Nyní je to tak. Žlutým SPZ už dávno odzvonilo. Se vznikem krajů se začaly užívat SPZ ve tvaru např 1Z1 2636. Mají je už všichni nově příhlášení, nákladní auta, kamiony apod. Další věcí jsou odpočty na kombíky, MPV, apod. Dříve to bylo tak, že existovaly dvě kategorie, M1 a N1. M1 by tzv. "montážní vůz", kdo si to zdůvodnil a byl plátce DPH, mohl si odpočet uplatnit. Naši "slavní" poslanci již dlouho chtěli tuto kategorii zrušit, protože se to zneužívalo, měl to kdekdo atd. Naproti tomu bylo velké lobby prodejců, protože tímto způsobem se prodalo docela velké množství nových vozů. Po několika letech bojů kategorii M1 od října 2003 zrušili. Zbyla tedy jen kategorie N1, což je "skříňový vůz", neboli lidově náklaďák. Tam se dá uplatnit DPH bez "řečí", spadají tam pravděpodobně všechna lehká užitková vozidla asi do 3500 kg. Nicméně vtip je v tom, jak "napasovat" předpisy pro nákladní auta na osobáky? Homologačních podmínek je víc, ale velkou roli hraje zatížení zadní nápravy. Jde o poměr mezi hmotností posádky a hmotností nákladu. Každému je jasné, že např. Avie, která má nosnost třeba 3 tuny je v principu jedno jestli veze 3 nebo 5 lidí. Jenže u kombi, nebo MPV je už poměr ve prospěch osob a to je špatně. Proto jsou většinou vozy kategorie N1 homologovány jako čtyřmístné, i když mají prostor pro pět lidí. To proto, aby vůz mohl být více zatížen nákladem a ne cestujícími.Vše dělá akreditovaná zkušebna a výsledek předává na Ministerstvo dopravy. To je teorie. Jak to obejít? Přece nebudou prodávat čtyřmístné např. Volvo 70, Audi 6 a podobná velká auta ? Buď tedy "podmáznu" zkušebnu (investice se vrátí)a budu mít dále 5ti místné auto, nebo nějak "posílím" zadní nápravu, abych zvýšil její nosnost. Problematika je ale trochu složitější, např. okenní airbagy tam nesmí být (kvůli přepážce), velikost zavazadlového prostoru, motor atd.
Se žlutými čísly jsem jel přes hranice mnohokrát a nikdy jsem problém neměl.