V servisu mi přezouvali kola a napumpovali mi do pneumatik dusík. Já je ale potřebuju ale asi o 0,4 dofouknout a při představě že bych s tím měl pořád jezdit do pneuservisu mě jímá hrůza. Ani jedna pumpa s dusíkem tu v okolí (tak 100 km) není. Můžu tedy tyto pneu dofukovat vzduchem u pumpy a "vykašlat" se na dusík? Neuškodí to něčemu?
Ve vzduchu, který dýcháme, je 78% dusíku. Kolik dusíku "navíc" potřebujeme k naplnění pneumatiky? Asi tolik, aby se celý ten byznys "navíc" pneuservisům vyplatil. Je to jen další velký humbuk!
Chybí jim tam ještě jedna výhoda - dusík je při stejném objemu lehčí, než kyslík. Pneumatika nahuštěná dusíkem je o pár miligramů lehčí, což sníží neodpružené setrvačné hmoty >:D
A tedy otázka nakonec: Můžu se na ten dusík vykašlat a jezdit dofukovat k pumpě? "Nepohádá" se to nějak, když tam je dusík a dofouknu to vzduchem?
Co jsem tak usoudil, tak bude stačit když pokaždý když to dám přezout na letní gumy, tak řeknu ať mi to vyfouknou a napumpujou tam novej dusík, který pak zbytek roku budu korigovat vzduchem a tak dokola...
malus: nechtěl jsem se zapojovat do diskuse na téma dusík. Ale některé názory mi nedají spát. Několik let jezdím na dusík. Foukám jen jednou, potom během roku (1-2x) dofukuji u pumpy vzduchem. Nefoukám podle zatížení, ale jezdím trvale na nějaký střed. Pneu s dusíkem daleko lépe drží vzduch. Odborníci tvrdí, že to u malých pneu nemá vliv, dusík je určen především pro nákl. vozidla. Ale když někoho svezu na gumách se vzduchem a potom s dusíkem a zeptám se co se změnilo, tak téměř každý odpoví, že jsou měkčí gumy, aniž by věděl, co jsem udělal. Nejsou tolik cítit nerovnosti vozovky. Nejlépe je to poznat na příčných nerovnostech. Čím širší gymy, tím větší rozdíl.
Máme v provozu gumy 10x24 a ročně jsme jich dělali tak 10-14 ks. Ucházel vzduch, dělali se boule, praskaly. (tyto gumy jsou o 10-15% přetíženy-jinak to nejde) Po foukání dusíkem děláme 2-3 kusy za rok.
Zajímavé. Nedalo mi to a tak jsem se trochu rozhlížel po internetu a zjistil jsem, že podle některých údajů (heslo: gas permeability) je kyslík schopen unikat 2x až 7x rychleji než dusík. Velikost atomu kyslíku a atomu dusíku bude podle mě podobná, takže to asi bude souviset se vzdáleností atomů v molekule, ale to je na mě trochu moc. Chtělo by to fyzikálního chemika ...
Pochopení toho proč dusík pruží lépe než kyslík je rovněž mimo můj obor, ale má-li dusík o tolik větší molekuly, než kyslík, tak by to snad i mohla být pravda. Začínám věřit, že to nemusí být úplný humbuk.
Mimochodem, slyšel jsem kdysi o plynu, kterým se plní speciální transformátory a ten plyn prý vyniká svou neuvěřitelně vysokou schopností neunikat. To by bylo něco do pneumatik. jen aby ten plyn nestálů víc než ta pneumatika :P
No jasně, když tam máš ten zázračný plyn, tak nemůžeš dofukovat obyčejný ošklivý vzduch, to by hnedka zreagovalo a mohlo by to vybouchnout >:D A nebo ti pneumatiky okamžitě úplně zpuchří a rozpadnou se...
Ten "secur plyn" je akorát tak super způsob, jak zhodnotit obsah flašky z Linde o 1000%. Nic víc...
s dusikem mam jen dobre. Na kontrolu tlaku jedu jednou za pul roku, vetsinou neni treba dofukovat. Hlucnost jak ktera guma. U 165/70 R13 rozdil skoro zadny, u 195/60 R14 markantni. Krasne to pruzi, coz ma blahodarny vliv na dalsi prvky - cepy, tlumice.... foukam na stred doporuceny vyrobcem vozu. Zvlaste pri jizde po dalnici, kde jsou nejake nerovnosti jde od pneumatik minimalni hluk.
Samozrejme zalezi na tom, jestli ma nekdo slicky nebo nove gumy. U novych se to samozrejme projevuje nejvic, u sjetych slicku, pri znicenych tlumicich a vymlacenych kulacich je jasne ze rozdil nepoznate :-)))
Ja teda nevim,ale kupoval jsem pred mesicem v Barumu lita kola a pneumatiky mi nafoukli plynem,ale zadny rozdil v tom nevidim,jen ten financni-1 kolo 25,-kacek.. :(
mam to na 4. aute a je to parada, k tem co rikaji ze to je jen humbuk....nejlepe je to znat na aute kteremu nejaky sikula vypusti dve kola (rekneme v pravo, u chodniku) kdyz jedete na dvou kolech (levych) s plynem a dvou (pravych) na vzduchu....to je pak citit....a hned mazete na dofouknuti....tazke za pade (2 kola) se to da hezky vyzkouset ;-)
jinak..ano kilometrova vydrz pneu je o cca 15-20% vetsi...Kleber Dynaxter v rozmeru 205/45/R16 na M323F 2.0DiTD vydrzel lehce pres 75tis km...coz je pekna porce :-)
Jasne, ze je to 70%-na hovadina. Bezny vzduch obsahuje 70% dusika. Takze ked si tam date cisty dusik, pridate si len tych 30%.. Je sice pravda, ze dusik na o nieco lepsie vlastnosti (v pneumatikach), nez kyslik, no pri tych 30% sa to prejavi dost malo.
Toto je rovnaka debata, ako ked o 98 oktanovom benzine. Clovek ma hned lepsi pocit, ked si da do auta nieco lepsie a potom si sam vsugeruje, ze zlepsenie je citelne..
to TopGun> nevim cim jezdis, ale je fakt, ze do Escorta 1.3 na 13" plechovejch kolech nema cenu davat ani 98 oktanu ani dusik do kol....pokud mas autak trochu slusnej a treba motor kterej pozna vic oktanu tak ti dam pisemne ze rozdil mezi 95 -98 -100 oktanu je a ne malej (ted nemyslim jen tu cenu). a kdyz se rozjedes na 205/40R17 a cvakaji ti zuby pri kazde nerovnosti tak pak vemes za vdek i tim, ze pri dusiku je takova pneumatika proste lepsi a ty razy z vozovky do auta nejdou tak moc jako kdyz tam mas vzduch... tak nevim, ale jen tak rict ze je to hovadina (teda na 70%) se mi moc nezda....
btw: to co se fouka..je jen dusik??? ja ma dojem ze je to jakasi smes...????? neni tu nekdo chemik????
Dusik by nemel mit znatelny vliv z nasledujicich duvodu:
1. Pruzi sice lepe nebot je z fyzikalniho hlediska blize 'idealnimu' plynu, t.j. pri konstantni teplote je p.V=const. V normalnich prozoznich podminkach pneumatiky (kolikrat se asi pri normalnim provozu pneumatiky zmeni tlak o vice nez 30%?) a pri tom, ze ve vzduch je stejne 78% dusiku by to nemelo byt znat.
2. Argument o zahrivani plati jen pokud se vam nedostatecne chladi brzdy a teplo se diskem prenasi do naplne pneumatiky. Relevntni leda tak pro nakladaky a supersporty. Mimochodem, aby pneumatika fungovala jak ma musi se zahrat na provozni teplotu. Ta u letnich penu muze byt 80 stupnu Celsia. Pokud ji to neumoznite, nema cenu kupovat poradne pneumatiky a nemuzete cekat nejake vykony.
3. Vliv na zivotnost pneumatiky je nesmysl: vetsinou vyhazujete pneu protoze je zvenku ojeta, nikoli protoze je zevnitr zpuchrela. Opet argument je relevantni pro letadla, kde se pneumatika mnohokrat protektoruje a je tedy vhodne zachovat vlastnosti plaste. Ze stejneho duvodu muze byt releventni pro nakladaky. Ale kdo z rozumnych lidi by jezdil na protektorech v osobnim aute?
4. Uniky mikropory jsou nesmysl. Kdyby nahodou nejakou hrickou prirody nebyly, tak plneni dusikem nema vubec smysl: Naplnili byste pneumatiku vzduchem, a ostatni plyny posutpne mikropory unikly. Bohuzel to tak ale nefuguje >:D
5. Nehorlavost je fajn, ale tech par litru inertniho plynu v pneumatice je k nicemu. Mimochodem, dusik je jako hasici plyn k nicemu, plynove hasici pristroje pracuji s CO2 ('snih') nebo halony (ty ale kvuli ekologii najdete jen ve specialnich aplikacich).
Koho jsem neodradil tak at si dusik do pneu klidne da. Pocit, ze delate neco stejne jako v letadlech je preci take dobra vec...
Hmm - taka otazka. Neuvazoval som o tom - mam pneu len 195/55 R15. Ale kvoli pocitu maksieho auta by som si to tam dal. Takze mam otazku - myslite si, ze pri uvedenom rozmere to pocitim?
Anndy: Na těchto gumách to určitě pocítíš, když moje manželka to poznala na 185/65x14. Ale měj na paměti, že z tvrdého sporťáku měkkého Renaulta neuděláš ani omylem. Samozřejmě, že platí, co napsal joe_st.
TopGun: Tvrdit, že 30% dusíku navíc je hovadina je stejné, jako říkat, že když máš 66kW, tak 86 kW už je hovadina a přitom je to podstatný rozdíl!
To "Anndy" : Spíš by to mělo být s dusíkem trochu tišší než měkčí. Na starém 195/55-15", teď 225/45-17",vzduch vyměněn za dusík a tvrdé je to stále stejně.A líp to drží tlak v pneu.Ale tvrdost to, podle mne, neovlivní.
centsm: hmm - no sportak nemam - je to len seat cordoba, ale ma dost tvrde pruzenie a na leto som si tam dal disky a 15" kolesa, ktore su o dost tvrdsie, ako 14" zimne. Takze by som si xcel aspon trochu zmakcit auto.
to IT: no tichsie - to by sa hodilo tiez, ale to je skor zalezitost dezenu - nie? mam smerovy dezen, ci ako sa to vola a ten ma vlastnost, ze ked sa trosku zjazdi, tak proste zacne viac a viac hucat.
Najvacsi hluk u mna je hluk od pneumatik - aspon ja mam ten pocit - teda pokial netocim motor okolo 6000 ot.
S tym zmaknutim a dusikom - ja sam neviem, aky to ma ucinok - len niektori tu pisali, ze aj taky zmakcujuci - preto som o tom hovoril.
Len koli tomuto foru som to skusil cez weekend. Na Honde Civic mam 205/40R16, jazdim ako sa na Hondu patri, ale niekedy aj civilne - cez elektrickove kolajnice a krizovatky. Pricivilnej jazde som za tie 2 dni nic nepostrehol, no pri sportovom sposobe pri castom brzdeni z rychlosti vyse 100kmh a pri ostrych zatackach som "mozno" citil zhorsenie, ked sa pneumatiky zahriali. Ked tam mam vzduch, tak zahriate kolesa lepsie drzia. Tento dusik sa asi menej roztahuje, takze som ho mozno mal viac natlacit do kolies uz za studena..? Zda sa mi tiez, ze dusikove kolesa viac piskali po zahriati, ale to tiez moze byt zapricinene rozdielom v tlaku. Ale mozno som len nenafukal tie kolesa na presne ten isty tlak (aj ked som sa snazil) ako boli pred tym, takze sa tazko porovnava..
Moje řeč! Když jezdíš ostře, potřebuješ, aby ti u zahřáté pneumatiky stoupl tlak. Dusík toto stoupnutí sice rovněž umožňuje, avšak v nedostatečné míře. Proto jsou gumy s dusíkem subjektivně měkčí - ale je to na škodu věci...
Mam na Impreze 215/45/17 GoodYearF1, dusik 2 roky (od novoty) a ted maji cca 35k najeto. Ani jednou nepotrebovali dofoukat (pouze po zime), jezdim na kontrolu co cca 2500 km a verte ze to nesetrim. Gumy samozrejme sjete po krajich(4x4 je 4x4) stred naprosto v pohode. Nijak pneu nesetrim a zatacky si vylozene vychutnavam, pisknuti jsem snad slysel jednou (limit auta je daleko za mym) a spis zacne auto v zatacce poskakovat na nerovnostech nez by piskly gumy. Osobne si myslim, ze prave nizka roztaznost je vyhoda dusikove naplne a ne minus.
Jen to, ze prijedu do sveho pneuservisu co 2500km a pokecam o gumach, pripadne mne upozorni na spatnou geometrii je pro mne plus. Se vzduchm bych se na to vykaslal. Na druhem aute Subaru SVX mam 225/50/16 Sava Intensa a ty piskaji v zatackach porad, rovnez netreba dofukovat.
Pro mne to vyznam ma, mozna ne prokazatelny, ale aspon se mi lepe jezdi s pocitem, se pro ty gumy udelam aspon neco:-)
Mitsi: Právě o tom je dusík. Když velmi často měním zatížení pneu (týden sám po okreskách, potom dálnice v plném zatížení, zase sám atd.), tak neustále dofoukávám, upouštím, protože když to nedělám, tak ničím gumy a auto nejede nebo zas je tvrdé, jakoby nemělo gumy. Dusíkem hustím v předu na max. a v zadu na 2/3 rozmezí mezi min. a max. doporučeným huštěním a už s tím nic nedělám a s pneu ani dofoukáváním nemám žádný problém. Jenom pro tohle pohodlí se to vyplatí.
A už jsi někdy slyšel o tom, že při rychlostech nad 160 km/h je třeba přidat na huštění, při zatížení vozu je třeba rovněž přidat atd. atd. To by mne zajímalo, jak řešíš otázku změny tlaku? To máš doma bombu s dusíkem?
A ještě něco. Výrobce vozu v rámci předepsaného huštění počítá s tím, že zahřátí pneu do značné míry obstará potřebný nárůst tlaku pro shora zmíněné případy, když už to sám řidič zanedbává. Co ty na to?
Mitsi: Abych se co nejvíce přiblížil předpisu výrobce a nemusel otrocky dohušťovat a upouštět tlak, proto tam mám dusík a hustím na moje podmínky provozu tak, jak jsem uvedl. Přitom mám praxí ověřeno, že je to pro mě nejvýhodnější. Co mám dusík, tak se mi sjíždí gumy rovnoměrně. Hustím, jak už jsem psal, trochu víc. Předpis 2,2/2,2 na poloviční zatížení a 2,3/3,1 na plné zatížení. Moje huštění 2,3/2,6 trvale se mi osvědčilo. Teď si uvědomuji, že 2,6 nejsou 2/3 rozdílu, jak jsem minule psal, ale jen 50% rozdílu. Zvýšení tlaku mám předepsáno o 0,1 při rychlostech nad 190 km/hod. Vzhledem k tomu, že mám nyní Mazdu3 1,6, tak se tím nezabývám, protože přes 190 jezdím jenom abych vyzkoušel kolik to jede a to je vyjímečně a krátkodobě.
docela dobry napad, schvalne to hnedka zitra skusim. Dam dopredu 2,3 a dozadu 2,5, provoz pres letnou studene gumy a pak se zahratyma... a jeste pred dofukem a potom po...
To "ferox" : Třeba tam čistý dusík nemáme, ale ten pocit, že tam je jenom dusík, je báječný.Jinak v každém pneuservisu mají tlakové nádoby se zeleným pruhem a v nich by měl být dusík. Doplňujeme to tam a celý postup je následující: jedu kolem mého servisu, tak se tam občas zastavím(tak po 15 tis km), pokecáme, oni změří tlak,příp. by dofoukli(ale nebylo třeba) a zase jedu dál. Z dotazu na mne dýchá, že to pneuservisy foukají nějakou směsí a kdoví čím.Třeba jo, já to neumím zkontrolovat, ale to pak musíme zpochybnit úplně všechno. Třeba oktanové nebo cetanové číslo paliva které právě tankuji. :?:
To"mitsi" : V čem je problém? Máš pravdu, že výrobce píše tlak pro různé zatížení(plné-prázdné),někdy i rychlost, dokonce pro různé rozměry pneu či motorové varianty.Vždy to platí pro nezahřátou pneu. Je fakt, že by bylo nepraktické 365 x v roce dofoukávat a odfoukávat podle zatížení auta. Je třeba vzít nějaký kompromis=optim.tlak(právě po dohodě s pneuserv.-neb se tím hoši denně živí a mají víc zkušeností, než my, co tu tlacháme). Mně se osvědčilo, pneu vydrží(v rámci kvality našich silnic a mého zacházení s autem).
Za dusik sa plati a tak si ludia spravili predstavu, ze je to nieco lepsie nez vzduch. Je to podobne, ako s roznymi aditivami do oleja, ci benzinu. Clovek ma predstavu, ze cim viac "nepovinnych" veci strci do auta, tym lepsie. Nevsima si, ze v prirucke k autu su vyslovene nedoporucovane mnohe aditiva, ze predpisany tlak v pneumatikach je prepocitany na studeny vzduch. Kedze dusik ma mensiu tepelnu roztaznost, da sa povedat, ze pri zohriatych pneumatikach, 200kPa dusiku sa rovna 180kPa vzduchu, cize mnohi nam tu jazdia s podhustenymi kolesami, tak sa niet co cudovat, ze su opotrebovane po okrajoch. Podla svojich skusenosti a vedomosti z fyziky by som povedal, ze dusik je lepsi pre mestske jazdenie v pohodlnych limuzinach, kde ide o mekkost a kde sa pneu velmi nezahrievaju.. Pri sportovej jazde s dusikom robime svojim gumam zle.
To "TopGun":Jsou věci, které fungují a mají smysl a klidně mohou být i takové, kde se jedná o vyhozené peníze. Osobně jsem zdrženlivý a reklama jde zcela mimo mne.Zkusil jsem jakýsi prostředek proti rosení oken, ani nevím jak se jmenuje a od koho(asi Henkel) a on funguje.5-7 týdnů i v zimě se okna nerosí.A jiné přípravky byly zcela naprd.
Dusík se opravdu méně zahřívá než vzduch, ale z toho neplyne, že zahřátá pneu s dusíkem je podhuštěná.Spíše je jízdou méně přehuštěná, než se vzduchem,ne?Tj., tlak je více konstantní(blíží se tlaku u studené pneu) a to snad nevadí.Doufám.Spíš než problém dusíku by bylo bezva, aby lidé měli auta v OK stavu, vč. pneumatik se vzorkem, v zimě jezdili na zimních gumách atd.Dusík je z tohoto pohledu prkotina a foukejme čím kdo chce(ale ne např. vodíkem)...Jo a aby se jezdilo alespoň trochu podle pravidel, třeba jako v sousedním Rakousku.
Vsimli ste si to aj vy, alebo len ja..? Ked su kolesa zahriate, napriklad na priamom slnku, alebo po poriadnej jazde, gumy vyzeraju, akoby boli trchu podhustene. Je to vraj tym, ze aj guma pri zahriati trochu zmekne a roztiahne sa. Ked tam mas vzduch, ten sa roztiahne tiez, takze tlak ti neklesne. Ked tam mas dusik, ten sa moze roztiahnut nedostatocne, takze pneumatika strati svoje vlastnosti (ako boli za studena). Ja som toto odpozoroval na michelinach a dunlopoch, no mozno na spickovejsich zmesiach sa to az tak neprejavi. Mozno sa uz aj vyrabaju gumy specialne pre dusik :-)
TopGun: To jsem neslyšel, že by se dělaly gumy pro dusík Ale výrobci gum jej doporučují, stačí se mrknout někde na www....Leda, že by to bylo tak, že s dusíkem rychleji odejdou, na čemž by výrobce mohl mít zájem, ale já bych je zase z toho(budu-li zcela vážně) nepodezíral.