Re: Přesnost chodců na přechodu od r. 2000 - platí to již ??
ne neplati, ale brzo bude....(nejdrive v puli roku).... I kdyz jezdim autem "snad i s k popelnicim s odpadkacem" tak prednost chodcu jenom vitam. Zda se mi, ze je cim dal vetsi problem prejit ulici (byt po prechodu). Slusnejch ridicu, ktery chodce pustej je stale mene......
PS: znazim se chodce pustet, ale zatim za to sklizim jenom zla gesta ridicu uspechancu.....
Re: Přesnost chodců na přechodu od r. 2000 - platí to již ??
Takze - bezny osobni automobil jede na trojku padesatikilometrovou rychlosti a blizi se k prechodu. K prechodu jde take petikilometrovou rychlosti chodec.
Aby zastavilo auto a rozjelo se zpatky na 50 km/h, musi ridic priblizne toto:
1. Pustit plyn
2. Seslapnout spojku
3. Vyradit rychlost
4. Pustit spojku
5. Seslapnout brzdu
6. Pustit brzdu
7. Seslapnout spojku
8. Zaradit jednicku
9. Pridat plyn
10. Pustit spojku
11. Pustit plyn
12. Seslapnout spojku
13. Zaradit dvojku
14. Pridat plyn
15. Pustit spojku
16. Pustit plyn
17. Seslapnout spojku
18. Zaradit trojku
19. Pustit spojku
20. Pridat plyn
Zastavi se po par desitkach metru.
A chodec:
1. Zastavit se
2. Prejit prechod
Zastavi se na jednom max. dvou metrech.
To jen tak na okraj (chodce to ani nenapadne). O chodcich - kamikadze, co budou v domeni nesmrtelnosti, co jim novy zakon dal, skakat na prechodech pod auta nemluve. Maly, ale opravdu minimalni plus to mit bude, jeste jednou: MINIMALNI. Proti negativum, co z toho vyplynou, je to plus zanedbatelne.
Re: Přesnost chodců na přechodu od r. 2000 - platí to již ??
Uzákonit přednost chodců na přechodu je totálně protiekologický opatření - vzhledem ke spotřebě energie na znovurozpohybování jakéhokoliv samohybu. A je zajímavý, že ekologové se v týhle souvislosti zatím neozvali... Pro mě je to další důkaz, že velká část tzv. ekologickejch aktivit u nás jsou akorát nátlakový skupiny, který se za ekologii jenom skovávaj, aby mohli bránit rozumnejm řešením civilizačních problémů - viz oddalování stavby D8, obchvatu Plzně atd.... pod zástěrkou ekologie tady navíc zbytečně chcíplo X lidí na rakovinu ze zbytečnejch exhalací z aut (hlavně TIR), ze zbytečnejch havárek v obcích atd. atd., chcíplo zbytečně víc rostlin i živočichů ze stejného důvodu atd. atd.
Myslim, ze slusny ridic a slusny chodec (nadprirozene bytosti, jak se zda) to ani na papire mit nemusi. Slusny ridic neprijizdi k prechodu 80 a vice, nerozhani chodce jako slepice, ale staci mu vetsinou vcas naznacit chodci, ze jej pousti, a ubrat, pripadne mirne pribrzdit - tudiz zadna ekologicka katastrofa, a slusny chodec, ktery se nevrha par metru pred auto, v klidu prejde. Slusny chodec na oplatku neprebiha na cervenou mezi nekolika proudy prave se rozjizdejicich aut, neklabosi na kraji chodniku, pricemz asi petkrat nakroci do cesty a ..."jo, a jeste tohle ti musim rict...", a nasledne se nedozaduje prednosti od zmatenych ridicu, neprechazi ostentativne pomalu, aby tem zazobancum v tech jejich plechovkach ukazal, ze ON je ten, kdo ma prednost atd. Prednost neni jeste povyseni do stavu nadlidi, tohle bohuzel spouste ridicu i chodcu unika.
Na Slovensku plati obodobna uprava uz vyse rok , a musim povedat, ze pozitiva vysoko prevysili negativa.
Teraz po roku, sa konecne da hovorit o "civilizovanosti" vodicov - inu po roku sme sa trochu viac priblizili k tomu ako vyzera situacia vo "vyspelych" europskych krajinach - napr. v Holandsku kde som teraz.
Tu to maju vodici este zlozitejsie - okrem chodcov im totiz "zavadzaju" aj cyklisti, a tych nie je prave malo (v centre mesta, asi 10 krat viac nez aut!!!). Vodici ktori sa rozhodli ist do prave autom, musia teda uvedeny "100-krokovy" proces opakovat ovela viac krat. Navyse, v celom meste su jednosmerky, kopec ciest je opatrenych peknou okruhlou cervenou znackou s poznamkou "okrem bicyklov". V aute sa clovek dostane na ziadane miesto nikededy aj 3 krat pomalsie ako na bicykli ... na bicykli v meste chodia aj profesori tunajsej univerzity, doktori, pravnici ci 60 rocne babky !!!
Dufam, ze Vas uz napadlo, ze prechody su instalovane v MESTACH,- teda tam kde ziju ludia!! .. v mestkych castiach, na sidliskach na miestach odkial sa auta postupne vytlacaju ...
Z Vasho pohladu, potom musi vyzerat bratislavska pesia zona ako nieco hrozne neohladne, priam katastrofalne.... niekedy treba presuvat kamenne zatarasy, aby sa clovek do tejto zony autom vobec dostal ... - a ti chodci, kolko ich tam zavadzia !!!
Hallooo - zobudte sa, mesto nie je dialnica.
ps. mozno by Vam nezaskodilo prist obcas do Holandska - tu maju specialne pruhy pre ciklystov, ktore su zvacsia prioritne pred beznymi pruhmi pre auta - vyzera to asi tak, ze na krizovatke prejdu najprv chodci cez prechod, potom idu bicykle a potom auta...
"Dobrym zvykom" je, ze vodici Vam davaju prednost aj ked este ani nahodou nie ste na prechode. Inu plati tu, ze ak sa V MESTE CI V OBYDNEJ STVRTI stretne auto a chodec ci auto a bicykel, tak auto dava prednost!!! - Uvedene samozrejme neplati na velkych mestkych okruhoch, vypadovkach etc. - tu maju jednoznacnu prednost auta
Ked sa na Slovensku zavadzala inkriminovana uprava , tak boli podobne obavy - ze auto bude musiet kazdych 5 metrov zastaviovat, cim sa uplne paralyzuje doprava, obzvlast na frekventovanych dopravnych tepnach.
Preto sa okrem A urobilo aj B - zrusilo sa vela prechodov na tychto frekventovanych tepnach, resp. sa zrusili skoro vsetky prechody bez semaforov!
?? = na vypadovkach su teda instalovane semafory, ktore sa tak razom menia z vyhody chodcov, na ich nevyhodu - chodec na prechode so semaforom uz nema take vysostne postavenie ako chodec na prechode bez semaforu!!Kym predtym vsak semafor zvacsa jedinou zachranou chodca - ako sa mohol dostat na druhu stranu, tak teraz je vlastne nevyhodou !
Vysledok>
-v meste=tam kde je vela ludi a teda aj vela prechodov, su vodici ohladuplny, chodia 30km rychlostou a brzdia na kazdom kroku. Tymto zistuju , ze pouzivanie vozidla v meste je neefektivne * co ZLEPSUJE EKOLOGICKUSITUACIU V MESTE !!
-v miestach kde nie je vela ludi, resp. kde je velka premavka aut, su podchody, nadchody alebo semafory, takze plynulost dopravy na "dopravnych tepnach" nie je tymto opatrenim vobec narusena.
Verim, ze pri dlhsom posobeni tohto noveho pravidla, zistia viaceri z Vas, ze niekedy je mozno lepsie nechat auto tam kde je, a prejst par metrov pesi, alebo na bicykli - doprava na bicykloch totiz nie je len synonymom zaostalej Ciny, ale aj vyspeleho Holandska
mohu Ti garantovat, ze vypadat vsechna "civilizovana" a "necivilizovana" mesta jako Praha, tak tam na kole nejezdi nikdo. Problem je v tom, ze vetsina lidi po Praze na kole nikdy nejela a jenom tak placa.
Duvod proc je uplne jednoduchy - Praha ma totiz pomerne dost kopcu (velmi mirne receno) a profesora na univerzite, pravnika, starou babku a spol. by driv klepla pepka, nez by dojeli. A kdyz by dojeli, tak by to do obeda rozdejchavali. Po Praze se proste na kole jezdit neda. Navic domy v okoli centra nemaji vytahy (popr. se do nich nevejde kolo) a jezdit do centra ze sidliste je hloupost uz proto, ze metrem je to petkrat rychlejsi. Ale skoda mluvit - stezky pro cyklisty v Praze proste nic nevyresi.
A jeste jedna vec - dan z PHM je tak vysoka, ze uz jenom proto by auta mela mit absolutni prednost pred vsim, vcetne MHD.
proc vlastne sedas do auta uz "prednasrany"? Odloz pesimismus a zast ke vsem kolem sebe (cetl jsem i Tvoje prispevky v jinych rubrikach), a zazijes nevidanou radost z jezdeni, kterou Ti nezkazi ani nejaky zapskly dedek nadavajici na vsechno a na vsechny. Ona ta blba nalada je nekdy z nedostatku pohybu, uz jsi nekdy videl nasraneho zajice?
Ja jsem nasranej ze srandy. :-))) A zakaz vjezdu do centra bych jedine uvital, protoze tam bydlim a nemuzu ani parkovat jinde, nez na chodniku, resp. rano kvuli zacpe vyjet (po silnici) a vecer se vratit domu. (mimochodem ta zacpa je tam proto, ze si tudy ridici zkracuji cestu, pripadne se snazi vyhnout zacpe na hlavni. :-)
Nicim jinym, nez autem jezdit nemuzu, protoze bych musel x-krat prestupovat a cesta by trvala sto let. Ostatne to ani kolegum co jezdi MHD nemuzu udelat - kdo by jim pak na ni prispival, ze jo. To by hned prestali jezdit skoro zadarmo.
A nasranyho zajice jsem teda videl (a jestli nebyl nasranej, tak byl pekne blbej :-).
Mozna to ma clovek z centra s autem tezsi, ja osobne bych tam jel autem snad jen pro lednicku nebo podobny kram. Pokud tam uz dojedu o tech 10min. driv nez tramvaj, tak je zase tratim hledanim mista k zaparkovani. A abych si zkracoval cestu pres centrum, nevim, kolik casu tak usetrim...
Jinak to krasne rekl Bolek, ve meste ziji lidi. Ziji, nejen jezdi autem. Nebo uz se nam ten zivot tak zredukoval? Nestyska se vam nekdy po scenach ze secesnich obrazku - ulice s lidmi, kteri se na sebe usmivaji, a jen sem tam brycka? Dobra, brycka dneska asi ne, ale ty usmevy mi chybi...
Mimochodem, v tom Holandsku jsem byl taky, a rozdil neni jenom v kopcich nebo rovine. Ty pruhy pro cyklisty pouzivaji i mensi motorky tak do 125ccm. A jezdi se tam vsude hodne svizne, a provoz je tam dost husty. Zrejme diky ohleduplnosti jsem tam za tyden nevidel jedinou nehodu. Naopak, sam jsem se, coby chodec, malem, vlastne skoro uplne, pripletl jednomu skutristovi pod kola - on totiz chodnik a ten pruh pro cyklisty je mnohde oddeleny jenom carou, takze typicky "vesnican ve meste". A on se jen shovivave usmal, ja se zastydel a usmal se pro zmenu omluvne. Chodci a motoristi by spolu mohli existovat, kdyby chteli.
Mozno by som mohol este spomenut, ze byvam v centre mesta, a je tu klud ako na najzapadlejsej slovenskej dedine. A nebyvam v ziadnom vynimocnom byte - mesto ma skoro 200 000 obyvatelov (take mensie Brno) a dvojprudove cesty tu su, vlastne nie su, .. teda su ale ani neviem kde. Je tu tzv. city ring, teda obchvat, tej je samozrejme dvojprudovy, ale inak nic. A co je najdolezitejsie - tak tie jednoprudove cesty zivaju prazdnotou. Nie je zaujem o vyuzivanie auta v okruhu 5 km od centralneho namestia. Uz si presne nepamatam jak je to v Prahe (ci Brne), ale skuste si predstavit, ze v okruhu 5 km od Staromestkeho namestia nie je ziadna dvojprudova cesta, a ze tieto jednoprudovky zivaju prazdnotou. Znie to ako sci-fi ... A parkovacie miesta... tu nie je o ne zaujem, skoro nikde nie su odparkovane auta.
Ludia chodia v sirsom centre mesta (okruh s priemerom 10km) pesi alebo na bicykli (MHD tu je pre dochodcov/studentov zadarmo ale nikomu sa nechce miestnymi busmi trepat).
Vysledok - v sirsom centre mesta je klud, su tu parky, mamicky chodia s detickami na prechadzky, a da sa tu vklude byvat! (co sa v bratislavskom sirsom centre rozhodne neda).
Mozno raz "vasnivi motoristi" pochopia, ze auto je dopravny prostriedok = nieco cim sa da premiestnovat z miesta na miesto. Ale naco sa nam je premiestnovat, ked je vsade smrad, hluk a clovek sa musi bat prejst cez cestu (v BA su dokonca aj chodniky zapratane parkujucimi autami!). Clovek sa chce predsa premiestnit s jedneho krasneho miesta na druhe krasne miesto,- z domu kde sa da zit, do oficu kde sa da pracovat , do parku kde sa da dychat, do kina kde nepocut vedlajsiu cestu,... atd.
V Bratislave je situacia z tohto hladiska katastrofalna, ale clovek si ju nevsimne pokial v nej zije - zvykne si na to, a vie si vsetko aj odargumentovat. Ale ak raz navstivi nejake mestecko v Holandsku vidi Rozdiel.
Ja som tiez netusil , ze rozdiel kvality zitia v meste moze byt taky priepastny. Myslim, ze ti ktori sa vyjadrovali negativne , by tiez zmenili nazor keby na vlastnej kozi pocitili "co to je", resp. pochybujem ze boli niekde inde nez v CR, SR ci USA (tam je to este horsie)... o MexicoCity ani nehovoriac ...
A staci tak malo :>
1. staci zaviest v celom meste jednosmerky, aby cesta autom trvala 10krat viac nez pesi
2. zrusit niektore cesty zamerne tak aby sa predlzila motoristovi cesta, ktori si ju chce cez centrum skratit.
3. umoznit motoristovi sa vyhnut centru ak don nechce ist
... a samozrejme namalovat na cesty v meste kopec prechodov na ktorych budu mat chodci absolutnu prednost
Potom si motoristi nebudu skracovat cestu cez centrum, resp. do centra budu chodit autom len ti co to naozaj potrebuju a peso to maju daleko (a MHD pohrdaju)
A budeme vsetci zit v krajsom a tolerantejsom meste... (a rozpravky je koniec....)
moc hezká rozprávka, nebo spíš sci-fi??? Taky to předpokládá, že každej má kde parkovat - má vlastní garáž nebo místo v mnohapatrovým parkovišti atd. atd. atd. atd. Tady se toho asi nedožijem. Bohužel.
Pesky nebo na kole? Dobre, pominme kopce, ale kam to kolo dam? To ho mam tahat ze tretiho patra pesky? (cca 70 schodu - sedm schodist) O desti, ledu, snehu, kradezi pri stani pred obchodem, na navsteve ap. nemluve. Lidi, co jezdi na kole je i v Holandsku mensina - to jenom tak vypada, vetsina lidi ma stejne problemy jako napr. ja. Na mensich mestech jezdi zase lide (s rod. domky) z okoli a stejne je to i u nas. Ale pocet lidi co jezdi na kole je tak jako tak kdekoliv na svete zanedbatelny. (Kolik % to je? Jestli pet, tak je to moc!!!) Ze se jim to umoznilo je sice pekny, ale nic to neresi - je to jenom takova komedie, jako ze se udelala nahrada za auta, ale neni to pravda. A co se tyce malych motorek, tak ty delaji jeste vetsi kraval a smrad, nez auta.
srovnávat placatý Holandsko s tuzemskem??? - no tak to je skutečně VELMI účelové! prostě s tím souhlasit nelze! Důvody?: jiný terén, jiná architektura měst i budov, jiná kultura lidí (např. víc zlodějů ve slušnejch částech měst...). Jde skutečně o tu ohleduplnost, jak níže psal kerim - ale jak ji TADY lidem vnutit?? už dneska se nám po ulicích potulujou grupy (stačí 2 lidi) puberťáckejch 'nesmrtelnejch' odvážnejch 'Jánošíků'. A to nemluvím o tmě a zamaskovanejch chodcích a šílenejch neosvětlenejch cyklistech. - taky jsou tu ty šedesátiletý babky a dědkové z hospod - jenomže řidič kolem nich nezpomalí ze slušnosti, ale z pudu sebezáchovy, aby příštích 5 let nestrávil v lochu, až se baba zviklá pod auto nebo se jí ten šlapohyb, co ho má třeba ještě jako trofej 'po Němcích' zrovna rozsype. Pěší zóny - nic proti nim. Stezky pro cyklisty - musí na to bejt peníze a místo (podmínky); a musí mít smysl je v konkrétním terénu vůbec budovat.
U nás na Slovensku to už dávnejšie platí. Chodci sa teraz "trepú" pod kolesá všade (mimo prechodov) a dokonca aj na červenú. Keď na nich človek poriadne zatúbi, tak zazrú, prípadne ukážu na cestu v zmysle "ty pako, veď som na prechode". Zažil som aj staršieho pána, ktorý zámerne zastal na prechode, aby prinútil autá zastať v dvoch pruhoch. U nás sa prechod začal chápať ako pešia zóna, či čo? Špeciálnou obľubou chodcov je natlačiť sa pred posledné auto z radu áut. Nemôžu ešte to jedno auto počkať! Ja nemám nič proti prednosti chodcom, ale vyžadujem od nich trochu ohľaduplnosti a tiež okrem využívania výhod zákona dodržiavať aj povinnosti. Presvedčiť vodiča, ktorý býva na periférii, každé ráno dochádza za prácou, popoludí dovezie deti zo školy a manželku s nákupom, na nepoužívanie auta bude asi obtiažne. Nemyslíte?
BTW: Čo si myslíte o definícii prechodu pre chodcov na Slovensku: "Priechodom pre chodcov sa rozumie miesto vyznačené príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, prípadne označené aj zvislou dopravnou značkou." Ja to chápem tak, že ak sa "zebra" zoderie, značka nestačí na definovanie priechodu pre chodcov. Alebo sa mýlim?
Kazdy to zrejme vnima inak. Niekto to berie "ze sa chodci deru na cestu" a niekto "ze sa auta deru do centra mesta".
Situacia ktoru popisujes,- je napriklad na nam.SNP. Tadial prejde za den niekolko desiatok tisic ludi a ked je zelena 10 sekund, tak sa to fakt neda stihnut. Neobhajujem chodcov ktori sa trepu na cervenu a brzdia premavku, ale zasa - kde je tak vela chodcov ako v centre BA - na nam.SNP (resp. krizovatka pri Tescu) by sa mozno mala obmedzit doprava (... v tomto pripade k tomu aj v ramci revitalizacie SNP naozaj dojde, ked sa zrusi prejazd cez SNP oba smermi - uz niekolko rokov je zruseny v jednom smere).
Takze :
1. chodci su zrejme niekedy rovnako ignorantsky a necivilizovany ako vodici (co si netreba brat ako priklad)
2. tam kde je vela chodcov, = ludi, tam treba obmedzit pohyb aut, nie naopak.
to _bolek: no ono je to úplně logický: když se do centra musí vejít najednou X tisíc lidí, tak se tam vejdou spíš pěšky než autem. Ale potom taky ti, co se do města musej nějak dostat (a do centra dojet MHD nebo nožmo) by měli mít dostatek parkovišť napojených na schopnou MHD.... A ještě k těm parkovištím: to pumpování peněz z lidí u nás poplatkama za parkování mě dost se**, protože když za něco zaplatím, tak za to chci i jinou protislužbu, než to, že mi auto neodtáhnou za celkem 1300,- na bahno za městem. A za další: Nějak nám tady zůstaly parkoviště jenom zpoplatněný a ne hlídaný.
to diamant: píšeš, že ...aj označené dopravní značkou " - tedy se má na mysli značka, která něco označuje, tedy čtvercová informativní - ta tam být může a nemusí a je to venkoncem jedno. Ale o výstražné trojúhelníkové značce se v tebou citovaném § nepíše. Takže mi z toho plyne: 1) stačí trojúhel.značka a nemusí být zebra ani čtvercová infoznačka 2) když je zebra, nemusí u ní být čtvercová info-značka, 3) když chybí zebra, stačí čtvercová info-značka 4) neznám další navazující paragrafy ze slovenské vyhlášky, jak je tam upravena přednost chodců a ............ 5) když někoho přejedeš kdekoliv, máš velkej průser a když je to navíc na !!!jakkoliv!!! označeném přechodu, je to průser ještě větší.
Veci sa majú tak, že značka A11 (trojuholníková) "upozorňuje vopred na priechod pre chodcov" a v praxi sa skoro nepoužíva (asi z finančných dôvodov, keďže len UPOZORŇUJE). Značka D6a (modrá štorcová) "označuje priechod pre chodcov vyznačený vodorovnou značkou V6." Z toho vyplýva, že jedine značka V6 ("zebra") definuje prechod pre chodcov. V §4 odsek 2f je medzi povinnosťami vodiča "dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na ten účel je povinný zastaviť vozidlo." "Neobmedzením sa rozumie povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nijako neprekážal."
Ale aj chodi majú povinnosti: "Ak je v blízkosti križovatky s riadenou premávkou priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod, smie chodec prechádzať len na týchto miestach. Dopravnou značkou sa môže chodcom aj v iných prípadoch prikázať, aby použili priechod, nadchod alebo podchod. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany." "Mimo priechodu sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os." "Pred vstupom na vozovku chodec sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať." A ešte niečo pekné: "Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod určený pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú prechádzajú. V iných prípadoch chodci smú prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.". Keby som teda niekoho trafil mimo prechodu a išiel som predpísanou rýchlosťou, tak má problém on (okrem zranení) a nie ja. Fakt nemám nič proti prednosti chodcov. Ale nemôžu byť ako naši rómovia, ktorí majú len samé práva a žiadne povinnosti.
diamant, pekne si to napisal. btw keby si niekoho zrazil, neviem ci by to bolo tak jednoduche. afaik ak ti ten chodec nevytvoril _nahlu_ prekazku (spoza auta...), mal by si dost problemov. ale to je len moj nazor.
btw ten predpis o prednosti chodcov ma tiez medzery, pretoze sa tam pise, ze chodec, ak stoji na prechode, ma prednost. lenze ked stoji na chodniku, tak nieje na prechode ;)
podla mna, ten zakon sa pisal preto, lebo chodec by mal mat prednost, ked stoji uprostred dvojprudovej cesty napriklad (ale aj jednoprudovej) a vtedy je vlastne prekazkou v premavke (aj ked v podstate nezavadzia, ale obmedzuje) a treba ho pustit. inak mozu cakat na chodniku, kedy sa uvolni cesta.
No keď chodec stojí na chodníku, tak nemá prednosť. To je jasné. A ešte k predošlému príspevku. Na Markíze bola pekná relácia Šmyk sem - šmyk tam. Do auta posadili Dalilu (redaktorka) a povedali jej, že pôjde 40-kou. Mala umiestnit kuzel do takej v zdialenosti od ciary, do akej si mysli, ze z tej 40-ky zastane. Prestrelila to o dvojnasobok. Beztak si to skusim aj ja.
mno, jazdim kazdy den v blave uz 2 roky a s tymto predpisom nemam viacmenej problemy. jeden velky problem, ktory vzdy mam je ten, ze ked je auto na dvojprudovej ceste a zabaca dolava, tak zvacsa je pri nom aj prechod pre chodcov (napr zo stefanikovej, ked idete dolava pred eurotelom na spojnu) a vtedy treba fakt brzdit a pozerat, ci aj nahodou niekto nechce prechadzat. inac si myslim, ze ta pociatocna drzost ludi-chodcov ("ja mam prednost!") uz presla.
btw ta spotreba: ked idem v meste, tak ci zastavim 40krat, alebo 60krat mi moze byt fakt jedno.
Neni chodec jako chodec. Az se nejaka babicka v TV N@VA dozvi, ze muze na prechod kdy chce, tak si neprejte videt nemocnice druhej den. Kdyz si pojedu svejch 50 (ehm) a 3 metry prede mnou bude prechod, na kterej v tu chvili nekdo vleze, tak to nedopadne dobre. Uz proto, ze chodec nemuze odhadnout jakou rychlosti se na nej * a navic ne kazdy vi (kazdy kdo neridil), jak rychle a na jaky vzdalenosti jde auto zabrzdit.
To by pak pred KAZDY (preferovany) prechod MUSELI dat PRAHY nebo znacku s petkou v krouzku.
Ja mam chodce obecne rad, a rad je poustim a voni i dekujou ;))), ale jestli se najde nejakej vul, kterej mi tam vleze a bude si myslet ze je v pravu tak na nej asi vyskocim a nebo budu troubit a troubit ....
Pro tento uz schvalne schanim takovou houkacku (na Volvu byl klakson jako krava), pri ktery si ten clovek-blbec na prechodu v lepsim pripade ucinkne do kalhot a treba si to priste rozmysli.
Tot moje stanovisko. Jinak se priklanim i k nazoru ekologie/spotreby co tu byl.
Jo a ty prispevky ve slovenstine nectu (stravil bych nad tim 5 minut nez bych to prelouskal-sorry), tak doufam, ze tam o tomhle uz nepsali.
V pravémm jízdním pruhu se ke křižovatce, kde se musí dát přednost blíží vozidla, v levém přijíždí o něco pozadu další vozidla. Caa. 10m před křižovatkou je přechod. Pravá kolona zpomaluje, protože po hlavní se blíží vozidlo. Řidič, který se v pravém pruhu blíží k přechodu dává blikáním a rukou pokyn chodcům, aby přešli, protože bude muset stejně zastavit. V levém pruhu přijíždějící řidič o ničem neví a chodci vbíhají před něj většina situací končí tím, že chodec na poslední chvíli zastaví a řidič se vyhýbá vlevo i po chodníku, ještě jsem nezažil situaci, že by řidič stihl zastavit. Naposledy takto vylezla za autobusem babička se dvěma dětmi auto co jelo přede mnou je minulo o cca 5-10 cm. Kdo bude na vině v případě, že chodec se na prostředku nerozhlédne nezastaví a vběhne před řidiče který to také nezvládne?
Vinen bude samozřejmě řidič, měl předvídat situaci a podřídit tomu rychlost vozidla. Tuším že se snad píše v pravidlech, že u Tram a Bus zastávky se má dbát na zvyšenou opatrnost práve kvuli ovcím na zastávce. Jinak když už vidíte že někoho srazíte, tak nebrzdit... Spočítaj brzdnou dráhu, a když by si jel 54 km/hod tak... :((((((
Musí se chodec na prostředku znova rozhlížet? Měl by.
Na vině bude asi řidič vlevo, pokud ovšem řidič vpravo stál. Pokud by se vozidlo vpravo pohybovalo, bylo by to asi na řidiči vpravo a na chodci. Těžko předvídat, že někdo vyskočí spoza jedoucího vozidla.
Svou část viny ovšem mají i zákonodárci.
nehodovost tohoto typu totiž vzrostla asi 4x a oni s tím nic nedělají!
Pravidla silničního provozu jasně říkají, že pokud na víceproudé komunikaci zastaví vozidlo před přechodem, jsou vozidla v ostatních pruzích povinna také zastavit a umožnit chodcům bezpečný přechod. To, že auto zastavuje, aby pustilo chodce a ne kvůli parkování je dáno tím, že před ani za přechodem se nesmí stát (myslím 5 metrů).Ovšem spolehnou se na tohle nedá, protože právě tohle pravidlo se vůbec, ale vůbec nedodržuje. Mou kamarádku takhle sestřelil podobnej idiot v levém pruhu a ujel. Málem to nepřežila.BTW: Každej člověk s minimálním pudem sebezáchovy se pořádně rozhlídne a dává si pořád pozor. Nejšílenější jsou ženský s kočárkem, který před autobusem nebo trolejbusem přecházejí tak, že nejdřív vystrčí kočárek a pak nahlídnou. Takový bych střílel za blbost.Ovšem už jsem taky zažil bábrlinku, která postávala před tramvají a koukala, jestli kolem něco nejede a tramvaják ji přehlídl a rozjel se. Naštěstí na to moc nešláp, takže do ní jen trošku drcnul. Když se otřepala, tak se tomu taky zasmála. Naštěstí.
Prez vice proude silnice by vubec nemely byt prechody, ale jen podchody/nadchody :-( Nerikam to jako ridic, ale i jako chodec. Jak jako ridici tak i jako chodci se mi nekolikrat stalo, ze byl ohrozen neci zivot (at jiz muj (chodce), nebo jineho chodce). Proste pri prechazeni je vzdy moznost, ze mne nekdo prejede a nebude to "nici" vina.
Prechazim na prechodu prez tri proudou silnici (jeden pruh odbocuje, proto nikoho neprekvapi, ze tam auta stoji). V prostrrednim pruhu nikdo nestal, v druhem krajnim stal tirak. Uz dlouho jsem mel zelenou, ale stejne jsem zpoza toho tiraku radeji jen vykouknul a to mi zachranilo zivot -- prostrednim pruhem projel (sice pomalu, ale projel) dalsi tirak. Holt prez toho druheho nevidel semafor (ze ma cervenou) a jel dal.
Situaci, kdy je prechod prez vice proudou silnici a ti v pravem pruhu stavi a auta v levem pruhu nevi proc jsem jiz zazil spoustu. Tuto situaci lze okorenit napriklad tim, ze za prechodem je odbocka doprava a proto si ti v pravem pruhu pouze pribrzduji pred odbocenim.
Takhle jezdit je hodne stresujici, nebezpecne (Nejen pro chodce, ktere nekdo pusti, protoze je vidi, ale ti v levem pruhu je treba prez kamion nevidi, a proto zareaguji pozdeji, ale i pro ridice, protoze casto musi brzdit nadoraz a nikdy nevite kdo je za vami (a jestli ma i vzadu kotoucove brzdy, nebo jenom bubny)).
Resit to lze bud samymi podchody/nadchody, snizenim rychlosti + DUSLEDNE postihy prekracovani rychlosti ve mestech.
Bohužel ani nadchod, přechod či ještě k tomu bariéry uprostřed silnice nic nedrží - vždycky se najde dost idiotů, kteří ti tam vlezou a ještě ti vynadají, žes je nepustil. Já osobně tedy na každého chodce mimo přechod troubím a chodce přes přechod, pokud je to jen trochu možné, pouštím. Mnohdy dojde i k takové paradoxní situaci, že asi 15 m před přechodem přecházel člověk, na kterého jsem zatroubil a nepustil ho a dostal tedy vynadánoí do kriplů, co by jim měli sebrat řidičák a na přechodu čekal chodec, kterého jsem pustil a to ten, co přecházel mimo přechod na mě řval znovu... Tak si vyberte.
V okolí mého bydliště jsou asi tři dvouproudovky a asi tři podchody u zastávek autobusů - vždycky se najde dost lidí, kteří prostě tím podchodem nejdou, ale lezou přes tu dvouproudovku, kde to každý kalí 70...
Lidi na prechodu poustim. Lidi mimo prechod nikdy (jen kdyz je to nejaka hezka samicka a ja si ji chci poradne prohlidnout :-). Od hlidani lidi tu je policie . Je-li tam nadchod/podchod a clovek je srazen na silnici, je to jeho vina. Uz tak mne bude furt do konce zivota * to, ze jsem mu ublizil a jeste bych mel za jeho BLBOST jit sedet?
Dnes jsem si toho všimnul. Jel jsem večer po stejný trase, jako ve dne a vida ! Všude, kde ve dne vidíte desítky kamikadze vrhat se na přechod téměř výhradně v okamžiku, kdy se blíží auto, tak po tmě stáli ukázněně a dokonce i ve skupinkách vyčkávali na okamžik, kdy se v bezprostřední blízkosti žádné auto nenachází. Na druhou stranu řidiči vozidel, když chodce z dálky zahlédli, měli najednou dostatek času, aby zpomalili a umožnili jim v klidu přecházení dokončit. Prostě to fungovalo přesně tak, jak by mělo.
Neboj profe, to je jenom takovej strach z neznama. S postupem casu si ted v zime zvyknou (zvykneme) na tu brzy nastavajici tmu a bude to zas stejne :-)
Jen aby si zvykli na to, že na ledě to už nejde tak rychle zastavit. Ale možná, že chodce podceňuju, jelikož jejich boty mají v zimě taky horší přilnavost, tak by si to mohli sami odvodit :-)
Asi by možná měla vláda dávat nějaký sponzorský dar všem řidičům, jezdícím v zimě, na ty Nokiany, co drží i na ledu skoro jako na suchu, aniž by měly hřebíky...