Auto.cz

Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
10. 4. 2001 08:33
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 4. 2001 09:01
neregistrovaný "02"
10. 4. 2001 12:25
neregistrovaný "Pavel_KR5"
11. 4. 2001 07:23
neregistrovaný "H2O2"
11. 4. 2001 07:50
neregistrovaný "555"
11. 4. 2001 21:49
neregistrovaný "našrot"
11. 4. 2001 18:05
neregistrovaný "PROF"
12. 4. 2001 15:34
neregistrovaný "MichalA1"
13. 4. 2001 05:49
neregistrovaný "PROF"
18. 4. 2001 00:00
neregistrovaný "MichalA1"
18. 4. 2001 07:08
neregistrovaný "PROF"
19. 4. 2001 08:51
neregistrovaný "02"
19. 7. 2001 22:27
neregistrovaný "pfn"
3. 5. 2001 12:12
neregistrovaný "Pavel_KR5"
3. 5. 2001 12:38
neregistrovaný "našrot"
3. 5. 2001 22:21
neregistrovaný "mracek"
4. 5. 2001 12:31
neregistrovaný "555"
4. 5. 2001 12:40
neregistrovaný "Pavel_KR5"
5. 5. 2001 20:16
neregistrovaný "mracek"
5. 5. 2001 20:18
neregistrovaný "mracek"
6. 5. 2001 00:00
neregistrovaný "Hufnágl1"
6. 5. 2001 09:27
neregistrovaný "mracek"
9. 5. 2001 07:57
neregistrovaný "555"
10. 5. 2001 12:21
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 5. 2001 14:44
neregistrovaný "našrot"
11. 5. 2001 23:46
neregistrovaný "našrot"
19. 5. 2001 20:01
neregistrovaný "mracek"
22. 5. 2001 20:20
neregistrovaný "našrot"
23. 5. 2001 19:29
neregistrovaný "mracek"
9. 5. 2001 22:45
neregistrovaný "našrot"
9. 5. 2001 22:32
neregistrovaný "našrot"
10. 5. 2001 07:39
neregistrovaný "555"
6. 6. 2001 12:41
neregistrovaný "Pavel_KR5"
6. 6. 2001 13:16
neregistrovaný "555"
6. 6. 2001 16:30
neregistrovaný "našrot"
19. 6. 2001 16:17
neregistrovaný "Bitovod"
19. 6. 2001 21:19
neregistrovaný "PROF"
6. 6. 2001 20:13
neregistrovaný "h_ST"
8. 6. 2001 15:31
neregistrovaný "Pavel_KR5"
6. 7. 2001 14:13
neregistrovaný "irij"
6. 7. 2001 20:44
neregistrovaný "našrot"
6. 7. 2001 20:44
neregistrovaný "našrot"
7. 7. 2001 21:39
neregistrovaný "irij"
9. 7. 2001 10:56
neregistrovaný "bob_1"
9. 7. 2001 17:41
neregistrovaný "irij"
11. 7. 2001 08:40
neregistrovaný "bob_1"
12. 7. 2001 12:59
neregistrovaný "hranostaj"
15. 7. 2001 21:59
neregistrovaný "našrot"
16. 7. 2001 10:58
neregistrovaný "hranostaj"
7. 8. 2001 15:11
neregistrovaný "Juha"
7. 8. 2001 15:57
neregistrovaný "hranostaj"
9. 8. 2001 07:54
neregistrovaný "PROF"
10. 8. 2001 11:46
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 12:12
neregistrovaný "mfilip"
10. 8. 2001 12:15
neregistrovaný "MarekRS2000"
10. 8. 2001 12:31
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 13:28
neregistrovaný "meda11"
10. 8. 2001 13:55
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 15:44
neregistrovaný "MarekRS2000"
10. 8. 2001 13:57
neregistrovaný "Mig"
10. 8. 2001 15:54
neregistrovaný "meda11"
15. 8. 2001 11:46
neregistrovaný "PROF"
9. 8. 2001 09:32
neregistrovaný "HAROUS"
9. 8. 2001 12:27
neregistrovaný "555"
9. 8. 2001 15:41
neregistrovaný "našrot"
9. 8. 2001 10:37
neregistrovaný "MarekRS2000"
9. 8. 2001 18:51
neregistrovaný "PROF"
10. 8. 2001 10:17
neregistrovaný "MarekRS2000"
13. 8. 2001 12:11
neregistrovaný "02"
13. 8. 2001 16:37
neregistrovaný "555"
14. 8. 2001 09:13
neregistrovaný "02"
20. 8. 2001 16:05
neregistrovaný "Pavel_KR5"
20. 8. 2001 16:46
neregistrovaný "PROF"
21. 8. 2001 09:48
neregistrovaný "Mig"
21. 8. 2001 10:41
neregistrovaný "555"
21. 8. 2001 12:06
neregistrovaný "Pavel_KR5"
22. 8. 2001 08:05
neregistrovaný "Mig"
22. 8. 2001 12:10
neregistrovaný "našrot"
22. 8. 2001 21:50
neregistrovaný "PROF"
26. 8. 2001 18:56
neregistrovaný "mracek"
18. 9. 2001 13:08
neregistrovaný "hranostaj"
19. 9. 2001 22:17
neregistrovaný "našrot"
20. 9. 2001 06:37
neregistrovaný "PROF"
20. 9. 2001 09:47
neregistrovaný "ace211"
20. 9. 2001 10:34
neregistrovaný "hranostaj"
20. 9. 2001 10:52
neregistrovaný "ace211"
20. 9. 2001 13:34
neregistrovaný "našrot"
7. 1. 2002 10:37
neregistrovaný "hranostaj"
7. 1. 2002 17:16
neregistrovaný "našrot"
7. 1. 2002 17:17
neregistrovaný "našrot"
8. 1. 2002 09:49
neregistrovaný "PROF"
8. 1. 2002 15:33
neregistrovaný "Netopýr"
11. 1. 2002 05:45
neregistrovaný "PROF"
11. 1. 2002 16:08
neregistrovaný "našrot"
17. 1. 2002 13:35
neregistrovaný "mitom"
19. 1. 2002 13:34
neregistrovaný "mracek"
5. 6. 2002 16:48
neregistrovaný "Pavel_KR5"
6. 6. 2002 09:51
neregistrovaný "Mitsi"
8. 6. 2002 11:27
neregistrovaný "rbaron"
18. 6. 2002 11:03
neregistrovaný "PanaSync"
9. 6. 2002 21:09
neregistrovaný "PROF"
9. 6. 2002 21:32
neregistrovaný "ace211"
11. 6. 2002 23:23
neregistrovaný "našrot"
15. 6. 2002 18:54
neregistrovaný "PorscheGT"
15. 6. 2002 19:07
neregistrovaný "rbaron"
15. 6. 2002 20:22
neregistrovaný "ace211"
15. 6. 2002 21:12
neregistrovaný "rbaron"
15. 6. 2002 21:59
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 02:22
neregistrovaný "rbaron"
16. 6. 2002 15:39
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 16:15
neregistrovaný "ace211"
16. 6. 2002 19:40
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 19:49
neregistrovaný "ace211"
16. 6. 2002 22:06
neregistrovaný "rbaron"
17. 6. 2002 08:35
neregistrovaný "ace211"
17. 6. 2002 19:28
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 20:08
neregistrovaný "impact"
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 4. 2001 08:33
Založení tématu + pedály
Občas člověka něco napadne, nějaký konstrukční zlepšení(čko), kterým by výrobci aut mohli zpříjemnit život nám řidičům. Někdy to může být blbost, někdy něco co se už zkoušelo a neujalo se a někdy možná i něco novýho a rozumnýho. Možná by nebylo od věci, tady takový nápady probírat (případně "propírat").

Mne občas něco napadlo (snad se na všechno časem rozpomenu), ale začal bych maličkostí, kterou jsme právě diskutovali v kaclu s kolegyní. Jde o PEDÁLY, konkrétně o to, že by měly být nastavitelné. Zatímco sedadlo řidiče a volant se u dnešních vozů dají nastavit v několika směrech, dle postavy a přání řidiče, tak pedály zůstávají popelkou. U mý Tempry (a obávám se že i u dalších vozů nejen z Itálie) mě trochu štve, jak jsou blízko pedál brzdy a spojky. Obzvláště v zimních botách je to pěkně hloupý - jednou se mi při neviném řazení podařilo sešlápnou pravou nohou spojku a brnknout i o brzdu, což na náledí vedlo k menšímu smyku. Kdyby se mi to stalo v hustém provozu a v zatáčce, tak nevím. Pro úplnost uvádím, že nešlo o žádný obrovský boty (BUFY), ale o normální zimní boty s trochu širší podrážkou. Takže od tý doby si na řízení v zimě beru jen úzký trekingový boty, případně šlapu na pedály brzdy a spojky trochu našikmo, abych nezavadil o vedlejší.

Kolegyně (Toledo, 1996) má zase jiný problém - protože má menší nohu (cca 5), tak při šlapání na plynový pedál musí mít patu ve vzduchu, což je pravda nepříjemné, únavné a zhoršuje to citlivost zacházení s "plynem".


Takže, abych to uzavřel, líbilo by se mi, kdy výrobci začali dělat nastavitelné pedály. Třeba i s tím omezením, že by se seřízení mohlo dělat jen ve značkovém servisu. Chtělo by to jednak nastavení "do šířky" (vzdálenosti mezi pedály) a jednak nastavení výšky pedálů.
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "02"
10. 4. 2001 09:01
Re: Založení tématu + pedály
No,nemyslím si že toje rozumné,proč
1) Klob pedálů je většinou(u nových aut) konstruován tak,že při nárazu zajede mimo nohy řidiče.Nebo se sklopí- mimo ...Takže od sebe to by asi nešlo,či by to bylo konstrukčně dost náročné a cena by se tedy dost podstatně projevila.
2)Vzdálenost,no nemzslím si že je to nutné,když sedadla se dají posouvat.U závodních aut je to nutné,protože se jejich sedadla nedají posouvat!
3)A k výšce pedálu.Viz 1.
Takže můj názor je takový,že to není nutné.
Mne spíš zaujala myšlenka nočního vidění,které používají piloti.Zlepšila by se viditelnos v noci a za špatných podmínek(husté sněžení,mlha,adt.).Fungovalo by to na principu termokamery,takže člověk,zvěř byšel již z poměrně velké vzdálenosti vidět. Pavel
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 4. 2001 12:25
Re: Založení tématu + pedály
Myslím, že bezpečnostní funkce pedálů nevylučují jejich nastavitelnost v jistém rozmezí.
neregistrovaný "H2O2"
11. 4. 2001 07:23
Re: Založení tématu + pedály
Úprava posunu pedálů do strany jde řešit. Musí to být ale provedeno tak, že je zabezpečena spolehlivost funkce. Nelze řešit pouze nějakými šrouby pod. Otázkou je, zda se to vyplatí vyrábět seriově.

Pro kolegini bych měl takový maličky postaveček pod pedál plynu, o který by mohla opřít patičku své nohy, pardon nožičky (je to žena). Vážně, viděl jsem to v jednom případě u vozidla tělesně postiženého. Je to ale hezkých pár let a nevím co na to homologace vozidla, atd. Neznám.

Přístroje pro vidění v noci jsou fajn, ale je nutno vědět k jakému účelu jsou používány. Trošku s tím mám zkušenosti. Najezdil jsem s tím i pár kilometrů na vojně. V prvé řadě viditelnost i z moderních přístrojů není žádný zázrak. To co se kolikrát ukazuje ve filmech, to je normální snímek přes filtr a nesouhlasí. Termovizní obraz je ještě horší a s tím bych nechtěl na silnici vůbec. Navíc je založen na snímání rozdílů teplot a možná někdy v zimě by to mohlo ukázat zcela něco jiného, než je skutečnost. Celkově ale jako princip je to dobrý nápad. Možná, že se z toho vyvine malý radiolokátor jako RAMER, který má sice dosah pouze do 100 m, ale pro běžného motoristu nebude měřit rychlosti, ale v omezené viditelnosti indikovat vpředu jedoucí vozidla, zvěř a pod.
neregistrovaný "555"
11. 4. 2001 07:50
Re: Založení tématu + pedály
Marcos, moja oblubena znacka je jedina na svete, ktora ma patentovne nastavovanie pedalov. Ied o to, ze sedana je fixna a nastavije sa vdialenost pedalov. Nie je to presne to co chcete, ale je to urcite zaujimavy pristup.
neregistrovaný "našrot"
11. 4. 2001 21:49
Re: Založení tématu + pedály
Zmiňoval jses tu akorát o italském a německém autu. Jednou jsem si prošel dost automobilek, které u nás prodávají auta, posadil jsem se, nastavil, přestavil, popřípadě projel a zjistil jsem zajímavou věc, která se možná nebude líbit odpůrcům japonských automobilů. Zatímco u italů jde u aut hlavně o design, u francouzů o vnější velikost, u němců vůbec nechápu o co jim jde (tam mi přijde, že člověk je až na posledním místě), tak téměř veškerá japonská auta ve mě vzbuzují dojem, že jsou stavěná kolem člověka. Že prostě vezmou oskara a kolem vyrábějí auto. V praxi to znamená asi to, že mám všechno na dosah, všude spoustu místa (i v malém autě), nepotřebuji volant nastavitelný do "délky", na pedály mohu pohodlně šlapat jak v úzkých teniskách, tak pomalu v přeskáčích. Ovšem kdybych tento pocit měl jen já, tak je to čistě individuální a nesrovnatelné. Ale takový pocit má i tatík, který je o 10 cm menší než já (já mám 185), i matinka, která je téměř o 20 cm menší než já. Takže myslím, že je to docela dobrý vzorek populace.
Celkově si myslím, že by se evropští konstruktéři mohli poučit od japonských - docela by to někde pomohlo.
Jinak ještě bych zrušil ty "ouředníky", kteří vytvářejí "normy" EURO 2,3,4..., protože ve 4 je taková hovadina, že jakmile pustíte nohu z plynu, tak se musí rozsvítit brzdová světla...
neregistrovaný "PROF"
11. 4. 2001 18:05
No. nevím.
Zlepšovat půjde určitě kde co, ale nový a přitom užitečný věci se budou těžko hledat. Seřizovatelný pedály měli amíci už v sedmdesátejch letech - myslím, že i na elektriku, noční vidění už Cadillac taky montuje v sériový výrobě ... Možná bych měl jeden typ: Když Škůdka 105ka blbě topí. dejte si dečku před chladič, je to o poznání lepší. :-))))
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "MichalA1"
12. 4. 2001 15:34
Matriál tlumičů
Ahoj všichni. Nevíte někdo, z jakýho materiálu se vyrábí tlumiče? Potřebuju přivařit misku na pružinu o kus výš. Abych určil správnou elektrodu, potřebuju znát materiál tlumiče. Díky za každou radu.
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "PROF"
13. 4. 2001 05:49
Re: Matriál tlumičů
Misku na pružinu bych teda nevařil...
neregistrovaný "MichalA1"
18. 4. 2001 00:00
Re: Matriál tlumičů
Kdyz jsme u toho slovickareni, tak tedy misku, o kterou se opira pruzina, potrebuju privarit na tlumic o kousek vys.
neregistrovaný "PROF"
18. 4. 2001 07:08
Re: Matriál tlumičů
Tak sorry, to jsem špatně pochopil. Věř, že když to odbarvíš důkladně na kov, tak to tam můžeš přivařit jakoukoliv CO2 svářečkou (na elektrody při běžným sváření už zapomeň). Problém je, co na to řekne obsah tlumiče - olej, nebo plyn. Co je to za auto? Kdyby to byly ty patronový tlumiče, jako má např. BMW nebo Calibra, tak by sis tam mohl navařit, co chceš. Já osobně bych to nevařil na tlumič, ale sehnal bych ještě jeden, ze kterýho bych tu misku upíchnul apak bych mezi původní a tu novou vyrobil podložku tak velkou, jak potřebuju. Svařený by to ani bejt nemuselo a ty podložky by šly i měnit. Samozřemě to předpokládá i jinou pružinu, seš si toho vědom?
neregistrovaný "02"
19. 4. 2001 08:51
Re: Matriál tlumičů
Já bych to vůbec nevařil,ale řešil bych to novými tlumiči (vyšší nebo nižší).Pokud to budeš vařit,tak to musíš potom popustit,jinak je reálné riziko prasknutí při náhlém zatížení,no a v neposlední řadě při vaření se ti to může vyosit...!Já bych do to ho nešel,ale uvaš sám má-li to cenu.

Pavel
neregistrovaný "pfn"
19. 7. 2001 22:27
Re: Matriál tlumičů
No ahoj chtěl jsem ti jenom říct, že bych to na tvym místě zkusil. Dělal jsem něco podobnýho jednomu znamymu na mitsubishi sapporo (jsou údajně jen asi 4 v republice, tak asi pochopiš proč), jemu ta miska totiž uhnila a proletěla mu pružina.Je to dost těžký auto a drží to dodnes, ale: důkladně spasovat a ocistit, vařil jsem to CO, ale pustil na to trochu víc plynu.Snaž se nevařit moc dlouho v tahu, nebo když už ten tlumič nepropálíš, tak uvaříš olej a bude k *.
neregistrovaný "Pavel_KR5"
3. 5. 2001 12:12
Třístupňový TCS
Spousta aut má dnes systémy zabraňující proklus poháněných kol (TCS, ASR apod.). Většinou to funguje tak, že v první fázi přibržďuje protáčející se kolo (tuto "uzávěrkovou" funkci plní i systém EDS od VW) a pokud to nepomůže, tak sníží výkon motoru. U některých aut se TCS dá vypnout. Co by se mi líbilo, kdyby vypínač nebo spíš přepínač TCS měl 3 polohy: vypnuto - pouze přibržďování prokluzujícího kola - plné TCS.
Rozbalit vlákno
16
neregistrovaný "našrot"
3. 5. 2001 12:38
Re: Třístupňový TCS
To není potřeba, protože kvalitní automobilky řeší TCS trochu jinak než VW. Normálně se totiž na poháněnou nápravu (popř. zadní u 4x4) dá navíc Torsen (tedy diferenciál s omezeným prokluzem) a to se chová to auto úplně jinak, žádné trapné a hlavně nebezpečné přibržďování kola. Prostě hladká jízda po všech stránkách.
neregistrovaný "mracek"
3. 5. 2001 22:21
Re: Třístupňový TCS
Uzaverka diferencialu neni plnohodnotny protiprokluzovy system! Auto s nim sice ma lepsi rozjezd, ale na snehu, ci ledu se protoci a auto ustreli do strany, coz se s ASR nebo TCS nestane!
neregistrovaný "555"
4. 5. 2001 12:31
Re: Třístupňový TCS
Ale stane,napr.s Volvom to spravim spolu s rozblikanim kontrolky...
neregistrovaný "Pavel_KR5"
4. 5. 2001 12:40
Re: Třístupňový TCS
Což o to, šoupnout na poháněnou nápravu Torsen nebo to mít rovnou 4x4 s jedním nebo více Torseny by bylo moc hezké, jenže to stojí spoustu peněz. Zatímco takový EDS nestojí "skoro nic" - všechny auta mají dnes beztak ABS, takže přidat na to EDS je velmi laciné a docela funkční. Podobně je to s TCS - v podstatě se jedná jen o elektroniku a ta je v porovnání s přesnou mechanikou (Torsen) velmi laciná a tudíž dostupná.
neregistrovaný "mracek"
5. 5. 2001 20:16
Re: Třístupňový TCS
To, ze ti kola prokluzujou je chyba v ASR, normalne by se to stat nemelo, protoze ti snizi vykon motoru nekdy az uplne na minimum, jediny co ma bliket(o cem vim) je kontrolka na ESP a ta blika kdyz ESP zasahuje, ale neni to ani tak prokluzem kol, jako smerovou stabilitou!
neregistrovaný "mracek"
5. 5. 2001 20:18
Re: Třístupňový TCS
Proto jsou taky sytemy ASR, TCS a ESP vypinatelny, aby jsi se napriklad z velkeho snehu rozjel!
neregistrovaný "Hufnágl1"
6. 5. 2001 00:00
Re: Třístupňový TCS
mracek> ASR i TCS neznamená, že Ti kola nezahrabou. Když tomu opravdu vrzneš, tak zpočátku taky hrábnou ale málo a v zápětí přestanou právě díky omezení MK. Ještě jsem se nesetkal s autem, které by nehrabalo vůbec (kromě škody 105 :o))
neregistrovaný "mracek"
6. 5. 2001 09:27
Re: Třístupňový TCS
Hufe, jasne, ale je to jen maly moment, nez ASR zabere, ale neda se mluvit o nejakem velkem prokluzu, co jsem vzdy videl, tak je to maximalne pul otacky kola, u hodne silnych aut mozna o neco vice!
neregistrovaný "555"
9. 5. 2001 07:57
Re: Třístupňový TCS
Volvo ma na svoj trakcny system vlastnu kontrolku, aby vodic vedel /mozno USA/, ze treba "sklidnit jizdu". Na lade a snehu to pri rozjazde pretocilo dostatocne na to, aby som to zacitil, takze urcite viac, nez 1/2 otacky kolesa. Nasledne mi to "hovado" vyplo plyn a konalo po svojom, az kym nenasiel kompromis. Mudre auto, ale ked clovek sadne do neho z Imprezy, citi sa trosku divne.
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 5. 2001 12:21
Re: Třístupňový TCS
to našrot: Torsen nereaguje na "větší rozdíl otáček", ale na rozdíl v přenášeném kroutícím momentu (TORsion SENsitive), s čímž souvisí jeho velká výhoda oproti viskozním uzávěrkám apod., které reagují pouze a právě na rozdíl v otáčkách kol, tj. Torsen nezlobí při brzdění (když jsou kola na různém povrchu) a zřejmě je lepší i v zatáčkách, jak píšeš, i když při normálním průjezdu zatáčkou je rozdíl v otáčkách kol nevelký a řekl bych, že to i normální viskózní uzávěrky diferenciálů zvládnou bez větších problémů (Subaru apod.).

Když "Uzávěrka diferenciálu způsobí zastavení satelitů ..... tak kola předávají na silnici stejnou sílu" - přenášená síla na jednotlivých kolech závisí na povrchu pod jednotlivými koly. Vzhledem k tomu, že k sepnutí uzávěrky dochází v situacích s různým povrchem pod jednotlivými koly, tj. při protáčení některého(ých) kol, síla je v této situaci logicky různá.

EDS nevede ke smyku, protože nezastaví protáčející se kolo, ale pouze ho v "ABS" stylu přerušovaně přibržďuje, tak, aby se jeho otáčky srovnaly s druhým kolem. Mimochodem tento styl "elektronických uzávěrek" zvolilo i BMW u svého X5, kde mají jinak tři otevřené diferenciály. Sám fandím spíš Torsenům, ale EDS na dvě nebo na čtyři kola by taky nebylo k zahození.

Jinak obávám se, že rozdíl v ceně obyčejného diferenciálu a Torsenu bude značný. Přesná čísla ale neznám (tipuji tak 50.000 na jeden diferenciál). Jestli si vzpomínám dobře, tak v nějakém popisu otevřeného planetového diferenciálu jsem četl, že na mezi planetovými koly mohou být značné vůle (většinu času se vůči sobě neotáčejí), tudíž nároky na přesnost výroby těchto koleček jsou nevelké. Naopak u Torsenu jsou nároky na přesnost výroby maximální. Taky se pravda nevyrábí v takových seriích jako obyč. diferenciály. No, nějak jsem se rozkecal, už končím.
neregistrovaný "našrot"
10. 5. 2001 14:44
Re: Třístupňový TCS
Tak já budu radši "zkratkový":

a) rozdílem otáček při shodném předávaném výkonu dojde ke změně toč. momentu. Což je detail.


b) "uzavřeným" diferenciálem jsem nemyslel viskozkní úzávěrku, ale klasickou uzávěrku diferenciálu, tedy takovou "brzdu" satelitů, která samozřejmě narozdíl od viskospojky žádný rozdíl otáček nedovolí.


c) při sepnutém diferenciálu je síla na obou kolech stejná, stejně jako rychlost otáčení, ovšem pouze na drsnějším povrchu se daná energie převede na pohyb po povrchu, zatímco na té méně drsné se přemění většina na tepelné ztráty.


d) jako řidič jasně víš, že prudký manévr na kluzkém povrchu není to nejlepší řešení - zkus jet s EDSkem 60 na sněhu do zatáčky a přidat... EDS jako obrácené ABS prostě není dobrá volba - zatímco prudké brzdění je rychlý manevr, akcelerace (snad kromě u formulí) ne.


e) s tou vůlí jsem to nepochopil. Ale vzhledem k tomu, že každá automobilka má spoustu subdodavatelů, kteří se živí většinou vyráběním součástí jednoho typu, tak pro výrobce, který dělá diferenciály zase takový rozdíl nebude - prostě kuželové dif. vyrábí třeba (to si vymýšlím) 100 firem na světě a Torseny třeba jen 15 firem. Tak logicky nezadám výrobu Torsenu fabrice, která dělá jen kuželové, aby si na to musela kupovat nové linky apod. Proto mám pocit, že když někdo ročně vyrobí milion kuželových a milion Torsen diferenciálů nebude dělat mezi výrobními cenami obou velký rozdíl, reálně bych to viděl tak 20 - 30%.
A to jsem to chtěl zkrátit :o)
neregistrovaný "našrot"
11. 5. 2001 23:46
Re: Třístupňový TCS
Nedalo mi to, a tak jsem si našel nějaké konkrétní prospekty, kde se dá porovnat cenový rozdíl: jedná se o nový RAV4. Verze s pouze předním náhonem a motorem 1,8 stojí v 5D verzi 710 900 Kč. Verze 4x4 s motorem 2,0 stojí 849 000 Kč. 2litr má navíc klimatizaci (cca 40tis.). Tedy na rozdíl v motoru, dvou diferenciálech (z nichž zadní je Torsen) a viskozní spojce na centrálním dif. zbývá 98 100 Kč. Vzhledem k tomu, že např. u Avensise je rozdíl mezi stejně vybavenou 1,6tkou a 2,0litrem cca 50tis., odečtu ze zbývající částky 30tis. na změnu mezi 1,8 a 2,0. Zbývá 68100 Kč na jeden obyčejný diferenciál s viskozní spojkou a jeden torsen. Takže to vychází asi 25tis. na obyčejný + viskozní uzávěrku a 43100 na Torsen. To mi přijde docela i rozumný rozdíl.
neregistrovaný "mracek"
19. 5. 2001 20:01
Re: Třístupňový TCS
s EDS se do smyku nedostanes ani pri predjizdeni na snehu, protoze zasahuje tak citelne, ze to sotva poznas! a mimo to neni EDS a Torsen plnohodnotny protiprokluzovy system!
neregistrovaný "našrot"
22. 5. 2001 20:20
Re: Třístupňový TCS
já jsem nikde nenapsal, že Torsen je protiplokuzový systém -jen že je to diferenciál s omezeným prokluzem, tedy samosvorný a že je vhodné ho přidávat k TCS, protože ne vždy je potřeba snížit výkon
neregistrovaný "mracek"
23. 5. 2001 19:29
Re: Třístupňový TCS
takhle jo, to mas pradu! V tomhle pripadej je asi torsen lepsi nez EDS!
neregistrovaný "našrot"
9. 5. 2001 22:45
Re: to: Pavel_KR5
Elektronické EDS je samozřejmě levnější než vyrobit diferenciál, ovšem pokud se chová (u VW) tak jak píšeš, tak je to spíš nebezpečné, než bezpečnost zvyšující: představ si třeba, že budeš chtít předjet v zimě (nebo na mokru), podřadíš si, přidáš a přitom vjedeš třeba do louže nebo do sněhu a ono ti to kolo zabrzdí -> jdeš potom rovnou do smyku a to fakt není žádná sranda. Oni vůbec konstruktéři VW jsou dost natvrdlí v takovýchto "vychytávkách", viz např. haldex - podobně nebezpečný...
BTW: diferenciál stejně musíš udělat a rozdíl mezi klasickým diferenciálem a Torsenem v ceně zase tak velký nebude, spíš bych řekl, že vyrobit kuželová kola vyjde dráž, než ty "šneci" (ale těch je tam zase víc :o(). Rozhodně nebude takový, aby se to nějak výrazně projevilo na prodejní ceně auta.
neregistrovaný "našrot"
9. 5. 2001 22:32
to: mracek
Torsen není uzávěrka diferenciálu, ale diferenciál! Omezení prokluzu u Torsenu je docíleno použitím třech párů skoro šnekových kol, zabírajících s párem hřídelů s "kruhovým" ozubením na koncích. Při větším rozdílu otáček mezi těmito hřídeli se dostanou šneková kola na mez samosvornosti a skoro se zastaví, čímž dojde k tomu, že se obě hřídele začnou pohybovat přibližně shodnou rychlostí a zabírají obě kola, ale stále každé jinou silou - proto se s Torsenem dá jet do zatáčky velmi dobře, zatímco s "uzavřeným" diferenciálem velmi těžko. Uzávěrka diferenciálu způsobí zastavení satelitů diferenciálu, a tudíž se obě kola točí stejnou rychlostí a předávají na silnici stejnou sílu.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "555"
10. 5. 2001 07:39
Bez nadpisu
Bude rozdiel a veliky. Pred casom som rozmyslal, preco na hadice nedavaju poriadne eska pasky, vsak ich treba len 9 /na moj voz/. Ked som si to prepocital, vysla mi dost vysoka suma. Aj ked beriem do uvahy, ze nakupna cena priamo od vyrobcu bude o70-80% menej, stale to narastie do zaujimavej vysky pri xxxkusoch aut. Nakoniec zistis, ze kazda blbost za haliere, narasta do *100 000 ov
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Pavel_KR5"
6. 6. 2001 12:41
ESP "na druhou" (+ čtyřkolka přes dráty)
V posledních letech slaví zasloužené úspěchy systém ESP, umožňující vyrovnávání smyku přibržďováním jednotlivých kol.


Tak si říkám, že by tenhle systém mohl být ještě účinnější, pokud by jednotlivá kola mohla být nejen přibržďovaná, ale i individuálně poháněná. U klasických čtyřkolek je pohon jednotlivých kol v záběru do značné míry vzájemně závislý (přes diferenciály, uzávěrky, viskospojky, Haldex-spojky apod), takže individuální pohon kol není dost dobře možný. Muselo by se to řešil 4 elektromotory v kolech (což není nic nového - tenhle nápad se realizoval už na začátku století, ale neprosadil se). Vlastní spalovací motor by produkoval přes alternátor nebo něco podobného elektřinu a ta se přes řídící jednotku a dráty dostávala k motorům jednotlivých kol. Pak by nebyl problém "ESP na druhou" - tj. vyrovnávání smyku jak přibržďováním tak zrychlováním jednotlivých kol. Zároveň by se jednou ranou zabila druhá moucha - tj. pohon 4 kol bez nákladných mechanických rozvodů. Ještě jednodušší by bylo aplikovat tento systém u elektromobilů případně hybridů (bylo by to i efektivnější - rekuperace energie při brzdění). Je jasný, že tohle řešení nemá jen pozitiva - jedno z negativ je zvýšení neodpružené hmoty na nápravách, další jsou vyšší ztráty při převodech energie mechanická->elektrická->mechanická atd.

P.S. Osobně nejsem zrovna fanda do elektronických systému asistujících řidiči (spěje to k autopilotům, což je výsledek, který by mně lákal jen pro cestu z hospody), ale pro bezpečnost na silnicích jsou tyhle systémy nesporně přínosné.
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "555"
6. 6. 2001 13:16
Re: ESP "na druhou" (+ čtyřkolka přes dráty)
Posledne verzie WRC maju aktivne diferencialy a tie do znacnej miery funguju tak, ako by si si predstavoval.
neregistrovaný "našrot"
6. 6. 2001 16:30
Re: ESP "na druhou" (+ čtyřkolka přes dráty)
Přesně tenhle systém - ale spíš vlastně obrácené EBD (tedy pohání se to kolo, které je na silnici) měla už předposlední (poslední mrkačka) Celica WRC a do limitované verze 4x4 předposlední (kulaté oči) Celicy byl montován také (pro běžné použití). Ovšem tam je to samozřejmě řešené mechanicky (přesně ale nevím jak).
neregistrovaný "Bitovod"
19. 6. 2001 16:17
Re: ESP "na druhou" (+ čtyřkolka přes dráty)
System se 4mi elektromotory je zajimavy a pouzitelny. Primy nahon ctyrmi nezavislymi elektromotory mel americky LunarLander, ci jak se jmenovalo to vozitko, kterym se vozili amici pri svych vypravach po mesicnim povrchu - z hlavy si nevzpomenu a jsem liny to jit najit.

Ma to jeden hacek - pro prakticke vyuziti k dennimu provozu tak, jak to navrhujes, tj. soustava spalovaci_motor - alternator - regulace - elektromotory, je zapotrebi (pro rozumne vyuziti energie z paliva) dosahnout co nejvyssi ucinnosti cele soustavy. Problem je, ze v soucasne dobe umime alespon trochu jakz takz rozumne udelat ten motor, co to pohani (i kdyz tedy ucinnosti taky nic moc) a maximalne tu regulaci. Alternator i elektromotory jeste stale technologicky nedorostly - pres drobna vylepseni se po technicke strance stale drzi zhruba na urovni pana Krizika. Zjevny problem je v tom, ze ti, kteri by meli na vyzkum a vyvoj, nemaji zajem...
neregistrovaný "PROF"
19. 6. 2001 21:19
Re: ESP "na druhou" (+ čtyřkolka přes dráty)
Kdesi -caa před 3 roky- jsem viděl studii jakýhosi Oldsmobile, který mělo přesně tento systém, který popisuješ. To auto mělo úžasný parametry, max. rych. přes 200. Mě je sympatickej princip elektromobilu s el. motory v kolech s tím, že pro zvýšení dojezdu by tam někde v koutku * maličkej spalovací motor(třeba na LPG) s alternátorem, který by svým výkonem umožňoval nouzový dojezd. Jinak by měl jedinej účel: dobíjet akumulátory.
neregistrovaný "h_ST"
6. 6. 2001 20:13
Zamyslete se ....
.. chlapci a vymyslete zařízení rušící setrvačné účinky pohybující se hmoty. Pak nebudete muset vymýšlet vícestupňové TCS, případně ESP a podobné ptákoviny ...
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Pavel_KR5"
8. 6. 2001 15:31
Re: Zamyslete se ....
Jestli se nepletu, tak se tady scházejí lidi, který zajímají auťáky a rádi si o nich pokecají. Nemyslím, že by byly ptákoviny přemýšlet o tom, kde by se auta ještě mohla zlepšit. Pokud to h_ST vadí, tak není problém - nikdo ho nenutí do této rubriky.
neregistrovaný "Pavel_KR5"
3. 7. 2001 12:43
Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apod.
Jen taková drobnost: Zdá se mi, že u většiny aut je dost podceněná signalizace takových důležitých věcí, jako přehřátí motoru, ztráta tlaku oleje apod. Pokud např. začne motor vařit nebo praskne nějaká hadice a kapalina vyteče, tak se na přístrojové desce pouze posune ručička teploměru a maximálně se rozsvítí kontrolka. Není problém takovou "signalizaci" přehlédnout (spec. v hustém provozu, kdy má člověk "plně ruce a oči práce"). Takže se leckomu podaří jet dál a pořádně poničit motor.

Dle mého by to chtělo pro tyto krizové situace jednak blikající kontrolku a jednak akustický alarm (stačilo by nějaký výraznější pípátko), aby si toho člověk všiml a co nejrychleji zastavil auto.

Příznivci elektroniky by mohli doplnit, že auto by mělo při překročení kritických hodnot teploty nebo při ztrátě mazání samo zastavit (dost možná, že to v některých moderních autech už je tak řešený), dřív než se tak stane zacřením motoru. To by ale mohl být bezpečnostní problém - pokud např. na dálnici při jízdě v levém pruhu to najednou ze 150 km/h začalo zastavovat, tak by to mohlo být o život.

Takže já bych to viděl spíš na ty pořádný "alarmy", aby to člověk mohl odstavit sám .
Rozbalit vlákno
6
neregistrovaný "ladao"
3. 7. 2001 13:26
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
No tak něco takového má Octavia 2,0 - s tímto tak kritizovaným starým motorem. Při ztrátě tlaku oleje vypne elektronika zapalování a není možno motor natočit až po odblokování ŘJ. U 1,9 D a tD (nevím jak u tD - PD ) nic takového není a při proražení vany, která je velmi nízko nad vozovkou třeba o obrubník dojde k zadření motoru a oprava stojí bratru až 60 KKč. U toho motoru 2,0 vyplo zapalování a až pak se řidič divil, co vlastně provedl.
neregistrovaný "našrot"
4. 7. 2001 14:27
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
Co to je ztráta tlaku oleje, přehřátý motor, proražená vana ? :o) - ono by spíš chtělo, aby ty automobilky, co neumějí udělat auta tak, aby se tohle nedělo se je naučili dělat tak, že by ten alarm nebyl potřeba. Jinak já mám už ve své staré Corolle takový systém, že když nastartuju, tak podle toho, jak se zachová kontrolka "engine check" se pozná, co mu chybí (aspoň podle manuálu - v praxi jsem to zatím neviděl). Mimochodem vloni v létě jsem jezdil omylem asi s dvěma deci chladící kapaliny místo s šesti litry a motor se ani jednou nepřehřál... Jo a ještě něco - kdyby ve škodovce dávali automaticky ochranný plech pod motor (jako dává například každá japonská automobilka) a ne za příplatek, tak by se taky vana prorazila hodně těžko.
A ještě něco, tuhle jsem jel s půjčenou oktávkou TDi a najednou mě málem vyděsil jekot pípátka, které upozorňuje, že už je v nádrži "pouhých" 15 litrů - za to bych je zase prozměnu praštil.
neregistrovaný "mako747"
6. 7. 2001 09:25
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
To našrot:Asi nevieš o čom rozprávaš s 2dcl chladiacej kvapaliny (namiesto 6l.)prejdeš možno aj 500m a to iba vtedy ak je teplota okolia bude cca.0°C a potom pôjdeš ďalej pekne na lanku a to len vtedy ak Ťa bude niejaký dobrák ochotný odtiahnuť.Aj keď máš kontrolku check engine ,ktorá presne diagnostikuje pri štartu Tvojej starej "KORELY" závadu a staav motora.
neregistrovaný "irij"
6. 7. 2001 14:07
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
Nějký alarm by to zřejmě chtělo, za jízdy se může stát cokoliv. Ale na druhou stranu, pokud by každý řidič tak jak ho to učili v autoškole zkontroloval stav vozidla před jízdou, tak by se předešlo většině průšvihů. Alespoň mne tedy učili před jízou zkontrolovat stav všech kapalin v autě.

Nevím jak je jinde, ale moje máma např. jezdila 2měsíce se svítící kontrolkou mazání a vůbec jí to nevzrušovalo, myslím že někteří řidiči jsou stejně nepoučitelní.
neregistrovaný "TominoBMW"
1. 8. 2001 10:59
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
irij: Bezvadný, takže pokaždý, když polezu ráno do auta, tak otevřu haubnu a zasviním si ruce vod každýho víčka s kapalinou, co tam najdu. Budu mít sice bezvadnej pocit, že jsem učinil autoškolním instruktorům zadost, ale budu jak čuně. Mno... aspoň pobavím sousedy :o))))
neregistrovaný "Pavel_KR5"
1. 8. 2001 12:09
Re: Pořádný "alarm" pro přehřívání motoru, ztrátu mazání apo
Jo a nezapomeň taky zkontrolovat tlak ve všech kolech :-)))
neregistrovaný "irij"
6. 7. 2001 14:13
Pro Našrot
Věz pokud máš v chladiči jen 2dcl, tak to poravdu nemůže chladit a měl jsi jediný štěstí že si neoddělal motor. Většina čidel je připevněna na blok motoru, jenže mezi blokem a válcema je mezera, která má být vyplněna chladící kapalinou. Tedy pokud jí máš málo, tak přenos tepla z válců na blok je velmi špatný - teplota motoru neodpovídá teplotě válců. Takže nežli se ti ohřeje čidlo a začne signalizovat přehřátí motoru, bývá často pozdě. Přesně takhle jsem za mladých let oddělal svou Dacii.
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "našrot"
6. 7. 2001 20:44
Re: Pro Našrot
To samozřejmě vím, jak je to udělané - tohle má navíc čidla dvě -> jedno "v chladiči" a druhé v mezeře, kde má právě být ta kapalina, ale byl tam vzduch. A tyhle dvě spolu nějak komunikují a podle toho ti to ukáže, jestli se přehříváš nebo ne nebo jestli tam ještě nějakou chl. kap. máš. Je fakt, že nevím, jestli tam byly přesně dvě deci, ale když tam tu kapalinu na prohlídce dolívali, tak tam nalili asi 5 litrů (celkem jsou necelé tři v chladiči a asi 3,5 v motoru a trubkách).
neregistrovaný "našrot"
6. 7. 2001 20:44
Re: Pro Našrot
... ale zastavit nadobro jsem se moh, to nepopírám :o)
neregistrovaný "irij"
7. 7. 2001 21:39
Vývoj
Jen by mne zajímalo, kde by skončil vývoj, pokud by se začaly dělat alarmy na všemožný satvy motoru. Podhuštěné gumy? Málo napnutý klínový řemen? málo kapaliny v ostřikovačích? myslím, že by to asi nikdy neskončilo a za chvíli by auto ovládalo nás a ne my jeho. Nedej bože dojít někde k chybě v elektroinsalaci, nechtěl bych být mechanikem a dva dny procházet kabel po kabelu, než najdu, že spoj XY má špatnou kostru. Jak jsem psal již dříve, pokud chci používat automobil musím se oněj starat a něco o něm vědět.
Rozbalit vlákno
6
neregistrovaný "bob_1"
9. 7. 2001 10:56
Re: Vývoj
Myslim ze to nakonec zkonci u nejake sbernice -- kazdy alarm bude mit nejake ID, ktere bude odpovidat nejakemu casovemu slotu, kdy bude moci posilat hodnoty. Problemem budou asi RT (real time) cidla, jako jsou airbagy, ABS, ESP, etc., ktera musi reagovat ve zlomcich sekundy (jednotky mikrosekund?) Coz by byla komunikace v radech MHz a zde by mohl byt problem s levnou kabelazi -- pouzit nejake stinene kroucene kabely. Tedy CLK, DATA, PWR a GND, to vse kroucene a stinene, tedy 8 zil. Takovychto prumyslovych sbernic existuje hafo. No a jestli by to chtel nekdo rychlejsi, tak by se pouzila nejaka paralelni sbernice, ale to by nam pak moc dratu neusetrilo. Problemem by mohlo byt nastavovani ID na zarizenich a jejich mnozstvi, cimz by se mohla prodluzovat neumerne delka casoveho slotu.

Rekl bych, ze by se takovehle auticko dobre opravovalo -- v aute by byla jedna "pater", na kterou by se navasely jednotlive vetve s cidly.

Dalsi variantou by byla "tokenova" komunikace -- vodic CLK by "visel" ve vzduchu a cidlo/zarizeni ktere by chtelo vyslat data by si ho uzemnilo/hodilo "nahoru" a poslalo data. Soucasti dat by ovsem musela byt i adresa zarizeni, cimz by se sice doba vysilani prodlouzila, ale stredni doba mezi vysilani by se oproti casovemu okenku zkratila. Ovsem je zde jedno nebezpeci, a to ze v pripade poruchy jednoho zarizeni ci zkratu na "HODINACH" by byla cela sbernice fuc.

Spolehlivejsi je podle mne system s casovym okenkem, protoze pusteni k vysilani by se dalo velice jednoduse resit "hradlarem", tedy nejakym AND hradlem, ktere by melo na X vstupech nastaveno ID na dalsich X dekoder hodin a na poslednim vstupu by byl pozadavek od zarizeni na vysilani. Kazdy kdo zna cislicovou logiku to uz musi videt pred sebou :-) Spolehlivost tohoto "obvodu" je vysoka a v pripade poruchy spise nebude zarizeni moci komunikovat, nez ze by do sbernice cpalo data v jinych casovych oknech, nez by melo.

Ovsem, problemy by mohly byt s RT cidly... Nadruhou stranu je u "okna" dana maximalni doba, kdy cidlo urcite posle data a ta je priblizne stejna jako stredni doba.

Posledni veci je cena... Vzhledem k tomu, ze se jedna o velice jednoduche obvody, nebude u elektronickych cidel moc velky narust ceny. Problem muze byt u cidel, kam by se musel dodelavat nejaky divny A/D prevodnik. Ale stejne to k tomu speje...

Uff.
neregistrovaný "irij"
9. 7. 2001 17:41
Re: Vývoj
Neco podobneho uz funguje. Asi pred rokem jsem cetl nekde clanek o nejakym aute. Uz nevim ani znacku, takze to je spatna debata. Ale psali take o jakesi spolecne zbernici. Potrebuji zapnout světla? není problém, pošlu adresu po zbernici a svetla se rozsvítí. Za další dejme tomu, podle nových pravidel silničního provozu má něco fungovat splečně s něčím, nebo pokud jsou tyto podmínky - není nic jednodušího než zajet do servisu, kde mi nahrají nový softik a vše bude fungovat jak má bez tahání nových drátů a relátek.

srejně ale nevěřím tomu, že vše bude řízeno jedním počítačem, bude jich určitě víc. Tím vzniknou další problémy s komunikací mezi nimi a opět složitější opravy. Už dnes je potřeba k opravě víc hlava nežli ruce.
neregistrovaný "bob_1"
11. 7. 2001 08:40
Re: Vývoj
Myslim ze neco podobne asi funguje ve fabiich (isn't it CANbus?). Me osobne je jako cloveku pracujicimu s pocitaci blizsi nejaka sbernice a velice jedoducha logika nez svazky dratu...

Kdy uz konecne teleporty nahradi auta? (To je ale veta... Kdy uz budou auta nahrazena teleporty?)
neregistrovaný "hranostaj"
12. 7. 2001 12:59
Re: Vývoj
Opravdu se to jmenuje CAN bus a opravdu to je ve Fabiich (v koncernu VW byla Skodovka urcena jako prukopnik tehle technologie a Fabie je 1.auto). Jsou tam snad 2 okruhy: 100kbit/s pro "smeti kolem" a 400kbit/s pro "casove kriticke" aplikace. Princip CAN bus je zhruba drive popsane "uzemnovani datoveho vodice". Nevite nekdo o nejake dobre knizce nebo clanku o CAN busu ve Fabii? Obecne o CAN bus jsem si uz neco precetl, na lehke prednasce vedouciho vyvoje Skodovky jsem taky byl, ale ted by me to zajimalo do hloubky.
neregistrovaný "našrot"
15. 7. 2001 21:59
Re: Vývoj
A taky to má Peugeot 307 a na nedůležité prvky (jako rádio, navigace atp.) to používá Toyota. Asi budu parafrázovat boba, ale mě, jako člověku pracujícímu s počítači je příjemnější styl tlačítka vypnout a zapnout :o). Vzhledem ke kolizím, které na té síti vznikají a spolehlivostí dnešních softwarů (přeci jen to ale snad neběží pod Woknama :o)) mi přijde trošku hloupé ovládat třeba světla tímhle trapným způsobem - pak se třeba ani nedivím, že hloupý vypínač na mlhovky má v sobě dvouvrstvý plošňák s několika tranzistory, diodami a podobnými zhůvěřilostmi a že se tedy může porouchat i jinak než mechanicky... Bohužel tyhle naštěstí zatím jen evropské "inovace" moc na kvalitě a spolehlivosti nepřidají. Ona je ovšem ta autoelektrika už tak dost podezřelá - každý "elektrofakulťák" nad těmi hloupostmi jen kroutí hlavou - např. prům. auto má v sobě přes 600m kabelů a zbytečných 5 (slovy "pět") zemí... Proč? Myslím, že by bylo lepší, kdyby se místo "nějaké sběrnice" radši páni "autoelektrokonstruktéři" zamysleli nad tím, jak zredukovat množství zbytečných elektroinstalací ve stávajících autech.
neregistrovaný "hranostaj"
16. 7. 2001 10:58
Re: CAN bus (bylo: Re: Vyvoj)
Ja si myslim, ze sbernice je naopak dobry napad.

ad kolizi: Kazde zarizeni si kontroluje, jestli to, co vysila na sbernici, se tam opravdu objevuje. Takze kdyz ma vysilat "sbernice neuzemnena" a ona je uzemnena, tak prestane vysilat, protoze tam zjevne vysila nekdo, kdo ma vyssi prioritu.

Slozitost koncoveho zarizeni (svetla): Protoze jsem jeste nemel rozebraneho nic z Fabie a ani jsem o konkretnim reseni nic necetl, tak me prekvapuje slozitost, co's popsal. Cekal bych nejaky integrovany cip, z ktereho akorat vede vystup na vykonove rele

ad spolehlivost SW:zatim se neni ceho bat, protoze volant a brzdy jsou porad jeste mechanicke/hydraulicke prevody :-) Ovsem i v tehle oblasti uz jsou pokusy - viz X-by-wire (doporuci nekdo dobre pocteni o tehle veci? Clanky ve Svete Motoru me neuspokojuji a na zadna dobra VS skripta jsem zatim nenarazil - ani prof.Vlk z VUT Brno moc ve svych poslednich knizkach nepopisuje).
neregistrovaný "Juha"
7. 8. 2001 15:11
Bez nadpisu
NO přečetl jsem si tady tu debatu na téma elektroinstalace v autech, a myslím si že tak docela nemáte pravdu např. (brzda, spojka - jsou hydraulický takže nejde o žádný nebezpečí: ale kolikrát se mi stalo, že lepší bylo přidat než ubrat nebo začít brzdit už bych to tu asi nemohl psát: a zrovna vámi jmenovaná Fabie má plynovej pedál elktricko nevim jakej (Drive by wire) takže se to posrat tak jsi úplně v *.

To samý jsou takový ty *** typu ABS, ASR, ESP, EBS, BAS, PSM, CATS. To pak to auto řídí za Vás, a vy se jenom vezete - já chci vidět až začnou takovýdle systémy odcházet lidem u aut to bude mrtvejch protože nebudou vědět co maj dělat s obyčejnou přetačivostí. Mám známýho a má X SPZ (testuje) a první co vždycky udělá je že vypojí všechny tydle technický *** a zažil jsem jak bez ABS zastavil na ledu a sněhu mnohem rychleji a bezpečněji než s ABS.

Jsem zvědavej na Vaši reakci vy vědátoři ....

P. S.: To je jako z atomovou energií a vůbec vším co lidstvo objevilo nebo vymyslelo - atomovou energii chtělo lidstvo využívat jako poměrně čistý zdroj elek. energie, ale pak se s tím tady zabíjej úplně bezdůvodně tisíce lidí Nagasaka - Hirošima ( už byl konec války jasnej a voni ty zasraný USA to tam stejně na ně schodily !!!na Civilisty!!!! a teďka budou chorvaty soudit za to že postavily ke zdi 20 muslimskejch extrémistů tak o čem to je?????)
Rozbalit vlákno
18
neregistrovaný "hranostaj"
7. 8. 2001 15:57
Re: Re:
Tím, že brzda a volant jsou pořád ješte mechanické převody, jsem myslel jen to, že když vám upadne kabel od snímače pedálu plynu, tak je to rozhodne menší zlo, než když upadne ze snímače brzdy. Přece jenom se mi zdá mnohem důležitější zastavit, než se rozjet :-)

A co se týká různých elektronických systémů, tak je to jako se vším, co mají používat hlavně laici (a veřte, že většina lidí, co autem jezdí, neví nic o mezních situacích). Většina lidí také používá Windows, i když profesionál ví, že je to jen parodie na operační systém. A tak je to se vším.
neregistrovaný "PROF"
9. 8. 2001 07:54
Re: Re:
Juha: S tou atomovkou jsi mě pěkně zamotal palici. Teďka se marně snažím přijít na nějakej způsob, jakej se měl použít k tomu, aby Japončíky přesvědčil o tom, že už je opravdu konec války, což jim, tuším, nějak pořád ne a ne dojít. No, bůh ví, jak to vlastně bylo. Podle mně si Amíci uřízli největší ostudu ve Vietnamu. Ale Chorvaty a všechnu tu ostatní válečnickou pakáž sem netahej, to bysme tu za chvíli řešili izraelskopalestinský problémy a to bych opravdu nerad, když už to do mně všechny média hustí horem dolem po celých 24 hodin.
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 11:46
Re: Re:
prof - si tak posadnuty amerikou, ze nevidis jej chyby. Amici chceli vtedy iba celemu svetu dokazat, ze su machri. A bola to sprosta pomsta za Pearl Harbour. Ti civilisti za to nemohli. Amici vyhubili indianov, ale skus tu dat po papuli ciganovi a hned sa za neho postavia. Su to *, myslia si, ze ovladaju svet! Pozri sa ako vyzeraju ich mesta - na jednej strane nablyskane mrakodrapy, na druhej strane chatrce z vlniteho plechu pre cernochov. Naco sa seru do vsetkych medzinarodnych konfliktov ako mierotvorcovia? Lebo chcu z nich co najviac vytazit a nedivil by som sa, keby sa nakoniec zistilo, ze tie konflikty aj zamerne vyvolavaju. Robia spionazne lety po celom svete - byt cinanmi, tak to lietadlo nevratim, ale pouzijem ho ako sablonu na vyrobu vlastnych a lietam nad amerikou. A pozri sa na OSN a zisti si, kto im dlzi najviac penazi. Ta skvela amerika je stado hajzlov ktorym ide iba o moc a penaize!
neregistrovaný "mfilip"
10. 8. 2001 12:12
Re: Re:
ale no tak, ja treba nerikam, ze jsou USA bozi a nejvetsi machri, ale v dane situaci je to velmoc, ktera je pro pozici policajta nejlepsi a doufam, ze vzdy bude. Podivej, ja nemam radost z toho, ze nejaci diktatori budou chtit zastrasovat okoli smrtonosnymi zbranemi a vubec nebudu pochybovat o tom, ze jim je jedno jestli je pouziji. Lidstvo nebude nikdy idealni ani poloidealni. A v te chvili diky za bohatou velmoc, ktera ma chut preventivne zasahovat, i kdyz za vsim je ekonomika, ale lide jsou dulezitejsi. Kde by dneska byl Saddam ? K Hirosime. Driv jsem strasne byl proti pouziti jaderne zbrane proti Japoncum. Dnes si myslim, ze jina moznost v podstate nebyla. Zemrelo by mnohem vice lidi, Japonci by se nikdy nevzdali a behem 1 roku by byli schopni z nemeckych planu a informaci vyrobit atomovou zbran taky, kterou by nevahali pouzit. Myslim, ze i Japonci jsou dnes za Hirosimu vdecni. Je to krute, sarkasni, ale myslim si to.
neregistrovaný "MarekRS2000"
10. 8. 2001 12:15
Re: Re:
Já myslel, že tohle je fórum o autech!!!!
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 12:31
Re: Re:
mfilip - tu ulohu policajta by nemala na seba zobrat jedna velmoc, lebo z policajta sa lahko stane vladca despota. Ked podla taba chce USA tomuto svetu pomahat, tak preco nepomoze hladujucim v Afrike? Ked chceli pomahat postihnutym na Balkane, poslali im najviac liekov zo vsetkych. Ale vie niekto z vas, co to boli za lieky? Boli to lieky po datume trvanlivosti a tisicky ton masti na hemoroidy. Ale chvalili sa celemu svetu. Je toto podla teba v poriadku?

Strasne by ma zaujimalo, ako by sme tuto diskusiu hodnotili napriklad o 30 rokov. Nic v zlom, ale skus si na mna raz spomenut. BTW Hitler tiez zacal tym, ze pomahal a ZSSR nam v 69 prislo taktiez na pomoc.
neregistrovaný "meda11"
10. 8. 2001 13:28
Re: Re:
luf>No tak to snad přeháníš!! Nevím jak na Slovensko, ale do Čech a na Moravu přišli sověti a dederóni a poláci a maďaři a bulhaři a mongolové v srpnu 1968. A že přišli na pomoc to je i jako vtip dost špatné. Pokud jsi si dělal legraci, zapomněl jsi přikreslit smajlíky :-))). Pokud jsi to myslel vážně, běž do pr*ele :-(((((.
neregistrovaný "luf"
10. 8. 2001 13:55
Re: Re:
Sorry, myslel som v 68. Asi som si to zmylil s tou polohou :-) Ale ten prispevok som myslsl vazne.
neregistrovaný "MarekRS2000"
10. 8. 2001 15:44
Re: Re:
Jděte se bavit jinam,já se chci bavit o autech a ne o globálních problémech a vůbec mě nezajímají názory nějakýho slovenského občana na svět.Jděte na jinej web. Holt svět je v *,NO a CO?!!!Nazdar!!!
neregistrovaný "Mig"
10. 8. 2001 13:57
Re: Re:
meda>No neviem ci sa to tu nezvrhne od aut niekam inam.Ale poviem aj ja svoj nazor.suhlasim plne s prvym Lufovym prispevkom. Vsak si musime vsetci uvedomit,ze dnes vladne svetu ekonomika,nikto nic neurobi pre nikoho zadarmo.usa zo vsetkych konfliktov iba tazi,to nemajte starosti.O pomoci sa hovorit vobec neda. co sa tyka tej pomoci v 68 tak to naozaj mala byt "pomoc", a ak si dobre cital,tak Luf to myslel s :-))). Ale ako mozes povedat,ze si rad,ze dava usa pozor na svet. Ako moze nejaky posraty narod(co ani narodom ako takym nie je)sa vyvysovat a zato ze ma na to prachy vrtat sa vo vnutropolitickych zalezitosti krajin (vid.Srbsko,Macedonia..).Nemam rad rusov a nemam rad americanov.ale keby boli dve osoby z tychto narodov v srabe a mohol by som pomoct iba jednemu,tak asi pomozem rusovi, aj ked mi osobne ziadny american nic neurobil a rus mojich predkov obmedzoval.
neregistrovaný "meda11"
10. 8. 2001 15:54
Re: Re:
Ale já jsem na lufa vyjel kvůli tomu druhému odstavci. S tím co píše na začátku více méně souhlasím. Ale pro koho měla "intervence" (lépe řečeno okupace) v 68. být pomoc? Maximálně pro komouše. Obrana KSČ proti - komu? Lidu? Ale jsme off topic ... asi i off time. Tak už na to kašlu :-))).
neregistrovaný "PROF"
15. 8. 2001 11:46
Re: Re:
luf: č.66: K nelibosti některých účastníků sem znovu musím zatáhnout tu politiku. Je mi sice záhadou, co má společnýho moje toha po Viperu s automatem a atomová bomba, ale budiž. Víš, luf, já na amíky z vysoka seru, stejně jako na všechnu jim podobnou verbež, která se na týhle planetě pohybuje. Stejně, jako je tomu všude na světě, jsou však mezi nimi i obyčejní lidé, jako jsme my, kteří politiku své země neschvalují a v protestech proti ní jsou často i mnohem razantnější, než ti, které tato politika poškozuje a kteří často namísto protestu stojí jako stádo božích hovad a kýve hlavami, jen aby dostalo nažrat. Už dávno jsem stratil iluze o nějaký spravedlnosti a demokracii, at ji káže Dalajláma, Sadám a nebo nějakej Havel. Ale to už je úděl všech prostejch lidí, kterým je souzeno nechat se obelhávat zkorumpovanými médii a tak nevědomky paradoxně podporovat ty, které nejvíc nenávidí. To, že mi vyhovují americký popelnice neznamená, že musím milovat jejich tvůrce. Tyto vozy mají prostě nejvíc vlastností, které od auta očekávám. Mají i mnoho vlastností, které u nich trpím jen s velkým sebezapřením, nicméně moje vlastní pořadí důležitosti vlastností, které by mělo auto mých představ mít, mě zatím vždy vygenerovalo automobil americké produkce. Možná, že se to jednou změní a mohu ti říct, že se tomu nebudu bránit. V případě auta i jde o auto a ne o bandu, která vládne zemi jeho původu. A jestli ti, lufe, připadá divný, že mám raději sporťák s automatem (tak, jak je to běžný v těch USA), než s kvedlačkou na kvaltování, tak to je úplně stejnej problém, jako je tomu u ženskejch. Někomu se líbí podvyživený a šlachovitý sportovní typy a někomu zas obtloustlý mašinérie. Rozvádět tu další polemiku o rusech a amerikánech nehodlám, jelikož to považuju za ztrátu času. Byl jsem se zas po dlouhý době podívat ve skopčárně a mám takovej pocit, že si 80% problémů můžeme sami a ta naše čecháčkovská povaha. Když se člověk malinko zarazí a zamyslí se sám nad sebou, jak přemýšlí a hodnotí, tak má sám se sebou problému dost. Já už jsem to udělal a našel jsem na sobě tolik závad, že raději držím hubu a nadávám, jen když mě občas opravdu hodně něco nasere. V poslední době to je však možná trochu častěji - viz. rubrika Dovoz káry, přihlášení a pod. A už dost! O čem je vlastně tahle rubrika? :-))
neregistrovaný "HAROUS"
9. 8. 2001 09:32
Re: To JUHA
Me by jen zajimalo, jak de zastavit bezpecnejc na lede bez ABS. Nemoh by si to trochu konkretizovat? (Ten znamej se asi nemusel pri brzdeni nicemu vyhybat, co? :-)))


Pripomina mi to znamyho co kazdymu tvrdi, ze brzdi lip nez ABS a kdyz jim to ukazuje, tak to vzdycky skoro nekam soupne...:-)))
neregistrovaný "555"
9. 8. 2001 12:27
Re: To JUHA
Ha Ha, jazdi na spikes! ABS je slabsie na snehu, kde si nevies vytvorit snehovy klin, ktory ta brzdi, na oplatku mas ale stale ovladatelny voz. Na lade je to porovnatelne. A na cvicnej folii sa smykas ako lietadlo pri pristavani, ale stale ho vies riadit a nemusis caka, kym sa to roztocia kolesa. Skoda, ze u nas sipkes nepovolia, mat tie hroty na 4kolke v meste, to by bolo show :)
neregistrovaný "našrot"
9. 8. 2001 15:41
Re: To JUHA
To je fakt, ABSko na ledu spíš jen zaručí to, aby nezkušený řidič, který se dostane do smyku a šlápne prudce na brzdu místo jemně na plyn (čímž to auto dostane do dalšího smyku), neskončil hned v pangejtu (tedy ABS nezabrzdí, ale auto můžeš pořád ovládat).

Ona totiž většina systémů, co se dělají pro "vylepšení brzd" (jak tvrdí noviny) vůbec nezaručuje, že zabrzdíš dřív, či jestli vůbec zabrzdíš - jde jen o to, mít auto i v nejkrizovějších situacích neustále pod kontrolou, což ABS splňuje.
neregistrovaný "MarekRS2000"
9. 8. 2001 10:37
Re: To JUHA
Nejsi nějakej moc nakrklej?Jeď z naloženým autem,s dětma,manželkou v zimě a vběhne ti do cesty třeba srna nedejbože ve vesnici dítě na bobech.- Zkus zastavit a ještě se mu vyhnout?Nevím nevím-jezdil sem s autem bez posilovačů (řízení, brzd, a ABS) i s auty tímto vybavené. Je fakt,že s těma věcma ztrácíš víc kontrolu a kontakt nad řízením auta.Mě se zase víc líbí manuální převodovka (hlavně nechápu věc-jako mrvit krásný sportovní auta automatem - to dle mě se sportovní jízdou je už jen tak napolovic). No,je to můj názor. Toť vše.
neregistrovaný "PROF"
9. 8. 2001 18:51
Re: To JUHA
to marekrs2000: Všechno OK, jenom na rozdíl od tebe toužebně vyhlížím okamžik, kdy u Chryslera vymyslí Vipera s automatem. Potom bych fakt asi opatřil vepříka a začal ho ládovat krejcarama:-)
neregistrovaný "MarekRS2000"
10. 8. 2001 10:17
Re: To JUHA
TO PROF:No nevím jestli si zastáncem automatů ve sporťákách nebo se divíš,že ve sporťákách automaty sou (viz. Jaguar-manuál neexistuje a bohužel v poslední době Porsche-to mě dost zklamalo:(( ),ale když už sportovní jízda,tak s podřazováním vytáčením, řazením s meziplynem atd.- Toť můj názor.
neregistrovaný "02"
13. 8. 2001 12:11
zabezpečeni Oktavie...???
Chci se Vás zeptat zda nemáte někdo (kvalifikovanou)radu.O co jde,mam oktavku kombi - novou a nějaký prchant mi ji hned "navštívil"-)))Když jsem byl s autem v autosaloně kde jsem ji koupil tak mi řekli že,moc s tím nejde dělat.Vylomil mi zámek a dostal se do auta...zmetek(slušně řečeno)
P.S.Proč se tady bavíte o politice a hystorii?Politika je svinstvo a historii nezměníme,ale budoucnost ANO!!!Tak voco jde?
P.P.S.Bavme se o autech.Pleass!!!!
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "555"
13. 8. 2001 16:37
Re: zabezpečeni Oktavie...???
www.skamp.sk, pomaha to, ale asi mimo rozpocet :-) V ramci vyuzitia rubriky by som sa rad spytal, ci niekto z vas nahodou nedisponuje schemou na digitalny ukazovatel bohatosti zmesy a tzv. knock link, co je cidlo detonacneho spalovania, napojene na nejaky vyhodnocovac. Napr. zel. ledka=ok, zlta=obcas sa nieco vyskytne, cerv.=likvidujes motor.? Nuz teraz sa predvedte politici :)
neregistrovaný "02"
14. 8. 2001 09:13
Re: zabezpečeni Oktavie...???
Jo,dík.Mrknul jsem na tento web,a nic nového jsem tam nenašel.O satelitním hlídání auta jsem už slyšel,já mněl ale na mysli nějaké zařízení,nebo úpravu,která by zamezila aby nějaký dobrodinec navštívil auto...Ha,má někdo nějakou skušenost/radu ?Dík všem...
neregistrovaný "Pavel_KR5"
20. 8. 2001 16:05
vysouvatelné hroty na led
O trochu níž tu někdo zmínil brzdění s/bez ABS a taky ocelový hroty, tak jsem si vzpoměl na jeden nápak, co mi před časem "vrtal" hlavou. Letos v zimě (ve Finsku) jsem poprvé fyzicky viděl, jak hroty (hřeby) vypadají. Pro ty, co ještě neměli tu čest: je to poměrně malý a slabý válcový hrot (průměr do 1 mm) vyčnívající nepatrně (opět asi 1 mm) nad povrch pneumatiky. Hrot ale vychází z většího "válečku" (průměr cca 5 mm), který je zasunut do díry v pneu. Počet na 1 pneu není nijak enormní - odhaduji do 100 kusů.

Protože u nás je většinu zimy vozovka suchá nebo mokrá, tak jsou hroty zákonitě zakázány. Když je ale náledí, tak by perfektně posloužily. Ba i na sněhu by se hodily - při kombinaci kvalitních zimní pneu a hrotů by člověk nemusel víceméně nikdy nasazovat řetězy.

Tak mě napadlo, že by nebyly špatné "vysouvací hroty", které by normálně byly zasunuté v onom silnějším válečku (lůžku) a pouze v případě potřeby by je řidič vysunul do pracovní polohy - tj. onen 1 mm nad povrch pneu. Šlo by to taky udělat s dvěma výškami vysunutí - nižší pro led a vyšší na sníh. K vlastnímu vysunutí se nabízí několik mechanismů - lůžka by mohly být malé elektromagnety a vysouvání by se provedli elektricky nebo by to šlo řešit pneumaticky apod. Ovládání by mimo ručního mohlo být i automatické (např. od čidel ABS, ESP apod; navíc kombinovaného s vyhodnocení teploty a impulsů z vlastních hrotů pro zamenzení nežádoucího automatického nebo chybného ručního zapnutí vysunutí). Sice by to znamenalo zvýšení ceny pneu a kola, ale v zimě by to byla paráda.
Rozbalit vlákno
8
neregistrovaný "PROF"
20. 8. 2001 16:46
Re: vysouvatelné hroty na led
Dobrej nápad, Pavle. Musím sem ale přidat vlastní zkušenost. Známej měl kdysi dávno starýho MB žraloka s úplně obyčejnejma zimníma německejma protektorama, jsou to takový velký figury. Byl jsem jednou v zimě u něj a on řekl, že to jede akorát přezout, ať jedu s ním, že budu čučet, do čeho. U jinýho člověka měl dva disky, obutý do hroťáků. Tak jsme to přeházeli. Šok byl ten, že před tím jsme ten kopeček do jeho garáže vyjeli v pohodě a s těma hrotama jsme se tam už nedostali. Byli jsme z toho malinko mimo, jelikož jsme očekávali pravej opak. Takže jsme tam zase dali zpátky ty protektory a bylo po parádě.
neregistrovaný "Mig"
21. 8. 2001 09:48
Re: vysouvatelné hroty na led
prof> Velmi dobre napisane....a bolo po parade :-).V snehu su hroty na nic. Pokial nemaju pevny podklad, do ktoreho sa mozu zabodnut asi ich nema vyznam davat a mam ten pocit, ze ked napadne sneh tak 1mm je aj malo, vsak to sa ani cez 1cm vrstvu snehu nedostane k ladu pod nim...
neregistrovaný "555"
21. 8. 2001 10:41
Re: vysouvatelné hroty na led
Nieco podobne sa predava tusim pod nazvom Spider. Je to namiesto retazi a celkom jednoduch sa to montuje na kolo, ked potrebujes htory, pootocis tym a vylezu. Nevyhodou je, ze stoji cca.10000,-CZK a vyzaduje specialny nastavec na kazdy typ vozu. Navyse, ako uz nizsie pisali, spikes a snehu su nekompaktibilne. Skor by som volil kompromis ala Rally napr. zimne Matadory maju predpripravu na obvodove ostne pri krajoch. Tie neznizia pocet lamiel a vlastnosti na snehu, ale zaroven podrzia voz, ked nabehne na lad a zacne sa odchadzat.
neregistrovaný "Pavel_KR5"
21. 8. 2001 12:06
Re: vysouvatelné hroty na led
Tak jo chlapi, na sněhu hroty nepomůžou, i když na uježděným sněhu asi trochu jo (?). Určitě ale na sněhu neuškodí, pokud jsou na kvalitních zimních gumách. Ale největší problém pro řidiče v zimě je led a tam by byly "vysouvací hroty" více než přínosné.

Jinak v tom Finsku s normálníma hrotama jezdí celou zimu na všech podkladech - tj. led, sníh, morko, sucho - asi to není ideální, ale spíš "nejmíň špatný" řešení. Na suchu vydávají hroty takovej zvláštní "mlaskavej" zvuk - chvíli jsem nevěděl která bije, když kolem mne "promlaskávalo" jedno auto za druhým (hrotů jsem si všiml až po čase - jsou docela nenápadný).
neregistrovaný "Mig"
22. 8. 2001 08:05
Re: vysouvatelné hroty na led
Pri pouzivani hrotov asi nie je vhodne pripliest sa do cesty opitemu parkujucemu nohami pobliz auta :-)))
neregistrovaný "našrot"
22. 8. 2001 12:10
Re: vysouvatelné hroty na led
Já myslím, že místo hrotů budou stačit jedny Nokiany (bohužel nevím, jaký je to typ), který opravdu držej i na ledu - na zimu je pořídím, i když jsou prý dost drahé.
neregistrovaný "PROF"
22. 8. 2001 21:50
Re: vysouvatelné hroty na led
Já si myslím, že nejlepší na zimu je nenápadnej nápis 4WD na zádi (ale musí v tom autě být i to ostatní, co k němu patří:-)) S kombinaci se zimákama by si ani běžnej šofér v autě bez oken nevšiml, že je zima a že to klouže:-).
neregistrovaný "mracek"
26. 8. 2001 18:56
Re: vysouvatelné hroty na led
Vzdyt je leto....:-)
neregistrovaný "hranostaj"
18. 9. 2001 13:08
Multifunkční volant
Takže tuhle rubriku vyhrabu z archívu a položím otázku, která se rámcově dotýká tématu - čili KDO VYRÁBÍ MULTIFUNKČNÍ VOLANTY??? Prosurfoval jsem web a mám pocit, že se výrobci maskují a dodávají jen na výrobní linky Mercedesu a Audi. Hledám teda někoho, kdo vyrábí volant s N čudlíkama. Výstup stačí ve formě M drátů. Ideální by asi byl volant včetně snímače natočení, ale to už chci asi moc ...
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "našrot"
19. 9. 2001 22:17
Re: Multifunkční volant
tak to asi "univerzální" nikdo vyrábět nebude - nemělo by to žádný smysl, když by měli prodat třeba tři měsíčně. Takže si ho asi budeš muset vyrobit sám :o))
neregistrovaný "PROF"
20. 9. 2001 06:37
Re: Multifunkční volant
hranostaj: Doporučuju volant Microsoft, kterej má tolik tlačítek, že se v nich nevyznáš, dokonce páčky na řazení. Skvěle se drží, je perfektně pevnej a tuhej a zcela vážně ti můžu říct, že jsem již uvažoval o tom, dát si ho do auta. Akorát by sis musel něčím přelepit středový tlačítko FORCE, i když každej ví houby, co to vlastně znamená.
neregistrovaný "ace211"
20. 9. 2001 09:47
Re: Multifunkční volant
Problém je v tom, že dnes ma kazde auto airbag, no a takovej multifunkčí volant s airbagem by stal....
neregistrovaný "hranostaj"
20. 9. 2001 10:34
Re: Multifunkční volant
Takže jsem dal dohromady vaše návrhy a moje nové nápady a zatím mám tři řešení:

volant Microsoft: dělají 2 typy (ten s Force simuluje "nárazy" do volantu od nápravy), ale nějak nevěřím na kvalitu věnce a hlavně snímače natočení. Přece jenom to kvalita jako od Temicu nebude ... Mají 6 tlačítek (3+3) pro mačkání palcema a další 2 na věnci volantu

volant z Mercedesu/Audi/... z vrakáče. Podle mě nejjednodušší varianta, jak se propracovat k multifunkčnímu volantu. Snímač natočení asi nemají, ale něco snad se dělá něco přímo na namontování na hřídel (Temic?)

koupit klasický volant s "paprskama tvořenýma leštěným děrovaným plechem" a něco tam dobastlit. Výhoda: počet a umístění tlačítek dle libovůle, nevýhoda: nikdy to nebude vypadat pořádně
neregistrovaný "ace211"
20. 9. 2001 10:52
snímač volantu
IMHO snímač někde bude, protože ESP musí znát poloho natočení. Tedy pokud mělo auto ESP (případ z vrakáče)
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "našrot"
20. 9. 2001 13:34
Re: snímač volantu
Jenže ten nebude na volantu, ale až na řízení - předpokladem může být to, že si ten volant třeba vyměníš apod.
neregistrovaný "hranostaj"
7. 1. 2002 10:37
Proč nelze mít ochranný rám?
Může mi někdo, kdo do toho vidí, vysvětlit, proč nemůžu mít v autě ochranný rám? Dočetl jsem se to kromě jiného v knížce "Sportovní úpravy vozu Škoda Favorit".

Ve svých názorech jsem se za několik posledních let posunul v hodnocení aut z kategorie "maximální rychlost a zrychlení" do kategorie "chci z toho vylézt po bouračce živej a zdravej". Připomínám, že bouračku můžete mít i tak, že to do vás někdo napálí z vedlejší do boku.

Radu "kup si nový auto se všema možnýma airbagama" nepříjímam. Jednak na to nemám a navíc se mi líbí některá starší auta.
Rozbalit vlákno
8
neregistrovaný "našrot"
7. 1. 2002 17:16
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Asi proto, protože změníš výrazně hmotnost (tím i nosnost) i těžiště auta, takže se standardním podvozkem se to auto bude chovat jinak. Musel bys pak asi znovu na homologaci...
neregistrovaný "našrot"
7. 1. 2002 17:17
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
...mimochodem novou homologaci by vlastně mělo mít každé auto po "tuningu"...
neregistrovaný "PROF"
8. 1. 2002 09:49
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Takže pokud naložíš celou famílii i s báglama, potom bude asi nejlepší nechat to auto homologovat, jelikož jeho vlastnosti jsou jinačí, než když s ním jedeš sám :-)) Řeknu Vám, že mě tyhle hovadiny začínají lézt krkem. Jako by výrobce nepočítal s možnou "přetížitelností" a takový rám o hmotnosti cca 50 kg se do této tolerance přetížitelnosti jaksi nevešel.
neregistrovaný "Netopýr"
8. 1. 2002 15:33
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Jde o to, že v případě, že máš ochranný rám, tak je zakázáno vozit na zadních sedadlech a tudíš bys to musel (co se týče hmotností a počtu osob) nechat homologovat. taky by ti ten rám tam musela vevařit (existujou i sroubovatelne ramy, ale pochybuju o schvaleni pro normalni provoz, protoze tam je vic veci, co se muze podělat) nějaká firma, která by to měla schválený a odsouhlasený, aby to bylo svařený z toho, z čeho to má být a taky aby sváry byly fakt sváry. Závodní auta mají na tohle všechno vyjjímku, ty maj např. vyjjímku i na číslo motoru, protože se tam ty motory tak často a tak rychle měněj, že se to raděj ani neeviduje. ovšem vyjjímky jsou vydány na základě homologace, kterou ty evidentně na takhle starý auto nedostaneš.
neregistrovaný "PROF"
11. 1. 2002 05:45
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Netopýr: Hmm, hlavně že si na svýho Golfa napatlá kdejakej floutek nejmíň 10 "zaručeně originálních, testovaných a homologovaných" křídel, spojlerů, prahů nebo mračítek, pokud ne Kamei, tak určitě Zender a obojí Made in Poland...
neregistrovaný "našrot"
11. 1. 2002 16:08
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Právě - taky se některého z nich zeptej, jak a kde dělají technickou...
neregistrovaný "mitom"
17. 1. 2002 13:35
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Ram nemozes mat preto, lebo nie je schvaleny a vyrabany vyrobcom a nie je homologovany (a nepatri do tej tisicky vynimiek, ktore dostal favorit, aby sa vobec mohol predavat). S hmotnostou to podla mna nema nic spolocne. Ak ho tam chces mat a prechadzat STKcky, tak si tam daj montovany a kazde 2 roky pred STK ho vyber. P.S. nemas planky na ram do Skody130RS?
neregistrovaný "mracek"
19. 1. 2002 13:34
Re: Proč nelze mít ochranný rám?
Z jednoho prosteho duvodu, to auto pri narazu vyuziva deformacnich zon, ktere jsou danu a i elektronika v aute se k tomu prispusobuje, tzn. pokuz bude vpredu ram, muze se auto defermovat jinak a tim ohrozit zivoty posadky. Tyto informace mi byly sdeleny v Toyote, kde sice nabizeji tyto ochrane ramy vcetne Landcruise, ale rovnou pri namontovani konce zaruka a kupujici musi podepsat, ze Toyota nenese odpovednost za tato rizika! Dovolene jsou jen plastove ochrane ramy1
neregistrovaný "Pavel_KR5"
5. 6. 2002 16:48
Dobeh mazani turbodmychadla
Jak tak v prodeji aut narusta podil preplnovanych motoru (hlavne turbodieselu) a jezdi s nima vsechny sorty lidi, tedy i technicti diletanti pripadne ignoranti (nic proti nim - jiste maji jiny kvality), tak si rikam, ze by nebylo od veci chranit pred nima turbodmychadlo nejakym dobehovym olejovym cerpadlem.

Pro ty, co nejsou v obraze a presto jsou na motor-cafe, male vysvetleni. Pro turbodmychdlo neni vubec zdrave, kdyz po plnem zatizeni ridic vypne motor. Naprikla zene po dalnici Octavii 1.9TDI rychlosti 180 km/h kopec nekopec a pak zajede k benzince, vypne motor a tankuje. Turbo je z plne zateze rozzhavene a jakmile se zastavi motor, tak prestane cirkulovat mazaci olej a ten co je v turbu vlivem vysoke teploty karbonizuje. Takze ridici znali veci nechaji motor par minut bezet na volnobeh, aby se turbo trochu zchladilo. Ridici a ridicky jsou ale ruzni, takze spousta z nich to nedela. A pokud to nedelaji a pritom auto honi, tak je turbo po case zrale na vymenu. Coz muze byt pro majitele dost drahe pouceni.

Myslim, ze by nebylo slozity to udelat "blbuvzdorne" - proste do okruhu mazani pridal elektricky pohaneny cerpadlo a to by po vypnuti motoru a pri vysoke teplote turba nejakou dobu dobihalo. Mohlo by se taky rozbihat za jizdy pri plne zatezi a zvysene teplote oleje. Nebo na elektricky pohon udelat primo hlavni cerpadlo.

Jina, lacinejsi, ale taky min ucinna moznost je dat na na palubku kontrolku, ktera by ve vyse popsane situaci upozornovala ridice na to, aby nevypinal motor.

Nebo vypnuti motoru pri horkem turbu primo elektronicky zabranit. No ale to je reseni nejen nechutne (ridic ztraci kontrolu na vozidlem), ale obcas to je primo nezadouci.

Takze pomocny elektricky pohaneny cerpadylko v okruhu mazani (trebas jen pro vetev mazani k turbu) mi pripada nejlepsi. Znamenalo by to trochu vyssi cenu motoru, ale obratem by to vyrobce mohl vyuzit v reklame. Dost mozna, ze to nekdo uz dela a ja se tady zbytecne vykecavam - v tom pripade sorry.
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "Mitsi"
6. 6. 2002 09:51
Re: Dobeh mazani turbodmychadla
Ale ono přece nejde pouze a výhradně o doběh mazání turba. Neméně důležité je srovnání teplot hlavy motoru (ta je nejvíce tepelně zatížená) a zbytku motoru. Po okamžitém vypnutí motoru pak nejdříve odejde těsnění pod hlavou. Po mimořádném zatížení motoru by se tedy vždy měl nechat "zchladit" na volnoběh, a to asi platí obecně, nejen pro turbomotory.
neregistrovaný "rbaron"
8. 6. 2002 11:27
Re: Dobeh mazani turbodmychadla
to Mitsi: Já to dělám normálně. Když jedu opravdu piánko, tak ne. Když jedu svižně, tak aspoň dvě minuty. Když jedu na krev, vybublávám zhruba pět minut. Ona totiž ta moje 635CSi má docela dlouhý řadový šestiválec, a ty jak známo, jsou na vysoké teploty, stejně jako vytáčení za studena, velmi, velmi háklivé. Otevřu kapotu motoru dokořán a se zalíbením pozoruji, jak oba větráky vyfukují tetelící se vzduch a motor si brumlá a odpočívá.
neregistrovaný "PanaSync"
18. 6. 2002 11:03
Re: Dobeh mazani turbodmychadla
výměna turba stojí zhruba 30t (na japonce)

... nic levnyho.
neregistrovaný "PROF"
9. 6. 2002 21:09
teplota
Francouzský auta už takový dochlazování mají, je tam elektrický čerpadýlko, který honí vodu ještě po zhasnutí motoru a zároveň běží větráky (R19 TD). Není potřeba to dělat olejem, jelikož turba mají obvykle kapalinové chlazení ložiska, takže ta voda to schladí. Jenom jsem chtěl do týhle debaty o teplotě vložit zajímavou informaci. Četl jsem to v jakýmsi časopise, když vyjely nový Chevy Suburbany s novou řadou motorů, tuším, že v r. 1998, to už nevím přesně. Tam uváděli, že se jedná o zcela mimořádné pohonné jednotky, které se zkouší, mimo jiné, i na odolnost proti teplotním šokům. Provádí se to tak, že se do běžícího zatíženého motoru, zahřátého na provozní teplotu cca 90 st. přepne přívod chladící kapaliny a na místo ní začne do motoru proudit kapalina, podchlazená na mínus 18 st. tak dlouho, dokud teplota neklesne na 60 st. Pak se to zase přepne zpět a celé se to opakuje tak dlouho, dokud nedojde k závadě. Závěrem bylo konstatováno, že zatímco u staré řady motorů došlo k jejich poškození již po cca 500 cyklech, nová řada pracovala normálně až do zhruba 1300 cyklů takových šoků. Tak to jen tak na okraj, co všechno napadne amíky zkoušet :-)))
Rozbalit vlákno
15
neregistrovaný "ace211"
9. 6. 2002 21:32
Re: teplota
No tak to je velmi zajímavé, docela by mě zajímavé, které zvěrstva se ještě na motoru testují.
neregistrovaný "našrot"
11. 6. 2002 23:23
Re: teplota
mimochodem - ty turba, co mají kapalinou chlazená ložiska, tak je mají právě chlazená olejem. To jen tak. Jinak mám pocit, že snad v každém návodu k použití automobilu je větička, která říká, že, volně řečeno: "pokud autu šlapu na krk, tak mu než vypnu motor, musím dát oddych". Tudíž, když to někdo nedělá, je to jeho problém a nemusí se divit, když se mu něco pokazí.
neregistrovaný "PorscheGT"
15. 6. 2002 18:54
Re: teplota
Tet si chci tunit peugeota 306 kosmeticke upravi mam pripravene,snizit rostáhnout a ospoilerovat,to je jasný.Jenže jak dostat co nejvíc kobylek z 2.0 HDI čip je jasnej,jenže ten přidá tak 15kobylek tak jsem se chtěl zeptat jestli někdo nevíte jesi by se tam vešlo ještě jedno TURBO a kolik mě to tak bude stát.Ještě chci udělat podsvícení pod auto jenže neony stojí zbytečně moc a vydrží tak rok a to musim mít štěstí abych nepotkal nějaký kamínek.Tak co navařit na rám 4mlhovky a barevnou folii přes ně.Dík za každou radu.
neregistrovaný "rbaron"
15. 6. 2002 19:07
Re: teplota
To PorscheGT: Dej si tam hlavně nálepku NIKE přes celý zadní okno, na předek parohy z polárního muflona a nezapomeň na rychlý pruhy - i přes světla. Myslím, že tyhle věci Ti to zrychlí víc než podsvícení. Je to jen můj názor, ale já bych do toho šel! >:^D
neregistrovaný "ace211"
15. 6. 2002 20:22
Re: teplota
Jo jo podle testů rychlé pruhy zvyšují max. rychlost až o 48 km/h, ale záleží na jejich šíři.
neregistrovaný "rbaron"
15. 6. 2002 21:12
Re: teplota
to ace2: Asi největší mazec je dvouapůlmetrová anténa s králičím ocasem na konci, ale tu nabízí jenom Rieger Tuning a je pěkně mastná. Na druhou stranu jsem slyšel až o 60% nárůstu výkonu při aplikaci tohoto složitého a téměř dvanáct let vývojem prověřovaného zařízení. Nevím ale, co je na tom pravdy, mám to jen z doslechu. Taky se prý výrazně zvýší spotřeba, ale s tím je prostě třeba počítat.

Navíc si obecně myslím, že je perfektní koupit si rachták... ehm, nafťák kvůli spotřebě a pak na něm dělat "ťůňynk". To schvaluju, jak je o mě známo >:^D
neregistrovaný "PorscheGT"
15. 6. 2002 21:59
Re: teplota
Jo to jsou pryma rady.Co mas ty ty blbe.jo ja zapoměl 120tky se tuní líp.SORY
neregistrovaný "rbaron"
16. 6. 2002 02:22
Re: teplota
to PorscheGT: Hele, nebuď podrážděnej jenom kvůli tomu, že má někdo smysl pro humor.

Když se na tyhle blbiny podíváš trochu racionálním pohledem, zjistíš, že všechno, co si tady u nás 90 procent lidí představuje pod slovem TUNING, je akorát kurvení auta. I stará bába, co pude z nákupu, se Tvejm neónům vysměje. Ale pro mě za mě, polep si palubku klidně želvíma krunýřema a skla včetně předního si natři gumoasfaltem, už Ti do toho kecat nebudu.

Já mám něco, čemu se říká 635CSi. Řadový šestiválec 3.5 litru, 218PS / 310 Nm. 0-100 za 7.3, maximálka v techničáku 230, tachometrovou nevím. Jinak je to u nás dost rarita, klucí spíš radši kupujou orezlý 318ky s velkejma reprákama. Můj sen to ale není, mám moc rád ameriky, tohle je taková mrštnější náhražka. Jo a odkaz na fotky toho mýho střepu jsou v tématu u nejprostornějším Scorpiu vyšší střední třídy :o)
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 15:39
Re: teplota
Ne ja taky nesnášim když má někdo strakatý auto.Ja mam TUNING rád.Já chci tohodle jak ty říkáš rachtáka mít jako auto do práce a tak.Proto rachtáka.Jinak chci sehnat auto který bude můj kůn.např.CORADO VR6,honda civic cupé atd.
neregistrovaný "ace211"
16. 6. 2002 16:15
Re: teplota
Když už se jmenuješ Porsche. Co takhle 944 ? Jsou levný a svižný. A tuning nepotřebujou. Jedna s pošramoceným zadním blatníkem stojí asi 2 roky u mě v garaží. Když budeš mít zajem tak se můžu pozeptat. Mimo toho blatníku vypadá OK, tedy spíš velmi OK. No a nemusíš pak na sebe upozornovat tuningem.
neregistrovaný "PorscheGT"
16. 6. 2002 19:40
Re: teplota
Ty máš asi autobazar.porshe,cadilak a co ještě?
neregistrovaný "ace211"
16. 6. 2002 19:49
Re: teplota
Prd autobazar, pracuju na jednom nudném obchodním oddělení :o)
neregistrovaný "rbaron"
16. 6. 2002 22:06
Re: teplota
to ace2: Průser velikej je to, že to auto je za pade a každej další díl, ať světlo nebo šroubek je za deset. Vyměnit zadní okno je o čtyřiceti tisících, to je dost tristní. Z toho důvodu ho tu kluk prodával, ačkoli si ho po jízdní stránce chválil.
neregistrovaný "ace211"
17. 6. 2002 08:35
Re: teplota
A co že to tak drahý ? 40 tis stojí zadní okno na 300M. To nikdo nevyrábí ? To už je jednoduší si koupit VR6 Golfa ne ?
neregistrovaný "PorscheGT"
17. 6. 2002 19:28
Re: teplota
Tak to je jako lepší corado G60 než VR6?Je fakt že na tydle káry je všechno drahý,ale na co neni?A co civic cupé?To auto je taky v pohodě jenže ho vůbec nemůžu sehnat.
neregistrovaný "impact"
16. 6. 2002 20:08
:)
VR6 takova past na penize a navic pomalejsi jak 1.8T :)

ale zpatky k vychytavkam... vsimli jste si, ze kdyz ve skodovce zatahnete rucku a pak se rozjedete, tak to auto na vas zacne zlostne piskat?
Rozbalit vlákno
0