cca v roce 1975 to u nás vymyslel nějaký chlápek - právě elektrolýzou, ale je to hrozně energeticky náročné. Jinak BMW, Mazda a podobní už na to mají prototypy.
Nehodla to ale vytahnout z pochopitelnejch duvodu na svet nez mu na to daj patent. V AutoTipu byl taky clanek ale od 8.2. uz´je novej. Tak si zkus sehnat starsi.
Mazda ukázala prototyp cca před 6 ti lety - vozítko pro jednoho člověka, čistě jen proto, aby mohli ukázat že to jde, akorát je trošku problém s tím vodíkovým motorem... A BMW mělo něco, co se již velmi blížilo předloni na Frankfurtském autosalonu (myslím, že tomu říkají Hydrogen project).
Je to velmi energeticky náročné. Pohon auta je ale na vodík ne na vodu a elektrolýza vody je jedna z možností jak ho získat. Určitě by se ale neprováděla přímo v autě. Efektivní by byla při využívání sluneční energie k rozkladu vody. V autech je vodík jako plyn,kapalina a v kombinaci s kovem jako hydrid. Na bázi vodíku pracuje taky palivový článek.
Obavam se celkove nizke ucinnosti tohoto postupu. Navic ten vodik neni kde a jak skladovat. Elektrolyza v aute je vyloucena, kde by se na to brala energie? A kdyz uz by byla, tak by to zase bylo cele zbytecne. Palivove clanky jsou fajn, a az se jejich merny vykon (nerny jak vzhledem k objemu tak k hmotnosti) snizi tak 5x tak by se daly pouzit. Jako palivo by pak slouzil vodik vznikly rozkladem na vodik bohateho uhlovodikoveho paliva.
Problem bude v tom, ze celkova ucinnost bude (je)prachmizerna. Navic nevim s jakou mernou energii [Wh/kg] se u ulozeni tohoto typu da pocitat. Pocitat se mi to nechce a myslim, ze zavratne to nebude. Nicmene do centra mesta to muze byt prima vec. Navic onen termin "zero emission" je trochu nadneseny, protoze to "stejne nekde kouri", tedy pokud nepouzivame vylucne jadernou energii, ale pravda je, ze hromadne odstranovani zplodin vyjde levneji.. Takze az na tu ucinnost... Mimochodem, nemusi se "motor" tohohle vozitka pri jizde zahrivat, aby nezamrznul? ;-)
Já věřím elektromobilu. Navíc, teď pojede Temelín, takže bude paliva dost a dost. Občas se objevují v německý a švýcarský inzerci a nejsou drahý (1000-1500 DEM). Aź mi prdne v kouli, tak to přivezu. SS elektromotor má totiž nejpříznivější průběh ktoutícího momentu. Na ty mý tři kilometry ráno a tři večer to bude bohetě stačit.
Pkud by to fungovalo, tak vyhoda dle vyrobce je zejmena v tom, ze naplneni nadrze trva 3 min., coz zadny elektromobil nedokaze. Ma to vydrzet na 200km pri rychlosti 100kmh. Maximalka ma byt 130kmh. Nevim sice na kolik je to realne, ale rozhodne to zni zajimave.