Novinky
Kia míří po stránce designu do úplně jiných sfér (Schreyer je jiná liga..) Hyundai spíš nabírá opačnej směr.. tahle Elantra je pěkná ošklivost
Je určitě pravda, že Kia se díky nákupu Schreyera dostala skokem na vlastní designové nohy. První skutečné modely od Schreyera se ovšem objeví až tak za 2-3 roky, momentálně jdou na trh pořád ještě díla jeho předchůdců, i když jím už upravená. Pak se - pokud si Schreyer udrží svou tvořivou vitalitu - zřejmě Kia (za podmínky vysoké kvality výroby) stane velice důrazným trendsetterem. Na druhé straně nelze pochybovat, že v rámci koncernu H+K jsou globální strategie koordinované a vzájemná konkurence obou značek je šéfy modulovaná tak, aby v praxi znamenala sladěné rozšiřování trhu. Hyundai sice (zatím) nemá svého Schreyera, ale postavit tuhle Elantru proti kiovským posledním modelům (nebo dokonce konceptům) je omyl. Byla zpracovaná s primárním ohledem na estetické preference čínského trhu, kde má Hyundai po dobudování druhé joint-venture fabriky k dispozici kapacitu přes 600 000 jednotek ročně a chce jí naplnit do roku 2010 (a spolu s Kiou získat 10% podíl na tamějším trhu, který je větší než americký). Hyundai chce letos v Číně prodat 100 000 těchto Elanter. [Kia má v Číně instalovanou výrobní kapacitu 430 000 jednotek ročně, čímž se koncern H+K v součtu v Číně kapacitou vyrovnal takovým soupeřům jako VW a GM.] První ohlasy z USA ukazují, že facelift Elantry bude příznivě přijatý i tam (prodej Elanter v USA roste, o více než 10% [11500 vs 10300] za 1.Q08 proti stejnému období loni, po váhavém začátku se model "chytl"). Podobnost masky s i30 je samozřejmě záměrné sbližování identity, jelikož se zároveň na americký kontinent začíná (nebo brzy začne) dovážet i30 v kombíku. Kia udělala ještě radikálnější rozlišení evropské a americko-asijské stylistiky, když pro Evropu zvlášť zavedla cee'd a na jiných trzích ponechala Cerato. Obrovsky se jí to vyplácí, za první Q08 se těchto sesterských modelů dohromady globálně prodalo kolem 86 tisíc (z toho cee'd asi 35 tis.) - Musíme vnímat i závod všech (a H+K zvláště) s čínskými domácími výrobci, viz např. dnešní zpráva zde o novém modelu FAW Bentung. Ten pro Číňany přichystal Ital Design, který dříve tak dobře posloužil právě Hyundaii (Pony, Sonata...). Čili jednak se historie opakuje a za druhé se pohyb vývoje neuvěřitelně urychluje. Západoevropští (ale i japonští a korejští) investoři masivními vklady a souvisejícím přísunem knowhow do Číny vyvolali džina, který jim nyní všem jde tvrdě po krku.
Příjde mi ale, že je předek hodně podobný na i30ku.