0
Jen tak dále.
Přejít do diskuze
Aha, díky za další upřesnění pojmů. Přiznávám, nemám v nich zrovna vždy nejjasněji (o: .. a dnes jsem o kousek chytřejší zas..
KaZaN: u benzínových motorů musíš regulovat plnění stále na skoro konstantní přebytek vzduchu 1 - tedy "1 vzduch, 1 benzín" (je to stechiometrický poměr a značí se lambda a to je víceméně to, co měří lambda sonda). Tudíž když motoru dodáš víc vzduchu, tak mu musíš dát i víc benzínu. ale dosáhneš vyšších výkonů, tedy nebudeš muset pro běžnou jízdu moc využívat maxima motoru, ale bude ti stačit třeba jen polovina - proto mají např. přeplňované motory nebo motory s VTECem (VVTi, Variocam apod.) menší spotřebu. Jakmile ale s tím motorem taky budeš chtít jet naplno, tak budeš mít taky spotřebu větší než s motorem "původním" naplno.
yyyyy: já jsem popisoval VVTi o Toyot, což je tedy jak koukám něco jiného - myslel jsem si, že to funguje stejně.
No jo to je fakt, to jsem nedomyslel.. a s tou spotrebou jsi se strefil.. myslel jsem to trosku tak, ze tou skvelou technologii upravujici promenlive charakteristiku motoru (da-li se to tak rict) se myslim podstatne zlepsi ucinost a de facto i spotreba nebo ne? Samozrejme neni to to hlavni..ale ciste teorewticky, kdyby tohle promenlivy carovani umel i muj sestivalec, tak by byl za rekneme stejne ci min bezinu vetsi ucinost potazmo vykon atd ..nevim jak s zivotnosti, prpadne poruchovosti (o😒br />
Dik za vysvetleni, to o ty hrideli jsem si nedokazal odvodit (o: KaZaN
kazan> to sa robi roznymi excentrami na hriadeli podobnej ako je vackovka. Ale k tomu vypnutiu valcov> predpokladam ze pises o spotrebe. Na to ti ventily nestacia, tam by pomohlo len uplne mechanicke odpojenie - druha spojka. Uzavrete ventily aj otvorene ventily, aj uzavreta skrtiaca klapka na casti valcov ti stale bude zrat vykon a benzin. Zvysenie tlakov na tych neodpojenych sice prinesie trochu lepsiu ucinnost spalovania, ale nenaplnane ti budu furt len brzdit - tam su tie straty velkoobjemovych motorov a vyhody turba.
Priznám, že mi není přesně jasný, jak dochází k optimalizaci zdvihu? Myslím přímo prakticky v tom motoru, jak se to děje? (já jsem třeba u svý VeRuny přemejšlel, čistě teoreticky, že by bylo super moct za klidné jízdy něco takovýho moct udělat, případně vypnoout dva z šesti válců (o: )
nasrot> VTEC je vyslovene o vireni sposobenom ventilami ako pise matuS a teda o tepelnej ucinnosti pri nizkych otackach a hlavne nizkom zatazeni motora (nizke prietoky). Zvysenie objemovej ucinnosti (teda o max. vykone) ako pises to je zase o celkovom priereze ventilov a teda o 3, 4 a 5 ventiloch na valec a ich CASOVANIE teda to i- pred VTEC. Ked si porovnas bezny 16V motor s VTEC uvidis na priebehu vykonu hrb smerom k vyssiemu vykonu v rozsahu do 3000 otacok sposobenom prave neotvaranim 16 ale iba 8 ventilov do 3000 pri VTEC. I-VTEC je vychcanejsie a upravuje celkove casovanie v zavislosti na rezime behu motora a teda zvysenie momentu v celom rozsahu otacok (a teda aj max. vykonu) optimalizaciou casovania a zvysenie tepelnej ucinnosti pri ciastocnom zatazeni optimalizaciou zdvihu. Proste ide o to doladit charakter motora na podmienky v akych je prave pouzivany.
to našrot: Spíše optimalizovat plnění a účinnost pro daný motor. Slovo přeplňování bych sem už nepletl.
V podstatě jde o to, dostat do válce víc vzduchu, tudíž (u benzínových motorů) víc benzínu a tím i vyšší hustotu směsi a tedy z motoru dostat vyšší výkon - něco jako přeplňování. Víření ve válci mají na starosti tvary sacích kanálů, tvar pístu, tvar ventilu, rychlost nasávání apod.
to zrovna není přesné - správně je variabilní časování ventilů, jak píšeš v první větě, ale v zápětí píšeš úplně něco jiného. Variabilní časování znamená, že se ventily otvírají a zavírají v různé doby v závislosti na otáčkách - např. ve nízkých se zavře sací ventil ještě před spodní úvratí, zatímco ve vysokých až za ní. Starý VTEC měl jen dvě nastavení - pro nízké a pro vysoké otáčky. Nový iVTEC je variabilní přes celé otáčkové spektrum a navíc má i variabilní zdvih sacích ventilů (např. Toyota VVTLi má variabilní i zdvih výfukových), ovšem ten zdvih je opět jen dvoustupňový - nízké x vysoké otáčky.
variabilne casovanie ventilov, i-verzia je zlepsena.
v podstate ide o to, ze dvojventilove motory maju lepsi priebeh v nizsich otackach ako stvorventilove, a zasa vo vysokych otackach je na tom lepsie 4ventil. je to tak lebo u 2ventilu vchadza palivo a vzduch dnu jednym ventilom a teda dochadza k rychlejsiemu prudeniu zmesi, cize palivo sa homogennejsie rozmiesa so vzduchom a lepsie hori. lenze vo vyssich otackach je uz jeden ventil malo, preto sa robia 4 ventily.
vtec v podstate robi to, ze do urcitej hranice otacok sa chova ako dvojventil (jednoducho neotvori druhy ventil), vo vyssich sa otvaraju vsetky ventily.
zlepsene verzie uz mozu mat aj iny cas momentu otvorenia ventilov, pripadne napr od BMW vynikajuci system ma aj premenlivy zdvih ventilu.
v podstate ide o to, ze dvojventilove motory maju lepsi priebeh v nizsich otackach ako stvorventilove, a zasa vo vysokych otackach je na tom lepsie 4ventil. je to tak lebo u 2ventilu vchadza palivo a vzduch dnu jednym ventilom a teda dochadza k rychlejsiemu prudeniu zmesi, cize palivo sa homogennejsie rozmiesa so vzduchom a lepsie hori. lenze vo vyssich otackach je uz jeden ventil malo, preto sa robia 4 ventily.
vtec v podstate robi to, ze do urcitej hranice otacok sa chova ako dvojventil (jednoducho neotvori druhy ventil), vo vyssich sa otvaraju vsetky ventily.
zlepsene verzie uz mozu mat aj iny cas momentu otvorenia ventilov, pripadne napr od BMW vynikajuci system ma aj premenlivy zdvih ventilu.