Ekonomika
Želám to srbom, už si užili príkoria a vojen až až. A pamätám sa na kedysi veľmi žiadané Zastavy myslím , že to boli licencné F 128. Takže snáď nadviažu na bývalú kvalitu starých aut Zastava a obohatia aj náš trh dobrými autami.
Je to poměrně logický krok.V srbsku se budou montovat levné modely s vysloužilou technikou jako protiváha konglomeraci Renault-Dacia.Je vidět,že i auta tohoto typu osloví hodně zájemců zejména poměrem cena/užitná hodnota,takže to nemusí být krok do tmy.Navíc odložená technika ještě stále nemusí být nutně zastaralá,v dnešním konkurenčním boji stárnou veškeré technologie daleko rychleji,než dříve.
Nejak tak bych to take videl...analogie s Dacii - ktera licencne vyrabela Renaulty (tusim, ze "klasicka" Dacie byla 12ka Renault). Zastava donedavna delala derivaty prastare 128 Fiatu. A pokud se nepletu, tak tam take montuji minule Punto. Cekal bych, ze si touhle akvizici Fiat sichruje levne vyrobni kapacity nekde "pobliz Evropy" pro vyrobu avizovaneho svetoveho auta...jelikoz minula verze projektu - Palio - v evrope zrovna prodejni rekordy nelamala. Ale pokud vim, tak v jizni americe jich jezdi pomerne dost. Cili bych ocekaval neco o malo nad urovni Loganu s libivym designem, ktery se jim momentalne celkem uspesne dari (dodnes smutnim po puvodni Barchette, Coupe a dvojce Brav👋Brava).
Ad Zastava, neveřím, že by Fiat udělal se zastavou něco jiného než montovnu. Srbové nemají žádný potenciál na vývoj svého vlastního vozu. Jednoduše řečeno v Srbsku nic není, roste tam jen kukuřice.
Nerozumiem, prečo sa pozastavuješ nad úmyslom postaviť "iba" montovňu. V Bratislave má VW tiež "iba" montovňu, podobne mnohí ďalší. Ani TPCA a Hyundai nemajú v Čechách nič viac než výrobný závod. Škoda tiež nebola ďaleko od podobnej reality - našťastie to dopadlo lepšie. Zastava má tradíciu vo výrobe licenčných áut, vlastne nikdy vlastné auto nevyrábala, snáď len Floridu, ale aj to bol čudný bastard. Inak Fiat je v Zastave skoro doma, juhoši vyrábali v licencii napr. aj Fiat 1300, Fiat 600, Fiat 128...
Nič nové pod slnkom.
Nechci se hádat...ale
jen poznámka...
Škodovka má vlastní vývoj? Jako český vývoj? No myslím, že nemáš potřebu ze sebe dělat tady takové ťululum. Škodovka dnes nemá ani vlastní účty. Jaký koliv projekt co se pro škodovku dělá, platí v podstatě Wolfsburská centrála, která přesně rozhoduje kam jaké peníze půjdou (notabene v Eurech, takže je na tom dnes škodovka hodně bitá). V podstatě nejde o vývoj (je kravina aby Zastava měla vlastní vývoj stejně jako škodovka, ale aby zůstala značka Zastava, o nic jiného nejde). Jestli tam bude nějaké vývojové centrum, kde budou Italové a Srbové na půl a budou tam něco šolichat pro Fiat PWT je *. A už je jen otázkou do jaké míry budou modely Zastavy svébytnými od Fiatů. Budou, nebudou...to je oč tu běží.
Nevím... no mám pocit, že už pro samé VW ve snech nevidíš realitu. Realita je taková, že škodovka je skutečně 100% vlastněná VW (což bylo součástí dohod nejspíš). Daňové prázdniny také měl VW, takže tvoje poznámky na adresu Fiatu a Zastavy jsou bezpředmětné.
Zpochybňovat to, že škoda nemá vlastní vývojový potenciál je velmi směšné.
Srbové vždy jen licenčně montovali - nic pořádného nevyvíjeli. A to jsou podstatné rozdíly mezi automobilkou a "montovnou".
Otázka je, koľko toho vlastného potenciálu nechajú sitami pretiecť do finálneho produktu. Tí českí konštruktéri sú striktne a presne riadení a v mnohých veciach držaní pekne nakrátko. Často kritizujem škodovky - a myslím si, že keby domáci tvorcovia mali voľnejšie ruky, finálne produkty by vyzerali trochu inak, z technickej aj dizajnovej stránky - nemusím snáď ani podotýkať, že lepšie.
Juhoslávia na tom nikdy nebola, čo sa týka áut, veľmi dobre. Skôr ale treba hľadať príčiny niekde inde, nie v ľuďoch samých. Nákup licencie bol jednoduchší a v konečnom dôsledku lacnejší aj časovo výhodnejší. Automobilka vznikla čiste ako dôsledok akútneho nedostatku áut - akýchkoľvek. Mimochodom, s tým vývojom nemáš tak celkom pravdu. Yugo Florida je dôkazom, že snahy o vlastný automobil boli, a sčasti sa podarili aj realizovať.
😄
Srbové naproti tomu nemají nic, kdo zná Srbsko ví, že to nejsou žádní přeborníci ve strojařině, ale spíše zemědělci, které více zajímala kukuřice než vývoj vlastního vozu.
PS: Klidně se rozepiš o těch daňových výhodách, ať se můžu zasmát "Znalče".
Mimochodom - automobilkaje každý závod, produkujúci autá. Bez ohľadu na to, kde boli vyrábané autá vyvíjané. Alebo, ak tam nesídli ani vývoj, tak to nie sú autá ale bagre? >😁
Je úplne jedno, či s autá kompletujú z dovezených dielov, alebo sa vyrábajú zo surovín - z pohľadu obchodníka a vstupu nových modelov na trh je to úplne fuk. Ide o produkt, nie spôsob výroby. letieš sem veci, ktoré na výsledný efekt nemajú žiadny priamy vplayv.
Automobilový boom nastal až koncem 90 let. Logickým vývojem se zde až nyní usadily montovny. Žádných záhadných 10 let na to vliv nemělo.
Prostě na to máme jiný názor.
Já říkám, že je to stejný kec jako to, že rusáci nám nedovolili vyrábět nic lepšího než mají oni (Škoda 720). To byl taky nesmysl.
uběhla řada měsíců postupného sbližování a spolupráce VW a Škody. Celý rok trvaly přípravy, než se došlo ke smlouvě. Ta byla nakonec podepsána 28. března 1991 odpoledne. Podle smlouvy dostala nová společnost název Škoda, automobilová akciová společnost a dnem 16. dubna 1991 se stala jedním ze společenství VW. Hodnota škodovky byla oceněna (včetně přihlédnutí ke zadlužení) na 800 miliónů marek. Koupí emitovaných akcií za 300 milionů marek získal VW 31% podílu ve Škodě a k tomu zaplatil 120 milionů marek, jimiž umořil část dluhů továrny. Podle smlouvy měl zaplatit v r. 1994 dalších 350 milionů marek, jimiž získá celkem 50,5 % akcií a 40 milionů marek na další snížení dluhu. V roce 1995 měl pak VW zaplatit třetí, poslední částku, kterou by se investice zvýšily na konečných 1,2 miliardy marek a podíl dosáhl konečných 70%."
"Když na začátku devadesátých let německý Volkswagen vstupoval do mladoboleslavské Škodovky, stát k tomu účelu vytvořil Škodu Auto, a. s. Všechny dluhy a ekologické závazky byly převedeny do státní akciové společnosti Prisko, která měla v době privatizace bankovní dluh 4,5 miliardy korun a pasiva 7,2 miliardy.
Prisko (ve vlastnictví Konsolidační banky, která ho získala od Fondu národního majetku) drželo akcie Škody Auto, jež představovaly 69 procent základního jmění."
Nechápem, prečo by mal niekto vyjadrovať nejakú nenávisť, keby to bol VW...skôr ma napadá, že Ťa chytá istá paranoia, pokiaľ ide o VW...