Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

42 komentářů

Vítejte na tomto fóru. Čekám na názory k onomu věčnému - trolejbus nebo autobus. Stručně řečeno - dle mého názoru (mj. jsem členem Pardubické společnosti přátel troleybusové dopravy) je do města nejlepší trolejbus. Je rychlejší, ekologičtější, ekonomičtější a tišší.
to vsetko je sice ravda ale je to hroza stym ist.. prilis velke zrychlenia (vodici to radi vyuzivaju a pasaziery behaju po trolejbuse) a stoji na kazdom kroku kde sa krizuju vedenia.. dost casto to vypadava z tych drazok..

Ale stale lepsie nez 100rocne autobusy ktore dymia jak sproste..
ahoj! Z hlediska čistoty ovzduší je to v dnešní době asi nejlepší volba.Taky je pravda, že trol. jsou opravdu hodně tichý, ale pokud si představím sám sebe za jeho volantem, asi bych byl každou chvíli ,,mimo dráty".
Pokud se někomu zdá, že řidiči jezdí s trolejbusem moc rychle, tak ať si zajede do Pardubic, kde si všichni myslí, jak je hrozně pomalej, protože řidiči se s nimi plazí, jen aby ušteřili. Naše společnost dokonce vyhlásila anketu Plazič roku. Na druhou stranu tu máme rychloprůjezdné výhybky (rádiem ovládané) i kříže, které lze projet téměř na plno. Málokdy tu taky padají sběrače, protože máme většinu vozů s novými stahováky a taky kvalitní vedení. To neplatí o nové Škodě 21 Tr, která je výborným vozem se zastaralými špatně konstruovanými stahováky, a tak sběrače padaí dosti často. Ale naše 14Tr jezdí naprosto v pohodě, jen s některými řidiči velmi pomalu. Když se postaví kvalitní vedení, dá se jezdit velmi rychle bez obav o sběrací soupravu.
ak je to tak, tak potom ok.. ale v BA je situacia ako som popisal.. velke zrychlenia, brzdenie na kazdom kroku kazdu chvilu nahadzovanie tyci atd.. proste nic moc.. aj ked z autobusmi je to este horsie..
Trolejbusům taky fandím, protože jsou nejlepší. ale nemůžu jim odpustit to, co dělají na trase Pardubice-Bohdaneč. Je to úzká, ale rovná silnice, kde trolejbus jede takovým tempem, že je za ním okamžitě kolona. Když zastaví, tak zásadně uprostřed silnice, protože kdyby zajel do zastávky, tak by musel čekat, až ho ta kolona předjede, tak ji radši blokuje až do města. V Hradci Králové jezděj trolejbusy mnohem svižnějc, a taky tu jeden spoj za sebou tahá vozík z naftovým motorem, se kterým jezdí mimo dráty. PS. Zajímalo by mně srovnání trolejbus/tramvaj. Cena, spotřeba, rychlost, počet míst...
to fellis: Ten vozík s naftovým motorem je pravda? To je v tom vozíku jako generátor el. proudu? Nejdřív jsem si myslel, že je to spojeno klikovou hřídelí a že to přímo pohání kola trolejbusu, ale to je blbost, co? Takže je to vlastně dieselelektrický autobus 😄
to Hank

Je to poměrně velký dvoukolák, s chladičem, výfukem, atd. K trolejbusu je to připojeno několika kabely, a samozřejmě vojí. Taky do toho vedou hadice se vzduchem k brzdám. Někdy do toho budu muset nastoupit, a podívat se kam to vlastně jezdí. ps. Už jste někdy viděli trolejbus ve volné krajině jen tak, bez drátů? Asi se s tím vážně svezu.
Zdravim vespolek,

zajimave tema, obcas jezdim s chuti MHD v Moskve. Trolejbusy jsou ruske vyroby zn. ZIU (Zavod imeni Urickovo), delaji se ve meste Engels u Saratova. Krome toho stare harmoniky, Ikarusy 280, se predelavaji na trolejbusy. K tomu mam dotaz: tam se proste misto motoru s prevodovkou pichne elektromotor? Napeti je 500 V stejnosmernych a o trolejovych vyhybkach jsem si dokonce koupil knizku, kdyz uz se v tom clovek vozi. Mluvil jsem taky s ridici (s trolejbusy tady jezdi hodne zenskejch), kteri vysvetlili, jak se to prepina doprava-doleva. Jednou jsme dokonce ve ctyrech museli (v noci, nikde nikdo) trolejbus trosku potlacit v zastavce, protoze se dostal do mezery na te vyhybce nahore.

Jinak ja pochazim z C. Budejovic, kde si dobre pamatuji na trolejbusy, rusene zde kolem roku 1970 a znovu zavadene v r. 1988. V mistnim muzeu jsem nekdy kolem r. 1980 videl dokumentarni amatersky film o stavbe trolejove site po valce, jsou to zajimavy veci, trolejbusum urcite fandim. Odpich to ma, diky charakteristice elektromotoru, fakt nejlepsi, kdyz se chce.

Jestli by Vas zajimalo, jake jezdi v Rusku autobusy, velmi rad o tom napisu.

Zdravi Mirek
Jen napiš, Rusko má stále čím překvapit 😄
Jestli si vzpomínám na předmět elektronika a elektrotechnika, tak se ten elektromotor v trolebusech jmenuje kompaudní (?). Při otáčkách jdoucích k nule má točivý moment jdoucí k nekonečnu - takže se rozjede i po kolmé stěně 😄

Jo, ty trolejové výhybky mně vždycky vrtaly hlavou. Takže to funguje na podobném principu jako kolejové výhybky pro "šaliny"?
Co do pocetniho zastoupeni😒br />
Ikarus 280 kloubovy s klasickym manackym motorem, jako drive jezdily hodne u nas, tech dost jezdi kombinovane na zemni plyn a naftu (tzv. zapalne mnozstvi nafty omezeno na vstr. cerpadle a 8 tlakovych flasek na strese), dale ty same Ikarusy 280, jen novejsi a s motorem Raba D10 (Euro1) s primym vstrikem a tvrdsim zvukem, temer nekouri😒br />
Nove hranate Ikarusy, myslim 360 kratky a 580 harmonika s motorem vzadu, montuji se tady,

dale Mercedesy O325 (Turecko), domaci LIAZy (Likinskij avtobusnyj zavod u Moskvy) - nove hranate (model 5256) s motorem Caterpillar, dosluhuji jeste stare LIAZY 677M s benzinovym V8 ze ZILu s automatickou prevodovkou, jsou dneska vice videt na venkove. Plus nevelky pocet jinych znacek, ruskych i zahranicnich. V moskevske oblasti (to je jako kraj) jezdi kvanta starych ojetych zapadnich autobusu, vetsinou z Nemecka (Mercedesy, MANy, Scanie).

Park se ma obnovit kazdych 8 - 10 let, rekl bych, ze to plati tak na 70 procent. Zdravi Mirek
Diamant
No v KE je to to isté. Na rovinke si to trolejbusy švihnú, aj zo zastávky niektorí e😜erti vystrelia ako raketa, ale na prvej zákrute či zalomení vedenia je to na úrovni slimáka. Takže v konečnom dôsledku je to hrooozne pooomalé. Ale zato s takým autobusom sa jazdí nádherne. Navyše to odučí človeky byť citlivý na kadejaké pískania a vŕzgania. A inak nech je elektromotor aj úplne bežný, tak má aj pri nulových otáčkach svoj konštantný točivý motor. A práve vďaka tomu nepotrebuje prevodovku. Kedysi sme v škole navrhovali aj nákladné elektromobily s dvojstupňovou prevodovkou (tuším, že na 3,5t celkovo vážiace vozidlo stačil elektromotor do 10kW a behalo to do 20 km/h)
V rusku mají jezdit prej i naše trolebusy Škoda z ostrova, a někde jazdí i autobusy Karosa (v Moskvě to není, myslím v pobaltských republikách a někde dál k Sibiři). LIAZ vyrábí jen autobusy??? Myslel jsem že dělaj i náklaďáky (Likino)
Nase trolejbusy v Moskve nejezdi, ale v Pobalti a na Ukrajine spousta, sam jsem je videl v Kijeve a v Tallinu. V Moskve probihaji zkousky, ale pro dopravni podnik je to pry moc drahe, i kdyz lepsi parametry maji pry urcite. ZIU (ruska znacka) ale take ted vyjela s novymi modely, moc o tom ale nevim, jen je vidim v ulicich.

Autobusy Karosa jsem videl v Povolzi, nekolik stovek km vychodne od Moskvy, Ceboksary, Zelenodolsk, apod. Na Sibiri asi taky, ale tam jsem jeste nebyl.

LIAZ dela, pokud vim, jen autobusy, nakladaky alespon jeste do nedavne minulosti, nikdy nedelal. Zdravi Mirek
Hm, tak díky za info, zajímám se o Náklaďáky apod v rusku, líbí se mi hlavně ukrajinské těžké nákladní vozy KRaZ a některé modely ZIL a GAZ.
A jak vlastne vypada takove zakladni principialni schema trolejbusu driv a nyni? Predstavuji si to tak, ze klasicka koncepce spociva v pricne ulozenem stejnosmernem kolektorovem motoru, kardanu, klasicke rozvodovce a zadni naprave s redukci. A jsou uz dneska treba motory primo v nabojich kol, a jsou uz take asynchronni, jako treba uz dneska v lokomotivach? A jeste: ve starych ruskych trolejbusech furt neco strasne huci, hlavne kdyz stoji, v zime i v lete. To je ventilator? A na co fouka? U nasich trolejbusu je v zastavce ticho.

Mirek
matuS
to co huci ked trolejbus stoji, je podla mna kompresor (brzdy, dvere)
Vážení trolejbusáci, jsem rád, že se tu rozjela taková debata. Pro všechny zájemce doporučuji stránky [odkaz] kde se dozvíte ledasco. To, co v trolejbusu vrčí, v těch dnešních teda už ne je kompresor (na brzdy a dveře, odpružení). Trolejbusy mají už i motory na střídavý motor. Jinak vozejček je fakt pravda, ale v Hradci už maj prototyp trolejbusu, kterej má generátor pod podlahou. Co se týká vedení, trolejbusy můžou jezdit rychle i do zatáček, pokud se postaví dobrý vedení, který v Pardubicích je. Na trase Pardubice - Bohdaneč se někteří řidiči opravdu plazí a překážejí, ale jsou i rychlí řidiči. Bohužel v Pardubicích je jich málo.
On ten vozejček za trolejbusem není vůbec nic marnýho. Myslím, že i tímhle směrem by se dalo mnoho vyřešit a taky už se vyřešilo, a to nejen ve vztahu k trolejbusům. To, že průběh kroutícího momentu u ss el.motorů je přímo předurčený a optimální pro trakční využití, je všeobecě známá věc. Problém je však v tom, čím ho krmit, jelikož kapacita akumulátorů je prozatím nedostatečná. Trolejbus to řeší tím nejjednodušším způsobem. Jeho nouzový zdroj na vozíčku je sice nenápadný, ale velmi pokrokový prvek.
tohle je trvale huceni, pripada mi to fakt jako ventilatory, nejsilnejsi a nejvyssi ton to ma v zastavce, kdyz se masina rozjizdi, ton klesa. Je zajimave, ze v zime to huci uplne stejne jako v lete. Mirek
na Ukrajine v Krymu, kde jsem ale pravda byl se zenou v roce 1992, od te doby ne. Ze Simferopolu do Alusty a snad i Jalty (uz presne nevim) jezdi trolejbusy zn. Skoda (model si fakt nevzpomenu, ale hranate, zatimco v Kijeve jezdily ve stejnem roce ty stare zaoblene, ktere ja pamatuji z CB do r. 1970, pricemz, a to jsem v Cesku nikdy nevidel, sprazene po dvou, tj. s jednim ridicem). V kazdem pripade to dela asi 50 km pres horni hreben Krymskych hor, kde jsou docela solidni serpentiny. Zdravi Mirek
Ikarus 280 s motorem Raba D10, primy vstrik petiotvorovou tryskou, temer vubec nekouri a ma to paradni tvrdy, ale cisty zvuk (kdo ma rad diesly jako ja). Spotreba cini tak 40 l nafty ve meste pri neustalem zastavovani, coz je velmi slusne.

Potom jsem jel novym ruskym trolejbusem zn ZIU, model nevim, ale nedavno jsem se tady ptal, co to muze trvale a dost silne hucet v zastavce, zatimco v ceskych trolejbusech je ticho. Tak tady v tom novem ruskem bylo ticho taky. Zda se mi, jak se tu uz psalo, ze ten hukot u starych masin by mohl byt ventilator na reostatovou regulaci vykonu trakcniho motoru, jestli se to takhle da rict. U tyristorove regulace asi uz neni potreba. Vite o tom nekdo neco? Treba jsem uplne vedle.

Zdravi Mirek
Ty tyrystory ale potřebujou taky chladit, ne?Nevím, jestli budou mít taky větrák, když tak o hodně menší a tišší, ale uržitě na nich budou pořádný hliníkový chadiče. Ten Ikarus 280 je jak starej model. Nejlepší zvuk poctivýho dieselu měl odjakživa Czepel, kterej měl zároveň na svoji dobu, skvělý vlastnosti.
masina nova, montuji je tady v Moskve. Motor nahradil puvodni, u nas prave z Ikarusu zname motory s kulovym spalovacim prostorem MAN (to samy stary Avie), kde je jednootvorova tryska a nafta se sploucha vrstvou (filmem) na stenu ty koule v pistu, kde se postupne odparuje a prohoriva. Zvuk je uplne mekkej, ale exhalace, hlavne kourivost, a spotreba je horsi. Tyhle novy motory Raba D10 maji uz klasicke prime vstrikovani rozptylem paliva do objemu staceneho vzduchu.

Nak se mi zacina zdat, ze se mi velke naftaky libi prece jen vic nez ty male v osobacich. Zdravi Mirek
Ty Raby jezdili i u nás, na to si pamatuji, měl dobrej zvuk a opravdu nekouřili, dokonce jsem viděl asi 2 tahače Raba a ty měly taky stejnej zvuk...
Ten salovací prostor MAN, to je nestesti. Tahače Raba, o kterych pise Baryk, taky pamatuju. Vetsinou byly vsechny zeleny😄 Mas, Mirku, pravdu, velkej diesel je velkej diesel. Ty rusky nakladaky Kraz jsou v benzinu? Kolik maji obsah?
Jo,měli by bjet v benzínu, rusové skoro nic v dieselu nedělali(teda alespoň u náklaďáků, a amrmádní vozy měli ty motory, cou splavali všechno možný - kerosín, benzí, naftu apod.) Ale kolik měly Krazy obsah to fakt nevím, odhad aspOň 15 litrů, možná i 25...(ty vojenský)
v beloruskych nakladacich MAZ, vyrabeji se v Jaroslavli a Tutajevu, asi 350 km severovychodne od Moskvy. Jsou to vidlicove osmivalce s primym vstrikem, s objemove-vrstevnatou tvorbou smesi, tj. cast nafty se rozptyluje do objemu vzduchu a cast se rozleva po stene spalovaciho prostoru. Je spousta modifikaci, asi 20. Konkretne na KRAZu ve sklapeckach jsou vetsinou bez turbiny, vykon kolem 250 kW, objem kolem 14 litru, presne bych to musel najit. Na vojenskych autech se sirokyma gumama a vysokym podvozkem jsou turbomotory, stejne jako skoro na vsech MAZech.

Nove velke benzinove nakladaky dela ve velmi omezene mire jen moskevsky ZIL, i ten ma uz vetsinu modifikaci v dieslu. Ostatni vyrobci jako KAMAZ nebo URALAZ deleji dneska jedine naftaky.

Zdravi Mirek
No teď se to asi změnilo, ale dříve se dělalo hodně motorů na benzín, ale někde jsem taky četl, že už dělají v dieselu, tuším, že to bylo na stránkách Gazu. S tím obsahem jsem teda moc neprohádal - říkal jsem 15, ty 14, to je slušnej odhad. Jinak díky za info - p.s. nevíš náhodu, kde lez zjistit něco o novejch osobních Zilech, nejsou v rusku nějaký webový stránky???? Vím o stránkách o nákladních Zilech, ale o osobních jsem nic nenašel. Díky.
Avatar - pallas
pallas
... ktora sa hodi do tejto rubriky: "Horizont Slovakia kúpil britského výrobcu autobusov Marshall Bus (19.6.2001 15:55

zdroj: TASR Ekonomika )

Bratislava 19. júna (TASR) Horizont Slovakia, o.c.p., a.s., získala prostredníctvom svojej dcérskej firmy Horizont Investment and Consulting, s.r.o., 86-percentný podiel v britskej spoločnosti na výrobu autobusov Marshall Bus UK Ltd. so sídlom v Cambridge. Spoločnosť Horizont odmietla zverejniť kúpnu cenu, očakáva však, že návratnosť vložených prostriedkov do spoločnosti Marshall Bus, ktorá dosahuje ročné tržby približne 10 miliónov britských libier, bude dva až tri roky. TASR o tom informoval Alfonz Šuran z oddelenia vonkajších vzťahov Horizont Slovakia.

Marshall Bus zamestnáva podľa A.Šurana 120 ľudí a jeho produkcia sa pohybuje na úrovni 200 autobusov ročne. Ide o vozidlá určené pre mestskú a prímestskú dopravu vo Veľkej Británii. Najväčším zákazníkom spoločnosti je First Group of London, ktorá patrí medzi najväčších operátorov v Londýne. Okrem poskytovania opráv a údržby vlastných autobusov sa Marshall Bus venuje aj generálnym opravám autobusov iných značiek, medzi ktoré patria aj londýnske dvojposchodové autobusy. "V tomto roku spoločnosť uskutoční podľa uzatvoreného kontraktu generálne inovácie 70 týchto autobusov a v priebehu 2 3 rokov by mal objem opráv dosiahnuť až 600 doubledeckerov," uvádza sa vo vyhlásení Horizontu Slovakia.

Horizont Slovakia uvažuje aj o rozšírení výroby na Slovensko. "V najbližšej budúcnosti plánujeme začať výrobu niektorých komponentov na Slovensku, ktoré by sa zabudovávali do hotových autobusov v Británii. Medzitým by vlastná vývojová skupina pripravila autobus určený pre slovenský trh, i s perspektívou jeho ďalšieho e😜ortu," uviedol prezident spoločnosti Horizont Slovakia Vladimír Fruni.

Za Horizont podpísal kúpnu zmluvu na 86 % akcií spoločnosti koncom mája tohto roku V.Fruni, ktorý sa zároveň stal novým predsedom predstavenstva Marshall Bus UK Ltd a za britskú stranu Robert Marshall generálny riaditeľ spoločnosti Marshall Specialist Vehicles, Ltd.

Zvyšný podiel v spoločnosti Marshall Bus UK Ltd. vlastnia zamestnanci a manažment podniku (14 😖.
Pokud se nemýlím, tak Horizont má i oficilní zastouení Hummera pro Čechy a Slovensko..
Avatar - pallas
pallas
ano, ma. Inac doteraz som bol presvedceny, ze Horizont je spolok tunelarov, resp. pracka penazi pre Rusov, toto je prva seriozna sprava co sa ich tyka...
pallas: Být tebou, zatím bych svoje přesvědčení moc neměnil😄
Avatar - pallas
pallas
prof no to ano, mas pravdu, vlastne 😄 Mozno ta sprava prave potvrdzuje moje presvedcenie ?
pallas: No, já bych řekl, že se uvidí. Tyhle věci nemají nikdy delší trvání, než se ukáže, kdo všechno v tom má namočený prsty. Na rozdíl od vyspělých zemí se však není třeba obávat, že odstoupí třeba nějakej ministr. Na to jsou ti naši i vaši mnohem vychcanější, než jejich v tomto ještě nedospělí zahraniční kolegové. Těm k získání takových zkušeností a politické obratnosti chybí 40 let vlády jedný strany 😄
matuS
pallas> horizont existuje 6 rokov a 6 rokov ma stomilionove straty. tie straty financuje s novych vkladov. mal som vselijake informacie o nich, jedna napr bola, ze ked nedostanu Banku Slovakia, tak padnu... Smognerova povedala, ze Horizontu ani Drukosu nikdy do ruk banku neda...ale horizont stale ide a dokonca drukos dostal licenciu na poistovnu...proste vsetko sa da, ked sa chce 😄
matuS: No, docela úspěšná firma😄 Já si říkal, že ten prodej Hummerů nemůže bejt zas tak strašnej byznys. Když jeden stojí 4,5 mil, tak si myslím, že by se dalo spočítat, kolik lidí si ho může koupit a pak je otázkou, kolik lidí z toho by si ho opravdu koupilo. No, necháme se překvapit😄
matuS
mne sa zda, ze na slovensku su asi 3. jeden je v dunajskej strede (mafia) druhy tusim Banska bystrica (mafia) a treti maju predvadzaci 😄 (v podstate horizont je mafia 😄 )
Moc jsem toho nenasel, a k tomu je to rusky - pokud to nevadi, zkus tyto: www.amozil.ru, [odkaz] [odkaz]

Obcas je v Moskve vidim, hlavne kdyz kvuli tem c...kum stojim v zacpe, nez prejedou. Vim jen, ze jsou tam osmivalcove vidlicove benzinove motory tak kolem 300 koni a vyhradne automaticke prevodovky. Mirek
Díky za odkazy, už jsem tam jukal, chtělo by to více obrázků, ale aspoň něco. Díky moc.
To, že by ten ravdál dělalo chlazení reostatů je možný, ale takový vozy se v česku nedožily většinou 90.let. Tyristory je taky potřeba chladit, ale to opravdu takovej rámus dělat nemůže. K těm spaženým trolejbusům - byla to Škoda 12 Tr, speciálně vyvinutá pro tehdejší SSSR.