Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

66 komentářů

Nevadí ti že má tak málo stupňů? 😄
MÁM Automata a nemuzu si ho vynachválit... prostě bomba... kdyžtak se ptejte budu odpovídat.. 😉
..prosím o pár info..o automatu...co se Octávie týče..díky
...s Astrou jsem toho nahrkal opravdu hodně a to co popisuješ je vadný řadič..někdy je oprava za půl hoďky hotová...záleží v jakým je stavu.....no jinak olej se tam lije dextron 2...a pokud máš šikovnýho mechoše tak ti jej vytáhne přes měrku a dolije..
2VlaSy😒br />
díky za odkaz, snad se mi to konečně povede objasnit. Už bych se docela rád v klidu svez.
2Kmarty: Možná jsem se vyjádřil nepřesně, uvádím na pravou míru😒br />
Automat používám od roku 97 nebo 98, kdy se objevil v Octávii, k plné spokojenosti. V servisu žádný problém nevidím, protože jsou jasné předpisy pro údržbu a já zatím nemám důvod jim nevěřit. Je jen potřeba si vybrat solidní servis, já jezdím jen do jednoho...

Naštěstí mám úplně jinou zkušenost se servisem než ty a to, že by si neporadili s automatem jsem nikdy nenapsal, jen neznám servisku nazpaměť a nepamatuju si, jestli k převodovce byly předepsané (a tudíž provedené) nějaké úkony nebo ne. Nic jiného, než předepsaný servis jsem nevyžadoval a převodovka fungovala i po 200k km bez problémů, toť vše...
2 onga😒br />
Už jsem tady na konfeře dával odkaz na českou firmu, která se automatickými převodovkami zabývá .... Odkaz na jejich web, resp. základní informace o provozu a údržbě je na [odkaz] Sice jsou pro Tebe daleko, ale třeba se o nějaký know.how mohou podělit ... 😊
Nazdar chlapi. Já jsem si právě takový ojetý automat koupil (opel astra 1.6 1995, 180tis. km). Jsem ze Žatce a byl jsem pro něj v Ostravě, což je asi 500 km. Cesta byla úplně v cajku, ale doma mě to pak začlo zlobit. Už jsem prošel pár diskuzí, ale nakonec jsem byl odkázán sem. Nejdřív studený rozjezd do kopce (bliká"S" a jakoby prokluzuje spojka), teď jsem zjistil, že to dělá i při normálních rozjezdech pokud zařadím "3,2,1" , na "D" to, vyjma za studena do kopce, jezdí normálně. Jak dlouho a jaký olej tam je netuším. Auto je v čechách od r. 2003, předtím jezdilo v německu. Na měření hladiny oleje jsem našel dva názory: 1) za tepla, běžící motor na "P" - hladina je asi 5mm pod max. , 2) za tepla, běžící motor na "D" - asi 10mm pod min. Nevim co je správně, ale předpokládám že ta první varianta. Olej je trochu tmavší, ale nijak spáleně nesmrdí. Sám jsem na auta "poleno" tak řeším komu svěřit výměnu oleje, zda oplu, nebo obyč servisu ? Ale nejsem si jist, že se ta vada odstraní. Ještě jsem se dočetl, že by to mohlo být vadný čidlo na regulaci oleje, ale jsem z toho zmatenej, takže jsem ještě nic nepodnikl a jenom sbírám informace. Byl bych moc rád, pokud byste mi k tomu mohli zdělit nějakou radu, nebo alespoň odkaz. V létě s tím autem potřebuju vyrazit do Švédska, tak bych to chtěl mít pokud možno bez problémů. Díky moc a sorry, že otravuju.
Spis jde o udrzovat a "udrzovat". A jde zejmena o ten servis, priblizne do roku 2000 byla situace primo katastrofalni.

V te dobe jsem vlastnil klasicky trikvaltovy automat a po cele Praze jsem nebyl schopnej najit servis, kterej by toho vedel o automatech vic nez ja (nektery ani nevedeli jak se meri olej). A to jsem jen "pouceny laik". Nakonec jsem si udrzbu radeji delal sam.

Takze kdyz budu brat v uvahu ze priblizne z te doby se tu vyskytuji ojete automaty, tak si radeji ani nepredstavuju jejich stav.

Chce to tak deset let pockat, ono se mezitim servisy naucej automaty (pokud uz to neumi) a zaroven odpadnou ty spatne udrzovane kusy (alespon tak aby jejich podil na trhu byl minoritni). Pak to teprve prestane byt takovy risk kupovat tu jety automat.

Treba uz se tak stalo, nevim. Ale zkouset to fakt nehodlam.

Jinak pokud napises post ve kterym vicemene (ne zcela, ale v podstate ano - aspon mi to z toho prvniho postu tak vyplynulo) napises ze si mel automat 200tkm a po celou dobu servis na nej jen koukl a rekl "hmm, hezky", tak se pak nediv ze napisu ze mi to jen potvrzuje ze kupovat automat v CR je risk 😄.
2Kmarty:

1. "Tohle mne vede k zaveru ze jediny rozdil je v tom ze po cca 90tkm ta prevodovka jeste pojede (stejne jako by jela i ta starsi), ale pak to nebude jen na vymenu oleje, ale na kompletni repasi/vymenu prevodovky."

Zkrátka chci říct, že dle mého názoru a zkušeností je nejlepší to nechat na servisu a doporučení výrobce...

2. "potvrzujes muj nazor ze kupovat ojety HDM automat v CR je risk"

V čem je to risk? Pochybuju, že někde v zahraničí je běžné udržovat auto jinak, než předepsaným servisem.
Jasně, já hlavně reagoval na Kmartyho ...

Kurna ja zas nemuzu najit na co konkretne si reagoval 😄. Snad to mohlo byt na to ze mi prijde ze cetnost problemu s "novymi" HDM automaty vzrostla soucasne se vzrustem vymenneho intervalu jejich oleje. Ale to uz je fuk.

Nicmene potvrzujes muj nazor ze kupovat ojety HDM automat v CR je risk.
Preventivní výměnou nic nezkazíš. Na rozdíl od toho nevyměnit to vůbec 😄
Jasně, já hlavně reagoval na Kmartyho, prostě u několika aut a i majitelů (včetně mě) vím, že to funguje s běžným předepsaným servisem, žádné preventivní výměny atd., a to při poměrně vysokých ročních nájezdech, často město apod. 😉
Ale jo, tomu věřím že fungovaly s výměnou oleje, co by ne, to ne naprosto normální.

Jen se mi neche věřit tomu že by to fungovalo bez výměny....Nebo resp. že by to mělo ještě funguvat dlouho....

Ono by to třeba i bez té výměny najelo 200-220 tisíc, ale pak je konečná a můžeš jít pro novou převodovku......
2Rubinho: jak píšu, faktury bych už nenašel, ale auta byla pravidelně servisována, mohli doplnit nebo měnit olej, každopádně při předepsaném servisu vydržely a i při prodeji ve 200 000km bez problémů fungovaly...
200 tisíc na jednu náplň bez výměny je i na moderní automaty hodně...
2kmarty: Z osobní zkušenosti se u O1 (jak nafta, tak benzin) s automatem při předepsaném servisu do 200 000km nic nestalo (bohužel si nepamatuju, jestli měnili/doplňovali olej, myslím, že ne). Motory byly "čipované" (zvlášť u TDI je nárůst výkonu a toč. momentu značný).
On ten druhý systém - tj. sundat víko vany a vyčistit + vyměnit filtr je taky poměrně jednoduchý, dá se to udělat i někde na parkovišti na heveru (jako nouzovka)
nikomu, já si měnim olej v automatu sám 😉
ace2: je v Praze firma, které bys svěřil svoje auto s AT na provedení obou výše zmíněných úkonů? Pokud ano, tak která to je? Přdem dík. 😁
no ani ne. Jsou dva způsoby, jeden je tlakově. Propláchne se tlakem automat a pak se tam natlačí nový olej.

+ vyčístí se skutečně celý automat

- je možný že se nečistoty dostanou tam kde nic nebylo

A pak se čistí tak, že se jen sundá olejová vana a vyčistí se, stejně tak filtr.

+ 100% bezpečné, a dobré tam kde se olej mění v automatu pravidelně. Dobré a doporučené tam kde automat doposud fungoval tak jak měl.

- se nevyčistí celá převodovka.
matuS
ja som urobil najvacsiu chybu, ze som vymenu dal robit chujom do autorizovaneho servisu. Vtedy som bohuzial nepoznal nejaky servis na automaty, teraz uz jeden poznam, aj som tam uz bol. V automate chybalo par deci kvapaliny...

Ako budem mat cas, tak tam skocim, nech tu kvapalinu este raz vymenia.

Snad to pomoze.

Ohladom vycistenia - to je asi dost narocny proces, ze?
matuS: Měl jsem jednu AT, která řadila výrazně jinak v teplém stavu, než za studena. U té Tvojí bych viděl změnu v chování v jiné viskozitě přev. kapaliny po výměně, resp. chladná/teplá. Je to jenom dohad, ale vede mě k němu výše zmíněná osobní zkušenost. Pochopitelně nevylučuji přímou závadu (např. nečistota při výměně)
matuS
nepatri to pod skodovku, ale kedze su tu ludia co sa v automatoch aspon trocha vyznaju, tak vas poprosim o nazor.

Minule leto som si nechal vymenit kvapalinu v automate. Po vymene sa automat chvilu choval divne, potom sa to ukludnilo, ale stale sa spraval obcas cudne, konkretne takto: pocas pomalej jazdy, napr v kolone v zapche, alebo pri jazde uzkymi ulickami 30km/h, zacal automat drzat dlho jednotku - T.j. predtym sa z 1 na 2 radi pri cca 2500ot, pri jemnom plyne aj menej, takze na dvojku sa pri pomalej jazde da ist aj pri 1200ot. Lenze po vymene kvapaliny zacal v zapchach drzat tvrdohlavo jednotku az do 3000ot, cize napr ked som isiel 500m dlhou ulickou 30km/h, tak som isiel na jednotke pri 2500ot. Zaujimave bolo to, ze ak som manualne preradil na dvojku, preradilo to v pohode a normalne som isiel az do momentu, ked som vratil paku do automatickeho rezimu - a ono to pri konstatnej rychlosti opat preradilo na jednotku.

Automaticke preradenie z 1 na 2 potom vyzera tak, ze akcelerujem do 3000ot, potom jemne uberiem plyn, aby auto nezrychlovalo a automat preradi na 2. Potom uz radi normalne az do doby, ked opat idem pomaly v zapche. Vtedy sa opat preradi za jedna a drzi to nezmyselne dlho.

Preco to pisem az teraz? No lebo ako zacala zima, tak automat radil normalne! Radil na 100% vzdy tak, ako mal. V ziadnej zapche ani pri pomalej jazde nezacal blbnut. Ani ked som stal v zapche 10min a mal som zohriatu chl.kvapalinu na prevadzkovu teplotu a aj olej bol zohriaty, alebo ked som jazdil rychlejsie - proste auto bolo poriadne zohriate a nikdy sa to nespravalo tak ako predtym.

Ale dneska som bol v kine, a auto bolo 3 hodiny v podzemnom parkovisku pri 13 stupnoch. No a zasa to zacalo robit, az do doby, ked auto bolo chvilu vonku pri 0stupnoch a zasa to radi normalne.

Takze co v automate moze spravit ten rozdiel v spravani, ak je vonkajsia teplota nad 10stupnov?

BTW auto bolo aj na diagnostike a automat nema v pamati ziadnu poruchu.
to se nedomnívám, 330d má stále tak nízký výkon že to automat ohrozit nemůže. Je tam klasický automat od ZF, který podle mě zvládne 800Nm zcela v pohodě. Nakonec stejný automat má Cayenne Turbo, nebo Touareg V10 TDI, kde jsou výkony kladené na převodovku někde jinde.
Mate nekdo zkusenosti s chiptuningem u automatu? Mam bmw 330d 03 a premyslim o chipu. V bmw stejne jako kazdej jinej origo servis kazdej rika ze nedoporucujou. Me by zajimalo jestli vetsi vykon a kroutak pak nebude mit vliv na funkci a zivotnost automat. prevodovky.
Hm, on pokud olej tmavne a je cítit spáleninou, tak se jaksi pálí lamely. A zpozrujete to tím že to začně časem prokluzovat. V tom momentě už si můžete objednávat nový lamely (teda kdyby bylo kde 😄 )

A myslím že vám škoda zaplatí kulový, neb řeknou že jste to zničili nevhodnou jízdou 😄
k plánované údržbě automatické převodovky sděluji, že má celoživotní olejovou náplň (tj. není zapotřebí jeho výměna). V této souvislosti je však pro všechny opravny (v Servisní knížce pro zákazníka) předepsána kontrola stavu oleje a případně jeho doplnění. Stavem oleje se myslí nečistoty nebo z černání oleje (spálení), které by však zákazník měl pozorovat v podobě změny v chování řazení a neprodleně toto oznámit kmenové opravně. Všechny opravny v těchto případech mají předepsaný dílenský postup a diagnostiku řídicí jednotky aut. Převodovky, na základě jejichž výsledku se opravna rozhoduje, příp. konzultuje postup opravy s výrobním závodem.

Uvedená kontrola oleje ATH u aut. převodovky je každých 60 000 km nebo 4 roky, podle toho co nastane dříve.

TOŤ VYJÁDŘENÍ Z BOLKY. CO SI O TOM MYSLÍTE???

Já to chápu tak, že když nechám zkontrolovat olej a on bude spálenej, či znečištěn, je to na Škodovce. Měli by mi zdarma vyměnit olej, je předci DOŽIVOTNÍ...
Se zeptej vedení GM Europe nebo pošli dotaz do Detroitu. Nebo si nekupuj Opel 😄
GM není americký koncern? Tak proč se tím hezkým co povídáš, nedrží třeba u Oplů?
NO jiné koncerny to alespoň sdělí někomu, kdo k tomu autu udělá manuál tam se to vše dočtete. Když si ho koupíte. V USA naprosto běžné.
však u některých jiných koncernů to není lepší
A přitom by stačila jedna krásná věta v manuálu: Výrobce doporučuje výměnu v intervalu xy KM nebo x let. Ovšem to u "koncernu" nelze čekat.
Tak já mám na té Octávce 128 tis. Ale jsem druhej majitel, tak těžko říct jak s tim kdo jezdil. Zatím chodí uplně v pohodě a proto se teď zajímám co potřebuje za "údržbu". Právě proto aby mi těch 200 tis. vydržela 😄. A dotaz do Škodovky jsem už poslal, takže čekám na vyjádření. Budu informovat...
Já mám tedy zkušenosti jen s Mercedesem co se týče moderních aut. A tam je taky samozřejmě doživotní náplň a nejsou předepsané servisní úkony. Jenže... v praxi se ukázalo že ty převodovky díky přicpanému filtru se začínají kolem od 90 divně chovat. Mě se to třeba projevovalo tak, že automat se chovat zcela normálně. Ale při 1250 otáčkách auto od zadní nápravy zahučelo, jako kdyby byl problém s uložením kardanu. No a on to přicpaný filtr na automat :shock:

No a technik říkal, že sice to není předepsaný, ale automaticky lidem mění v 90. olej. Záleží jak se s tím jezdí že jo. Tak já jezdil hodně rychle, takže jsem se dostal k tý dolní hranici, kdo bude jezdit ekonomicky tak se mu to třeba ani nepozná a ujede 200 tis v pohodě.

Každopádně slovo doživotní bych bral s rezervou.
Takže doživotní (až do doby než převodovka udělá papá). No jo, koncern PN zas perlí 😄)
Odborník žasne, laik se diví, aneb údržba AT 😄.

Tak chlapi, dnes jsem to už nevydržel a zavolal si do autorizovaného servisu Škoda. 1. odpověď - servisuje se dle servisních intervalů v ser. knížce. 2. odpověď - nevyžaduje absolutně žádnou údržbu. 3. odpověď - olejová náplň je doživotní. Chtěl jsem definovat co je "doživotní". Bez jakékoliv odpovědi.

Byl jsem požádán o tel. číslo, že mi zavolají za pár minut. Po cca 10min. mi bylo sděleno, že skutečně AT nevyžaduje žádnou údržbu. Mladá Boleslav dává doživotní záruku na olej v AT. Po 5min. dohadování a nic neříkajících odpovědích na mé otázky jsem uspěl alespoň v tom, že mi byla sdělena cena výměny oleje cca 640,-/L + práce. Jsem si 100% jist, že se jim do toho vůbec nechtělo. Byl jsem xkrát přesvědčován, že je to opravdu uplně zbytečné...

Rozhodl jsem se tento "problémek" dotáhnout k naprostému konci. I kdybych měl jet do Bolky a ptát se tam na vrátnici 😄.

AHOJ a AUTOMATŮM ZDAR !!! A BEZÚDRŽBOVEJM ZVLÁŠŤ 😄
To mi tedy řekněte, proč mi olej v AT nechce vyměnit ani "specialista na AT" ani neautorizovaný značkový servis. To nebude kvůli tomu, že čekají na peníze, až budu muset koupit celej automat, vždyť ti za to nedostanouc nic ... Můj názor je, že se prostě bojej AT nebo se nehctěj špinit.

Jinak mám Opel Zafira 2.2 AT, má 136 tis. km. Automat je taky japonskej, přesnej typ mám někde doma.
výměna oleje v automatu je následující😒br />
Přípravky😒br />
1. široká vanička na olej

2. gola s momentem

Na olejové vaně automatu je několik šroubů (kolem 15 + -) ty musíš postupně povolit s tím že na jedné straně je povolíš jen lehce a na druhé je povolíš více až bude vytékat olej. Tím dosáhneš toho, že olej začně vytékat jen jednou stranou a ne všude kolem. Protože vana nemá vypustní šroub a olej se vypouští právě jen tím, že povolíš vanu je dobrý mít na zachycení oleje nějakou širokou nádobu, nějaká vanička, nebo lavor, protože to poteče všude možně.

Necháš to povolený a necháš vytéct všechen olej. Pak vanu odmontuješ úplně, někdy se jí moc nechce a drží na těsnění, tak použití nějaké špachtle práci usnadní. No až budeš držet vanu v ruce, tak její vnitřek důkladně vyčístíš něčím co nenechává chlupy (takže bacha na výběr vhodného hadru) na dně té olejové vany zustává nejvíc nečistot. Pokud se s autem nedělalo nic drsného, tak tam toho obyčejně moc nenajdeš, takže neboj že by tam byl nějaký humus. V odhalené převodovce vyčisti všechno na dosah a vyndej filtr.

Ted pozor dle typu automatu jsou 3 možnosti😒br />
a) automat nemá žádný filtr (staré automaty)

b) automat má drátěný filtr, ten se pouze důkladně vyčistí a vrátí zpět

c) normální fitr, drátěné síťko zvenku, filtry jsou velmi ploché a malé a tvarem nemají nic společného třeba s filtrem oleje motoru.

Dej nový filtr a našroubuj vanu zpět. Někdy se používá na vanu těsnění, někdy jen těsnění tekuté. Pokud je těsnění tekuté je velmi důrazně doporučeno nechat auto optimálně 1 den stát než se nastartuje, horký olej má jinak tendenci čerstvé těsnění poškodit a pak rosí vana a nebo nechává při stání loužičky oleje na silnici.

Vana se utahuje na výrobcem předepsaný moment. Když to utáhneš málo, bude téct, když hodně tak se zkříží a taky poteče.

No a pak do toho naliješ olej, nejlépe tak, že tam naliješ o 2 litry méně než je předpokládaná kapacita. Nastartuješ, prořadíš všechny programy automatu (tím se docílí, že se olej dostane do celé převodovky) a změříš hladinu HLADINA OLEJE AUTOMATU SE MEŘÍ PŘI NASTARTOVANÉM MOTORU. A v případě postupně doliješ, lepší dolévat pomalu, než přelít, neb je to problematičtější než ho tam dolít.

No a to je asi tak všechno.
to: Fíša

Během prudšího rozjezdu Ti systém EDS přibržďuje kolo, které se protáčí. Další systém, který bývá při rozjezdu na kluzkém povrchu činný, je ASR, ale ten jen omezuje celkové otáčky motoru.
Tak děkuji všem za názory. Jen mi prosím ještě někdo sdělte, zda se to dá zvládnout doma, myslím výměnu toho oleje i s filtříkem. Popřípadě přibližný postup. A kdyby byla i nějaká fotka rozebraného automatu, tak bych byl moc rád 😄. Stačí třeba jen z té výměny oleje.
Ještě se zeptám možná na blbost. Když mi teď na sněhu při prudším rozjezdu něco jako přeskakuje v nápravě (zvuk podobný ABS), znamená to, že to auto má protiprokluz?
Ale je to blbost, jak často měníš olej v servu ?

Vidis to, na tohle jsem ti taky zapomel reagovat 😄 Servo ma s aut. prevodovkou pramalo spolecneho (uplne odlisne teploty, pracovni rezim, ...). Jedine co maji stejne je olej a to pravdepodobne jeste jen z duvodu jednoduchosti (neni nutnost vymyslet novy olej, vezme se ten nejpodobnejsi). Hadal bych ze na olej, na ktery jeste bezproblemove funguje servo, by automat nestihl rict ani "papa" 😄 Teda je-li to jeste olej.

Servo nebyl dobry primer. To je diky sve "humpolacke masivnosti" prakticky neznicitelne v porovnani s automatem. Ale i tak se umi ucpat.

Hele, nerikam ze budu vymenovat olej kazdy tyden, ale na druhou stranu nebudu cekat az klekne prevodovka. Podle mne i tech 120tkm je na automat docela dost (rekl bych ani ne polovinu, spis jeste mene. Podle druhu provozu).

EDIT: Aha, ale tim se dostavam k tomu co si tu uz napsal a ja vic nez pravdepodobne prehlid 😄 Vymena jednou za 40-60tkm 😄
Myslím že bohatě stačí dodržovat intervaly předepsané výrobce a možná je raději zkrátit o 10 tisíc Km (u automatu) Problém je spíš v tom, že řada lidí vidí doživotní náplň - jenže ono je někdo malým písmem psáno že se tím myslí např. 120 000 Km nebo 160 000,- Km.

Pokud to někdo vezme tak jak to vidí, tak je skutečně doživotní - tedy vydrží až do konce životnosti té převodovky 😄)
v případě pochybností ti nikdo bránit nebude abys sis olej měnil dle vlastního uvážení. Ale je to blbost, jak často měníš olej v servu ?
já bych to s tím zanášením automatu neviděl nijak tragicky, protože v podstě tam není nic z čeho by se bordel mohl mohutně vytvářet. Lamely jsou sice třením zničitelné, ale problémem je v tom, že u lamel v automatu nedochází k žádnému otírání tak jak je to u spojky s manuální převodovkou. Lamela se prostě sepne a zustane stát, žádný prokluz nenestává, taky když se rozebere automat po 200 tisících tak jsou na lamelách ještě nápisy a označení.

Ty lamely byly jen ... priklad. Bordel se tam proste dela, nevim jestli to je primo vlastnostmi toho oleje nebo cim presne, ale bordel tam je. A ze automat je haklivy na to v cem "plave" to je pravda taky. Neni to zadny manual, ktery frci na cokoliv vcetne ricniho bahna. Jedine cemu jsem ochoten uverit je to ze aut. prevodovka vydrzi bez udrzby nejakych par desitek(set?) tisic kolimetru nez se odporouci totalne do stavu ze ktereho uz neni navratu. A rekl bych ze na tohle prave sazeji vyrobci (zadny z nich nema v zajmu aby auto vydrzelo dele jak 10 let). Pro mne za mne ten olej nemen, ale pak nechod ze je automat sra*ka, ze ti uplne odesel.

Zvlastni je ze zrovna tyhle dve vety, "olej se nemusi menit" a "odesel mi automat", chodi tak casto pohromade. Mimochodem to byl presne duvod proc jsem nechtel koupit jety automat v CR.

Materiály a konstrukce jsou odlišné než u automatů před pár lety.

Zrovna u aut. prevodovek s klasickym HDM se toho mechanicky nic moc extra nezmenilo. Zmenila se jen logika razeni (drive ovladaly ventily odstredive regulatory, dnes pocitace). V pripade odlisnosti materialu bych to videl spis horsim smerem nez lepsim (usetrit se nekde musi - je uz jedno jestli na vaze nebo kvalite).

Jdou dopředu, takže prodloužení výměn oleje není nic zásadního nepochopení. U motoru se již také dnes nemění olej po 10 tisících jako kdysi, ale klidně po 40 tisících a nikdo nad tím už nebádá.

Viz ta moje poznamka o vyrobcem pozadovane vydrzi.

Zkratka ja rikam ze se k automatu budu chovat uplne stejne jako ke "staremu" automatu. Nic tim nezkazim. Naproti tomu vynechanim vymeny (tzv. prodlouzit interval vymeny) muzu zkazit sakra hodne.
já bych to s tím zanášením automatu neviděl nijak tragicky, protože v podstě tam není nic z čeho by se bordel mohl mohutně vytvářet. Lamely jsou sice třením zničitelné, ale problémem je v tom, že u lamel v automatu nedochází k žádnému otírání tak jak je to u spojky s manuální převodovkou. Lamela se prostě sepne a zustane stát, žádný prokluz nenestává, taky když se rozebere automat po 200 tisících tak jsou na lamelách ještě nápisy a označení.

Materiály a konstrukce jsou odlišné než u automatů před pár lety. Jdou dopředu, takže prodloužení výměn oleje není nic zásadního nepochopení. U motoru se již také dnes nemění olej po 10 tisících jako kdysi, ale klidně po 40 tisících a nikdo nad tím už nebádá.
Kmarty, dobře shrnuto.

Jen osobní zkušenost - měl jsem Bravu 1.6 s automatem (japonský Aisin) a servisní knížka, oficiální servisní manuály a dostupná literatura uváděla výměnu oleje v rozmězí 60 000 až 120 000 km. Když jsem měl najeto 80 000 km, radši jsem to nechal vyměnit. Jezdil jsem s tím dalších 20 000 km (zcela bez problémů), pak jsem Bravu prodal.
Z toho vyplývá, že se olej skutečně pravidelně nemění. U moderních převodovek se mění až po 90tisících. + -

Tohle mne prave docela desi. Sakra co se zmenilo za tak kratkou dobu (v porovnani jak dlouho automaticke prevodovky existuji) ze najednou neni potreba menit olej ktery se zanasi prachem z oblozeni spojek rychlosti a ktery musi, stejne jako vzdy musel, prochazet pomerne uzkymi trubickami a ktery ma vlastnosti spise hydraulickeho oleje nez mazaciho oleje (tedy rychleji starne) a zhorseni prutoku vlivem hustsiho(zaneseneho) oleje ma za nasledek horsi(nebo zadny) pritlak spojek a tim i jejich nezadouci prokluz? Kde je ta zmena ze se olej meni za az ctyrnasobne delsi dobu nez tomu vzdycky bylo pricemz olej se pouziva prakticky stejny jako tomu bylo i u starsich automatu?

Co zatim vim😒br />
[*:e02cbc2167] Bylo spousta starsich automatickych prevodovek, ktere nemely meneny olej vice jak 8-10 let a fungovaly. Az jednoho dne nahle prestaly. Nasledky pak byly, po teto dobe, pro prevodovku tragicke.

[*:e02cbc2167] "Nove" automaticke prevodovky jeste nedosahly veku 8-10 let.

[*:e02cbc2167] "Nova" auta jsou pocitana na zivotnost cca 10 let (to je asi ta nejzasadnejsi zmena ktera za tu dobu probehla).

[*:e02cbc2167] "Nove" automaticke prevodovky maji "dozivotni" napln (zde si dovolim pripomenout predchozi bod v souvislosti se slovem "dozivotni").

[*:e02cbc2167] Autorizovany servis miva male zkusenosti s aut. prevodovkami.

[*:e02cbc2167] Autorizovany servis si rad necha zaplatit za vymenu cele prevodovky.

Tohle mne vede k zaveru ze jediny rozdil je v tom ze po cca 90tkm ta prevodovka jeste pojede (stejne jako by jela i ta starsi), ale pak to nebude jen na vymenu oleje, ale na kompletni repasi/vymenu prevodovky.

Zkratka a dobre, kdyz budu menit olej casteji, pak jedine co se mi muze stat je to ze budu holt menit olej casteji. Naproti tomu kdyz olej menit nebudu a nasledkem toho se prevodovka rozbije, pak mne to nebude stat tech "par drobnych" ktere vyhodim tou castejsi vymenou oleje, ale bude mne to stat o poznani draz.
tak obecně je to pravda. Představ si že je automat něco jako posilovač řízení. Jednou do toho naliješ hydraultický olej a po zbytek života se o to starat nemusíš. Automat je hydraultické zařízení, které potřebuje olej jako to co vytváří tlak. Dále pak olej slouží k odvodu tepla (ochlazování) a až poslední funkce je mazání. Což je přesně naopak než je tomu u motoru.

Z toho vyplývá, že se olej skutečně pravidelně nemění. U moderních převodovek se mění až po 90tisících. + -
Ahoj všem příznivcům automatů,

vlastním výše jmenovaný automobil a jsem s ním nadmíru spokojen. Je to můj první "automat" a moc se mi líbí kolik má najednou člověk času sledovat vše okolo, když se nemusí starat o řazení 😄. Ale bohužel moc o automatických převodovkách nevím 😡. Byl jsem ve Škodovce, ptal jsem se na nějakou údržbu. Odpověď pro mne byla celkem "divná", prý žádnou údržbu nepotřebuje. Tak prosím jak to je? To se jim jako v autorizovaném servise do toho nechce, nebo tam snad nemaj nikoho kdo by tomu rozumněl? Jak to mám chápat? Je lepší se do toho raději necpat, nebo měnit olej sám doma? Mám knížku v které píšou, že převodovce můžou ublížit i vlákna zachycená na měrce oleje... Dále tam píšou, že kontrola oleje se provádí našroubování měrné trubičky, nikoliv nějakou měrkou, či šroubem jak u manuálu.

DĚKUJI ZA PŘIPOMÍNKY A RADY.
Tak k te spotrebe. Pisu to vzdycky, kdyz na to nekde prijde rec, protoze me to porad tesi hned tak neprestane😄 Predchozi auto O1 1.6 74kW (manual) si brala 8.5l/100km, ale jezdena byla z 80% po meste. Nynejsi auto Mazda3 1.6 s automatem se stejnym zastoupenim mesta ukazuje 8.3l. Jak uz jsem si zvyknul u Mazdy je vsechno kladne nadhodnocene, takze si myslim, ze to bude vic nez 8.3, ale i tak si myslim, ze to bude prinejmensim stejne jako v Oktavce. Takze velika spokojenost. Osobne jsem cekal neco k deseti litrum. Okamzita spotreba ale vypada hrozive, jako v kazdem aute. Jinak spojeni automatu a malyho motoru neprineslo zadne nemile prekvapeni, jak se muzu casto docist. Nejake razy a cukani se nekonaji. Mozna jenom v situacich, kdyz se preradi z 1 na 2 zrovna kdyz uberu prudce plyn, to ja asi jediny nesvar. Ale je to porad cuknuti nesrovnatelne jemnejsi nez rucni razeni vetsiny z nas.
matuS
jasne, troska som to doplietol 😉
matuS: Staré JAWY (ČZ, Manet a další) měly tímto způsobem provedenou kontrolu převod. oleje. Ty už myslíš nové stroje Made in Japan, že? To sem ale nějak nepatří..... I když: U Piaggia má manželka variátor, což je vlastně AT, takže patří! 😁
matuS
hej? zatial som videl bud okienko alebo normalnu odmerku.
ace2: Dík. Na originální kapalinu to dopadne - nehodlám nic riskovat. A jestli mě vyjde náplň o "litr" dráž - ve srovnání s případnou opravou je to zanedbatelná položka. PS: Absence měrky mě pěkně....(víš co) Nejde mi pouze o kontrolu výšky hladiny, ale i stavu. Šroub z boku vany- to je systém jak u motorky :roll:
Lance: Taky mě to udivilo, že moc nefouká. Zkoušel jsem a pomáhá to, zapnout do toho klimku (manuál)....
OK. Ještě jedna věc k automatu. A to spotřeba. Zajímal by mě rozdíl mezi 1,6 automat a manuál. Můžete mi někdo říct kolik vám ukazuje pal. počítač okamžitou spotřebu při normální jízdě po městě? Při rozjezdu je to 15-20l. Jinak v průměru po městě 12, kombinovaná 8l/100km. Kolik si teda vezme 1,6 s manuálem?
Maly problem: Auto Skoda Octavia I 1,9TDI 81 kW - proc trva tak strasne dlouho (nekonecne dlouho) a blbe odmrazeni celniho skla? Kde delam chybu?? Mate nejaky figl? Ve fabce zapnu ty fukary a je to behem chvilky,ale v te octavce uz nevim co delat
Já zelenou nikdy neměl, ale mám pocit že originální kapalina do automatu pro Chryslery je taky zelená. Což byl problém, protože každý do toho dával červenoiu ATF Dextron II nebo III a pak si každý ve 100 tis km vyměnil u Voyageru převodovku.

Tedy já neměl. V Cadillacu mám červený Dextron II a co měl Mercedes a co má ted BMW nemám zdání, protože to mění v servisu bez mé účasti v rámci garanční prohlídky. A tyhle auta už měrky na olej nemají.

Takže ti poradím jenom to aby sis koupil v servisu originální kapalinu i kdyby ti na krásně každý říkal, že je plně kompatibilní s Dextron III. Olej se tam mění jednou za x let a i kdyby měl být 2x dražší než Dextron tak je to celkem jedno. (Dexron stojí 150kč (na benzínkách 180 Kč) takže i kdyby stál 300 Kč tak je to jedno. Do automatu se vejde dle typu 6-8 litrů oleje.
ace2: Setkal jsi se někdy s tím, že by v AT byla orig. (mám zjištěno, že měněna nebyla!! - nové v ČR, servisní knížka a jednoznačný servis) kapalina barvou do zelena?
jinak se nemusíš nijak výrazně bát. Pokud bude v převodovce málo oleje tak zkrátka začne "divně" řadit ale rozhodně se nezadře jako motor. No a olej se v automatu mění po 40-60 tis pokud výrobce předepisuje pravidelnou výměnu oleje a pokud je v automatu tzv. celoživotní náplň tak se mění po 90 tis km v tomto je celoživotní je reklamní trik.

Pokud si budeš olej měnit sám, tak asi bude zaskočen poměrnou složitostí. Je totiž nutné demontovat celou olejovou vanu a filtr, který se pod ní skrývá. Práce je to špinavá a časově náročná. Sice existují firmy, které ti olej dokáží z automatu přes šroub vycucnout a "tlakově vyčistit" ale to bych nedoporučoval, protože na dně olejové vany se shromaždují nečistoty a tj ty zustávají před nebo ve filtru. Drenáží sice ušetříš složitost výměny, ale efekt to bude mít ten že se případné nečistoty zachycené původně před filtrem (konstukční záměr) rozpráší po celém těle automatu což může být problém zvláště u automatů kde nebyl olej pravidelně měněn, nebo byl automat zatěžován (tahání vozejku/karavanu, provoz ve městě, rychlá jízda) poměrně značný problém vedoucí až k narušení dobré funkčnosti převodovky
matuS
ano, treba to presne zistit, lebo dokonca niektore prevodovky vyzaduju zaradene D
Jak psal matuS. Jenom bych doplnil, že zpravidla (aspoň u mě to zatím tak vždy bylo) se hladina kontroluje za běžícího motoru po prořazení AT. Jde o to, aby kapalina byla ve všech místech AT + v hydrodynamickém měniči (proto ten běžící motor - po zastavení kapalina z měniče odtéká zpět do vany) PS: Pokud Ti někdo tvrdí, že tam musí být měrka, tak toho moc neviděl, a asi bych jeho názory již bral s rezervou. Konkrétní případy: Sierra má, Omega nemá. Můžeš si to ověřit.
matuS
ak tam nieje mierka, tak sa to potom kontroluje srobom priamo na prevodovke.
Koupil jsem Oct.98 1,6 s automatem. Doposud jsem neměl s automatem žádné zkušenosti. Jezdím s ní asi půl roku a SUPER! Jen mě zaráží, že si nemůžu zkontrolovat olej v převodovce. Ostatní "automatáři" říkají že by tam měla být měrka jako v motoru, ale tam nic není. Nevíte jak se tedy kontroluje olej? Díky!