici, jedu v pravém pruhu kolem 130 km/h, kilometr před sebou vidím vozidlo údržby v levém pruhu sekat trávu, úsek byl 500 m před tím označen a rychlost omezena na 80 km/h, chystám se ťuknout do páčky tempomatu, vypnout ho s tím, že plynule zpomalím, jenže v ten moment kdy jsem se přiblížil ke značce 80 km/h, front assist zašlápl brzdu a prudce zpomalil na 80, v menu byla zvolena i možnost aby řídil rychlost podle značek. Výborná věc, vyděsilo to nejen mě, ale hlavně ten člověk, co jel za mnou měl co dělat, aby se mi nepodíval do kufru, zběsile blikal a gestikuloval. Nedivím se mu, muselo to vypadat, že jsem se záměrně snažil ho nabourat, protože takový manévr normální řidič neudělá.
Tak až se Ti někdy stane na skoro prázdné dálnici, že při předjíždění kamionu z nepochopitelných důvodů začne asistent brzdit, tak něco uvidíš...jak píše kolega dole, takhle by normální člověk nikdy nebrzdil a auto za tebou by muselo mít 100 metrů... fakt je to hodně nebezpečné
toto je problém, ak chcem brzdiť vždy sledujem (ak sa dá, ak to nie je panika) auto za mnou a ak je blízko nedupnem na to jak depil, ale asistenta to nezajímá aspoň väčšinu nie.
Trochu tam chybí reálné hrozby při používání těchto pomocníků. Pamatuji si jak brzdový asistent při přejíždění pruhů ve městě v hustším provozu vybrzdil auto za mnou. (Asistent si myslel, ze budu bourat do auta v pravem pruhu, ale ja mezitim prejel do pruhu leveho, kde za mnou bylo pomerne blizko auto) Nevim, jak bych ridici vysvetloval, ze ja drzel plyn a vybrzdilo ho to auto samo. Anebo udrzovani v jizdnim pruhu v Peugeotu, kdy pri predjizdeni me pri navratu do vlastniho pruhu nechtelo pri jemne praci s volantem pustit zpet a radeji me nechalo ritit se na protijedouci auto, dokud jsem neotocil volantem vetsi silou. Anebo oslepujici cervene ledky fordu a volva, ktere v noci blikaji cloveku do obliceje, kdyz si auto mysli, ze by mel ridic brzdit. Bohuzel pak clovek nevidi vubec nic. Skvele zazitky, doporucuju.
Podla mna vela "chyb" bude sposobenymi medzi sedackou a volantom. Peugeot mam a na jeho system nudzoveho brzdenia nemozem povedat zle slovo. Ak sa aj predomna niekto zaradi s malym odstupom auto ho vyhodnoti ako prekazku, ktora sa vzdaluje a nechyta sa panicky brzdy iba pipne varovanie - a to na default citlivosti. System na udrzanie v jazdnom pruhu sice nemam, ale dovod bude v tvojom druhom pripade, ze si nepouzil smerovky a preto si sa s nim musel natahovat. A skoro by som sa aj stavil ze prvy pripad s brzdenim s tymi smerovkami suvisel tiez. Tym netvrdim, ze tie systemy su 100% bezchybne.
nesúvisí to s asis, ale čím ďalej viac áut má pri státí zapnuté intenzívne brzdovky, voľakedy stáli na brzde začiatočníci, ktorí sa báli, že nezaradia na zelenú jednotku, ale dnes stojí snáď každý, čiastočne je to automatmi, ale je to peklo a ísť v kolóne po tme za takým týpkom je peklo, furt vypaľuje oči. V zime sa jazdí po tme často aj ráno aj večer, takže radosť veľká.
Tak ti poviem že mne spomenutý jav žral nervy a vypaľoval oči už minimálne pred 20 rokmi, v BA a iných väčších mestách zvlášť. Takže žiadna novinka, len sa to medzičasom rozšírilo úplne všade.
jasné, ale teraz je áut strašne veľa všetci jazdia aj na záchod a samá zápcha a kolóna, k tomu prirátaj, že dnes už každá žena šoféruje a každé decko má svoje auto tiež, takže si vychutnávaš naplno a ešte si pridaj, že dnes ti ledky svietia jak keby mali osvetľovať hospodársky areál.